I-or skrev:Att i en reflektiv miljö spela in på ett lite större avstånd från violinen medför att mikrofonerna via massor av reflektioner i princip registrerar effektresponsen från instrumentet, d.v.s. utstrålningen integrerad över en tänkt sfärisk yta runt instrumentet. Detta leder till att man erhåller en mycket jämnare klang som bättre motsvarar den man hör i verkligheten på åhörarplats. Att man på detta sätt registrerar tidiga reflektioner och efterklangen i lokalen förhöjer också realismen när hörseln analyserar signalerna i tidsplanet.
Men det förutsätter och hänger väl väldigt mycket på inspelningslokalens akustik. I vissa fall kommer det helt enkelt inte fungera särskilt bra även om instrumentet för hörseln låter bra i uppspelningslokalen/konsertsalen, ibland kan en mer "kontrollerad" akustik behövas så som i ett live-rum i en väl genomtänkt musikstudio.
De bästa inspelningarna är helt klart de som är gjorda där den "äkta" akustiken fungerat väl med mikrofonerna och placeringen av dessa, så fort artificiellt rumsljud behöver användas så tar det bort mycket av den övertygande naturligheten i ljudet. Problemet blir extra tydligt på de inspelningar där fler än ett instrument ingår där ljudinslagen ska dela en gemensam akustik, det fungerar tyvärr inte särskilt bra att försöka "lura" vårat hörselsinne som är alldeles för avancerat för att inte märka att saker och ting inte står riktigt rätt till vad gäller reflexer och infallsvinklar. Och att lägga artificiellt rumsljud på alla individuella ljudinslag fungerar inte heller särskilt bra då det för våran hörsel inte finns något naturligt med fler än ett rumsljud i taget, våran hörsel kan bara bearbeta och ta till sig det mest dominerande rumsljudet på inspelningen, de övriga försöken till rumsljud på de mindre dominanta ljudinslagen kan då endast få en form av "rumslig ljudeffekt" över sig och inte en riktigt "akustisk position" i det inspelade rummet.