Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav PAL14 » 2022-07-05 13:59

Kan man göra något av följande och få något bra ut av det?

Koppla en sluten baslåda plus en basreflexlåda parallellt. Olika baselement i resp låda och anpassar lådvolym och br-avstämning så man får användbar bas (till ca30hz) i varje låda.

Alternativt Koppla två olika br lådor parallellt. Skall de stämmas av var för sig ”optimalt” eller skall basreflexavstämningen stämmas av till samma frekvens i båda lådorna?
(Jag har olika element liggande och vill öka på ljudtryckskapaciteten i basen och vill använda det jag har om det går).

Vad händer med frekvensgången om man parallellkopplar lådorna? Kan man säga något generellt? Blir det problem runt basreflexavstämningen? Eller bara dåligt rent allmänt? Eller fungerar det kanske?
(Eq möjlighet finns)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-05 14:03

Klart att man kan koppla så, men det ska till mycket tur om det ska bli bra. "Mer" bas förmodligen, men inte så troligt att det blir den bas man önskar.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-05 14:34

Precis, ibland så bygger man medvetet så (slutet + basreflex, bl.a. Genelec i någon basmodul) för att skapa ett visst utrålningsmönster, men i allmänhet som amatör är det en klart dålig idé.
När basreflexlådan börjar närma sig avstämningsfrekvensen så kommer den vara mer och mer ur fas med den slutna lådan så summan kan t.o.m. bli lägre än för bara en låda om det vill sig illa.
Även att parallellkoppla två olika element i basregistret (br eller ej) skulle jag hålla mig ifrån om jag inte har järnkoll på vad jag gör och vill uppnå.

Möjligen undantaget om de olika elementen trots allt inte är så olika, t.ex. att de har ungefär samma småsignalparametrar, luftpumpningsförmåga och känslighet så de närmar sig max ungeför samtidigt för en given inspänning och frekvens.

Att då bygga flera slutna eller basreflexlådor, individuellt anpassade för resp. element så att de får liknande avrullning i basen, skulle ju fungera.

Vad är det för element?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav PAL14 » 2022-07-05 15:21

Det är vifa/P21WO-39-08 och ino b85 som jag har liggande.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-05 17:58

Ok, efter en snabb titt på http://www.sea.vg/vifa/P21WO-39-08.pdf så skulle jag tro, tvärtemot vad jag skrev ovan :D , att det nog funkar tillräckligt bra att köra de parallellt om man dimensionerar lådorna likadant, samma fc om man kör slutet och samma fb om man kör basreflex.

Utifrån vad jag kommer ihåg har b85 hyfsat samma värden.

T.ex. 40-60 liter basreflex avstämd till 24-27 Hz verkar funka finfint, i synnerhet om du har eq så skulle jag bygga 40 liter stycket och fc beroende på vilken under gränsfrekvens jag vill nå men säg 25 Hz.

Samma för båda elementen alltså.

Då kommer du definitivt få mera ljudtryck i basen vid alla frekvenser trots olika element.

Jag kan ju tillägga att jag i mitt tidigare inlägg såg framför mig mycket mera olika element, t.ex. en 12-tummare och en 8-tummare eller något.......
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav dewpo » 2022-07-05 19:31

PAL14 skrev:Kan man göra något av följande och få något bra ut av det?

Koppla en sluten baslåda plus en basreflexlåda parallellt. Olika baselement i resp låda och anpassar lådvolym och br-avstämning så man får användbar bas (till ca30hz) i varje låda.

Alternativt Koppla två olika br lådor parallellt. Skall de stämmas av var för sig ”optimalt” eller skall basreflexavstämningen stämmas av till samma frekvens i båda lådorna?
(Jag har olika element liggande och vill öka på ljudtryckskapaciteten i basen och vill använda det jag har om det går).

Vad händer med frekvensgången om man parallellkopplar lådorna? Kan man säga något generellt? Blir det problem runt basreflexavstämningen? Eller bara dåligt rent allmänt? Eller fungerar det kanske?
(Eq möjlighet finns)

Japp det blir problem :| Men de är möjliga att lösa under förutsättning att man har möjlighet att justera fasen individuellt på lådorna. Jag spelar en sluten låda och en bas reflex låda parallellt och utan fasjustering så blir det pannkaka! Utsläckning runt avstämningen istället för förstärkning :oops: Men efter att fasen justerats in med FIR-filter skapade i rePhase så spelar dom fint ihop :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav PAL14 » 2022-07-06 08:04

Tack för input!
Någon som vet hur det blir om man väljer två br lådor, stämma av varje låda "optimalt" ( eller använda samma avstämningsfrekvens på båda lådorna? (Kanske inte går att svara på rent generellt, men jag är nyfiken på hur man kan resonera)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-06 08:46

PAL14 skrev:Tack för input!
Någon som vet hur det blir om man väljer två br lådor, stämma av varje låda "optimalt" ( eller använda samma avstämningsfrekvens på båda lådorna? (Kanske inte går att svara på rent generellt, men jag är nyfiken på hur man kan resonera)


Stäm av båda likadant, dvs samma avstämningsfrekvens på båda.
Det blir mest troligt rätt då, det beror på elementen som vanligt men en br har ett fasskift på 180 grader vid avstämningsfrekvensen, oavsett övriga paramterar eller dimensionering.
Så båda högtalarna (med olika element) kommer jobba någorlunda i fas vid avstämningen om den är samma, och över också så länge de inte är helt olika dimensionerade i övrigt.
För dina element skulle jag som sagt göra alla lådor likadana både med avseende på volym och avstämning.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav paa » 2022-07-06 11:07

Är inte inos basstöd en 10 tummare som ska jobba ihop med en 8 tummare i pi60? Men iö har naturligtvis stämt av dom så att det fungerar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-06 13:06

paa skrev:Är inte inos basstöd en 10 tummare som ska jobba ihop med en 8 tummare i pi60? Men iö har naturligtvis stämt av dom så att det fungerar!

Jo så är det.
Där är ett exempel på hur man lyckas men, utan att veta precis vilka kunskaper och verktyg ts har förståss, en amatör har nog har rätt svårt att få till en motsvarande lösning optimalt.

Deussutom är ju inte inos lösning egentligen optimal då 10-tummaren har betydligt större kapacitet än 8-tummaren i pi60, så ser man på det ut ett
helhetsperspektiv så vore det ur många aspekter bättre att lägga in en hp/lp-delning mellan de båda. Men då kommer man ifrån iö:s grundidé med en passiv addon.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav paa » 2022-07-06 13:21

Man kan förstås uppnå bättre resultat på andra sätt, men med utgångspunkt från ett par pi60 så är det nog svårt att få en större förbättring för mindre pengar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Parallellkoppla två basmoduler med olika element

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-06 14:15

paa skrev:Man kan förstås uppnå bättre resultat på andra sätt, men med utgångspunkt från ett par pi60 så är det nog svårt att få en större förbättring för mindre pengar.

Absolut, en verkligt smart möjlighet till uppdatering faktiskt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MPE och 6 gäster