Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Ja, det ser man då och då, även att man kan koppla ett par vanliga hörlurar (t.ex. Sennheiser HD800) med balanserade kablar, till en hörlursförstärkare med balanserad utgång.
1. Är det bara rent båg? Det kräver väl egentligen att själva hörlurselementen har möjlighet för balanserad koppling = push-pull egentligen. Eller i allra minsta grad åtminstone dubbla talspolar. Finns det hörlurar som har det?
2. Jag ser lika lite vinst med att köra balanserat till hörlurar som att göra det till högtalare. Så igen, är det bara lurendrejeri med avsikt att tjäna pengar?
T.o.m. Sennheiser marknadsför ju detta: https://en-us.sennheiser.com/digital-headphones-amplifier-hdv-820
jansch skrev:Alla dynamiska hörlurar och dynamiska högtalare har förutsättningar att matas balanserat.
D v s +signal på ena anslutningen och en 180graders fasvänd, motsvarande signal, på andra anslutningen. Förstärkaren kommer då att "se" lika impedans på båda anslutningarna = balanserad matning (lite enkelt förklarat).
Morello skrev:Enda skillnaden är att man behöver fyra kablar istället för tre.
BellsnWhistles skrev:jansch skrev:Alla dynamiska hörlurar och dynamiska högtalare har förutsättningar att matas balanserat.
D v s +signal på ena anslutningen och en 180graders fasvänd, motsvarande signal, på andra anslutningen. Förstärkaren kommer då att "se" lika impedans på båda anslutningarna = balanserad matning (lite enkelt förklarat).
Men det blir väl inte balanserad överföring om du inte har en noll-referens?
Det du beskriver blir väl samma sak som obalanserat, om man inte har en nolla (tänk galvanisk isolerat) så kan man inte säga vad som är signal resp. jord, eller fas eller nolla.
Eller tänker jag fel här?
I så fall skulle ett bryggkopplat slutsteg också ha "balanserad överföring" till högtalaren, men det är ju inte fallet.
Morello skrev:Glavanisk isolation (medelest tex traf) och balanserade/differentiell överföring är väsensskilda saker.
Det finns alltså inget som heter "äkta/riktig balansering" (som implicerar att det förekommer oäkta balansering).
jansch skrev:Du tänker fel.
En balanserad signal har i grunden ingen jord/signaljord. Jord/skärmen är ett modert påfund på balanserad kabel och som är på gott och ont.
Det är potentialskillnaden mellan de båda ledarna som är nyttosignalen.*
En balanserad överöring kan vara flytande, d v s inte ha någon referens alls till jord som utgåndstrafon på vissa rörförstärkare.
Är den inte flytande har den en nollreferens som egentligen inte har med nyttosignalen att göra. (behövs en mer genomgripande förklaring men jag orkar inte nu).
Ett bryggkopplat slutsteg levererar en balanserad signal förutsatt att båda slutstegen har likvärdig dämpfaktor (utimpedans). Tillsammans med en dynamisk högtalare bildas en balanserad överföring.
* Tänk såhär:
1. Om din signal är 1,5 volt från ett batteri kan du driva en lampa.
2. Om du nu ansluter en av batteripolerna till skyddsjord - vad händer då . Lampan lyser fortfarande med 1,5 volts styrka.
3. om du istället ansluter 230volt till en av polerna - lampan lyser fortfarande med 1,5 volts styrka.
4 om du gnider batteriet med kattskinn laddar du upp höljet och lampan med 20.000volt lyser lampan fortfarande med 1,5 volts styrka.
Det är alltså potentialskillnaden mellan + och - (på batteriet) som är nyttosignalen till lampan, precis som + och - på en balanserad utgång.
Ovanstående förutsätter givetvis att du inte ansluter jord eller nåt annat i lampändan.
BellsnWhistles skrev:...................................
Förklara hur man i fall A kan säga att det är en balanserad överföring och i fall B säga att det inte är det.
BellsnWhistles skrev:Hörluren har väl ingen aning om huruvida den ena sladden är ansluten till jord eller inte någonstans tidigare i kedjan, eller om det är en differentialförstärkare eller inte som är drivare. Eller för all del transformator, sparkopplad eller inte.
gcs skrev:I min värld har man balanserade kablar i studion eller i PA sammanhang. I studio måste det vara balanserat om man vill använda en mick som kräver phantom matning, Det vanligaste är 48 volt och det finns också T matning från Sennheiser.
Det enda som händer när man kör obalanserat är att den maximala signalnivån blir lägre jämfört med ballad signal i studiomiljö. Det låter lite proffsigare med balanserat på samma vis som om man använder XLR kontakter.
gcs skrev:Vem fan har hundra meter kabel hemma. För min egen del så använder jag vanlig balanserad mikrofon kabel och jag blandar frisk men för det mesta så kör jag oballat. Den apparat som vi har är en CD spelare med 16 bit/96dB och S/N begränsas ändå av ett analogt försteg och ett slutsteg. Jag misstänker att de flesta kan om man lägger örat intill högtalarna kan förnimma ett svagt brum från slutstegets nätdel. Om vi nu tittar på avspelning av vinyl då får man ännu sämre värden på både brum och brus.
Jag skulle vilja säga att vitsen med balanserad överföring hade mera med att gamla rörförstärkare var känsligare med långa kablar för yttre störningsfält.
gcs skrev:[quote="pLudio" Att jaga brum är väl ändå en folksport på forumet?
gcs skrev:Jag pratar inte alls om dynamik utan om min ljudnivå. Jag vet att man egentligen mäter ljudnivå i dBA men varför det är så vet jag inte. Med dBA tar man inte hänsyn till de lägsta frekvenserna och inte heller de högsta. Jag gjorde en snabbmätning och det
kunde skilja på minst 10 dB i basen. När det gäller mitt digitala nätverk så använder jag AES/EBU när jag kan och annars Toos eller Spdif. Jag lyssnar i mitt vardagsrum med ett par Högtalare från Genelec som har både digitala in/ut och analoga XLR. Min
förförstärkare som har både digitala och analoga in/ut. Den förförstärkare är samtidigt en trebandskompressor plus lite annat skojigt lullul. Från den förstärkare skickas en digital (AES/EBU) signal till en subwofer med sju digitala utgångar/analoga. Där i från
digitalt till ett par högtalare via AES/EBU, Det fina är att man kan välja hela tiden om man vill välja analogt.
Min äldsta anläggning som står i ett annat rum och är analog och körs genom en 16/8/2 kanals mixer meb också en digital förförstärkare av samma typ som jag har till min Genelec anläggning. I lyssningsrum 2 har jag skivspelare (Technics SL1000)
en Technics 1500 rullbandare plus en Studer A812 (19-38-76cm/s). Till skivspelaren har jag en Riaa från Aqvox som jag lätt kan snöra in i mixern. Från mixern går signalen analogt balanserat till ett saxkanals delningsfilter från dBx och till sex slutsteg
plus en subwoofer 18" Velodyne. Om vi ska tala om dynamik på en vinylskiva så har man knappast mera än -47dB linj, Men lyfter man PU så kan det ju bli tämligen tyst. Det var väl det jag menade med att jag knappast har några problem med brum och brus
och att man kan spela väldigt starkt utan rundgång trots närheten till en 15" högtalare och ett 2" horn. USB och nätverkskablar har jag kontakter till men det är inget som jag använder eller kan något om. Jag vill också säga att jag är en äldre man som varit
pensionär i över tio år då jag lämnade ljudbranschen. Något som jag kan glädja mig åt med tanke på min ganska höga ålder är att jag inte har behov av vare sig hörselhjälpmedel eller någon tinnitus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster