Behöver en RIIA förstärkare. Stan Curtis ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Behöver en RIIA förstärkare. Stan Curtis ?

Inläggav Helmut » 2022-04-20 20:04

Har massor med vinylskivor i ett skåp i källaren men på konserter har jag köpt på mej några vinyler som jag skulle vilja spela men jag saknar en RIIA förstärkare.
I min ungdom på 80 talet? byggde jag en förförstärkare efter en ritning i tidningen ELEKTOR. Konstruktionen blev en följetong över flera tidningar. Konstruktionen innehöll en massa transistorer. Tydligen tyckte konstruktören att ju fler transistorer desto bättre ljud. När bygget var klart tyckte jag att ljudet var matt och tråkigt så jag skrotade förstärkaren.
Under en semester i England hittade jag tidningen ETI som publicerade ett RIIA steg av Stan Curtis http://www.stancurtis.com/Moth%20pics/E ... rticle.pdf
Som synes inte så många transistorer och inge vidare värden. Men som dom skriver i den uppdaterade versionen att vinyler har sämre värden. Men genom att sätta in tre flervägs omkopplare kunde jag ändra RIIA filtrets tre brytfrekvenser vilket gjorde att jag klarade mej utan tonkontroller.
Trotts att det är en enkel konstruktion med få transistorer tyckte jag att det lät bra med kristall klart ljud.
Dessvärre gjorde jag mig av med förstärkaren när jag började gå över till CD skivor.
Såg att jag hade en massa komponenter så att jag skulle bygga den uppdaterade versionen som ska ha publicerats maj 14 2017. Dessvärre hittar jag den inte på nätet. Dessbättre har jag skrivit ut den på papper.
Som på min första förstärkare skulle jag vilja ha möjligheten att med tre flervägs omkopplare ställa in tidskonstanten på RIIA filtret. Dessvärre kommer jag inte ihåg hur man räknade ut komponentvärdet i RIIA filtret. Någon som har förslag på lämpliga komponentvärden på basen och de två mellanregister tidskomponenter.
I min ungdom fick jag veta att man alltid skulle välja samma förstärkning hos transistorer. Kan jag använda ett vanligt universalinstrument med transistor test för att hitta transistorer med samma FEV värden.
Hemmbiografen: I min hemmabiograf har jag inget försteg eftersom jag kopplat slutstegen direkt till spelarens 7,1 utgång.
Till basarna har jag två kanaler från QSC GX 5 förstärkare och en kanal "bas bak i salongen" från QSC GX 3 förstärkaren. Dessvärre verkar det som om DVD spelaren inte klarar av att driva tre basförstärkaren. Funderar på att använda Stan Curtis utgångsförstärkare mellan DVD spelaren och de tre basförstärkarna. Vet att på gamla vintageförstärkare fanns en knapp för stereo och monoljud och när man tryckte in knappen mono och kopplade ihop höger och vänster förstärkare blev ljudet matt och tråkigt för det blev något impendans fel mellan för och slutsteg.
Funderar på om jag behöver ändra värdet på ingångsmotståndet vid volymkontrollen på Stan Curtis utgångsförstärkare. eller behöver jag tre utgångsförstärkare?
Enligt konstruktören till THX ljudet till biografen ville han att ingångsimpendansen för slutstegen skulle öka från 50 k till ca 60-70 k för att försteget ska klara av att driva slutstegen.
Kanske någon annan som byggt denna förstärkare? Skulle vara intressant att höra vad ni gillar ljudet från denna förstärkare som har så dåliga värden att den ligger i klass med Lp skivornas usla värden.

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster