Reciever stänger av sig. Vad göra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2022-04-21 21:10

Jag har en drygt 20 år gammal Harman Kardon AVR5500 hemmabioreceiver som används i vardagsrummet för tv-anläggningen. '

Den har fungerat bra förutom att den under det senaste året då och då har stängt av sig själv efter ca 5 min. Bara att starta igen sen har den funkat.

För någon vecka sedan började det spraka i vänster frontkanal. Inte alltid, det kommer och går. Kan hålla på en halvtimme och sen vara tyst ett bra tag. Som glappkontakt i högtalarkabel, men kraftigare. Jag lossade alla kablar och satte tillbaka. Även byglarna mellan försteg och slutsteg. Jag växlade mellan höger och vänster högtalarutgång och skrapet flyttade till höger. När ljudet hörs är det oberoende av volyminställningen, t o m så att det är kvar på samma nivå om jag mutar.

Så jag sluter mig därmed till att det är något med slutsteget för vänster frontkanal. Jag kan testa med ett separat slutsteg för frontkanalerna men har inte gjort det än. Jag har inte heller öppnat receivern och tittat in.

Vad kan vara fel? Spraket är värst men naturligtvis är jag intresserad även av att den stänger av sig.

Vad kan jag göra föra att fixa felen?

Edit: Rubriken ändrad eftersom skrapet försvunnit.
Senast redigerad av STDI 2023-06-15 08:37, redigerad totalt 1 gång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav Rydberg » 2022-04-22 12:09

Utgångsrelät skulle jag gissa på (för spraket).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav STDI » 2022-04-22 13:37

Ok, det låter inte orimligt. Jag har för länge sedan rengjort utgångsreläerna i en NAD receiver. Där försvann ljudet helt då och då i ena kanalen innan rengöring. Jag kunde få tillbaka ljudet genom att upprepade gånger trycka på A/B (för högtalarutgångarna). I den fanns två reläer.

I min HK finns ett relä som klickar direkt vid påslag resp avslag. Ljudet (det som ska finnas där) kommer några sekunder efter påslag, dvs ett tag efter att reläet klickat. Något annat relä klickar inte så jag antar att det inte finns något annat.

Jag har nu tagit bort locket så nästa gång spraket kommer ska jag "knacka" på reläet med en plastspatel. Märker jag någon skillnad så kan det vara värt att skruva sönder så jag kan lossa kortet och undersöka reläet närmre.

Fler förslag?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav STDI » 2022-04-22 13:48

Jag kan också tillägga att när det gällde NAD:en så kunde ljudet också komma tillbaka genom att dra upp volymen kraftigt. Det antyder att starkare ström gick genom reläet och då gav kontakt. Med HK:n så hjälper det inte att dra upp volymen. Sprakets nivå förändras inte heller med volymen.

Men det är kanske skillnad på vad reläerna i NAD:en resp HK:n är till för därför hur de påverkar/påverkas.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav STDI » 2022-04-22 18:07

Rydberg skrev:Utgångsrelät skulle jag gissa på (för spraket).

Det slog mig just att det kan vara utgångsreläet som är orsak till båda felen. Dålig kontakt kan ju göra både att det sprakar och att reläet släpper så att receivern stängs av.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav STDI » 2022-04-23 20:53

Jag har inte gjort något annat än knackat på reläet och motionerat strömbrytaren. Spraket finns kvar. Det kommer och går.

Och nu börjar jag tveka på om det är utgångsrelä. Finns det i den överhuvud taget?
Jag hittar bara ett relä som klickar. Det sitter på PCB-Power-kortet. Där sitter en del elektronik samt en liten transformator och två 230V Eurokontakter. En av dessa är Unswitched och den andra är Switched. Jag misstänker att reläet är det som "switchar". Och i så fall har det ju inget med ljudet eller spraket att göra.

Så jag behöver fler förslag om vad som är fel och hur det åtgärdas.

Servicemanual finns här: https://nohm.dev/schematics/Harman%20Kardon/AVR5500%20Service%20Manual.pdf
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav STDI » 2022-05-06 20:36

Jag tar fortfarande tacksamt emot förslag.

Men....

Med risk för att jinxa så har det inte skrapat på ett bra tag nu. Dock stänger den fortfarande av sig ibland ca 5 min efter påslag.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav STDI » 2023-06-09 11:18

Skrapet har inte återkommit. Däremot är problemet med att den stänger av sig värre. Kommer oftare och kan pågå flera gånger. Dvs jag slår på, den slår ifrån efter längre eller kortare stund, jag slår på, den slår av igen. Så kan det hålla på några gånger och sen håller den sig igång.
Länken till manualen ovan får jag inte att fungera längre. Men den finns även t ex här: https://www.manualslib.com/manual/1206052/Harman-Kardon-Avr-5550.html#manual

Någon som har tips om vad jag kan göra?
Något relä som behöver rengöras eller bytas?
Någon kondensator som behöver bytas?
Något backupbatteri som behöver bytas?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Skrap i vänster kanal. Vad göra?

Inläggav gonkius » 2023-06-15 06:04

Vanliga standardfel på förstärkare:
1. Elektrolytkondensatorer som åldrats och tappar kapacitans. Syns normalt visuellt genom att de har svällt på toppen. Bildsök på "bulging capacitors".
2. Lödningar som får sprickor. Gäller alla större komponenter, kontaktdon där pinnarna utsätts för krafter eller där det genereras värme. Kan ibland vara jättesvårt att se. Är mönsterkort missfärgat pga värme är det potentiellt felområde. Felsöks visuellt eller "knacka" runt försiktigt med baksidan på en skruvmejsel och lyssna samtidigt med högtalare om det låter eller händer något. Bildsök på "solder cracks".

Att förstärkaren stängs av kan vara en avsiktlig skyddsmekanism mot DC, temperatur eller hf-detektering.

Reläet är antingen kopplad på högtalarutgångarna får att tysta bumpen vid till/frånslag eller en softstart till nätdelen för att hindra att propparna går, då har den inget med högtalarutgångarna att göra och kan inte introducera sprakande.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2023-06-15 08:42

Den skrapar alltså inte längre. Jag ser att det var drygt ett år sedan jag skrev det så den har fungerat utan skrap nu i mer än ett år. Därför har jag nu ändrat förstapostens rubrik.

Men den stängs fortfarande av ibland. Häromdagen slog den av efter någon minut. Jag slog på den igen men direkt stängde den av. Så gjorde jag/den några gånger tills jag gav upp för stunden. Efter ett tags vila fick jag igång den igen.

Som jag tidigare skrivit har jag knackat på reläet utan skillnad. Men jag ska öppna upp den igen och leta efter visuella konstigheter.

Fortsätt gärna med råd.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav Kermit116 » 2023-06-15 10:24

Grod-råd:
Rehifi påstås ha en bra serviceverktstad. 52km o 34 minuter enl Gggle Karta.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2023-06-15 11:20

Kermit116 skrev:Grod-råd:
Rehifi påstås ha en bra serviceverktstad. 52km o 34 minuter enl Gggle Karta.

Från ReHifis hemsida:
"Reparera HIFI produkter

I dagsläget utför vi endast reparationer av skivspelare."
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34908
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav Morello » 2023-06-15 11:22

Borde finnas en marknad för en bra reparationsverkstad för hifi. Vem tar chansen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav distad » 2023-06-15 12:25

Morello skrev:Borde finnas en marknad för en bra reparationsverkstad för hifi. Vem tar chansen?

Jag har tänkt den tanken också. Den som har kunskapen borde öppna verkstad nu, för jag tror det är en stor marknad som kommer. Har ju ringt och kollat lite i Stockholm och en kunde inte slutsteg, en svarade inte och min gamla kontakt börjar bli gammal så han håller inte på i många år till. Och sedan vet jag inte hur stor kunskapen är på HifiKit;s verkstad för dem har jag inte kontaktat då det är en butik och då brukar det vara dyrare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav Kraniet » 2023-06-15 15:45

Morello skrev:Borde finnas en marknad för en bra reparationsverkstad för hifi. Vem tar chansen?


Den lokale reparatören här i Umeå tar sig inte an något modernt med en display. Hans säger det är alldeles för besvärligt för att vara värt det.
Han ville inte ens ta sig an originalstereon i min Fiero från 88..


Jag har förövrigt också en jättefin Harman Kardon surroundreciever som betedde sig likadant och numera inte vill starta alls. Jag gissar det är nån kondensator nånstans som är boven.
Hade varit kul att få igång eftersom den har Logic 7 vilket är intressant för musikuppspelning..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-19 15:05

Problemet med att receivern stänger av sig blev bara värre för att till slut innebära att den inte alls gick att använda.
Jag hittade en sida på youtube där någon hade liknande problem på en lillebror till min. Han bytte då två st kondensatorer.
Jag kollade på min och efter att den stått bortkopplad några timmar mätte jag på dessa kondensatorer. Den ena visade noll V och den andra ca 50 V.
Efter något dygn var det samma värden. Jag hoppas att det är dessa kondensatorer som orsakar problemet och att det funkar om jag byter.

De som satt i är märkta:
SAMYOUNG
DL
63v 10000uF
(M) 85 grC

De är 50 mm höga och 30 mm i diameter. Två mm-tjocka ben för lödning. 10 mm mellan benen.

Kan någon kunnig ge mig tips om vilka jag ska köpa?

Jag antar att jag inte ska gå under i varken spänning, styrka eller temperatur. Finns det någon anledning att gå upp i något värde?

Så tipsa mig på rätt länk för bra och prisvärda kondensatorer. Tack.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav smile » 2024-03-19 16:23

Dessa borde fungera som ersättare.
https://se.rs-online.com/web/p/aluminiu ... rs/8712717

Då vi inte vet exakt var i kretsen de sitter så är det svårt att föreslå att du ska gå upp i något värde, men generellt så brukar det inte vara några problem att gå upp i värde för temperatur eller spänning.

Gissningsvis så har dina kondensatorer med strömförsörjningen av apparaten att göra och då går det att öka på alla parametrar inom rimliga gränser, men det är ingen garanti för att något ska bli bättre.
Uppenbarligen så har de ju gjort sitt jobb i 20 år, så de kan inte ha varit så feldimensionerade ifrån början :)

Jag röstar för att du ersätter dessa med en likvärdig som sitter där nu.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-19 17:49


Ca 2:30 in i filmen ser man dem. Men då har han strippat hela bygget innan dess. Det behövs inte eftersom jag kommer åt undersidan genom ett lock. Så jag har redan plockat ut dem.

Jag har hittat nedanstående som är lite dyrare men eftersom jag också tänker mig köpa ett antal Wago knivbananer så blir det fraktfritt så jag ska få ihop ett bra paketpris. Vad sägs om dem?
https://www.elfa.se/sv/kondensator-snap-in-10000uf-20-63v-kemet-alc70a103cf063/p/30154224?itemList=cart
Jag kan inte avgöra kvalitet men jag ser att de "smile" föreslagit har ganska mycket kortare livslängd. Det har kanske ingen betydelse i praktiken.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav smile » 2024-03-19 18:49

Dina föreslagna KEMET kommer att göra ett utmärkt jobb, såg dem på RS online också, men valde bort dem med tanke på priset.

Men i det stora hela så kanske inte en hundralapp hit eller dit har någon större betydelse :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-19 18:54

Tack.
Vi får se om någon annan kommer in med synpunkter. Annars blir det beställning i morgon.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav imac » 2024-03-19 22:56

Du behöver felsöka i slutsteget/kanalen som har skrapat, troligtvis är det att den ger ut likspänning o då slår den ifrån, har du mätt upp utgången?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-19 23:31

Nej, jag har inte mätt utgången. Skrapandet har försvunnit sedan ett bra tag. Och kondensatorerna, åtminstone den ena, är väl i alla fall kass. När jag mätte spänningen i den ett tag efter att jag brutit strömmen var spänningen 0 V. Den kondensatorn är också lite buktande i toppen. Så de byts när jag fått hem nya.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-22 12:06

Jag har nu bytt de två kondensatorerna till nya med samma värde. Och tyvärr med samma resultat. Dvs receivern stänger av sig efter ca 10 sek. Mätning på de två kondensatorerna ger också samma resultat, dvs den ena, samma som tidigare, laddas upp till ca 50V medans den andra har några få volt, som dessutom minskar snabbt.

I filmen som jag tidigare länkade till om AVR200 ser man en receiver som mycket påminner om min. Eftersom min är storebror finns det lite mer prylar i min. Man kan se ytterligare två stora kondensatorer. De första två som jag bytt sitter på kortet där front och center-högtalarna ansluts. De två andra sitter på kortet för surroundhögtalarna. De är på 8200 uF. Baksidan på dem kommer jag inte åt utan att strippa en hel del. Så jag kan inte mäta på dem nu. Men de är inte buckliga på toppen.

Dessutom finns ju en massa andra komponenter som det kan vara fel på. Men just att den ena kondensatorn inte laddas upp kanska kan vara en börja för att leta vidare. Men jag vet inte hur jag ska göra.

Jag vore mycket tacksam för hjälp med tips här i tråden eller ev handfast hjälp.

Någon som har idéer om vad som kan göras?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav Olle99 » 2024-03-22 13:33

Hej hej
Jag är ju inte duktig på elektronik och att felsöka , men min surround förstärkare stängde av sig , och när jag startade om så var det återställt till orginal inställningarna , jag läste i handboken och såg att det var en säkerhets finess , troligen spikar i nätet som slog ut säkerhetskretsen och återställde förstärkaren , långskott förståss med ditt problem :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-22 14:54

Tack för infon. Min har nu varit omstartad många gånger, alltså bortkopplad från elnätet flera korta och långa perioder. Eftersom den inte kan startas kan jag inte heller nå menyer och återställa fabriksinställningar. Den verkar dock hålla inställningar eftersom den startar med volym 45 som är det jag ställt in.
I vilket fall som måste något vara lurigt eftersom en kondensator inte laddas upp.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav petersteindl » 2024-03-22 22:04

Sparka på den så den blir arg. Spela sedan Håkan Hellström.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-22 23:02

petersteindl skrev:Sparka på den så den blir arg. Spela sedan Håkan Hellström.

Det finns tillfällen då jag inte förstår din humor. T ex nu.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav petersteindl » 2024-03-22 23:36

STDI skrev:
petersteindl skrev:Sparka på den så den blir arg. Spela sedan Håkan Hellström.

Det finns tillfällen då jag inte förstår din humor. T ex nu.


Det gör inget. Många upplever Håkan Hellström vara en pina. Då tänker receivern, då den blivit sparkad, att nu skall han få tillbaka.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav STDI » 2024-03-23 08:21

petersteindl skrev:
STDI skrev:
petersteindl skrev:Sparka på den så den blir arg. Spela sedan Håkan Hellström.

Det finns tillfällen då jag inte förstår din humor. T ex nu.


Det gör inget. Många upplever Håkan Hellström vara en pina. Då tänker receivern, då den blivit sparkad, att nu skall han få tillbaka.

Det finns tillfällen då jag inte förstår din humor. T ex nu.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Reciever stänger av sig. Vad göra?

Inläggav imac » 2024-03-23 10:14

STDI skrev: De två andra sitter på kortet för surroundhögtalarna. De är på 8200 uF. Baksidan på dem kommer jag inte åt utan att strippa en hel del. Så jag kan inte mäta på dem nu. Men de är inte buckliga på toppen.


Prova att rycka strömmatningen till surroundkortet så kan du utesluta det.

Har du mätt på utgångarna om det är DC på någon kanal?

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster