Balanserade hörlurskablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Balanserade hörlurskablar

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-24 12:52

Ja, det ser man då och då, även att man kan koppla ett par vanliga hörlurar (t.ex. Sennheiser HD800) med balanserade kablar, till en hörlursförstärkare med balanserad utgång.

1. Är det bara rent båg? Det kräver väl egentligen att själva hörlurselementen har möjlighet för balanserad koppling = push-pull egentligen. Eller i allra minsta grad åtminstone dubbla talspolar. Finns det hörlurar som har det?
2. Jag ser lika lite vinst med att köra balanserat till hörlurar som att göra det till högtalare. Så igen, är det bara lurendrejeri med avsikt att tjäna pengar?

T.o.m. Sennheiser marknadsför ju detta: https://en-us.sennheiser.com/digital-headphones-amplifier-hdv-820
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav Morello » 2022-03-24 12:55

Enda skillnaden är att man behöver fyra kablar istället för tre. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-24 14:54

BellsnWhistles skrev:Ja, det ser man då och då, även att man kan koppla ett par vanliga hörlurar (t.ex. Sennheiser HD800) med balanserade kablar, till en hörlursförstärkare med balanserad utgång.

1. Är det bara rent båg? Det kräver väl egentligen att själva hörlurselementen har möjlighet för balanserad koppling = push-pull egentligen. Eller i allra minsta grad åtminstone dubbla talspolar. Finns det hörlurar som har det?
2. Jag ser lika lite vinst med att köra balanserat till hörlurar som att göra det till högtalare. Så igen, är det bara lurendrejeri med avsikt att tjäna pengar?

T.o.m. Sennheiser marknadsför ju detta: https://en-us.sennheiser.com/digital-headphones-amplifier-hdv-820


Alla dynamiska hörlurar och dynamiska högtalare har förutsättningar att matas balanserat.
D v s +signal på ena anslutningen och en 180graders fasvänd, motsvarande signal, på andra anslutningen. Förstärkaren kommer då att "se" lika impedans på båda anslutningarna = balanserad matning (lite enkelt förklarat).

Vitsen med balanserad matning är att yttre störningar på kabeln balanseras ut, alltså kommer en störsignal in via kabeln att påverka båda kablarna på samma sätt men dom är ju fasvända och resultatet blir "0" (t.ex 1 - 1 = 0).
Balanserad överföring används inom professionell audio för att kunna t.ex använda lååååånga mikrofonkablar i störningsmiljö. Förr i tiden var det nödvändigt och enkelt att fixa till, nu för tiden ser man sällan riktig balansering utom vid rörteknik (utgångstransformator/ ingångstransformator). Istället använder man nu differentialteknik för att fejka balansering, inte lika perfekt som äkta balansering men nästan.

För hemhifi-bruk är det normalt helt onödigt och definitivt för hörlurar, ju större signal och ju lägre impedans desto mindre risk för störning i praktiken.
Med operationsförstärkarteknik är det dock så billigt att konstruera "balanserat" (läs differentialsteg) att kostnaden är nästan försumbar - XLR kontakten är dyrast och ändå ingen stor kostnad. Det förutsätter dock att man använder "vanliga/professionella XLR-kontakter, inte "highend idiotkontakter" som kan kosta vad som helst till ingen nytta.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav Morello » 2022-03-24 15:18

Glavanisk isolation (medelest tex traf) och balanserade/differentiell överföring är väsensskilda saker.
Det finns alltså inget som heter "äkta/riktig balansering" (som implicerar att det förekommer oäkta balansering).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-24 16:58

jansch skrev:Alla dynamiska hörlurar och dynamiska högtalare har förutsättningar att matas balanserat.
D v s +signal på ena anslutningen och en 180graders fasvänd, motsvarande signal, på andra anslutningen. Förstärkaren kommer då att "se" lika impedans på båda anslutningarna = balanserad matning (lite enkelt förklarat).


Men det blir väl inte balanserad överföring om du inte har en noll-referens?
Det du beskriver blir väl samma sak som obalanserat, om man inte har en nolla (tänk galvanisk isolerat) så kan man inte säga vad som är signal resp. jord, eller fas eller nolla.
Eller tänker jag fel här?

I så fall skulle ett bryggkopplat slutsteg också ha "balanserad överföring" till högtalaren, men det är ju inte fallet.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-24 17:56

Morello skrev:Enda skillnaden är att man behöver fyra kablar istället för tre. :)

Ja så förstår jag det också.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-24 21:19

BellsnWhistles skrev:
jansch skrev:Alla dynamiska hörlurar och dynamiska högtalare har förutsättningar att matas balanserat.
D v s +signal på ena anslutningen och en 180graders fasvänd, motsvarande signal, på andra anslutningen. Förstärkaren kommer då att "se" lika impedans på båda anslutningarna = balanserad matning (lite enkelt förklarat).


Men det blir väl inte balanserad överföring om du inte har en noll-referens?
Det du beskriver blir väl samma sak som obalanserat, om man inte har en nolla (tänk galvanisk isolerat) så kan man inte säga vad som är signal resp. jord, eller fas eller nolla.
Eller tänker jag fel här?

I så fall skulle ett bryggkopplat slutsteg också ha "balanserad överföring" till högtalaren, men det är ju inte fallet.


Du tänker fel.
En balanserad signal har i grunden ingen jord/signaljord. Jord/skärmen är ett modert påfund på balanserad kabel och som är på gott och ont.
Det är potentialskillnaden mellan de båda ledarna som är nyttosignalen.*
En balanserad överöring kan vara flytande, d v s inte ha någon referens alls till jord som utgåndstrafon på vissa rörförstärkare.
Är den inte flytande har den en nollreferens som egentligen inte har med nyttosignalen att göra. (behövs en mer genomgripande förklaring men jag orkar inte nu).

Ett bryggkopplat slutsteg levererar en balanserad signal förutsatt att båda slutstegen har likvärdig dämpfaktor (utimpedans). Tillsammans med en dynamisk högtalare bildas en balanserad överföring.

* Tänk såhär:
1. Om din signal är 1,5 volt från ett batteri kan du driva en lampa.
2. Om du nu ansluter en av batteripolerna till skyddsjord - vad händer då . Lampan lyser fortfarande med 1,5 volts styrka.
3. om du istället ansluter 230volt till en av polerna - lampan lyser fortfarande med 1,5 volts styrka.
4 om du gnider batteriet med kattskinn laddar du upp höljet och lampan med 20.000volt lyser lampan fortfarande med 1,5 volts styrka.

Det är alltså potentialskillnaden mellan + och - (på batteriet) som är nyttosignalen till lampan, precis som + och - på en balanserad utgång.
Ovanstående förutsätter givetvis att du inte ansluter jord eller nåt annat i lampändan.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-24 22:28

Morello skrev:Glavanisk isolation (medelest tex traf) och balanserade/differentiell överföring är väsensskilda saker.
Det finns alltså inget som heter "äkta/riktig balansering" (som implicerar att det förekommer oäkta balansering).


Galvanisk isolation har väl inte med balansering att gör annat än att utgången kan vara flytande.
Ledsen över att du satte eftermiddagskaffet i vrångstrupen p g a begreppet "äkta".
Vad jag menar med "äkta" är att impedansen är samma* inte likvärdig som i ett typiskt differentialsteg. Får väl skriva "klassiskt" istället för "äkta" för att inte uppröra någon framöver.

* Är l bäst att kommentera "samma" också för att undvika onödig ordväxling. En sekundärlindning på t.ex en linjetrafo kan eventuellt resultera i att den gemensamma impedansen är olika utifrån "+" och "-" beroende på lindning, fältets homogenitet, resistans i olika lindningslager osv. Trots detta är CMRR väsentligt högre än ett diskret uppbyggt differentialsteg som utan vidare kan uppvisa 50dB sämre CMRR. Visserligen finns nu färdigpacketerade diffsteg med CMRR motsvarande eller nästan motsvarande transformatorer.

Nyfiken fråga/fundering: Förstår inte målet med din kommentar. Förstår inte heller hur ditt ursprungssvar skulle hjälpa trådskaparen att förstå.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-25 10:21

jansch skrev:Du tänker fel.
En balanserad signal har i grunden ingen jord/signaljord. Jord/skärmen är ett modert påfund på balanserad kabel och som är på gott och ont.
Det är potentialskillnaden mellan de båda ledarna som är nyttosignalen.*
En balanserad överöring kan vara flytande, d v s inte ha någon referens alls till jord som utgåndstrafon på vissa rörförstärkare.
Är den inte flytande har den en nollreferens som egentligen inte har med nyttosignalen att göra. (behövs en mer genomgripande förklaring men jag orkar inte nu).

Ett bryggkopplat slutsteg levererar en balanserad signal förutsatt att båda slutstegen har likvärdig dämpfaktor (utimpedans). Tillsammans med en dynamisk högtalare bildas en balanserad överföring.

* Tänk såhär:
1. Om din signal är 1,5 volt från ett batteri kan du driva en lampa.
2. Om du nu ansluter en av batteripolerna till skyddsjord - vad händer då . Lampan lyser fortfarande med 1,5 volts styrka.
3. om du istället ansluter 230volt till en av polerna - lampan lyser fortfarande med 1,5 volts styrka.
4 om du gnider batteriet med kattskinn laddar du upp höljet och lampan med 20.000volt lyser lampan fortfarande med 1,5 volts styrka.

Det är alltså potentialskillnaden mellan + och - (på batteriet) som är nyttosignalen till lampan, precis som + och - på en balanserad utgång.
Ovanstående förutsätter givetvis att du inte ansluter jord eller nåt annat i lampändan.


I så fall förstår jag överhuvudtaget inte skillnaden i hörlursexemplet.
Hörluren har ingen jordreferens någonstans.
Varje hörlurs(högtalar)-element får sin signal med två ledare, som har en spänningspotential mellan dem.

Hörluren har väl ingen aning om huruvida den ena sladden är ansluten till jord eller inte någonstans tidigare i kedjan, eller om det är en differentialförstärkare eller inte som är drivare. Eller för all del transformator, sparkopplad eller inte.

Förklara hur man i fall A kan säga att det är en balanserad överföring och i fall B säga att det inte är det.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-25 16:21

BellsnWhistles skrev:...................................
Förklara hur man i fall A kan säga att det är en balanserad överföring och i fall B säga att det inte är det.



Lite enkelt beskrivet....
"Balanserad" förmåga att undertrycka störsignaler i t.ex en kabel bygger på 2 egenskaper
- två signalbärande ledningar som har samma eller likvärdig belastningsimpedans
- att de signalbärande ledningarna är i motfas.
Dessutom att ledningarna befinner sig i samma störfält = t.ex tvinnade.

Om en störsignal kommer in på ledningarna kommer storleken av störsignalen bero på belastningsimpedansen. Har de båda ledara samma belastningsimpedans, t.ex 600ohm för båda kommer båda ledarna att påverkas lika. T.ex om störsignalen är 1volt i amplitud i ena ledningen kommer störsignalen i den andra ledningen också bli 1 volt.
Om dom nu ledarna är inbördes fasvända kommer ekvationen bli: 1 volt - 1 volt = 0 volt.
Störningen släcks alltså ut.

Om du nu ansluter ena ledaren till t.ex jord kommer störningen att "se" en ledning med belastningsimpedans 600 ohm och den andra med 0 ohm. Störningen blir kortsluten av 0 ohm i den ledningen, d v s 0 volt. Ekvationen blir 1 volt - 0 volt = 1 volt störning.

Så fort belastningsimpedansera är olika kommer alltså resultatet inte att bli 0 volt störning.
Teoretiskt är CMRR (förmåga att balansera bort/undertrycka störning) oändlig men i praktiken 100dB när det är riktigt bra och kanske 30 - 40 dB när konstruktören inte gjort sin hemläxa rätt eller kabeln är t.ex dåligt tvinnad (frekvensberoende).

Balansering är alltså att den yttre störningen "ser" lika stor belastningsimpedans för båda kablarna. Nyttosignalen behör alltså egentligen inte vara lika stor i båda ledarna men i praktiken blir det så.

Det blir alltså lite som en gungbräda.
"Stör" du båda sidor med 100 kilo vikt händer ingenting.
Lägger du till 1gram på ena sidan och tar bort 1 gram på andra sidan kommer gungbrädan att tippa över........
Trots en "störsignal" på 100 kilo kan du konstatera att det är bara 1gram "nyttosignal" som påverkar gungbrädan.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav pLudio » 2022-03-25 16:50

BellsnWhistles skrev:Hörluren har väl ingen aning om huruvida den ena sladden är ansluten till jord eller inte någonstans tidigare i kedjan, eller om det är en differentialförstärkare eller inte som är drivare. Eller för all del transformator, sparkopplad eller inte.

Nej, men om det är obalanserat så kan de två hörtelefonselementen dela på signaljorden och spara in på en ledare i kabeln.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav gcs » 2022-03-25 19:59

I min värld har man balanserade kablar i studion eller i PA sammanhang. I studio måste det vara balanserat om man vill använda en mick som kräver phantom matning, Det vanligaste är 48 volt och det finns också T matning från Sennheiser.
Det enda som händer när man kör obalanserat är att den maximala signalnivån blir lägre jämfört med ballad signal i studiomiljö. Det låter lite proffsigare med balanserat på samma vis som om man använder XLR kontakter.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-26 16:35

gcs skrev:I min värld har man balanserade kablar i studion eller i PA sammanhang. I studio måste det vara balanserat om man vill använda en mick som kräver phantom matning, Det vanligaste är 48 volt och det finns också T matning från Sennheiser.
Det enda som händer när man kör obalanserat är att den maximala signalnivån blir lägre jämfört med ballad signal i studiomiljö. Det låter lite proffsigare med balanserat på samma vis som om man använder XLR kontakter.


Så kan man se det...
För gemene man är nog nätverkskablar det mest vanligaste formen av balanserade kablar, förr var det telefonkablar.
Egentligen ger ju bara kabeln förutsättning för att överföra balanserad signal där Sändare/mottagare måste ha diff.interface.

Att man normalt tappar halva sinalen är kanske inte är så viktigt. Man tappar förmågan att undertrycka störsignaler på kabeln vilket är grundäggande ide'n med balanserad överföring.
Det hade nog inte funkat så bra med 100meter nätverkskabel om den inte vore balanserad, varken oskärmad eller skärmad nätverkskabel hade funkat då.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav gcs » 2022-03-26 19:04

Vem fan har hundra meter kabel hemma. För min egen del så använder jag vanlig balanserad mikrofon kabel och jag blandar frisk men för det mesta så kör jag oballat. Den apparat som vi har är en CD spelare med 16 bit/96dB och S/N begränsas ändå av ett analogt försteg och ett slutsteg. Jag misstänker att de flesta kan om man lägger örat intill högtalarna kan förnimma ett svagt brum från slutstegets nätdel. Om vi nu tittar på avspelning av vinyl då får man ännu sämre värden på både brum och brus.
Jag skulle vilja säga att vitsen med balanserad överföring hade mera med att gamla rörförstärkare var känsligare med långa kablar för yttre störningsfält.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-27 01:19

gcs skrev:Vem fan har hundra meter kabel hemma. För min egen del så använder jag vanlig balanserad mikrofon kabel och jag blandar frisk men för det mesta så kör jag oballat. Den apparat som vi har är en CD spelare med 16 bit/96dB och S/N begränsas ändå av ett analogt försteg och ett slutsteg. Jag misstänker att de flesta kan om man lägger örat intill högtalarna kan förnimma ett svagt brum från slutstegets nätdel. Om vi nu tittar på avspelning av vinyl då får man ännu sämre värden på både brum och brus.
Jag skulle vilja säga att vitsen med balanserad överföring hade mera med att gamla rörförstärkare var känsligare med långa kablar för yttre störningsfält.


Beroende på kategori är Ethernetkabel specad för max 100 meter. Jag har 35 meter oskärmad till mitt Atterfallshus Och funkar utmärkt.

Balanserat var ett måste för audioöverföring på den tiden då 600ohm var proffs-standard och överföringen byggde på "effekt". Numer har "sändaren", t.ex mikrofonsteget, en utimpedans på sådär 10 -50 ohm och "mottagaren" t.ex mixerbordet sådär 10kohm - man överför spänning.

Å andra sidan är inte 10 - 20 meter mikrofonkabel helt ovanligt (även om trådlöst används ofta) vid livekonserter.
Mängder av kablar som ligger i slingor och korsar varann, alltifrån 3-fas kablar till högtalar-och mikrofonkablar.
Lägre impedans, genom halvledarteknik, har fått större krav genom ökade störningar från mängder av kablar.

Dock i hemmiljö har låga utimpedanser gjort det, i de flesta fall, helt onödigt med balanserad överföring.
Fast "audiofilvärlden" har andra krav än vad den fysiska världen och proffsindustrin har så därför kommer vi nog få se mer balanserat för hifibruk i framtiden. Allt för att spendera pengar till ingen nytta = betala dyrt för något som är onödigt men ändå billigt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav pLudio » 2022-03-27 13:23

Visst behöver man inte differentiell överföring för de korta avstånden i stereobänken men det är snyggare att inte blanda in signaljord i överföringen. Att jaga brum är väl ändå en folksport på forumet?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav gcs » 2022-03-27 16:48

[quote="pLudio" Att jaga brum är väl ändå en folksport på forumet?[/quote]

Jag har knappast något problem med brum och brus. Särskilt inte när man matar högtalarna digitalt. Inte heller med skivspelare som står en halvmeter framför ett par 300 l högtalarlådor. Man kan spela vinyl förvånande nog med mer än 105dBC utan hörbara störningar.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-27 18:16

gcs skrev:[quote="pLudio" Att jaga brum är väl ändå en folksport på forumet?


Jag har knappast något problem med brum och brus. Särskilt inte när man matar högtalarna digitalt. Inte heller med skivspelare som står en halvmeter framför ett par 300 l högtalarlådor. Man kan spela vinyl förvånande nog med mer än 105dBC utan hörbara störningar.[/quote][quote]

Kör du "digitalt" med USB eller nätverkskabel (RJ45 anslutning) har du "balanserat".

Om du menar dynamik med 105dB(C) äger du världens bästa vinylspelare/reproduktionskedja för vinyl och världens bästa vinylskivor utan tvekan. Grattis!
Menar du 105dBSPL (toppvärde C-vägt?) kan det hända att du blir lomhörd, d v s din hörseltröskel ligger tillfälligt högre. Fast du skriver ju C-vägt värde och skriver "utan hörbara störningar" så jag får inte riktigt ihop det logiskt.

Du får förklara lite mer......

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav gcs » 2022-03-28 18:01

Jag pratar inte alls om dynamik utan om min ljudnivå. Jag vet att man egentligen mäter ljudnivå i dBA men varför det är så vet jag inte. Med dBA tar man inte hänsyn till de lägsta frekvenserna och inte heller de högsta. Jag gjorde en snabbmätning och det
kunde skilja på minst 10 dB i basen. När det gäller mitt digitala nätverk så använder jag AES/EBU när jag kan och annars Toos eller Spdif. Jag lyssnar i mitt vardagsrum med ett par Högtalare från Genelec som har både digitala in/ut och analoga XLR. Min
förförstärkare som har både digitala och analoga in/ut. Den förförstärkare är samtidigt en trebandskompressor plus lite annat skojigt lullul. Från den förstärkare skickas en digital (AES/EBU) signal till en subwofer med sju digitala utgångar/analoga. Där i från
digitalt till ett par högtalare via AES/EBU, Det fina är att man kan välja hela tiden om man vill välja analogt.
Min äldsta anläggning som står i ett annat rum och är analog och körs genom en 16/8/2 kanals mixer meb också en digital förförstärkare av samma typ som jag har till min Genelec anläggning. I lyssningsrum 2 har jag skivspelare (Technics SL1000)
en Technics 1500 rullbandare plus en Studer A812 (19-38-76cm/s). Till skivspelaren har jag en Riaa från Aqvox som jag lätt kan snöra in i mixern. Från mixern går signalen analogt balanserat till ett saxkanals delningsfilter från dBx och till sex slutsteg
plus en subwoofer 18" Velodyne. Om vi ska tala om dynamik på en vinylskiva så har man knappast mera än -47dB linj, Men lyfter man PU så kan det ju bli tämligen tyst. Det var väl det jag menade med att jag knappast har några problem med brum och brus
och att man kan spela väldigt starkt utan rundgång trots närheten till en 15" högtalare och ett 2" horn. USB och nätverkskablar har jag kontakter till men det är inget som jag använder eller kan något om. Jag vill också säga att jag är en äldre man som varit
pensionär i över tio år då jag lämnade ljudbranschen. Något som jag kan glädja mig åt med tanke på min ganska höga ålder är att jag inte har behov av vare sig hörselhjälpmedel eller någon tinnitus.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav jansch » 2022-03-28 19:34

gcs skrev:Jag pratar inte alls om dynamik utan om min ljudnivå. Jag vet att man egentligen mäter ljudnivå i dBA men varför det är så vet jag inte. Med dBA tar man inte hänsyn till de lägsta frekvenserna och inte heller de högsta. Jag gjorde en snabbmätning och det
kunde skilja på minst 10 dB i basen. När det gäller mitt digitala nätverk så använder jag AES/EBU när jag kan och annars Toos eller Spdif. Jag lyssnar i mitt vardagsrum med ett par Högtalare från Genelec som har både digitala in/ut och analoga XLR. Min
förförstärkare som har både digitala och analoga in/ut. Den förförstärkare är samtidigt en trebandskompressor plus lite annat skojigt lullul. Från den förstärkare skickas en digital (AES/EBU) signal till en subwofer med sju digitala utgångar/analoga. Där i från
digitalt till ett par högtalare via AES/EBU, Det fina är att man kan välja hela tiden om man vill välja analogt.
Min äldsta anläggning som står i ett annat rum och är analog och körs genom en 16/8/2 kanals mixer meb också en digital förförstärkare av samma typ som jag har till min Genelec anläggning. I lyssningsrum 2 har jag skivspelare (Technics SL1000)
en Technics 1500 rullbandare plus en Studer A812 (19-38-76cm/s). Till skivspelaren har jag en Riaa från Aqvox som jag lätt kan snöra in i mixern. Från mixern går signalen analogt balanserat till ett saxkanals delningsfilter från dBx och till sex slutsteg
plus en subwoofer 18" Velodyne. Om vi ska tala om dynamik på en vinylskiva så har man knappast mera än -47dB linj, Men lyfter man PU så kan det ju bli tämligen tyst. Det var väl det jag menade med att jag knappast har några problem med brum och brus
och att man kan spela väldigt starkt utan rundgång trots närheten till en 15" högtalare och ett 2" horn. USB och nätverkskablar har jag kontakter till men det är inget som jag använder eller kan något om. Jag vill också säga att jag är en äldre man som varit
pensionär i över tio år då jag lämnade ljudbranschen. Något som jag kan glädja mig åt med tanke på min ganska höga ålder är att jag inte har behov av vare sig hörselhjälpmedel eller någon tinnitus.


Det är inte på något sätt fel att mäta med dBC ("C-vägt") vid relativt höga ljudtryck men man ser det numer sällan.De olika "vägningarna" var till början tänkt att ha en vägning som motsvarande hörselns "phonkurva" som varierar vid olika ljudtryck (phonkurva kallas numer för Equal Loudness Contour och är en ISO standard).
En C och en A kurva skiljer sig över 40 dB i lägsta basen.
Problemet är vad man vill uppnå/konstatera med en mätning då "vägningen" kan ha olika syften. T.ex "hur högt det låter" eller "det man inte hör' eller "risk för hörselskada" eller"verkligt ljudtryck" osv.

Det är viktigt att konstatera att det är omöjligt att konvertera resultat från t.ex ett A-vägt värde till t.ex dBC vilket gör att det kan bli förvillade med olika vägningar.
Inom hifi använd därför oftast dBA eller dB när man inte har någon vägning. Har man ingen vägning, ibland kallat dBlinjärt (eller förkortning) borde man dock ange frekvensområdet.

dBA är t.ex alldeles utmärkt för att beskriva brusgolvet då A-vägning stämmer hyfsat överens med hörseln "phonkurva" nära hörselgränsen. Dock inte för t.ex mätmikrofoner där man ibland behöver veta brusgolvet vid framförallt låga frekvenser.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Balanserade hörlurskablar

Inläggav gcs » 2022-03-29 17:03

Skillnaden mellan A och C är i basområdet annars är det samma. Jag har märkt att det kan skilja några dB mellan A och C mätningen och med tanke på att digitalt reproducerad musik ofta innehåller mycket låga frekvenser med dessutom hög nivå
så har jag valt att mäta med C kurvan. Ett exempel är om man mäter ljudnivån på natten då man upplever tystnad så kan det ändå skilja minst 10dB mellan A och C. Jag läste lite i boken Audio metering - Eddy Bogh Brixen där man beskriver många
olika mätkurvor. En kurva som jag har fastnat på eftersom den finns på ett av mina B+K millivolt instrument. Det står Psofometrisk kurva och som används vid mätning av förstärkarelektronik. Jag har aldrig sett att den kurvan används i hifi sammanhang.
Jag har ställt upp en högklassig kondensatormikrofon ute i den tysta natten och spelat in ljud utan bas cut. När man lyssnar på inspelningen kan man höra ett ganska högt buller som man inte kan höra när man står med sina öron intill mikrofonen.
Jag kan tänka mig att många av dagens musikinspelningar som kan innehålla frekvenser ner mot 0Hz. Jag skulle inte tro att man då kan haft några HP filter inkopplade. Så här tänker i alla fall jag om det. Egentligen skulle vi prata om balanserade kablar
till hörllurar.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster