Bilstereo inköp till husvagn, DIN-1 storlek

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Bilstereo inköp till husvagn, DIN-1 storlek

Inläggav Lennart » 2022-05-02 19:07

Ska köpa ny bilstereo till min husvagn då jag inte är riktigt nöjd med fm-mottagningen på min befintliga Pioneer. Försöker och läsa tyska Car&Hifi och blir lite förvånad över deras mätningar över distorsion och störavstånd för FM-sektionerna. Flera topptestade modeller håller bara runt 65 db i störavstånd medan andra tom. billigare håller över 75 db? Är 65 db hörbart brusigt i praktiken vid FM mottagning?

Den här Kenwood modellen har fått bra testresultat i tyska Car&Hifi: https://www.kenwood.eu/car/receivers/bt-receivers/KDC-BT950DAB/ Slutsteget är benämnt "MOSFET Power IC" Antar att det inte är D-class slutsteg eller?

Kanske någon erfaren bilstereoräv har något tips på fabrikat/modell? USB och FLAC är plus, CD kan utgå. Effekt inte viktigt men gärna att dom watt som finns är "hyggliga" ( säg 2x15W kanske )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bilstereo inköp till husvagn, DIN-1 storlek

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-02 19:27

Vore konstigt om det inte är ett klass D-steg med tanke vad som ska rymmas inom den lilla lådan. Beträffande störavståndet på FM-bandet tror jag knappast det är direkt störande. Inte ens värstingmottagare för hemmabruk klarar väl 65 dB med bra antenn? Med tanke på att de flesta inspelningar av lite äldre datum är inspelade med bandspelare som med nöd och näppe klarade strax över 60 dB, tror jag det är ett litet problem med störnivån.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Bilstereo inköp till husvagn, DIN-1 storlek

Inläggav Lennart » 2022-05-02 19:31

Gogglade lite och precis som du säger är det säkerligen D-Class.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bilstereo inköp till husvagn, DIN-1 storlek

Inläggav Calleberg » 2022-05-02 19:56

Gjorde just denna övningen fast för dubbel din och med fokus på android auto och blåtand.

Historiskt hade Blaupunkt mycket gott rykte just vad det gällde FM radio vet inte hur det är idag, Kenwood tror jag gör en hel del radioamatörutrustning vilket kanske gör att även bilstereoapparaterna är lite mer kompetenta vdg radiomottagning. I övrigt märkte jag att Kenwood låg bra till rent tekniskt överlag, t.ex de enda med BT 5.0, apparaten i din länk har 4.2, vilket är "ok". (I slutändan blev mitt val ändå en pioneer pga förhoppningsvis bättre android auto och lite annat).

Kenwood kan säkert vara ett bra val. En av deras dubbeldin-apparater låg högst upp på listan bland mina tänkbara kandidater länge, detta trots att jag verkligen dyrt och heligt HATADE den enda Kenwood bilstereo jag någonsin ägt. (Följde med en SAAB jag köpte av... Just det en Radioamatör.)

En "MOSFET Power IC" är säkert just precis bara det dvs en klass AB chipamp som t.ex TDA7850

De där 4*50Watten är i själva verket 4x22 Watt vid 1khz 10% THD :roll:

En sak till angående radiomottagning, fast du har säkert redan koll på det.
Viktigast av allt är en bra antenn rätt monterad på rätt ställe. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bilstereo inköp till husvagn, DIN-1 storlek

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-02 22:05

Finns ens Blaupunkt idag? I min Mercedes tror jag centralenheten är från Panasonic, högtalarna från Harman (alltså från det som hette Audax tidigare) och var slutstegsgrunkan har för namn vet jag inte, möjligen Becker som också tillhör Harman.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster