Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Remo » 2022-05-29 22:46

Jag är ny forummedlem som gärna skulle behöva lite hjälp med min Primare I30 förstärkare. :)

Jag har sänt en serviceförfrågan till Primare, men då återkopplingen verkar dröja tar jag gärna reda på mer information om möjligt under tiden. Därav detta inlägg. :-)

Jag köpte min I30 som butiksex/demoex år 2013. Den har fungerat felfritt fram tills nu.

För någon vecka sedan vaknade jag av ett brummande ljud från vänster högtalare. Jag stängde av förstärkaren (den står annars oftast på), och sedan fungerade allt som vanligt igen vid igångsättning nästa dag.

Några dagar senare kom inget ljud ut från högtalarna. Varje gång förstärkaren slogs på, klickade något relä till och stängde av ljudet ut.
Jag provade att koppla bort högtalarutgångarna innan påslag och sedan koppla in högtalarna igen. Dock fick jag bara ljud ut från förstärkaren med en högtalare inkopplad (dvs ej två).

Jag noterade samtidigt att det låg mycket damm på kretskortet (vilket är förklarligt då vi haft läckage av lösullsisolering där förstärkaren stått).
För att rengöra kretskortet från dammet använde jag ESD-armband, ESD-pensel, dammsugare samt till sist elektroniktryckluft.
Efter detta såg kretskortet ut som nytt och förstärkaren fungerade som vanligt igen första dagen.

Den andra dagen var jag tillbaka på ruta ett, dvs inget ljud kom ut från högtalarna. När jag stängde av förstärkaren och slog på igen klickade något relä till och stängde av ljudet.
När jag slår på förstärkaren utan inkopplade högtalare så lyser allt normalt utan att reläet slår ifrån. Alla säkringar är hela och kretskort samt komponenter ser OK ut för ögat.

Finns det någon som upplevt samma/liknande problem och har en aning om vad det kan bero på? :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav smile » 2022-05-30 06:38

Jag har haft en I30 där symptomen var liknande.

Till en början så kom och gick det litegrann, sen blev det värre och ett tag fungerade det ganska bra, tills det plötsligt inte fungerade alls.

I mitt fall så slog den till utgångsreläerna, men efter några sekunder så slogs de ifrån.

Jag mätte då upp dessa reläer och provkörde de med extern matningskälla. De slog fint och signalen ifrån mitt mätinstrument gick igenom.

Men problemen fortsatte.

Jag fick tag i primares support för att få tag i ett schema för att kunna felsöka vidare, men det vägrade de lämna ut.

Efter en del mailväxlande så hänvisade till att de tidigare haft problem med oxiderad kontaktytor inuti reläerna som medförde att även om reläerna slog till och signalerna gick igenom, så var resistansen för hög så att någon skyddskrets ändå slog ifrån reläerna.

Deras tips var att skicka in apparaten och få reläerna utbytta.

Så mitt tips är att börja med detta, två stora röda reläer vid utgångarna.

Hela apparaten behöver demonteras för att komna åt att löda loss dessa.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav peterh » 2022-05-30 08:13

smile skrev:Jag har haft en I30 där symptomen var liknande.

Till en början så kom och gick det litegrann, sen blev det värre och ett tag fungerade det ganska bra, tills det plötsligt inte fungerade alls.

I mitt fall så slog den till utgångsreläerna, men efter några sekunder så slogs de ifrån.

Jag mätte då upp dessa reläer och provkörde de med extern matningskälla. De slog fint och signalen ifrån mitt mätinstrument gick igenom.

Men problemen fortsatte.

Jag fick tag i primares support för att få tag i ett schema för att kunna felsöka vidare, men det vägrade de lämna ut.

Efter en del mailväxlande så hänvisade till att de tidigare haft problem med oxiderad kontaktytor inuti reläerna som medförde att även om reläerna slog till och signalerna gick igenom, så var resistansen för hög så att någon skyddskrets ändå slog ifrån reläerna.

Deras tips var att skicka in apparaten och få reläerna utbytta.

Så mitt tips är att börja med detta, två stora röda reläer vid utgångarna.

Hela apparaten behöver demonteras för att komna åt att löda loss dessa.

En varning förefaller på sin plats, vägran att lämna ut schema medför framtida problem. Köp något annat !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Remo » 2022-05-30 08:33

Tack för återkoppling. :)

Din felbeskrivning låter snarlik min. När jag slår på förstärkaren verkar reläerna slå till som de ska, men efter typ en sekund slår de av igen. Detta med högtalare inkopplade. Utan inkopplade högtalare slår reläerna ej ifrån, utan allt är som vanligt.

Jag inväntar svar från Primare och gissar det blir att skicka in förstärkaren för åtgärd. I alla fall om inte priset blir omotiverat dyrt.

Sedan hittade jag en servicemanual till A30,1 Mk2, vilket borde vara föregångaren till I30. Dock är jag inte tillräckligt elektronikkunnig för att felsöka och laga efter ett kretsschema.

Min I30 efter dammsanering såg helt OK ut invändigt, men trasiga komponenter syns tyvärr inte med blotta ögat. :)
Bilagor
IMG_9692 - 1200-9.png
I30 invändigt
IMG_9692 - 1200-9.png (1.52 MiB) Visad 1116 gånger
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Morello » 2022-05-30 10:18

Har du mätt DC-nivån före reläerna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Calleberg » 2022-05-30 12:03

Det där ser ut att vara Reläer av fabrikatet SCHRACK, borde stå på dem exakt vilken variant det är. Kostar kanske en 50lapp styck för oss vanliga dödliga.
Väldigt populära/vanliga och normalt (pre corona) lätta att få tag på om man vill göra jobbet själv eller känner nån som kan hantera en lödkolv med bravur.

MEN, det är ju inte säkert att det är nåt fel på dem, men om man vill utesluta dem är ju en variant att byta ut dem.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Morello » 2022-05-30 12:43

Ja, man kan ju byta alla komponenter och vara säker på att den fungerar efteråt. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav smile » 2022-05-30 12:46

Nja... Det kan ju vara avbrott i en ledningsbana också? ;)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Morello » 2022-05-30 13:13

smile skrev:Nja... Det kan ju vara avbrott i en ledningsbana också? ;)


Ja, byt mönsterkortet också! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Remo » 2022-05-30 16:04

Tack för alla svar. :)

Jag har inte mätt upp någonting, då jag inte känner mig tillräckligt elektronikkunnig. Dvs jag vet inte hur/var jag mäter upp DC-nivåerna före reläerna. Dock kan jag löda kretskort & komponenter om så skulle behövas.

Jag fick återkoppling från Primare angående min felbeskrivning och de svarade följande:
"Vi har en ide om vad det kan vara men inget vi kan säga med 100% säkerhet. Omkring 8 av 10 gånger så är de strömförsörjningen som behövs balanseras (slitna kondensatorer/elektrolyter och annat) brukar handla omkring 2400kr ex moms.
Tyvärr kan vi inte kolla hela apparaten förrän strömförsörjningen fungerar som den skall, det är ovanligt att mer behöver göras men det händer. Om mer behöver göras så är de lite olika vad som kan hända."


Jag länkar till den servicemanual jag fått ta del av gällande A30.1 Mk2, som gissningsvis är ganska identiskt med min I30. Det står inget "Copyright" på manualen, men om den uppfattas strida mot något liknande avtal tar jag såklart bort manualen från tråden.
https://www.dropbox.com/s/j8gufc6qpiwz4vx/primare_a30.1_mk2_integrated_amplifier_sm%20%281%29.pdf?dl=0
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Primare I30 förstärkare - Relä stänger ljudet ut?

Inläggav Remo » 2022-07-15 21:44

Här kommer en uppdatering gällande min Primare I30 förstärkare.

Förstärkaren är nu reparerad via Primare. Det som behövde åtgärdas/justeras var instabila strömförsörjningsspänningar samt några kondensator som behövde bytas ut.

Priset för reparationen (inkl frakt) var rimligt, så att skicka in en Service Request på en äldre förstärkare kan rekommenderas. Dessutom så upplever jag att förstärkaren låter bättre än tidigare.

Den enda nackdelen med servicen är att att all korrespondens med Primare sker via email, dvs telefonkontakt är ej möjlig.
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 10 gäster