Spännande läsning från DaaD om reflektioner etc?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spännande läsning från DaaD om reflektioner etc?

Inläggav goat76 » 2022-03-28 12:30

I-or skrev:Att i en reflektiv miljö spela in på ett lite större avstånd från violinen medför att mikrofonerna via massor av reflektioner i princip registrerar effektresponsen från instrumentet, d.v.s. utstrålningen integrerad över en tänkt sfärisk yta runt instrumentet. Detta leder till att man erhåller en mycket jämnare klang som bättre motsvarar den man hör i verkligheten på åhörarplats. Att man på detta sätt registrerar tidiga reflektioner och efterklangen i lokalen förhöjer också realismen när hörseln analyserar signalerna i tidsplanet.


Men det förutsätter och hänger väl väldigt mycket på inspelningslokalens akustik. I vissa fall kommer det helt enkelt inte fungera särskilt bra även om instrumentet för hörseln låter bra i uppspelningslokalen/konsertsalen, ibland kan en mer "kontrollerad" akustik behövas så som i ett live-rum i en väl genomtänkt musikstudio.

De bästa inspelningarna är helt klart de som är gjorda där den "äkta" akustiken fungerat väl med mikrofonerna och placeringen av dessa, så fort artificiellt rumsljud behöver användas så tar det bort mycket av den övertygande naturligheten i ljudet. Problemet blir extra tydligt på de inspelningar där fler än ett instrument ingår där ljudinslagen ska dela en gemensam akustik, det fungerar tyvärr inte särskilt bra att försöka "lura" vårat hörselsinne som är alldeles för avancerat för att inte märka att saker och ting inte står riktigt rätt till vad gäller reflexer och infallsvinklar. Och att lägga artificiellt rumsljud på alla individuella ljudinslag fungerar inte heller särskilt bra då det för våran hörsel inte finns något naturligt med fler än ett rumsljud i taget, våran hörsel kan bara bearbeta och ta till sig det mest dominerande rumsljudet på inspelningen, de övriga försöken till rumsljud på de mindre dominanta ljudinslagen kan då endast få en form av "rumslig ljudeffekt" över sig och inte en riktigt "akustisk position" i det inspelade rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Spännande läsning från DaaD om reflektioner etc?

Inläggav I-or » 2022-03-28 12:45

Ja, att spela in i efterklangsfältet fungerar endast för att jämna ut klangen för violinen. Självklart måste man även via positionering och riktverkan för mikrofonerna få till rätt balans för direktljud, tidiga reflektioner och efterklang för att skapa en inspelning som i samtliga avseenden är välljudande. Optimal positionering och riktverkan för mikrofonerna kommer till stor del att bero på lokalens egenskaper och det är inte märkligt att så få inspelningstekniker får till det.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spännande läsning från DaaD om reflektioner etc?

Inläggav petersteindl » 2022-03-28 13:46

BUMP!
petersteindl skrev:När det gäller violiner, så är inspelningen d v s själva kodningen det som avgör vad som möjliggörs vid uppspelning/avkodning. Det man gärna vill ha är ett podium runt violinerna eller hela orkestern som ger tidiga reflexer från många olika vinklar innan ljudvågorna lämnar podiet. Då kodas violinens utstrålade totala energi med mikrofon belägen i podiet i större utsträckning än enbart en och endast en inspelningsvinkel. Dessutom kommer en stråksektion att ge ljudinformation från flera olika vinklar än då det spelas solo från en violin.

Mvh
Peter

Val av inspelningslokal är viktigt och val av placering av musikerna i denna inspelningslokal. Då fixar man den akustiska Ursprungskoden. Den koden kan höras på plats vid inspelningen d v s hörseln lägger till egen kod och därefter avkodar hela den nya koden i CSN och hjärna för att medveten varsebliven Ursprungskod skall upplevas.

Sedan skall den vid inspelning även kodas med mikrofoner på sådant sätt att avkodning kan ske så att en lyssnare vid uppspelning ges möjlighet till korrekt avkodning så att Ursprungskoden framträder.

Efter mikrofonerna finns det man kan kalla för Källkod. Källkoden är inte Ursprungskoden, men däremot en förenklad variant av Ursprungskoden.

Källkoden fördelas till högtalare och transporteras vidare mot lyssnaren.

Lyssnarens eget hörselsystem lägger på ny kod ovanpå Källkoden.

Den nya koden skall nu avkodas i CNS och i hjärnan.

Nu är frågan om avkodning skall ge Källkoden eller om avkodning skall ge Ursprungskoden?

Jag är själv enbart intresserad av Ursprungskoden. Den går att närma sig under förutsättning att man ser till att Källkoden tillsammans med ljudåtergivningens akustiska kod samt hörselns nya överlagrade kod tillsammans kan avkoda mot Ursprungskoden.

Om det åstadkoms på sådant sätt att den återskapade Ljudkoden ligger innanför toleransen hos den medvetna varseblivna hörselupplevelsen så att den upplevs som Ursprungskoden så har målet uppnåtts och det går.

Det gäller att ha kunskapen om de olika kodernas natur samt om hörselns naturliga avkodningssystem och det gäller att känna till både svagheterna och styrkorna i systemen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster