Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-26 00:24

Jag ser att Kjelle har OFC-kabel till högtalare i allt från 0,75 mm till 4 mm tjocklek. Ju tjockare desto dyrare förstås. Finns det några fördelar med den tjockare? Fler koppartrådar i bredd borde ju teoretiskt ge bättre ledarförmåga, men har det någon betydelse?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav hifikg » 2022-05-26 00:56

olaume skrev:Jag ser att Kjelle har OFC-kabel till högtalare i allt från 0,75 mm till 4 mm tjocklek. Ju tjockare desto dyrare förstås. Finns det några fördelar med den tjockare? Fler koppartrådar i bredd borde ju teoretiskt ge bättre ledarförmåga, men har det någon betydelse?



Nej

Om du inte behöver extremt långa kabellängder. Själv har jag onödigt feta kablar, men de gör inte det minsta för att förbättra ljudet, jämfört med lampsladd t ex.
Sitter nöjd :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Maarten » 2022-05-26 08:49

Den nöjda HifiKungen har rätt!
Så länge du håller resistansen inom ca 0,1 ohm. (Mer innebär nog inga problem, du får lite spänningsfall och bränmer bort pyttelite effekt i kablarna. Samt att förstärkaren får ett uns sämre kontroll på konerna, vilket väl syns mest i basen).

Från första bästa på nätet:
Resistansen (R) = (Resistivitet x Längd) / Area.
Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm mm²/m vid 15°C


Dvs du ska upp i över 5 m kablar för 1 mm*2 för att överstiga 0,1 ohm.

Sen finns det andra parametrar såsom kapacitans och induktans men de tror jag man i allmänhet kan strunta i för högtalarkablar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Calleberg » 2022-05-26 09:27

Vi har snackat om det förut, nån enstaka gång :D

Här står allt du behöver veta och lite till.

viewtopic.php?f=16&t=71383&hilit=Induktans&start=180
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-26 10:36

Inser att jag trampat i ett getingbo. Förenklar därför frågan. Kabeln blir ca 13 meter. Fungerar denna https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39985 rakt av, eller måste jag göra något särskilt med den för att resultatet ska bli bra? Jag förstod inte resonemanget med 4 x. Är det per kanal eller totalt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav hifikg » 2022-05-26 10:39

olaume skrev:Inser att jag trampat i ett getingbo. Förenklar därför frågan. Kabeln blir ca 13 meter. Fungerar denna https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39985 rakt av, eller måste jag göra något särskilt med den för att resultatet ska bli bra? Jag förstod inte resonemanget med 4 x. Är det per kanal eller totalt?


Ja, den fungerar finfint.
Fast du kanske ska överväga en kryo-behandling på ett institut i Schweiz!
Och glöm inte kabellyftarna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-26 10:45

hifikg skrev:
olaume skrev:Inser att jag trampat i ett getingbo. Förenklar därför frågan. Kabeln blir ca 13 meter. Fungerar denna https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39985 rakt av, eller måste jag göra något särskilt med den för att resultatet ska bli bra? Jag förstod inte resonemanget med 4 x. Är det per kanal eller totalt?


Ja, den fungerar finfint.
Fast du kanske ska överväga en kryo-behandling på ett institut i Schweiz!
Och glöm inte kabellyftarna!


Jag törs knappt säga att jag använder skruvade bananpluggar från Biltema. Skönt att slippa löda. Och ja, hittills har det fungerat utmärkt. Men nu när jag möblerar om ser jag att några kablar blir aningen för korta. Till en av högtalarna är kabeln typ 20 meter Clas Ohlson, men just den hade jag tänkt slippa byta. Fast jag vet förstås inte vad i ljudväg jag går miste om.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-26 11:19

Maarten skrev:Den nöjda HifiKungen har rätt!
Så länge du håller resistansen inom ca 0,1 ohm. (Mer innebär nog inga problem, du får lite spänningsfall och bränmer bort pyttelite effekt i kablarna. Samt att förstärkaren får ett uns sämre kontroll på konerna, vilket väl syns mest i basen).

Från första bästa på nätet:
Resistansen (R) = (Resistivitet x Längd) / Area.
Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm mm²/m vid 15°C


Dvs du ska upp i över 5 m kablar för 1 mm*2 för att överstiga 0,1 ohm.

Sen finns det andra parametrar såsom kapacitans och induktans men de tror jag man i allmänhet kan strunta i för högtalarkablar.


Maarten, du har räknat lite fel. ;) 8)
//Johan Lindroos

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Maarten » 2022-05-26 12:54

Mycket möjligt, det gick fort och då kanske fort o fel.
Vad får du det till?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav hifikg » 2022-05-26 13:05

olaume skrev:
hifikg skrev:
olaume skrev:Inser att jag trampat i ett getingbo. Förenklar därför frågan. Kabeln blir ca 13 meter. Fungerar denna https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39985 rakt av, eller måste jag göra något särskilt med den för att resultatet ska bli bra? Jag förstod inte resonemanget med 4 x. Är det per kanal eller totalt?


Ja, den fungerar finfint.
Fast du kanske ska överväga en kryo-behandling på ett institut i Schweiz!
Och glöm inte kabellyftarna!


Jag törs knappt säga att jag använder skruvade bananpluggar från Biltema. Skönt att slippa löda. Och ja, hittills har det fungerat utmärkt. Men nu när jag möblerar om ser jag att några kablar blir aningen för korta. Till en av högtalarna är kabeln typ 20 meter Clas Ohlson, men just den hade jag tänkt slippa byta. Fast jag vet förstås inte vad i ljudväg jag går miste om.


En möblering i ett av mina lyssningsrum tarvade längre kablar än de jag hade. Jag gängade ihop vdH kabeln med en lagom längd lampsladd med hjälp av en sockerbit, problem solved. Idag räcker ordinarie kablar hela vägen och det KÄNNS bättre, men ingen människa, av kvinna född, kan HÖRA någon skillnad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-26 13:45

Maarten skrev:Mycket möjligt, det gick fort och då kanske fort o fel.
Vad får du det till?


Det är en klassiker. Även salig Jorma räknade fel. Fundera lite till. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-26 14:10

hifikg skrev:
olaume skrev:
hifikg skrev:
Ja, den fungerar finfint.
Fast du kanske ska överväga en kryo-behandling på ett institut i Schweiz!
Och glöm inte kabellyftarna!


Jag törs knappt säga att jag använder skruvade bananpluggar från Biltema. Skönt att slippa löda. Och ja, hittills har det fungerat utmärkt. Men nu när jag möblerar om ser jag att några kablar blir aningen för korta. Till en av högtalarna är kabeln typ 20 meter Clas Ohlson, men just den hade jag tänkt slippa byta. Fast jag vet förstås inte vad i ljudväg jag går miste om.


En möblering i ett av mina lyssningsrum tarvade längre kablar än de jag hade. Jag gängade ihop vdH kabeln med en lagom längd lampsladd med hjälp av en sockerbit, problem solved. Idag räcker ordinarie kablar hela vägen och det KÄNNS bättre, men ingen människa, av kvinna född, kan HÖRA någon skillnad.

Jag vet inte om det är en skröna, men jag hörde berättas om ett blindtest av högtalarkablar som någon brittisk hifi-tidning gjorde. Ingen märkte någon skillnad mellan lampsladd och typ tungvattenisolerade. Däremot gick en knapp seger till vad som visade sig vara att de hade dragit anslutningen via gallret till luftkonditioneringen. Det låter lite för bra för att vara sant, så jag undrar om det är en skröna. Någon mer som hört detta?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav hifikg » 2022-05-26 14:25

Skrönorna inom hifi är många. På senaste mässan försökte en nasare få oss att höra skillnad mellan olika switchar. Att använda en "kontors-switch" var helt förkastligt när det finns "hifi-switchar" för 20.000 kronor plus. Till yttermera visso hade de kopplat in det hela ganska tokigt, så vi hörde alla switchar genom en "kontorsswitch" men hifiswitchen rättade säkert till alla fel (ca noll). Den skillnad som ändå kunde anas skyller jag på olika nivåer, räcker med att höja nivån ytterst lite för att åhörarna ska bli förvirrade. Skulle jag köpa en switch för 20K eller en RJ45 kabel för 60K (jorå, läs H&M 11 2018) så hoppas jag att barnen sätter mig under förvaltare...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-26 15:06

Jag har försökt följa tråden och även googlat runt och hittat åtskilliga sidor i detta ämne, bl.a. här på Faktiskt. Men tyvärr inte blivit så mycket klokare utan snarare mer förvirrad. I princip är det naturligtvis så att grövre kabel leder bättre än tunnare kabel och därför bör ge bättre ljud. Frågan är var gränsen går för när det är uppfattbart. Är 2,5 mm diameter OFC tillräckligt för en 13 meters kabel? Eller ska jag för säkerhets skull dubbelkoppla den? Kan någon förresten förklara förkortningarna RKUB och EKK för oss amatörer på området?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Calleberg » 2022-05-26 15:35

olaume skrev:Jag har försökt följa tråden och även googlat runt och hittat åtskilliga sidor i detta ämne, bl.a. här på Faktiskt. Men tyvärr inte blivit så mycket klokare utan snarare mer förvirrad. I princip är det naturligtvis så att grövre kabel leder bättre än tunnare kabel och därför bör ge bättre ljud. Frågan är var gränsen går för när det är uppfattbart. Är 2,5 mm diameter OFC tillräckligt för en 13 meters kabel? Eller ska jag för säkerhets skull dubbelkoppla den? Kan någon förresten förklara förkortningarna RKUB och EKK för oss amatörer på området?



RKUB är en dyrare och sämre variant av RK, identiska förutom tjockare isolering på RK som är vanligare och därför billigare.
Det är mångtrådiga/Riktrådiga kablar. Säljs oftast som enkel kopplingstråd. Men det finns en dubbel röd/svart som är klockren som högtalarkabel.

EKK är en enkardelig installationskabel med 2-5 ledare som man i första hand använder för utanpåliggande elinstallationer.
Används av audiofiler som tror att enkardelig kabel är vägen till nirvana.

OFC=Marknadsföringssnack, inget att bry sig om.
Senast redigerad av Calleberg 2022-05-26 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav peterh » 2022-05-26 15:46

Längden på kablarna är viktiga ( om man nu tror på att kablar påverkar ljudet negativt) Därför skall slutstegen
vara placerade alldeles intill högtalarna för att minimera högtalarkablarnas längd.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Calleberg » 2022-05-26 16:13

peterh skrev:Längden på kablarna är viktiga ( om man nu tror på att kablar påverkar ljudet negativt) Därför skall slutstegen
vara placerade alldeles intill högtalarna för att minimera högtalarkablarnas längd.


Om man tror på detta så bör man ochså tro att lågnivåkabeln är mindre känslig för längd än högtalarkabeln.

Jag tänker inte säga vad jag tror :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-26 16:17

peterh skrev:Längden på kablarna är viktiga ( om man nu tror på att kablar påverkar ljudet negativt) Därför skall slutstegen
vara placerade alldeles intill högtalarna för att minimera högtalarkablarnas längd.

Jo, givetvis alltid bättre med korta kablar än med långa. Kruxet är att om jag ska möblera för att få kortast möjliga högtalarkablar, blir det istället en tolv meter lång signalkabel från skivspelaren till förstärkaren, vilket jag tror är ett klart sämre alternativ.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Maarten » 2022-05-26 18:06

Johan_Lindroos skrev:
Maarten skrev:Mycket möjligt, det gick fort och då kanske fort o fel.
Vad får du det till?


Det är en klassiker. Även salig Jorma räknade fel. Fundera lite till. :wink:

Haha, gott sällskap med kabelkrängare då... Kommer inte på annat än att det ju är 'tur och retur', dvs faktor 2 fel av mig ovan. :? Men det är ju stort fel, så halvering av längd eller dubblering av area blir mer korrekt.

Hursomhelst, don't worry about cables, var budskapet. Hela området är ju suboptimering 'en masse' och det finns annat att fokusera på. Men det vet ju många här.
Senast redigerad av Maarten 2022-05-26 18:14, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav MacBruce » 2022-05-26 18:12

olaume skrev:
peterh skrev:Längden på kablarna är viktiga ( om man nu tror på att kablar påverkar ljudet negativt) Därför skall slutstegen
vara placerade alldeles intill högtalarna för att minimera högtalarkablarnas längd.

Jo, givetvis alltid bättre med korta kablar än med långa. Kruxet är att om jag ska möblera för att få kortast möjliga högtalarkablar, blir det istället en tolv meter lång signalkabel från skivspelaren till förstärkaren, vilket jag tror är ett klart sämre alternativ.


Problemet är sålunda reducerat till en valmöjlighet: "skall jag möblera enligt senaste veckans inredningsdirektiv eller enligt vad som ger mig bäst utdelning av min investering i hifi–apparater?". Singla slant! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-26 19:54

MacBruce skrev:
olaume skrev:
peterh skrev:Längden på kablarna är viktiga ( om man nu tror på att kablar påverkar ljudet negativt) Därför skall slutstegen
vara placerade alldeles intill högtalarna för att minimera högtalarkablarnas längd.

Jo, givetvis alltid bättre med korta kablar än med långa. Kruxet är att om jag ska möblera för att få kortast möjliga högtalarkablar, blir det istället en tolv meter lång signalkabel från skivspelaren till förstärkaren, vilket jag tror är ett klart sämre alternativ.


Problemet är sålunda reducerat till en valmöjlighet: "skall jag möblera enligt senaste veckans inredningsdirektiv eller enligt vad som ger mig bäst utdelning av min investering i hifi–apparater?". Singla slant! ;-)

Nåja, inredningsdirektiv vet jag inte... Men det blir onekligen en hel del kompromisser när man skalar ned sig i boyta. Fast jag gissar att det är fler som drabbas av just det problemet. Man vill ju gärna ha teven mellan huvudhögtalarna, bland annat för hembio. Då blir det väldigt knepigt att få in en skivspelare där också. Förstärkare och CD-spelare kan man trycka in i tv-bänken, men svårligen vinylspelaren. Så istället får stereon stå på andra sidan, bredvid lyssningsplatsen, vilket har vissa praktiska fördelar men leder till rejält långa högtalarkablar. Hur man än vänder sig, har man ändan bak.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-26 20:30

Maarten skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Maarten skrev:Mycket möjligt, det gick fort och då kanske fort o fel.
Vad får du det till?


Det är en klassiker. Även salig Jorma räknade fel. Fundera lite till. :wink:

Haha, gott sällskap med kabelkrängare då... Kommer inte på annat än att det ju är 'tur och retur', dvs faktor 2 fel av mig ovan. :? Men det är ju stort fel, så halvering av längd eller dubblering av area blir mer korrekt.

Hursomhelst, don't worry about cables, var budskapet. Hela området är ju suboptimering 'en masse' och det finns annat att fokusera på. Men det vet ju många här.


Rätt svar! 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Kalejdokom » 2022-05-26 20:48

Ingen som kommenterat att den föreslagna kabeln tyvärr är helt oanvändbar i detta fall. Den är ju för kort!
olaume skrev:Kabeln blir ca 13 meter. Fungerar denna https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39985 rakt av, eller måste jag göra något särskilt med den för att resultatet ska bli bra?

Svaret på frågan är förstås att du kan sova gott alla nätter i veckan med 2,5 mm2 kabel (så länge den är tillräckligt lång 8) ).

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav MacBruce » 2022-05-27 02:45

olaume skrev:
MacBruce skrev:
olaume skrev:Jo, givetvis alltid bättre med korta kablar än med långa. Kruxet är att om jag ska möblera för att få kortast möjliga högtalarkablar, blir det istället en tolv meter lång signalkabel från skivspelaren till förstärkaren, vilket jag tror är ett klart sämre alternativ.


Problemet är sålunda reducerat till en valmöjlighet: "skall jag möblera enligt senaste veckans inredningsdirektiv eller enligt vad som ger mig bäst utdelning av min investering i hifi–apparater?". Singla slant! ;-)

Nåja, inredningsdirektiv vet jag inte... Men det blir onekligen en hel del kompromisser när man skalar ned sig i boyta. Fast jag gissar att det är fler som drabbas av just det problemet. Man vill ju gärna ha teven mellan huvudhögtalarna, bland annat för hembio. Då blir det väldigt knepigt att få in en skivspelare där också. Förstärkare och CD-spelare kan man trycka in i tv-bänken, men svårligen vinylspelaren. Så istället får stereon stå på andra sidan, bredvid lyssningsplatsen, vilket har vissa praktiska fördelar men leder till rejält långa högtalarkablar. Hur man än vänder sig, har man ändan bak.


Jag har själv ungefär samma problem... Blev tvungen ( pga att stadsarkitekten inte medgav att man ersatte raserade markiser med nya – redan de 30+ år gamla markiserna var "svartbyggen", menade han. Värmen vid soliga sommardagar blev outhärdlig...) att flytta från en vindslägenhet med samma "betalda" boyta som jag har nu, men utan de massor av "bi-ytor" som jag hade i vindslägenheten. Vindsutrymmet i mitt nuvarande boende får inte utnyttjas till någonting "nyttigt". Den tidigare ägaren av fastigheten installerade (som protest mot stadsarkitekens beslut, antar jag) gardiner och pappersblomster i gavelfönstret på övervåningen, och de ger fortfarande sken av att övervåningen är "bebodd"...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav hifikg » 2022-05-27 13:51

Hur tjock är optimalt för en lyssnare?
Kanske ämne för en ny tråd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav olaume » 2022-05-27 20:27

hifikg skrev:Hur tjock är optimalt för en lyssnare?
Kanske ämne för en ny tråd.

Samma där. Ju tjockare, desto större njutning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav hifikg » 2022-05-27 20:30

olaume skrev:
hifikg skrev:Hur tjock är optimalt för en lyssnare?
Kanske ämne för en ny tråd.

Samma där. Ju tjockare, desto större njutning.


Jag blir bara nöjdare med mitt ljud ju fetare jag blir... nåja... men lite har det sammanfallit ändå.
Sitter nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur tjock är optimalt för högtalarkabel?

Inläggav Kraniet » 2022-05-28 18:21

Den här är inte så dum
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000021965
Väldigt mjuk och följsam
Är typ som en supra classic med sina förtennta kardeler.
15,5 kr per meter om man köper 25m, 1,5mm2 dvs

Supra classic 2,5mm2 kostar 27kr metern. också bra om man behöver längre kablar
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/su ... 5sQAvD_BwE
Mvh
Magnus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster