Kan man skarva högtalarkabel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Kan man skarva högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-24 13:57

Retorisk fråga. Klart man kan skarva, om det inte är typ tungvattenisolerad kabel. Men hur mycket ljudförsämring riskerar man om man skarvar ihop två bitar med typ sockerbit? Jag hör till dem som rent allmänt är skeptisk mot högtalarkablarnas inverkan på ljudet (det är en helt annan sak med signalkabel) och kör därför med kablar från Biltema eller Clas Ohlson, vilket i mina öron fungerar utmärkt. Men som sagt, blir det någon märkbar försämring med skarvning, dvs. finns det något annat skäl än estetiskt att istället köpa längre kabel?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man skarva högtalarkabel?

Inläggav Bill50x » 2022-05-24 14:05

Alla kontaktövergångar kan (med tiden) försämras. Det är inte bara estetiskt utan även funktionsmässigt att hålla nere antal skarvar. Nytt och fräscht spelar det nog mindre roll med skarvar, så länge det är bra gjort.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man skarva högtalarkabel?

Inläggav Calleberg » 2022-05-24 14:11

Förutom det Estetiska finns ingen anledning egenligen. Men jag skulle ändå köpt ny sladd i rätt längd.

Av två anledningar, Att skarva så att det ger bra kontakt över tid är inte svårt, om man gör rätt. Även om man gjort rätt så kommer man ändå tro att man gjort fel så fort något annat närbesläktat fenomen dyker upp.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kan man skarva högtalarkabel?

Inläggav Kraniet » 2022-05-24 15:37

sockerbitar är ju förstås förlegat. :)
Wago är mycket bättre alternativ. Kostar inte mycket heller.
Mvh
Magnus

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Kan man skarva högtalarkabel?

Inläggav pontareee » 2022-05-24 15:54

Jag har skarvat en kabel till mina surroundhögtalare där min förra hund tyckte det var lämpligt att bita av. Anledningen till att jag inte bytt hela kabeln är att den går i väggen och man behöver lyfta en list och lite annat bök...


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lemmts och 10 gäster