Moderator: Redaktörer
JM skrev:....................
Faktiska fysikaliska frekvensutbredningen från en violin är intressant ur ett upplevelseperspektiv. Frekvensutbredningen i 3D-rummet är ytterst systematiskt variabel.
Detta medför att lyssnandet på en violin kommer ge mycket olika objektiva frekvenskurvor i lyssningspositionen beroende på reflexerna i olika rum och därmed helt olika upplevelse.
Rummets beskaffenhet kommer ge reflexer i lyssningspositionen med olika fördröjning, frekvensfördelning, ljudstyrka och till viss del lokalisation relativt direktljudet och därmed helt olika violin upplevelse.
.......................
JM
JM skrev:Om du lyssnar på samma reproduktion av inspelad violin hemma och i konserthuset hur värderar du skillnaden?
JM skrev:Om du har haft möjligheten att lyssna på samma violinstycke i samma rum med låghögtalare resp. dipolhögtalare hur värderar du skillnaden?
JM skrev:Vilken högtalare återger en violin bäst enligt din uppfattning? Hur är då rummet, lyssningspositionen och högtalarpositionen?
JM skrev:I vilken situation/rum/lyssningsposition är lyssnandet på en faktisk violin mest givande för dig.
JM skrev:I vilken situation/rum/lyssningsposition är lyssnandet på reproduktion av inspelad violin mest realistisk.
I-or skrev:Den som har hört violin framföras på relativt kort avstånd i dämpade miljöer som exempelvis ett kontorslandskap vet att det låter extremt tråkigt och ojämnt just p.g.a. enorma variationer i riktverkan.
De stora problemen med riktverkan från olika instrument uppstår dock vid inspelning eftersom mikrofonerna vanligtvis placeras på någon decimeters till ett par meters avstånd, d.v.s. i direktfältet. Publiken befinner sig däremot i princip alltid i efterklangsfältet, där skillnaderna i riktverkan jämnas ut betydligt.
Som synes ovan kommer klangbalansen att bli totalt olika för olika mikrofonpositioner och detta är en av huvudanledningarna till att det ofta låter illa redan vid upptagningen av instrumenten (alltså redan innan diverse elektroniska effekter har tillförts).
I-or skrev:Att du inte hör skillnad när du trakterar violinen beror på att du då är placerad i direktfältet, medan du vid högtalarlyssning vanligtvis befinner dig i efterklangsfältet.
I-or skrev:Den som har hört violin framföras på relativt kort avstånd i dämpade miljöer som exempelvis ett kontorslandskap vet att det låter extremt tråkigt och ojämnt just p.g.a. enorma variationer i riktverkan.
I-or skrev:För övrigt är vardagsrummet inte någon optimal akustisk miljö för några instrument i mitt tycke. De flesta instrument låter bäst när de framförs i lokaler med en efterklangstid om ca 1-2 sekunder, naturligtvis helst i kombination med en hel del tidiga reflektioner.
jockewe skrev:Det skymtar förbi (senare halvan av programmet) en fin mikrofonplacering anpassad till lokal i dokumentären "Janine Jansen och Stradivarius" som kan skådas på SVT Play nu,
hyfsat ljud på TV men jag antar att det är helt annat på den färdiga CD'n.
jockewe skrev:jockewe skrev:Det skymtar förbi (senare halvan av programmet) en fin mikrofonplacering anpassad till lokal i dokumentären "Janine Jansen och Stradivarius" som kan skådas på SVT Play nu,
hyfsat ljud på TV men jag antar att det är helt annat på den färdiga CD'n.
Nej, den inspelningen tyckte jag inte alls om tyvärr.
Undrar om pianot går in i hennes mikar, hon är ju så espressiv så man vill ha närljud för detaljer men samtidigt så öser hon på för fullt och med dessa superinstrument så behövs då avstånd till fiolen för att höra klangskillnaderna. Hon kanske skulle stått bakom Pappanos rygg istället?
På nåt sätt saknar jag iallafall både intimitet och klangskillnad mellan instrumenten.
Ös är det gott om
JM skrev:Floyd Toole har ofta uttrycket att i biosalonger är det svårt att få fram intimitet. Hemma är det mycket lättare.
Griesinger/Lokki menar att i konsertlokaler kan "proximty - närhet" upplevas så länge direktljudet inte drunknar i reflexljudet.
Är det detta du menar ger intimitet. Om så förklarar "proximity" även varför klangskillnaden mellan instrumenten upphör när intimiteten försvinner.
JM
JM skrev:
https://www.researchgate.net/publicatio ... ener_Musik
https://www.remic.dk/academy/article/ho ... -a-violin/
Faktiska fysikaliska frekvensutbredningen från en violin är intressant ur ett upplevelseperspektiv. Frekvensutbredningen i 3D-rummet är ytterst systematiskt variabel.
Detta medför att lyssnandet på en violin kommer ge mycket olika objektiva frekvenskurvor i lyssningspositionen beroende på reflexerna i olika rum och därmed helt olika upplevelse.
JM
jockewe skrev:JM skrev:
https://www.researchgate.net/publicatio ... ener_Musik
https://www.remic.dk/academy/article/ho ... -a-violin/
Faktiska fysikaliska frekvensutbredningen från en violin är intressant ur ett upplevelseperspektiv. Frekvensutbredningen i 3D-rummet är ytterst systematiskt variabel.
Detta medför att lyssnandet på en violin kommer ge mycket olika objektiva frekvenskurvor i lyssningspositionen beroende på reflexerna i olika rum och därmed helt olika upplevelse.
JM
Precis de här 2 bilderna är de jag tror är helt olika från fiol till fiol, kanske finns det någon mer allmängiltig slutsats om man skulle mäta 10 olika och slå ihop resultatet.
Men att tro att min italienska fiol från 1764 skulle ge samma mätresultat som ovan eller alls likna en på samma sätt uppmätt Stradivarius känns helt ologiskt.
jockewe skrev:För att klargöra hur olika vi tänker så kan man jämföra mig och en ung Pavarotti som sångare istället.
Båda har typ samma material som stämband och hals/huvud, där upphör alla likheter.
Den skillnaden har du också mellan två olika fioler.
Anyway, en så bra sångare vet precis hur man utnyttjar en lokals egenskaper för att välja en palett av effekter att använda sig av som fungerar.
Tvingas de sjunga utomhus så får de förlita sig på ett muskelminne av en slags standardsång, det lyckas inte alltid så bra.
Jag tycker den vetenskapliga sidan är superintressant men kan också tycka att det blir lite av ett ficklampsperspektiv. Det betyder inte att perspektivet är fel utan bara att det är en del av sanningen som bara är sann under vissa begränsade kriterier.
Visst låter det bättre om Janine spelar på min fiol men hon kommer inte kunna få den att låta varmt/mjukt 65dB på 30m avstånd, det kommer bara att låta som Janine långt bort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster