Tillbaka till vinyl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav hifikg » 2022-06-27 21:55

Helmut skrev:Någon som har koll på hur gamla picupper kan bli. Har flera stycken Ortofon MC picuper och några av märket Empire Mm. Några är upp till 40 år gamla Rftersom jag i minungdom ganska ofta bytte grejer misstänker jag att nålarna är i ganska bra skick. Finns en ganska stor skillnad i ljudet men jag kan inta höra att upphängningen av nålen har torkat så att ljudet blir distat.
"Ångrar att jag slängde min Empire 698 spelare".


Min Ortofon MC30 Super har hängt med i över 30 år. Skulle den sluta fungera så slutar jag spela vinyl. Mediet är inte värt att kosta på mer än jag redan gjort. Lirar 1-2 dagar om året numera, så slitaget är inte stort.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav Bill50x » 2022-06-27 21:57

Pappsen skrev:Hej alla,
Jag har tagit allas tips åt mig och jag har i all fall påbörjat en justering med nuvarande pickup och nål.
Provade en mall som någons så snällt länkat till och det var inte helt svårt att få nålen att pricka alla punkter. Mao enormt bättre än innan. Men, alltid ett men. Vad brukar det vara för orsak till att basarna gör stora rörelser som jag inte tycker har med musiken att göra? Även mellan låtarna jag har känt på lagret och det rullar fint och är inoljat så där verkar allt stå hyfsat rätt till.
Kan det vara nålen trots att som fått stryk?

Förmodligen är compliansen ("rörligheten") i pickupen inte kompatibel med tonarmens effektiva massa. Enkelt: i ditt fall är nålupphängningen för mjuk. Och det kan den vara pga misshandeln av förra ägaren. Med för mjuk upphängning gungar hela armen så fort skivan är det minsta oplan och då får du resultatet att konerna fladdrar. Om du har något som heter "rumble-filter" eller "low-bass-filter" på förstärkaren, prova med detta och se om det blir bättre. Om inte skulle jag göra som Bipen föreslog, köp en ny nål.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav Pappsen » 2022-06-27 22:07

Bill50x skrev:
Pappsen skrev:Hej alla,
Jag har tagit allas tips åt mig och jag har i all fall påbörjat en justering med nuvarande pickup och nål.
Provade en mall som någons så snällt länkat till och det var inte helt svårt att få nålen att pricka alla punkter. Mao enormt bättre än innan. Men, alltid ett men. Vad brukar det vara för orsak till att basarna gör stora rörelser som jag inte tycker har med musiken att göra? Även mellan låtarna jag har känt på lagret och det rullar fint och är inoljat så där verkar allt stå hyfsat rätt till.
Kan det vara nålen trots att som fått stryk?

Förmodligen är compliansen ("rörligheten") i pickupen inte kompatibel med tonarmens effektiva massa. Enkelt: i ditt fall är nålupphängningen för mjuk. Och det kan den vara pga misshandeln av förra ägaren. Med för mjuk upphängning gungar hela armen så fort skivan är det minsta oplan och då får du resultatet att konerna fladdrar. Om du har något som heter "rumble-filter" eller "low-bass-filter" på förstärkaren, prova med detta och se om det blir bättre. Om inte skulle jag göra som Bipen föreslog, köp en ny nål.

/ B

Tyvärr har jag inget filter på min pioneer.
Kan det förutom en dålig nål finnas dålig matchning mellan pickup och tonarm?
Fick tips från Svalander om en lite finare nål.
Denna:
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer ... -vm520eb-1
Kan det vara värt att uppgradera än att köpa en ny nål till den jag har?
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav Thomas_A » 2022-06-28 10:33

Pappsen skrev:
Bill50x skrev:
Pappsen skrev:Hej alla,
Jag har tagit allas tips åt mig och jag har i all fall påbörjat en justering med nuvarande pickup och nål.
Provade en mall som någons så snällt länkat till och det var inte helt svårt att få nålen att pricka alla punkter. Mao enormt bättre än innan. Men, alltid ett men. Vad brukar det vara för orsak till att basarna gör stora rörelser som jag inte tycker har med musiken att göra? Även mellan låtarna jag har känt på lagret och det rullar fint och är inoljat så där verkar allt stå hyfsat rätt till.
Kan det vara nålen trots att som fått stryk?

Förmodligen är compliansen ("rörligheten") i pickupen inte kompatibel med tonarmens effektiva massa. Enkelt: i ditt fall är nålupphängningen för mjuk. Och det kan den vara pga misshandeln av förra ägaren. Med för mjuk upphängning gungar hela armen så fort skivan är det minsta oplan och då får du resultatet att konerna fladdrar. Om du har något som heter "rumble-filter" eller "low-bass-filter" på förstärkaren, prova med detta och se om det blir bättre. Om inte skulle jag göra som Bipen föreslog, köp en ny nål.

/ B

Tyvärr har jag inget filter på min pioneer.
Kan det förutom en dålig nål finnas dålig matchning mellan pickup och tonarm?
Fick tips från Svalander om en lite finare nål.
Denna:
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer ... -vm520eb-1
Kan det vara värt att uppgradera än att köpa en ny nål till den jag har?


Det du ska kika efter är nålslipningen. Vivid/hyperelliptisk eller microline rekommenderar jag. AT95 borde funka i din arm.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav Bill50x » 2022-06-28 18:03

Pappsen skrev:Kan det förutom en dålig nål finnas dålig matchning mellan pickup och tonarm?

Det kan det vara. Har du tex en för styv nålupphängning kommer (hårdraget) hela tonarmen svänga med i kraftiga bastoner, dvs du får för svag bas. Det är därför många pickuper behöver köras in för att den bästa basen. Är upphängningen i pickupen för mjuk kommer armen gunga omkring på eventuella skevheter i skivan och då kan baselementfladder bli resultatet. Om upphängningen är för styv kan man alltid öka den rörliga vikten på tonarmen (tex en liten vikt på pickupskalet och sedan balansera om tonarmen och ställa in nåltrycket på nytt). Är den rörliga massan för hög måste man minska vikten på pickupen/-skalet, vilket kan vara knepigare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav Conan » 2022-06-30 23:30

Thomas_A skrev:
Pappsen skrev:
Bill50x skrev:Förmodligen är compliansen ("rörligheten") i pickupen inte kompatibel med tonarmens effektiva massa. Enkelt: i ditt fall är nålupphängningen för mjuk. Och det kan den vara pga misshandeln av förra ägaren. Med för mjuk upphängning gungar hela armen så fort skivan är det minsta oplan och då får du resultatet att konerna fladdrar. Om du har något som heter "rumble-filter" eller "low-bass-filter" på förstärkaren, prova med detta och se om det blir bättre. Om inte skulle jag göra som Bipen föreslog, köp en ny nål.

/ B

Tyvärr har jag inget filter på min pioneer.
Kan det förutom en dålig nål finnas dålig matchning mellan pickup och tonarm?
Fick tips från Svalander om en lite finare nål.
Denna:
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer ... -vm520eb-1
Kan det vara värt att uppgradera än att köpa en ny nål till den jag har?


Det du ska kika efter är nålslipningen. Vivid/hyperelliptisk eller microline rekommenderar jag. AT95 borde funka i din arm.


Jo så är det. Med den pickupen du länkade till (VM520EB) har du i princip samma nålslipning som en AT95. AT-serien är väl förresten ersatta nu av AT-VM och med en MicroLine landar vi i en AT-VM95ML. Nytt hus med enklare montering också. 1 690:- kostar en sådan på Svalander.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav FocSuiH » 2022-08-23 09:54

Här halkade jag in och finner denna tråd vara nyttig för mig som tar mig igenom pickup-världen för en uppgradering för min vinylspelare.

Då är jag övertygad om att få svar på denna fråga.

DJ-pickuper - är de "olämpliga" för hemmabruk? Läser om dem hur bra de är för "scratching" och "back-cueing" och att de lär ha en styvare konstruktion. I det här fallet kikar jag på en Audio-Technica XP7/H, skulle t.ex den modellen vara någonting totalt annorlunda än deras VM-serie?


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-23 17:36

FocSuiH skrev:Här halkade jag in och finner denna tråd vara nyttig för mig som tar mig igenom pickup-världen för en uppgradering för min vinylspelare.

Då är jag övertygad om att få svar på denna fråga.

DJ-pickuper - är de "olämpliga" för hemmabruk? Läser om dem hur bra de är för "scratching" och "back-cueing" och att de lär ha en styvare konstruktion. I det här fallet kikar jag på en Audio-Technica XP7/H, skulle t.ex den modellen vara någonting totalt annorlunda än deras VM-serie?


/ FocSuiH


Ja, en DJ-pickup är ganska olämplig för hembruk.

En DJ-pickup är gjord för högre nåltryck för att inte lätt hamna ur spår, t.ex. orsakat av omild behandling eller vibrationer från dansgolv. Högre nåltryck sliter mer på skivan (man ska dock inte ha alltför lågt nåltryck heller, rätt vinkel i spåret är viktigt). Vanligtvis har de inte heller de finaste nålslipningarna. Naken nål finns nog inte (ömtåligare och mer dammkänsligt), så det är en liten diamant som är limmad på en liten metallhållare (billigare också).

Men varför är du inne på att skaffa en DJ-pickup istället för en "vanlig" pickup? Eller var det bara en undran?

Om du vill scratcha och hålla på då kan det vara en poäng med DJ-pickup, men inte annars tycker jag.

Men helt klart är det i alla fall att en DJ-pickis kan knappast bli en uppgradering till din skivspelare, snarare en nedgradering.
//Johan Lindroos

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Tillbaka till vinyl

Inläggav FocSuiH » 2022-08-24 12:58

Jag såg en annons om en DJ-pickup så nu när jag har fått svar här så vet jag härmed vad jag inte ska lockas köpa. Letar vidare efter eventuell uppgradering vid behov.


/ FocSuiH

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster