Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-03-02 20:08

Eftersom man ändå måste in och rota med omfattande digitala processer för att få till signalstyrningen så kan man naturligtvis helt släppa frekvensgången för centerhögtalaren och bara se till att den erhåller god spridning och låg distorsion. En liknande spridning som för vänster och höger högtalare är en god utgångspunkt. Man kan sedan med sin DSP enkelt korrigera frekvensgången för centerhögtalaren till vad som är korrekt bl.a. för HRTF-relaterade effekter.

En rakt igenom välfungerande signalstyrning är dock sannerligen ingen enkel historia, vilket tydligt framgår av både Gerzons och Irwans/Aarts (Philips) rapporter (vilka nog behöver lyftas fram ännu en gång):

http://decoy.iki.fi/dsound/ambisonic/motherlode/source/7038.pdf

https://www.aes.org/journal/sample_issue/JAES_V50_11_PG914.pdf

Om man inte har några år för teknisk utveckling över och snarare tänker sig att inhandla t.ex. ett Trifield- eller Multisonic-system är det nog vettigast att se till att man även har ekvaliseringsmöjligheter för att kunna HRTF-klangbalansera hela systemet beroende på bl.a. vilken öppningsvinkel man väljer och om man vill optimera lokalt eller globalt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-02 20:21

För egen del så är sweetspot ointressant då det står ett biljardbord just där.
Tanken är att få bra ljud runt hela rummet. Tänker även satsa på surround med öhmans ambiofoni dekoder och expander.
Kommer bara köra musik i detta system, ingen bildvisare kommer vara inblandad.
Dessutom tycker jag det är kul och lite spännande att se vad det ger :) .
Planerandet och byggandet tillhör ju hobbyn, går aldrig i Hifi affärer för att köpa färdigt, går hellre till Bauhaus m.f.l och letar material till projekten.
Mycket roligare samtidigt som det är en skön känsla att man gjort det själv.
Har ingen center i bion och saknar faktistkt inte det direkt.
Kanske skulle bli ett lyft men då står en 85" Tv i vägen.
Har inte känt att det är värt besväret då en center som matchar i32s och Bryston slutsteg skulle kosta mer än vad jag tror det smakar.
Men man vet inte vad som händer i framtiden :) .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-03-02 21:36

Ja, det är mycket roligare att bygga själv. Om du bara ser till att spridningen så långt som möjligt liknar de andra två fronthögtalarna så kommer det nog att fungera väl (otyget med horisontellt placerade dubbla mellanbasar för konventionella centerhögtalare, vilket i princip är den sämsta konfiguration som man kan få till, behöver vi nog inte gå in på här).

Jag tror även att man får betydligt större möjligheter att justera fram det ljudsceneri som man är ute efter med speciellt Trifield än med en signalprocessor som mer eller mindre är ihopsnickrad på kammaren. Den signalprocessning som krävs för kanalstyrningen i ett välfungerande system är definitivt inte av det enklare slaget. Om man däremot mest är ute efter lite mer allmänt omslutande ljud kan man förstås använda nästan vad som helst.

För egen del har jag varit utan centerhögtalare i mitt hemmabiosystem i över 20 år och har egentligen aldrig saknat den. Det intressanta är att trots att klangen för centerkanalen egentligen är felaktig i en 4.1-uppställning blir dialogen inte sällan mer realistisk eftersom alldeles för många filmljudsproducenter har fått för sig att man ökar taluppfattbarheten genom att kraftigt överdriva nivån runt 1-2 kHz (vilket HRTF-effekterna tar hand om när centerkanalen återges från vänster och höger högtalare).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav petersteindl » 2022-03-03 03:12

Jag tar fasta på JMs invit.

Bilden från Toole som jag länkat till för 10 år sedan och därefter vid flera tillfällen och som även I-or länkat till gäller mittplacering i ljudbilden och skillnaden mellan en centerhögtalare med 100 % ljud kontra 2 stereohögtalare med 50/50 % ljud.

Med extraherad centerkanal så kan exempelvis 25/50/25 % ställas in om man väljer det alternativet. Det är en helt annan uppspelningssituation än de kurvor som finns i Tooles bok. Kurvan från Tooles bok representerar inte resultatet från monosignal via 3 högtalare. Jag har genom åren gjort många lyssningstester. Jag har ganska bra koll på hur skillnaderna ter sig.

Återstår att analysera återgivning av fantomljudkällor som ligger mellan center och exempelvis höger högtalare.
I det fallet är den högra kanalen dominant och ljudet från höger skall med hjälp av annan/andra högtalare fås till att bli en fantomprojicering mer ut i ljudbilden mellan center och höger högtalare.

Då finns det 2 huvudsakliga alternativ:

1.) Antingen görs fantomprojiceringen med 2 högtalare (höger/vänster) där ljud i så fall från vänster högtalare skall fixa fantomplaceringen av ljudkällan mellan center och höger i ljudbilden. Ljudet kommer då från motsatta sida d v s från vänster för att generera upplevd fantomljudkälla på höger sida. Något sådant finns inte om det vore en reell ljudkälla d v s ett akustiskt musikinstrument till höger om mitten genererar inget direktljud som kommer från vänster. Detta är ett onaturligt ljud som skall bidra till att representera den upplevda ljudkällan på höger sida.

Eller,

2.) Så görs det med 3 högtalare där ljud från center högtalare och höger högtalare skall fixa fantomplacering av ljudkälla mellan center och höger i ljudbilden. I detta fall slipper man ljud kommande från vänster högtalare d v s onaturligt ljud elimineras för just den punkten där motstående kanal är tyst. Denna representation är betydligt mer likt naturligt ljud än med enbart 2 kanaler.

Detta fungerar även vice versa mellan höger och vänster d v s det är symmetriskt mellan kanalerna.

Det som Adhoc länkar till är en test som gjorts på en viss sådan uppställning. Nedan är testen. Den representerar resultaten rätt bra i jämförelse med de undersökningar/lyssningar jag själv gjort i mer än 30 år.

Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_1.jpg
Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_1.jpg (218.23 KiB) Visad 4809 gånger


Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_2.jpg
Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_2.jpg (239.42 KiB) Visad 4809 gånger


Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_3.jpg
Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_3.jpg (204.06 KiB) Visad 4809 gånger


Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_4.jpg
Elias Pekonen - 2 vs 3 Speaker Stereo listening tests at high frequencies Sida_4.jpg (229.36 KiB) Visad 4809 gånger


Jag har gjort alla mina tester över hela frekvensregistret och inte enbart från 1 kHz och uppåt.
Det man då måste ta hänsyn till är att hela rumsresonansspektrat i basen i d v s frekvensområdet under Schröderfrekvensen kommer bli rätt olika med fler högtalare på olika platser i rummet. Men även det har lilltroll och jag bra koll på.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-03-03 09:09

I-or skrev:Jag tror även att man får betydligt större möjligheter att justera fram det ljudsceneri som man är ute efter med speciellt Trifield än med en signalprocessor som mer eller mindre är ihopsnickrad på kammaren. Den signalprocessning som krävs för kanalstyrningen i ett välfungerande system är definitivt inte av det enklare slaget. Om man däremot mest är ute efter lite mer allmänt omslutande ljud kan man förstås använda nästan vad som helst.


Jag är inne på detta också, speciellt efter att ha läst Gershons rapport som har länkats av undertecknad och I-or - han går igenom de subjektiva effekterna på ljudbilden som funktion av olika inställningar i dekodern. Med andra ord ser jag det som nödvändigt med en frekvensberoende komponent i matrisdekodern. Men eftersom Gershons algoritm är implementerad i foobar2000-insticksmodulen som länkades ovan är allt man behöver en PC med flerkanaligt ljudkort för att kunna göra enkla experiment.

Jag har inte själv testar insticksmodulen än men planerar göra det.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-03 10:34

Hur man kan man testa Trifield om man inte använder datorn som permanent del av uppspelningskedjan?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav Kraniet » 2022-03-03 11:35

Är det nån som vet vad skillnaden mellan Trifield och Dolby pro logic, pro logic II är?

Jag tänker att pro logic II är den teknik som är mest tillgänglig för de flesta som en enkel "fix". Är ju bara köpa en beggad denon på blocket för några hundringar.
I pro logic II finns ju några extra funktioner som center spread tex som låter en välja hur mycket (om alls) centern ska bidra med.
Har man inga surroundhögtalare inkopplade så är det ju en trekanalig uppsättning.

Harman har en variant av pro logic som de kallar Logic 7 som en del anser ger bättre ljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-03-03 14:15

Dolby Pro Logic: 2 kanaler in, 4 ut. Utvecklat av Dolby Laboratories som en uppgradering av Dolby Surround. Enkel matrisstyrning för frontkanalerna. Bandbegränsad monosignal för surroundkanalen.

Dolby Pro Logic II: 2 kanaler in, 5 ut. Utvecklat av Jim Fosgate med rörelektronik och huvudsakligen vinyllyssning 8O, implementerat digitalt av Dolby Laboratories. Enkel matrisstyrning för frontkanalerna. Stereosignal för surroundkanalerna. Utsläckning av överhörning mellan kanalerna.

Trifield: 2 kanaler in, 3 ut. Utvecklat av Michael Gerzon och Geoffrey Barton (Ambisonics), produktifierat av bl.a. Meridian. Avancerad styrning av samtliga kanaler.

Logic 7: 2 kanaler in, 7 ut. Utvecklat och produktifierat av Lexicon (David Griesinger). Avancerad styrning av samtliga kanaler.


Som de flesta faktisktianer känner till är Dolby Pro Logic och Pro Logic II inte speciellt imponerande för musikåtergivning, medan Trifield och Logic 7 uppskattas av ganska många lyssnare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-03-03 14:23

Är någon av David Griesingers dekoders välbeskrivna i t ex AES? Jag lyckas inte så bra med att navigera i den förvirrade mängden av rapporter han har skrivit eller bidragit till!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-03-03 14:29

Jag har inte sett någon beskrivning och med tanke på att hans arbeten ledde fram till kommersiella produkter är det osannolikt, men så kändes det också som han var upphovsman till varannan rapport i JAES ett tag och man kan lätt ha missat något. Det bör dock finnas patent för den som söker.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-03-03 15:19

Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-03 23:01

Trevligt att ha dig tillbaka i tråden Peter, det är ju tack vare dig som jag påbörjade detta projekt.
Har snickrat ihop Center lådorna, inte så lätt med enkla verktyg i källaren. Det mesta blir snett och vint och det mesta av jobbet går ut på att justera sånt.
Men måste säga att jag lyckades över förväntan trots att jag höll på att ge upp ett tag :) .
Första problemet var att sågen inte kunde gå ner till dom kraftiga vinklarna, blev tvungen att fila ett jack i bit stödet då sågen fastnade i den.
Center1.jpg
Center1.jpg (178.96 KiB) Visad 4676 gånger

Nästa problem var att sågen klarade 35cm och bitarna var 40cm och det gick inte att vinkla sågen åt höger, blev tvungen att handsåga dom sista 5cm.
Givetvis blev det snett och vint :oops: .
Kom på en bra ide att få allt rakt igen genom att häfta sandpapper på en spånskive bit och gnugga hela högtalaren mot den, blev riktigt bra :) .
Center3.jpg
Center3.jpg (96.7 KiB) Visad 4676 gånger

Slutresultatet blev riktigt bra till slut.
Center4.jpg
Center4.jpg (67.58 KiB) Visad 4676 gånger

Lite spackling och målning återstår.
Den skarpögde kanske ser att det är ett hål rakt igenom bakom diskanten, det råkade bli så då jag måttade mot OA51 för placeringen, har fixat till en liten bit som ska limmas in där.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-03 23:22

Valde att göra en variant av Larsens modell men valde att köra baffeln ända in i väggen istället för som Larsen med en liten ovansida.
Dels tänker jag att det blir mindre diffraktions problem om högtalaren blir som en fortsättning av väggen och så är det snyggare.
Tänker att behovet av dämpning blir mindre också men jag kan ha fel, vad tror expertisen här om det?
Min blev 40cm bred av den enkla anledningen att det är en standard bredd på MDF skivor med mycket mindre jobb som följd.
Sänkte inte ner diskanten då det inte är så på originalet och så hade jag inga möjligheter att fixa det hemma.
En MDF ring under basen och den lilla vinkeln mellan diskant och bas ska på plats så småningom.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-03-04 13:32

Behovet av absorbent påverkas endast marginellt av formen på kaviteten. Även en oregelbunden form ger upphov till akustiska moder eftersom det s.a.s. alltid finns ett tryckmönster som "passar in" (modform). Det enda som händer när man vinklar ytorna på olika sätt är att resonansfrekvenserna flyttar på sig.

I ditt fall kommer du att få den första interna resonansen på bredden när denna motsvarar en våglängd (vilket är andramoden, förstamoden exciteras ej eftersom elementet är monterat på mitten). Resonansfrekvensen ligger vid ca 345/0,36 = 960 Hz. Här behöver du alltså rimligt hög absorption för undvikande av en dal i frekvensgången.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-04 13:43

I-or skrev:Behovet av absorbent på insidan påverkas endast marginellt av formen på kaviteten. Även en oregelbunden form ger upphov till akustiska moder eftersom det s.a.s. alltid finns ett tryckmönster som "passar in" (modform). Det enda som händer när man vinklar ytorna på olika sätt är att resonansfrekvenserna flyttar på sig.

I ditt fall kommer du att få den första interna resonansen på bredden när denna motsvarar en våglängd (vilket är andramoden, förstamoden exciteras ej eftersom elementet är monterat på mitten). Resonansfrekvensen ligger vid ca 345/0,36 = 960 Hz. Här behöver du alltså rimligt hög absorption för undvikande av en dal i frekvensgången.

Tack för tipset,tänkte egentligen mest på dom så kallade elefantöronen till centern. Inuti tänkte jag köra heldämpat vilket verkar vara det bästa enligt din beräkning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-03-04 14:31

Diffraktionseffekterna är som vanligt knepiga att utvärdera i detalj utan FEM/BEM-beräkningar (eller mätningar), men eftersom det vad jag förstår bara handlar om någon cm eller så, kommer skillnaderna bara att blir märkbara för höga frekvenser, där de dessutom blir små.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav Kraniet » 2022-03-04 15:37

För centern kan jag tänka det bara är positivt med ljudet som blir utan absorbent. Högtalaren låter "målar med bred pensel" vilket kan va positivt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav I-or » 2022-03-04 15:52

När den "breda penseln" s.a.s. målar över det gröna med rött, blir det definitivt inte bra. Det är lurigt med stora reflekterande ytor i direkt anslutning till högtalare eftersom man erhåller mycket kraftiga effekter för frekvensgång och spridning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-03-06 09:21

Jag gissar med ögonmått att du vill göra någon elefantöronliknande tingest även till centern om de redan existerande OA51 har det. Tycker jag skymtar det i bild.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-06 11:32

jonasp skrev:Jag gissar med ögonmått att du vill göra någon elefantöronliknande tingest även till centern om de redan existerande OA51 har det. Tycker jag skymtar det i bild.

Ja det stämmer köpte OA61 dämpet från Hifikit.
Frågan hur man ska forma det, bara en fyrkantig eller avfasat som på OA61.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-03-06 12:48

Tja, gör en stor fyrkant med urtag för center i mitten/botten så att det linjerar i nederkant. Låt arean vara ungefär samma som oa61-örat så har du nog en bra utgångspunkt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-06 13:07

jonasp skrev:Tja, gör en stor fyrkant med urtag för center i mitten/botten så att det linjerar i nederkant. Låt arean vara ungefär samma som oa61-örat så har du nog en bra utgångspunkt.

Kanske något sånt här med lite avfasning för att harmonisera med huvudhögtalarna.
Center dämp.jpg
Center dämp.jpg (102.32 KiB) Visad 4414 gånger

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-06 13:17

Diskant hålet blev ett större problem än väntat, måttade mot 51:orna och borrade i baffeln innan jag monterade den.
Tänkte att det bara var att täppa igen hålet från baksidan men tittade på ritningen till diskanten och upptäckte att den var 3,5cm djup och baffeln är bara 1,9cm.
Då skulle man behöva göra ett hål i väggen för diskantmagneten.
Så det var bara att köpa mer MDF och göra en ny baffel, fördelen är att jag får någon liter mer innervolym då den blev något liten i första utförandet.
Samtidigt så sågade jag ut den nya med en Japan såg vilket gav mycket rakare kanter, så det blev vin-vin av det hela trots allt :) .
Center baffel.jpg
Center baffel.jpg (147.04 KiB) Visad 4411 gånger

Vill ha den så dikt an vägg som möjligt, därför jackade jag ur för kabeln och ska montera brunnen inifrån.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav Kraniet » 2022-03-08 09:46

Ser riktigt snyggt ut. Blir nog bra de där
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-10 22:25

Projektet går vidare, Köpte en ring från BRL som jag moddade och tillverkade kilen till diskanten.
Ring.jpg
Ring.jpg (111.99 KiB) Visad 4209 gånger

Ring1.jpg
Ring1.jpg (86 KiB) Visad 4209 gånger

Fick även hem Miles 3 kanals processorn. Var enkelt att ändra till 230v, bara ändra på några jumpers.
Byte av elkabel behövs.
Miles.jpg
Miles.jpg (133.99 KiB) Visad 4209 gånger

Miles2.jpg
Miles2.jpg (134.1 KiB) Visad 4209 gånger

Miles3.jpg
Miles3.jpg (115.14 KiB) Visad 4209 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-10 23:04

RMA skrev:Fick även hem Miles 3 kanals processorn. Var enkelt att ändra till 230v, bara ändra på några jumpers.
Byte av elkabel behövs.


Köpte du den ny? Vad kostade den? Hittar ingen info om det på hemsidan.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-11 09:00

BellsnWhistles skrev:
RMA skrev:Fick även hem Miles 3 kanals processorn. Var enkelt att ändra till 230v, bara ändra på några jumpers.
Byte av elkabel behövs.


Köpte du den ny? Vad kostade den? Hittar ingen info om det på hemsidan.

Hittade den begagnad på Ebay USA, gav ca 1800:- för den men frakt, tull och moms kostade ungefär lika mycket.
Tyvärr har dom slutat tilverkas så det är begagnat som gäller, finns nog inte så många utanför USA tyvärr.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-11 09:42

Check!
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav jonasp » 2022-03-11 10:17

Snyggt jobbat med träarbetet! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Center för Stereo (från: OA51.N, N som i Naqref9

Inläggav RMA » 2022-03-12 09:11

jonasp skrev:Snyggt jobbat med träarbetet! :D

Tackar :) .
Köpte 2 olika ringar, den ena var för liten och den andra var för stor där elementet ligger i en "gryta".
Slipade ned kanten på grytan så den kom i jämnhöjd med elementet, slipade sen kanten på grytan så den blev en förlängning av diskant kilen.
Mycket jobb men det blev rätt så bra till slut.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster