In-ear lurar, "dunsar" när jag springer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

In-ear lurar, "dunsar" när jag springer

Inläggav PAL14 » 2022-07-05 09:04

Hej!
Jag köpte ett par In-ear lurar utan brusreducering, Jabra Elite active 65t att använda vid träning. Basen var rätt svag, fick använda de största gummiplupparna för att få någorlunda bas, men det känns inte speciellt bekväma. Största problemet upplever jag att det liksom dunsar vid varje steg jag tar när jag springer! Vad är fel? Kan jag göra något åt det? Eller är det normalt vid in-ear lurar?
Någon som har erfarenhet?

MVH

Per Anders

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: In-ear lurar, "dunsar" när jag springer

Inläggav I-or » 2022-07-05 12:36

Passform för hörlurar är alltid en individuell fråga även om vissa modeller är mer förlåtande än andra. Ett visst mått av rörelseljud har man ändå alltid med tätslutande in-ears, men detta kan förvärras om lurarna inte sitter riktigt stilla utan rör sig i öronen, vilket är ganska vanligt med lite klumpigare true wireless-modeller. Lättare och smidigare modeller med bättre passform ger alltså mindre rörelseljud.

Om man är känslig för detta och dessutom vill kunna höra omgivningsljud när man springer (vilket rekommenderas) samt erhålla en bättre komfort med mindre öronplåga väljer man med fördel icke tätslutande lurar av sportmodell. Här är ett par exempel med olika princip, men man kan säkert hitta fler om man letar lite:
https://defunc.com/sv/produkt/defunc-true-sport/
https://www.bose.com/en_us/products/headphones/earbuds/sport-open-earbuds.html#v=sport_open_earbuds_black

Nackdelen är förstås att omgivningsbullret blir mer hörbart och att man p.g.a. läckaget tappar lite bastryck, men det senare kan kompenseras ganska väl med vettig inbyggd ekvalisering i goda konstruktioner.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: In-ear lurar, "dunsar" när jag springer

Inläggav PAL14 » 2022-07-05 12:59

Aha! Tack!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster