Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Inläggav Morgan » 2022-06-14 18:29

Har har precis knåpat ihop en liten centerhögtalare av ett par SEAS P17RCY och en SEAS 25TNF. Ambitionen är inte att bygga den perfekta högtalaren, utan bara att ha något som gör att röster hamnar i mitten av duken i hemmabion även för de som sitter på ytterplatserna. Jag ska dela med Mini-DSP och sitter som bäst och funderar på om det finns någon anledning att INTE dela riktigt brant? Introducerar brantare filter mer ringningar, och är det i så fall hörbart sämre än ett flackt filter? Jag vet att de skapar mer latens i systemet, men det betraktar jag som ett ickeproblem.

Diskanten var något jag hade liggande på hyllan och den har en särdeles icke-imponerande Fs på 1400Hz, så jag kommer behöva dela den kring 3kHz, och misstänker att jag kommer få lite mer dynamiskt headroom om jag delar brant, eftersom diskanten troligen är den begränsande faktorn i den ekvationen. Finns det alltså något som talar emot att dela med 48dB/oktav istället för 12dB/oktav?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Inläggav juanth » 2022-06-14 23:19

24dB/oktav kan säkert räcka långt för att ge diskanten ett lättare liv. Problemet med ringningar uppstår väl tydligt hörbart först med riktigt branta filter? Alltså högre än 48dB/oktav.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Inläggav Harryup » 2022-06-15 02:38

Fast du kan ju lägga en delning vid 3kHz och sen skära bort ”skräpet” ovanför eller under delningen med ett filter till. Så själva delningen måste ju inte vara väldigt brant om du vill begränsa det hörbara området ändå.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Inläggav nuffe » 2022-06-15 08:15

Man måste tänka på att flera filter och väldigt branta filter i den digitala domänen tar tid att utföra.
Om då har analogt för resten av systemet kommer centern att spela upp ljudet ur fas, och det behövs inte många millisekunder innan det låter konstigt.

Henrik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Inläggav Morgan » 2022-06-15 08:54

nuffe skrev:Man måste tänka på att flera filter och väldigt branta filter i den digitala domänen tar tid att utföra.
Om då har analogt för resten av systemet kommer centern att spela upp ljudet ur fas, och det behövs inte många millisekunder innan det låter konstigt.

Henrik


Som tur är delar jag med en MiniDSP också i frontsystemet, och det går fint att tidsjustera både center och frontar med en precision på 1ms. Jag valde att lägga mig på 48dB/oct till sist, men det fina med digitala filter är ju att det inte kostar pengar att ändra filterfunktionen, så jag ska ta och experimentera med det här. Klart är i vart fall att jag kommer behöva lägga lite tid på EQ-inställningar för att få centern att låta mer likt de LTS S1 de ska spela tillsammans med.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Maarten
 
Inlägg: 3820
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Inläggav Maarten » 2022-06-15 09:17

Nu vet jag inte vad din MiniDSP klarar men IIR-filter emulerar klassiska analoga filter och huruvida de "ringer" beror på typ och branthet. (Här tolkas "ringer" som den 'översläng' som t ex chebychev filter uppvisar).

Sen finns ju i den digitala världen FIR-filter, som inte begränsas på samma sätt och de ger andra möjligheter men också mer fördröjning och kräver mer kraft.


Se t ex https://www.minidsp.com/applications/ds ... -filtering

Samt första bästa länk avseende några typiska varianter:
https://www.rfwireless-world.com/Termin ... ilter.html


EDIT, Gällande branthet torde 24db/okt vara tillräckligt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Inläggav I-or » 2022-06-15 12:53

Hörbarheten av de fasvridningar som ett minimumfasfilter om 48 dB/oktav inför med en ingreppsfrekvens runt 2-3 kHz är i praktiken noll (miniDSP:s enheter kan filtrera både med IIR och FIR, men jag utgår ifrån att det är det förstnämnda som används här). Om inte annat så är det mycket enkelt att förvissa sig om detta själv.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster