Hur jorda skivspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-18 17:19

Min nuvarande vinylspelare har ett problem. Skivorna blir väldigt statiskt uppladdade, mer än på någon annan spelare jag har haft. Ibland blir det tydliga urladdningar via nålen. Det räcker inte att ha en jordad borstarm för att leda bort laddningen. Jag har läst mig till att det i normala fall ska ske en jordning genom mittstiftet, men att den ofta blir defekt med tiden. Hur åtgärdar man det lämpligen? Spelaren är remdriven.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-18 18:01

olaume skrev:Min nuvarande vinylspelare har ett problem. Skivorna blir väldigt statiskt uppladdade, mer än på någon annan spelare jag har haft. Ibland blir det tydliga urladdningar via nålen. Det räcker inte att ha en jordad borstarm för att leda bort laddningen. Jag har läst mig till att det i normala fall ska ske en jordning genom mittstiftet, men att den ofta blir defekt med tiden. Hur åtgärdar man det lämpligen? Spelaren är remdriven.

Har centrumlagret en anslutning till jord ? Är det lika illa om du inte använder borstarmen ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-18 19:30

peterh skrev:
olaume skrev:Min nuvarande vinylspelare har ett problem. Skivorna blir väldigt statiskt uppladdade, mer än på någon annan spelare jag har haft. Ibland blir det tydliga urladdningar via nålen. Det räcker inte att ha en jordad borstarm för att leda bort laddningen. Jag har läst mig till att det i normala fall ska ske en jordning genom mittstiftet, men att den ofta blir defekt med tiden. Hur åtgärdar man det lämpligen? Spelaren är remdriven.

Har centrumlagret en anslutning till jord ? Är det lika illa om du inte använder borstarmen ?


Det är det jag inte vet. Jag blir lite misstänksam mot att det saknas jordkabel från spelaren. Det har min andra spelare. Jag tror att den ursprungligen hade DIN-kontakt men att tidigare ägare har bytt till RCA och då eventuellt har missat jordning. I adaptrar DIN/RCA finns ju alltid en jordkabel, så jag antar att det finns ett jordstift i DIN-kontakter?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-18 21:20

olaume skrev:
peterh skrev:
olaume skrev:Min nuvarande vinylspelare har ett problem. Skivorna blir väldigt statiskt uppladdade, mer än på någon annan spelare jag har haft. Ibland blir det tydliga urladdningar via nålen. Det räcker inte att ha en jordad borstarm för att leda bort laddningen. Jag har läst mig till att det i normala fall ska ske en jordning genom mittstiftet, men att den ofta blir defekt med tiden. Hur åtgärdar man det lämpligen? Spelaren är remdriven.

Har centrumlagret en anslutning till jord ? Är det lika illa om du inte använder borstarmen ?


Det är det jag inte vet. Jag blir lite misstänksam mot att det saknas jordkabel från spelaren. Det har min andra spelare. Jag tror att den ursprungligen hade DIN-kontakt men att tidigare ägare har bytt till RCA och då eventuellt har missat jordning. I adaptrar DIN/RCA finns ju alltid en jordkabel, så jag antar att det finns ett jordstift i DIN-kontakter?

RCA kontaktens skärm är normalt jordad i förstärkarända, men många spelare har ändå en
separat jordkabel för att reducera brum.
Saker som brukar jordas är tonarmen och centrumlagret samt chassiet om det är av metall.
Lyft på tallriken och se om du kan provisoriskt fästa en kabel i centrumlagret ( eller i chassiet om det är
i metall) dra denna kabel till höljet på förstärkaren.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav Bill50x » 2022-04-18 22:08

Jordning är bra när man vill slippa brum, men hjälper inte ett dugg mot statisk uppladdning av skivan. Vinylen är inte ledande och kan därför inte dräneras på laddning genom att jordas.
Detta problem måste åtgärdas på annat sätt. Är det torrt i rummet kan tillförd/ökad luftfuktighet hjälpa. Man kan ladda ur skivan med en sk Zerostat eller mer avancerat med en jonisator. Den senare är dock rätt dyr. Vad man ska unna sig är däremot antistatiska innerpåsar så inte skivan laddas upp så mycket när man drar den ur påsen. Man ska också komma ihåg att om skivan har en laddning så undertrycks spänningen när man lägger den på tallriken. Detta pga kapacitansförändringen. När man sedan lyfter på skivan reverseras kapacitansförändringen och skivan återfår sin laddning.
Att öka luftfuktigheten kan göras lokalt innan man tar skivan ur fodralet, bara att först spraya lite vatten i luften ungefär där man står med sin skiva.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-18 22:35

Bill50x skrev:Jordning är bra när man vill slippa brum, men hjälper inte ett dugg mot statisk uppladdning av skivan. Vinylen är inte ledande och kan därför inte dräneras på laddning genom att jordas.
Detta problem måste åtgärdas på annat sätt. Är det torrt i rummet kan tillförd/ökad luftfuktighet hjälpa. Man kan ladda ur skivan med en sk Zerostat eller mer avancerat med en jonisator. Den senare är dock rätt dyr. Vad man ska unna sig är däremot antistatiska innerpåsar så inte skivan laddas upp så mycket när man drar den ur påsen. Man ska också komma ihåg att om skivan har en laddning så undertrycks spänningen när man lägger den på tallriken. Detta pga kapacitansförändringen. När man sedan lyfter på skivan reverseras kapacitansförändringen och skivan återfår sin laddning.
Att öka luftfuktigheten kan göras lokalt innan man tar skivan ur fodralet, bara att först spraya lite vatten i luften ungefär där man står med sin skiva.

/ B

Jodå, jag har zerostat-pistol och det blir en rejäl urladdning med dessa skivor. Men den kan man av naturliga skäl inte använda under pågående avspelning. Har även både jonisator och luftfuktare, men använder numera ingen av dem av andra skäl. Jonisatorer har den tråkiga egenskapen att de sprider ozon, vilket inte är särskilt hälsosamt att andas in. Höjd luftfuktighet är iofs bra på många sätt, men gör dessvärre att också kvalster och mögel trivs bättre. Så det bästa vore att åtgärda problemet vid källan. Jag upplever att detta problem är betydligt större med den spelare jag nu använder än med andra spelare jag har haft, så nog borde det gå att åtgärda på spelaren?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav paa » 2022-04-18 22:51

Förr fanns det antistatskivor att lägga på skivspelaren. De kunde vara av kolfiber eller gummi med ledande fyllmedel.
Själv har jag använt Decca Microbe som är en kolfiberborste som sitter framför nålen och det verkar ha hjälpt. Googla på den!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-18 23:13

paa skrev:Förr fanns det antistatskivor att lägga på skivspelaren. De kunde vara av kolfiber eller gummi med ledande fyllmedel.
Själv har jag använt Decca Microbe som är en kolfiberborste som sitter framför nålen och det verkar ha hjälpt. Googla på den!

Tack för tipset. Hittar Decca Microbe för 75 Euro, vilket det kan vara värt om den verkligen hjälper. Hur jordar man den? Är den effektivare än en separat tornarmsliknande borste som jag har nu? Påverkar det inte nålens rörelser negativt om man monterar en sak på själva pickupen?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-19 07:28

Om tallriken inte är jordad och man har drivning med gummirem bildas lätt en "van-de-graff" generator
https://sv.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff-generator
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav sammel » 2022-04-19 08:30

peterh skrev:Om tallriken inte är jordad och man har drivning med gummirem bildas lätt en "van-de-graff" generator
https://sv.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff-generator


Hur låter det?

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-19 12:08

peterh skrev:Om tallriken inte är jordad och man har drivning med gummirem bildas lätt en "van-de-graff" generator
https://sv.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff-generator

Tallriken är av zink. Kan det bli statiskt? Remmen går runt en skiva av plast som tallriken ligger på.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-19 12:23

olaume skrev:
peterh skrev:Om tallriken inte är jordad och man har drivning med gummirem bildas lätt en "van-de-graff" generator
https://sv.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff-generator

Tallriken är av zink. Kan det bli statiskt? Remmen går runt en skiva av plast som tallriken ligger på.

Exakt den konfigurationen som avses i vad-de-graff artikeln för att bygga upp laddning.
Men jag antar att centrumlagret är metall och att tallriken ligger mot den. Är centrumlagret jordat ?

Vad är det för spelare ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-19 12:28

Vart ska jordningen leda till? RIAA-ingången?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav paa » 2022-04-19 12:56

olaume skrev:
paa skrev:Förr fanns det antistatskivor att lägga på skivspelaren. De kunde vara av kolfiber eller gummi med ledande fyllmedel.
Själv har jag använt Decca Microbe som är en kolfiberborste som sitter framför nålen och det verkar ha hjälpt. Googla på den!

Tack för tipset. Hittar Decca Microbe för 75 Euro, vilket det kan vara värt om den verkligen hjälper. Hur jordar man den? Är den effektivare än en separat tornarmsliknande borste som jag har nu? Påverkar det inte nålens rörelser negativt om man monterar en sak på själva pickupen?

Fördelen är att den jordar genom tonarmen så att det inte blir någon laddpotential mellan pickupen och skivan. Men om inte tonarmen är korrekt jordad så kan det ju vara problem ändå. Borsten glider mot skivans yta och verkar inte påverka spårningen negativt. Tonarmen måste dock balanseras med borsten vilande på något.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-19 15:40

RogerGustavsson skrev:Vart ska jordningen leda till? RIAA-ingången?

Tonarmen OCH riaa ingången. Allt skall sitta samman.
När jag nu tänker på det, motorn bör ju också ha någon koppling till jord, i alla fall via ett motstånd som
håller ev. statisk elektricitet under kontroll.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-19 15:53

Ska inte det statiska ledas bort någonstans? Om det nu finns en koppling pickup-tonarm-RIAA, var tar den statiska laddningen vägen?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-19 17:18

RogerGustavsson skrev:Ska inte det statiska ledas bort någonstans? Om det nu finns en koppling pickup-tonarm-RIAA, var tar den statiska laddningen vägen?

Joviss skall det ledas bort.
Koppla samman tonarm, tallrik ( via centrumlager ) och motorn. Då urladdar man det som ev. kan
skapas av gummiremmen. Sätter man en "antistat-borste" så skall den naturligtvis också ha en väg till
jord. Men jord avser jag riaa ingångens jordreferens, separat eller i värsta fall via skärmen.

Var kommer det "statiska" är en relevant fråga. Den uppstår inte av sig själv. Något som "gnider"
mot vinyl kan det vara , eller en rem som gnider mot en plasttrissa. Eller, vilket jag hoppas det inte är,
en borste som gnider på skivan och laddar upp den på samma sätt som ett kattskinn mot en glasskiva.

Men detta är inget vanligt fenomen, i alla fall inte med de skivspelare jag kommit o kontakt med
( braun, thoren, dual ) . Vad är det för skivspelare ? Vi vet ju redan att den har en gummirem
som går över en metalltrissa och ett plasthjul.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-19 23:09

peterh skrev:
RogerGustavsson skrev:Ska inte det statiska ledas bort någonstans? Om det nu finns en koppling pickup-tonarm-RIAA, var tar den statiska laddningen vägen?

Joviss skall det ledas bort.
Koppla samman tonarm, tallrik ( via centrumlager ) och motorn. Då urladdar man det som ev. kan
skapas av gummiremmen. Sätter man en "antistat-borste" så skall den naturligtvis också ha en väg till
jord. Men jord avser jag riaa ingångens jordreferens, separat eller i värsta fall via skärmen.

Var kommer det "statiska" är en relevant fråga. Den uppstår inte av sig själv. Något som "gnider"
mot vinyl kan det vara , eller en rem som gnider mot en plasttrissa. Eller, vilket jag hoppas det inte är,
en borste som gnider på skivan och laddar upp den på samma sätt som ett kattskinn mot en glasskiva.

Men detta är inget vanligt fenomen, i alla fall inte med de skivspelare jag kommit o kontakt med
( braun, thoren, dual ) . Vad är det för skivspelare ? Vi vet ju redan att den har en gummirem
som går över en metalltrissa och ett plasthjul.


Det är en Telefunken S600. 70-talsspelare (rätt okänd i Sverige men kallas i Tyskland för "Thoren-killer") med tung zinktallrik och Ortofon AS212-arm. Detta är den tredje av den typen jag har. De andra två har inte haft denna egenhet. Om man googlar, är det dock ett inte helt ovanligt fel med åldern. Denna var i nästan nyskick i övrigt, men saker kan ju åldras ändå på 40 år. Det är naturligtvis möjligt att den där kolborsten jag har för att leda bort statisk laddning istället har motsatt verkan. Jag funderar på om man som provisorium skulle testa med att sätta en krokodilklämma med jordkabel i någon del som hör till tonarmen. Kan det funka? Att jorda centrumlagret känns mer komplicerat. Både Riaa och förstärkare har jordskruv. Borde det då inte vara bäst att då jorda i förstärkaren med dess större chassi?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-20 07:00

Om du har problem med urladdningar så är det knappast tonarmen som blir uppladdad. Däremot är det
aldrig fel att jorda tonarmen, men det kanske redan är gjort i pickupskalet. Kolla att ohmmäta
mellan förstärkarens hölje/rca kontakter och tonarmen.

Att jorda centrumlagret är något du borde prova. Det kan vara så enkelt som att du lägger en remsa
runt lagret på insidan ansluten till förstärkarens chassie. Remsan kan vara en bit av ledande skumplast
som halvledare förvaras i, det behöver inte vara direkt koppar förbindelse det räcker bra med en
högohmig förbindelse. Huvudsaken är att leda bort statisk electricitet inna den når högre spänning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav paa » 2022-04-20 14:28

olaume skrev:Både Riaa och förstärkare har jordskruv. Borde det då inte vara bäst att då jorda i förstärkaren med dess större chassi?

Det bästa vore troligen att dra jord från skivspelarens chassi först till ditt RIAA, och därifrån vidare till förstärkaren. Linda jordledaren runt signalkablarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-20 15:32

paa skrev:
olaume skrev:Både Riaa och förstärkare har jordskruv. Borde det då inte vara bäst att då jorda i förstärkaren med dess större chassi?

Det bästa vore troligen att dra jord från skivspelarens chassi först till ditt RIAA, och därifrån vidare till förstärkaren. Linda jordledaren runt signalkablarna.

Ursäkta en riktigt dum fråga. Hur bokstavligt ska man tolka jord? Som jag uppfattar det är det optimala att jorda i så stor sak som möjligt för att det ska kunna absorbera skräpspänningar, därav att det heter jord. I så fall kan man ju tycka att det bästa vore att köra ned ett spett i jorden. Men om man nu bor så till att det inte är möjligt, borde typ värmeelement vara det närmaste jordspett man kommer. Eller skapar man andra problem då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-20 15:41

Jorden i eluttagen?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-20 16:36

olaume skrev:
paa skrev:
olaume skrev:Både Riaa och förstärkare har jordskruv. Borde det då inte vara bäst att då jorda i förstärkaren med dess större chassi?

Det bästa vore troligen att dra jord från skivspelarens chassi först till ditt RIAA, och därifrån vidare till förstärkaren. Linda jordledaren runt signalkablarna.

Ursäkta en riktigt dum fråga. Hur bokstavligt ska man tolka jord? Som jag uppfattar det är det optimala att jorda i så stor sak som möjligt för att det ska kunna absorbera skräpspänningar, därav att det heter jord. I så fall kan man ju tycka att det bästa vore att köra ned ett spett i jorden. Men om man nu bor så till att det inte är möjligt, borde typ värmeelement vara det närmaste jordspett man kommer. Eller skapar man andra problem då?

Vi slarvar ofta med begreppet "jord". Ofta menar man signaljord, men ibland menar man något
som är hopkopplad med jordytans potential ( jordat vägguttag t.ex.)

Signaljord är förstärkares "neutrala" dvs "utsidan av rca-kontakterna. Den är vanligtvis hopkopplad
med förstärkarens hölje ( eller för "finare förstärkare" där finns en jordskruv på baksidan som man
lämpligen kopplar skivspelarens jordledning ( om det finns)
Förstärkaren i sin tur kan man lämpligen ansluta till ett jordat vägguttag, men saknas detta
kommer förstärkarens "jord" att flyta fritt.
Fördelen att ansluta förstärkarens jord till fastighetens jord är att all ingående elektronik's chassier
håller "tyst" växelströmsmässigt och det brukar gynna brumnivån. Men det är som sagt frivilligt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav pLudio » 2022-04-20 18:00

Tacka vet jag AES48.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-20 19:58

Jag kontrollerade min thoren 320.
Mellan "jord" ( skalet på förförstärkaren) har jag några ohm mot navets mittpinne, varierar då den
nog inte har direkt kontakt utan passerar oljan i lagret.
Tallriken varierar med några kohm om jag har mätspetsen på yttersidan.

Med redan 1mohm hindrar att det byggs upp statisk elektricitet pga remmen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-20 21:30

peterh skrev:
olaume skrev:
paa skrev:Det bästa vore troligen att dra jord från skivspelarens chassi först till ditt RIAA, och därifrån vidare till förstärkaren. Linda jordledaren runt signalkablarna.

Ursäkta en riktigt dum fråga. Hur bokstavligt ska man tolka jord? Som jag uppfattar det är det optimala att jorda i så stor sak som möjligt för att det ska kunna absorbera skräpspänningar, därav att det heter jord. I så fall kan man ju tycka att det bästa vore att köra ned ett spett i jorden. Men om man nu bor så till att det inte är möjligt, borde typ värmeelement vara det närmaste jordspett man kommer. Eller skapar man andra problem då?

Vi slarvar ofta med begreppet "jord". Ofta menar man signaljord, men ibland menar man något
som är hopkopplad med jordytans potential ( jordat vägguttag t.ex.)

Signaljord är förstärkares "neutrala" dvs "utsidan av rca-kontakterna. Den är vanligtvis hopkopplad
med förstärkarens hölje ( eller för "finare förstärkare" där finns en jordskruv på baksidan som man
lämpligen kopplar skivspelarens jordledning ( om det finns)
Förstärkaren i sin tur kan man lämpligen ansluta till ett jordat vägguttag, men saknas detta
kommer förstärkarens "jord" att flyta fritt.
Fördelen att ansluta förstärkarens jord till fastighetens jord är att all ingående elektronik's chassier
håller "tyst" växelströmsmässigt och det brukar gynna brumnivån. Men det är som sagt frivilligt.

Tack för bra förklaring. Menar du med fastighetens jord i detta fall jordat vägguttag eller typ vattenledning?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-20 22:19

olaume skrev:
peterh skrev:
olaume skrev:Ursäkta en riktigt dum fråga. Hur bokstavligt ska man tolka jord? Som jag uppfattar det är det optimala att jorda i så stor sak som möjligt för att det ska kunna absorbera skräpspänningar, därav att det heter jord. I så fall kan man ju tycka att det bästa vore att köra ned ett spett i jorden. Men om man nu bor så till att det inte är möjligt, borde typ värmeelement vara det närmaste jordspett man kommer. Eller skapar man andra problem då?

Vi slarvar ofta med begreppet "jord". Ofta menar man signaljord, men ibland menar man något
som är hopkopplad med jordytans potential ( jordat vägguttag t.ex.)

Signaljord är förstärkares "neutrala" dvs "utsidan av rca-kontakterna. Den är vanligtvis hopkopplad
med förstärkarens hölje ( eller för "finare förstärkare" där finns en jordskruv på baksidan som man
lämpligen kopplar skivspelarens jordledning ( om det finns)
Förstärkaren i sin tur kan man lämpligen ansluta till ett jordat vägguttag, men saknas detta
kommer förstärkarens "jord" att flyta fritt.
Fördelen att ansluta förstärkarens jord till fastighetens jord är att all ingående elektronik's chassier
håller "tyst" växelströmsmässigt och det brukar gynna brumnivån. Men det är som sagt frivilligt.

Tack för bra förklaring. Menar du med fastighetens jord i detta fall jordat vägguttag eller typ vattenledning?

Skall vi vara seriösa så är det ett jordat vägguttag, där kan man vänta sig att det klarar att leda bort
strömmen om det blir en kortslutning till chassiet. Anslutning till vattenledning är mycket osäkrare
med att leda bort stora strömmar, men för att "jorda en signaljord" funkar det antagligen.

Men det primära i ditt fall är att se till att tallriken har förbindelse med förstärkarens chassie. Då
förhindras skadliga uppladdningar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav pLudio » 2022-04-20 22:55

Många förstärkare är dubbelisolerade utan skyddsjord till skalet och då hjälper det inte att koppla till skalet.

Denon_dubbelisolerad.png
Denon_dubbelisolerad.png (89.56 KiB) Visad 2206 gånger

Se kvadraten i kvadraten. Den här modellen har dock en signaljordskruv.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav olaume » 2022-04-24 17:21

Jag prövade att jorda tonarmen med en kabel till förstärkarens jordskruv. Resultatet blev ett rätt kraftigt brum. Varför blir det så?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur jorda skivspelare?

Inläggav peterh » 2022-04-24 18:46

olaume skrev:Jag prövade att jorda tonarmen med en kabel till förstärkarens jordskruv. Resultatet blev ett rätt kraftigt brum. Varför blir det så?

Förmodligen en jordslinga ( den är ju även jordad via phonokabeln.

Hur går det att jorda skivtallriken, det var ju ditt ursprungliga problem ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Large och 11 gäster