Brus i hörlurar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Brus i hörlurar

Inläggav mindcruncher » 2022-03-23 22:14

Först: Jag är osäker på om jag gjort inlägget i rätt avdelning. Ni får skrika på mig om så är fallet! :)

Jag har sedan i fredags en Rotel A-12 MKII som jag är nöjd med men noterade idag
att det är ett visst brus i lurarna när jag kopplar in mina DT-1990. Det är
inget typiskt jordfelsbrum utan ett svagare sus/brus (Finns säkert något namn på fenomenet men jag har för dålig koll på terminologin). Ändrar jag volymen så påverkas
inte bruset men försvinner helt när jag väljer "Mute".

Kan det vara en defekt eller kvalitén på elektroniken som påverkar detta?
Jag har t.ex Schiit Magni+Modi men här är det inget brus alls med samma hörlurar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Brus i hörlurar

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-23 22:44

Jag skulle säga att hörlursuttaget på en vanlig integrerad förstärkare av budgetklassen så är krutet normalt sett lagt på förstärkeriet som går till högtalarna. Hörlursuttaget får man se lite som en bonus. Inte så förvånande alltså att det finns lite brus.

Det finns i grova drag två olika lösningar för att konstruera ett hörlursuttag:
1) Några motstånd som skapar en spänningsdelare till hörlursuttaget. Det är alltså effektförstärkaren som driver hörlurarna.
2) En separat krets som driver hörlurarna.

Om det är gjort enligt variant 1 så blir det grovt sett likartat signal/brusförhållande i både högtalare respektive hörlurar. Om det är gjort enligt variant 2 kan det bli olika signal/brusförhållande.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Brus i hörlurar

Inläggav goat76 » 2022-03-23 22:50

Inte för att jag vet något om just den förstärkaren du har, men hörlursdelen är väl tyvärr ofta lite av en ”extra-funktion” i dessa apparater som i huvudsak är gjorda för högtalaruppspelning. Det är iallafall min erfarenhet och att dedikerade hörlursförstärkare i regel är klart bättre för ändamålet.

Johan skrev tydligen något liknande. :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Brus i hörlurar

Inläggav jockewe » 2022-03-23 22:59

Spännande, jag har alltid undrat vad det är för brus man hör om man går fram och lyssnar på en högtalare (utan ljud/musik då förstås) och om man kan utläsa något av det man hör?
Kanske är det det ljudet du hör genom din förstärkare om den inte har en separat hörlursförstärkare inbyggd?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Brus i hörlurar

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-24 09:54

Brus när man kör hörlurar beror kanske på hur förstärkningsstrukturen ser ut. Har utgångsteget för hög förstärkning kan det bli brus med lättdrivna lurar, är likadant med slutsteg+högtalare. Jag har två apparater med dedikerade hörlursteg och i det ena fallet är förstärkningen för hög plus att kanalbalansen hos dess volymkontroll är knas vid lägre pådrag.

Det brusar inte i mina högtalare ens med en simpel miniDSP inkopplad men lite nätbrumm hörs om man lägger örat alldeles intill högtalarna.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Brus i hörlurar

Inläggav mindcruncher » 2022-03-24 15:58

Johan_Lindroos skrev:Jag skulle säga att hörlursuttaget på en vanlig integrerad förstärkare av budgetklassen så är krutet normalt sett lagt på förstärkeriet som går till högtalarna. Hörlursuttaget får man se lite som en bonus. Inte så förvånande alltså att det finns lite brus.

Det finns i grova drag två olika lösningar för att konstruera ett hörlursuttag:
1) Några motstånd som skapar en spänningsdelare till hörlursuttaget. Det är alltså effektförstärkaren som driver hörlurarna.
2) En separat krets som driver hörlurarna.

Om det är gjort enligt variant 1 så blir det grovt sett likartat signal/brusförhållande i både högtalare respektive hörlurar. Om det är gjort enligt variant 2 kan det bli olika signal/brusförhållande.


Tack! Jag gillar att det finns förklaring på mitt lilla problem, får klura lite på hur jag ska komma vidare. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Brus i hörlurar

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-24 16:21

Jag kollade på kretsschemat för en tidigare modell som liknade din apparat, nuvarande modellen hittade jag inget schema för. På den gamla modellen var det gjort enligt variant 1 som jag skrev om ovan (spänningsdelare). Det kan vara tänkbart att det är gjort likadant för din apparat. Ut ur en förstärkare finns det normalt sett ett svagt grundbrus, mer eller mindre beroende på tillverkare och modell. Om du lyssnar nära högtalarna borde det höras en smula om du lyssnar nära diskantelementet. Det brukar inte höras något vid lyssningsplats för bakgrundsbullernivån är inte helt tyst i vanliga rum, dessutom sitter du på långt avstånd från högtalarna vid normal lyssning. Med hörlurslyssning blir det annorlunda eftersom hörlurskapslarna sitter så nära öronen. Att du då hör bakgrundsbruset är inte förvånande. Det du istället ska göra är att lyssna med musik. Hör du då bakgrundsbruset? Om så är fallet, är det störande starkt? Vad jag vill komma till att det är signal/brusförhållandet som är det intressanta, inte själva bakgrundsbruset. Dessutom, du har väl köpt förstärkaren för att lyssna på musik genom högtalarlyssning i första hand?
//Johan Lindroos

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Brus i hörlurar

Inläggav mindcruncher » 2022-03-25 09:32

Johan_Lindroos skrev:Jag kollade på kretsschemat för en tidigare modell som liknade din apparat, nuvarande modellen hittade jag inget schema för. På den gamla modellen var det gjort enligt variant 1 som jag skrev om ovan (spänningsdelare). Det kan vara tänkbart att det är gjort likadant för din apparat. Ut ur en förstärkare finns det normalt sett ett svagt grundbrus, mer eller mindre beroende på tillverkare och modell. Om du lyssnar nära högtalarna borde det höras en smula om du lyssnar nära diskantelementet. Det brukar inte höras något vid lyssningsplats för bakgrundsbullernivån är inte helt tyst i vanliga rum, dessutom sitter du på långt avstånd från högtalarna vid normal lyssning. Med hörlurslyssning blir det annorlunda eftersom hörlurskapslarna sitter så nära öronen. Att du då hör bakgrundsbruset är inte förvånande. Det du istället ska göra är att lyssna med musik. Hör du då bakgrundsbruset? Om så är fallet, är det störande starkt? Vad jag vill komma till att det är signal/brusförhållandet som är det intressanta, inte själva bakgrundsbruset. Dessutom, du har väl köpt förstärkaren för att lyssna på musik genom högtalarlyssning i första hand?


Lade örat på diskanten och det hörs ju även där, men det är ingen big deal

När jag lyssnar på musik så går det höra i lite tystare partier och när man verkligen lyssnar efter det och det är ju inte störande på det sättet utan det som är störande är att det kanske finns andra grejer att köpa som gör det ännu mindre hörbart. :)

I huvudsak så är det ju att jag ska lyssna genom högtalarna. men när jag vill lyssna lite på kvällstid så använder jag gärna lurar för jag vill vara snäll mot grannarna. Ska också tillägga att det var nu när jag spelade xbox som jag upptäckte det
och jag förstår ju att det är lite av en lyx att köra spelljudet genom förstärkaren när jag faktiskt ha hörlurar som jag kan koppla in i spelkontrollen.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 3 gäster