Med anledningen av följande citat om Lindemann Limtree USB-DAC från tillverkarens sajt.
“As an extra feature the Limetree USB-DAC provides an analog volume control based on an integrated resistor network. The otherwise customary digital volume control has been waived completely. In particular with medium and low volume levels this solution delivers more detail and body.”
så läste jag följande mycket intressanta text om analoga volymkontroller i den digitala världen.
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... chnologies
Citat därifrån
“Many people assume that passive attenuators are completely benign. The reality is that passive attenuators can degrade the audio quality.”
Det fick mig att frysa till, då jag tänkte på följande delcitat från ovanstående Lindemann citat.
“In particular with medium and low volume levels this solution delivers more detail and body.”
Okay, så “more” detaljer och kropp, men till priset av sämre, nåja, ljudåtergivning än vid full volym ut?
Kan man göra några generella antaganden här, om hur det möjligtsvis kan förhålla sig med detta. Utan att veta hur de har löst detta? Enligt benchmarkartikeln verkar det vara lätt att göra fel, eller kompromissa.
Tycker det är svårt att lyssna sig till detta.