Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-02-24 15:47

Har klurat lite på 3 kanals stereo ända sedan jag hörde bremens variant på mässa för en massa år sen.
Tänkte höra vad expertisen här tror om något liknande till OA51N.
Man kanske kunde bygga en N center.
Något i stil med Larsens center kanske?
Larsen-6sc_vit.jpg
Larsen-6sc_vit.jpg (22.99 KiB) Visad 6950 gånger

Elektroniken kanske skulle kunna vara något liknande?
Surrond-Center.gif
Surrond-Center.gif (7.21 KiB) Visad 6950 gånger

All input är välkommen :) .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jonasp » 2022-02-24 16:25

:o Det här är värt en egen tråd! Jag är väldigt positiv till konceptet.

Kretsen från Elliot summerar bara de två kanalerna till center och tillför justerbar nivå.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kraniet » 2022-02-24 16:39

Ja även till surroundanläggningar skulle det vara intressant eftersom många mixar har väldigt starkt lokaliserad center.

Men är en enkel summeringskrets med nivåsjustering tillräckligt eller behövs nån fler funktion..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav paa » 2022-02-24 18:02

Jag tror inte man kan vänta sig ett resultat som påminner om det Bremen demonstrerade, om man inte har tillgång till Bremens processoralgoritmer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jonasp » 2022-02-24 18:53

paa skrev:Jag tror inte man kan vänta sig ett resultat som påminner om det Bremen demonstrerade, om man inte har tillgång till Bremens processoralgoritmer.


Jag tvivlar på att någon sofistikerad algoritm användes mer än att summera vänster och höger kanal samt nivåjustera. Det är så Dolby Matrix fungerar.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2022-02-24 19:50

jonasp skrev:
paa skrev:Jag tror inte man kan vänta sig ett resultat som påminner om det Bremen demonstrerade, om man inte har tillgång till Bremens processoralgoritmer.


Jag tvivlar på att någon sofistikerad algoritm användes mer än att summera vänster och höger kanal samt nivåjustera. Det är så Dolby Matrix fungerar.


Då tvivlar du fel. Däremot är det glädjande att höra att Dolby Matrix fungerar så. 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jonasp » 2022-02-24 20:43

Så hur fungerar Bremens processor?

(Tillägg: det där lät kanske fyrkantigt. Jag frågar bara, jag kräver inget svar. :) )
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2022-02-25 00:24

jonasp skrev:Så hur fungerar Bremens processor?

(Tillägg: det där lät kanske fyrkantigt. Jag frågar bara, jag kräver inget svar. :) )


Jag har faktiskt tidigare skrivit vissa saker gällande vad som åstadkoms. Hur det görs, är inget jag ämnar skriva. Det finns både ekonomiska och patentmässiga skäl till detta.

Förutom mig själv, har 2 personer fått ta del av algoritmerna. Båda har räknat på saken och funnit att det är transparent d v s 2 kanaler in = 3 kanaler ut, utan att dra ifrån något eller lägga till något.
Den ena personen var Naq. Den andra är lilltroll.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kermit116 » 2022-02-25 09:26

Moderator,
Det som skrivits senast i denna tråd är mycket intressant men bör ges egen tråd utanför samtalen om 51.N.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-25 21:04

petersteindl skrev:
jonasp skrev:Så hur fungerar Bremens processor?

(Tillägg: det där lät kanske fyrkantigt. Jag frågar bara, jag kräver inget svar. :) )


Jag har faktiskt tidigare skrivit vissa saker gällande vad som åstadkoms. Hur det görs, är inget jag ämnar skriva. Det finns både ekonomiska och patentmässiga skäl till detta.

Förutom mig själv, har 2 personer fått ta del av algoritmerna. Båda har räknat på saken och funnit att det är transparent d v s 2 kanaler in = 3 kanaler ut, utan att dra ifrån något eller lägga till något.
Den ena personen var Naq. Den andra är lilltroll.

MvH
Peter

Hur går det med din decoder? Du hade en analog variant från Holographic audio på mässan har jag för mig.
Det är inget du kan tänka dig att sätta i produktion?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2022-02-25 22:18

RMA skrev:
petersteindl skrev:
jonasp skrev:Så hur fungerar Bremens processor?

(Tillägg: det där lät kanske fyrkantigt. Jag frågar bara, jag kräver inget svar. :) )


Jag har faktiskt tidigare skrivit vissa saker gällande vad som åstadkoms. Hur det görs, är inget jag ämnar skriva. Det finns både ekonomiska och patentmässiga skäl till detta.

Förutom mig själv, har 2 personer fått ta del av algoritmerna. Båda har räknat på saken och funnit att det är transparent d v s 2 kanaler in = 3 kanaler ut, utan att dra ifrån något eller lägga till något.
Den ena personen var Naq. Den andra är lilltroll.

MvH
Peter

Hur går det med din decoder? Du hade en analog variant från Holographic audio på mässan har jag för mig.
Det är inget du kan tänka dig att sätta i produktion?


Absolut inte från Holographic. Det var en aktiv analog Bremen-lösning som Naq monterade i en färdig låda som han hade liggandes. Jag har den kvar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-02-25 23:01

Intressant! Om det är en analog lösning har den knappast någon fördröjning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-02-25 23:55

Finns ju tidigare försök att förbättra stereo med en centerkanal. T ex apparaten Trinaural processor:

https://web.archive.org/web/20120825204 ... aural.html
https://audio-intl.com/wp-content/uploa ... naural.pdf

Jag ser även att David Griesinger verkar ha minst sagt en hel del att säga i ämnet. Har dock inte mer än skummat högst ytligt i ämnet än så länge.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav petersteindl » 2022-02-26 00:07

jonasp skrev:Intressant! Om det är en analog lösning har den knappast någon fördröjning.


Exakt, och därför jobbar jag med digitala lösningar istället. Då kan jag även införa andra intressanta parametrar + lösningar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav petersteindl » 2022-02-26 00:08

jonasp skrev:Finns ju tidigare försök att förbättra stereo med en centerkanal. T ex apparaten Trinaural processor:

https://web.archive.org/web/20120825204 ... aural.html
https://audio-intl.com/wp-content/uploa ... naural.pdf

Jag ser även att David Griesinger verkar ha minst sagt en hel del att säga i ämnet. Har dock inte mer än skummat högst ytligt i ämnet än så länge.


Japp, jag känner till i princip allt om dessa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav Ted_B » 2022-02-26 00:43

Du har ju skrivit länge om det här nu, är det något du kommer släppa till försäljning inom överskådlig tid?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav petersteindl » 2022-02-26 01:07

Ted_B skrev:Du har ju skrivit länge om det här nu, är det något du kommer släppa till försäljning inom överskådlig tid?


Vet inte. Det beror på.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav goat76 » 2022-02-26 12:24

jonasp skrev:Kretsen från Elliot summerar bara de två kanalerna till center och tillför justerbar nivå.


Man behöver nog ha ett hyfsat brett lyssningsrum med plats för en bredare placering av högtalarna med en sådan enkel summering, annars blir nog ljudbilden ganska snäv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav paa » 2022-02-26 12:35

Det låter väl på Peters inlägg som att det som adderas till centern även ska subtraheras från hö/vä?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav goat76 » 2022-02-26 13:19

paa skrev:Det låter väl på Peters inlägg som att det som adderas till centern även ska subtraheras från hö/vä?


Så har jag också förstått det. Frågan är dock om det ens är önskvärt med en ”isolerad” centerkanal, enligt Andrew Scheps och hans studiokollegor låter det inte alltid så bra, vilket de erfarit när de mixat i formatet Atmos. Beroende på hur musikmixen är gjord så kan nog resultatet variera en hel del från bra till dåligt. Jag tror inte någon form av algoritm kan ge ett hundraprocentigt bra resultat varje gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav petersteindl » 2022-02-26 14:35

En ”isolerad” centerkanal är inte önskvärt och behövs heller inte.

I film och 5.1 system med tal mixat i centerkanal och monitorerat i centerhögtalare är det en fördel att köra 4.1 och därefter med Bremens algoritm och centerhögtalare för att undvika ”isolerad” centerkanal.

Min erfarenhet är att, än så länge har jag inte funnit någon inspelning som inte vunnit på att återges med mitt system.
Det gäller oavsett om det är koincidensstereo eller löptidsstereo eller ekvivalensstereo eller panpottad multikanalsmix eller med inspelad naturlig efterklang eller pålagd digital efterklang.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-02-26 16:05

Finns ju en annan kommersiell apparat som gör detta:

http://www.milestech.com/m86.htm

”Algoritmen” är extremt enkel i detta fall, nämligen

Left output = L - MxR

Center output = (1 - M) x (L + R)

Right output = R - MxL



M kan varieras men M = 0,5 ger enligt länken nedan goda resultat. En sådan här tingest kan man lätt implementera med några OP.

http://milestech.com/tritech.htm

Notera att ovanstående uppfyller kriteriet att L+R = L’ + C’ + R’. Dvs att systemet är ”transparent”.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-02-26 17:39

Ja, att åstadkomma ett enklare system är inte alltför komplicerat och det går förstås även att endast koppla högtalarna på ett fiffigt sätt rent elektriskt: fig 2.14c på sidan 25: http://www.introni.it/pdf/Hull%20(Philips)%20-%20Building%20HiFi%20Speaker%20Systems.pdf. För övrigt bör man också som du vara mycket noggrann med att sätta transparent inom citationstecken.

Trifield är nog det enda kommersiellt tillgängliga 2 in, 3 ut-system som enligt många fungerar väl på de flesta sätt, men så är det också psykoakustiskt optimerat och ganska komplext: https://www.stereophile.com/content/upward-mobility-2-channels-surround-page-2. Trifields största fördel är kanske att man kan justera bredd och djup ganska väl även om jag inte är särskilt förtjust i sådana övningar eftersom man oftast efter ett tag märker att någonting inte riktigt stämmer. I vissa fall kan alltså även Trifield ge ovälkomna artefekter och jag skulle nog påstå att centerkanalen i praktiken inte behövs annat än om man har mycket speciella krav på att kunna lyssna långt ut vid sidorna av sötpunkten med någorlunda bibehållet ljudsceneri. Detta löser man dock mycket enklare med ordentligt invinklade högtalare med lagom riktverkan.

Här finner man en implementering för Trifield i DAW-mjukvaran Reaper en bit ned på sidan: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/193973-3-front-channels-stereo-signal.html#post2661028.

Om man ska vara noggrann bör man även lägga till HRTF-kompensering för centerkanalen enligt Tooles Sound Reproduction fig 9.7e på sidan 157. Denna fungerar dock bara någorlunda nära sötpunkten, men även klangbalansen för en ren stereouppställning blir ju av samma skäl en aning knepig när man rör sig ut åt sidorna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav Plymotonic » 2022-02-26 17:58

Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-02-26 18:24

Här är Gerzon's artikel "Optimum Reproduction Matrices for Multispeaker Stereo" (http://decoy.iki.fi/dsound/ambisonic/mo ... e/7038.pdf). Jag snubblade på den igår när jag letade lite. Är det grunden för Trifield? När jag går till trifield.co.uk verkar tyvärr bolaget nerlagt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-02-26 18:25

Plymotonic skrev:Här en Triefieldplugg till foobar:

https://www.foobar2000.org/components/view/foo_dsp_trifield


Aaaah stort tack! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-02-26 18:59

Ja, det är Gerzons idéer som beskrivs i den rapporten som ligger bakom Trifield. Meridian använder fortfarande algoritmerna i billjudsystem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav Plymotonic » 2022-02-26 19:16

I-or skrev:Ja, det är Gerzons idéer som beskrivs i den rapporten som ligger bakom Trifield. Meridian använder fortfarande algoritmerna i billjudsystem.


Han var lite aktuell här för ett par år sedan:

Plymotonic skrev:
rajapruk skrev:Någon som vet vad Meridian Trifield gör exakt? Hade varit kul att se en analys vad som skickas till centern i den algoritmen.

Patentet:
https://worldwide.espacenet.com/publica ... cale=en_EP

Massa intressant relaterat till detta:
https://www.audiosignal.co.uk/Gerzon%20archive.html


Mycket intressant herre:
https://www.michaelgerzonphotos.org.uk/
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-02-26 19:23

jonasp skrev:Finns ju en annan kommersiell apparat som gör detta:

http://www.milestech.com/m86.htm

”Algoritmen” är extremt enkel i detta fall, nämligen

Left output = L - MxR

Center output = (1 - M) x (L + R)

Right output = R - MxL



M kan varieras men M = 0,5 ger enligt länken nedan goda resultat. En sådan här tingest kan man lätt implementera med några OP.

http://milestech.com/tritech.htm

Notera att ovanstående uppfyller kriteriet att L+R = L’ + C’ + R’. Dvs att systemet är ”transparent”.

Tack för tips! Hittade en sån begagnad för en rimlig peng på ebay USA som jag beställde :) . Dom har tyvärr slutat att tillverka.
Tar väl en månad eller så innan den är hemma, återkommer med intryck.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-02-26 19:28

AVR7000, du har ju byggt en center eller kanske fler till OA51. Vad är dina intryck?
Här är den tråden
viewtopic.php?f=17&t=46474&full=1

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster