Mätningar för ekvalisering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Maarten » 2023-01-26 20:40

goat76 skrev:...Med denna EQ-justering låter mycket bättre än de tidigare jag gjorde och består av mer sansade och bredbandigare korrigeringar. Nu låter det rätt och balanserat, men med lite mer luft och lite mer klarhet i ljudet utan att det låter överdrivet.
...

Det är rätt intressant hur dessa justeringar förändrat kurvan om man tittar på det ofönstrade mätresultat. Till skillnad av hur de tidigare korrigeringarna gav en höjning i det justerade området när man tittade på den ofönstrade mätningen som inkluderar rummets reflektioner, så har de nuvarande korrigeringarna snarare rätat ut kurvan som nu ser klart snyggare och mer rätt ut.

Det här gör att jag ändå ställer mig aningen frågande om inte det reflekterande ljudet ändå har en betydelse även för frekvensområdet över 500 Hz, och kanske bör man även ta hänsyn till dessa när man justerar kurvan?

Jan 25 GIF No correction VS corrected.gif



Och här nedan kan man se hur de första korrigeringarna såg ut i en ofönstrad mätning, de som jag upplever som alltför ljust, hissat och obalanserat.

Jan 17 Measurement With EQ for Flat Gated Response Including Reflections.jpg


Det vore intressant att höra vad ni andra tror eller drar för slutsatser av detta. Det är inte meningen från min sida att motsätta mig det I-or säger angående korrigering med målet rak frekvensgång över 500 Hz baserad på fönstrad mätning, men min upplevelse med just mina högtalare, uppställning och rum säger något annat.

Så vad säger ni andra (inklusive I-or) om detta om diskussionen får vara öppen? :)

.

Nu har jag inte greppat alla turer du gjort men ovan kan vara en bekräftelse på det I-or (och Peter) nämnt att högtalaren kanske har viss lobing neråt och/eller att energikurvan inverkar också (vilken inbegriper reflektioner). Även om direktljudet står för den stora delen av upplevt välljud, står jämnhet i spridning för en ganska stor del också.
Olivens formel för välljud anger ca 30% direktljud, 20% beror på rumskurvan och 17% beror på jämnhet i spridning. Detta är såklart genomsnittsvärden från regressionsanalys i studier men anger proportioner.


Detta: :D
goat76 skrev:Uttrycket betyder ’den verkliga innebörden av något’ och kommer från Johann Wolfgang von Goethes drama Faust 1, där huvudpersonen Faust släpper in en pudel i sin kammare. Pudeln visar sig vara djävulsgestalten Mefistofeles i förklädnad. När Faust inser detta utbrister han: ”Ah, det var alltså pudelns kärna!” (ty. ”Das also war des Pudels Kern!”)




Thomas_A skrev:Att ha en topp i området oavsett om det är på nollgraderslinjen, eller om toppen uppstår i andra vinklar så att "rumskurvan" får en topp där, låter enligt mig ljust och hårt rent generellt. Om högtalaren sprider idealt så skulle ju toppen inte finnas där. Men även om den gör det föredrar jag en dip 2-4 kHz. Det låter bättre i mina öron. Kanske lite "tillbakalutat" skulle någon säga men ändå det jag tycker låter bra.

[ Bild ]

Det är till viss del mina intryck också och förklaringen till detta ligger utifrån egna tester vid amatörmässig men metodisk högtalardesign i de ofta förekommande problemen med för stor spridning i nedre diskanten, vilka ofta verkar leda till att tillverkare eller hembyggare fuskar med att sänka hela nivån via filter (eller som i detta fall via ekvalisering) för att inte få för mycket energi i detta register. Det bästa och ur återgivningssynpunkt rätta sättet bör istället vara att tillse att BÅDE frekvensgång i referensaxel och spridning är balanserad och väl avvägd. Det kan man göra genom att anpassa spridning i elementen (inte för stora skillnader mellan elementens diameter och/eller använda WG eller constant directivity horns), samt avvägda delningsfrekvenser och väl utformad baffel.

Ett närliggande problem är beteendet i delningsområdet hos många högtalare, se följande korta dialog mellan Gustaf och UT: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=450#p2240781

Summa summarum, använd i väsentliga delar väldesignade högtalare. Ekvalisering hjälper mot problem med direktljudet och många rumsreflexer men inte mot brister avseende spridning, lobing och distorsion.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav goat76 » 2023-01-26 22:17

juanth skrev:Den ofönstrade mätningen med en bulle mitt i det känsligaste området förstår jag att du inte klarar av.
Som jag förstått lyssnar du en hel del på gitarrbaserad musik och om jag generaliserar så är det inte en majoritet av sån musik som är särdeles välproducerad. Det tror jag kan bidra till hur du vill ha kurvan.
Jag skulle inte heller vilja lyssna på den bullen, oavsett vad jag spelar.

Du gillar att undersöka, eller hur? :)

Ställ in som du tycker låter bäst i 3-6 KHz området, alternativt gå tillbaka till originalkurva utan eq och lägg sedan in en höjning/notch vid 1,7 KHz på 2dB med q-värde på 4,5.

Helst så ska du kunna lägga till och ta bort den notchen medan du lyssnar.
Lyssna på hur du upplever det och återkom. :)


Jag använder alltid bra inspelningar när jag testar fram nya installationer, och när de bra inspelningarna låter bra brukar även de mindre bra inspelningarna låta mindre dåligt. Jag har ingen aning hur man gör för att få dåliga inspelningar att låta bra. :)

Testade precis din övning med ökad energi vid 1.7 kHz och min upplevelse är att ljudet blir ganska "på" och "ettrigt" i brist på bättre beskrivning. Man bör nog i överlag hålla sig ifrån skarpa korrigeringar i de övre frekvenserna.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Maarten » 2023-01-26 22:53

Edit föregående inlägg: Eller att referensaxeln utgår mer från mellanregister.

Ja, dina intryck stämmer väl med denna avseende höjningen vid 1,7 KHz, liksom tidigare diskuterade BBC-dipp, som ger ett romantiserat och 'laid back'-ljud, frånsett att spridningen kanske också inverkar:

Edit, och som tidigare nämnt påverkar hela registret hur upplevelsen blir, då balansen är relativ. Distorsion kan ju faktiskt också ge upplevelse av 'hårdhet' i ljudet. Liksom luddighet.


Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav juanth » 2023-01-27 00:34

goat76 skrev:
juanth skrev:Den ofönstrade mätningen med en bulle mitt i det känsligaste området förstår jag att du inte klarar av.
Som jag förstått lyssnar du en hel del på gitarrbaserad musik och om jag generaliserar så är det inte en majoritet av sån musik som är särdeles välproducerad. Det tror jag kan bidra till hur du vill ha kurvan.
Jag skulle inte heller vilja lyssna på den bullen, oavsett vad jag spelar.

Du gillar att undersöka, eller hur? :)

Ställ in som du tycker låter bäst i 3-6 KHz området, alternativt gå tillbaka till originalkurva utan eq och lägg sedan in en höjning/notch vid 1,7 KHz på 2dB med q-värde på 4,5.

Helst så ska du kunna lägga till och ta bort den notchen medan du lyssnar.
Lyssna på hur du upplever det och återkom. :)


Jag använder alltid bra inspelningar när jag testar fram nya installationer, och när de bra inspelningarna låter bra brukar även de mindre bra inspelningarna låta mindre dåligt. Jag har ingen aning hur man gör för att få dåliga inspelningar att låta bra. :)

Testade precis din övning med ökad energi vid 1.7 kHz och min upplevelse är att ljudet blir ganska "på" och "ettrigt" i brist på bättre beskrivning. Man bör nog i överlag hålla sig ifrån skarpa korrigeringar i de övre frekvenserna.



Jo men så klart du använder bra inspelningar vid utvärdering. Jag tänkte mer i allmänhet när jag nämnde gitarr osv.
Vill man kunna lyssna på produktioner utan att fundera på dynamik och audiofili så upplever jag själv att då får jag slå på någon slags korrigerad kurva för att motverka skränighet, alternativt dricka alkohol eller bara skruva ner volymen. Så dystert tycker jag tyvärr att det ser ut med modern musikproduktion. (Ja möjligen även spela på nån liten bärbar anläggning) för det är väl det som producenterna riktar sig till/mot :(

Anledningen till 1,7 kHz var att jag tyckte att din kurva var väl sluttande och platt strax innan 2 kHz och att jag själv upplevt att om nivån är låg där så tappar musiken liv och stereoperspektivet blir lidande. Vid 3-5 kHz vill jag gärna dra ned något, kanske inte så mycket som BBC-dippen men något. Jag upplever 3-5 kHz som väldigt mycket mer delikat än kring 1,5-2khz. Att för hög nivå kring särskilt 2,8-4 kHz kan maskera jättemycket både i mellanbas & mellanregister, göra röster gitarrer och blåsinstrument skitjobbiga.
När jag sitter och utvärderar ett filter så vill jag gärna spela rätt högt med vissa välkänt utmanande låtar, och är det då för hög amplitud i nämnda områden så vill jag skruva ned, inte på grund av distorsion utan pga för hög nivå i dessa områden.
Två såna låtar är dessa:
https://open.qobuz.com/track/138288360
https://open.qobuz.com/track/2848110

Stinglåten är en ganska effektfull produktion med bra tryck men kan lätt gå mot outhärdlig..särskilt i refränger.

Det är säkert så att en kurva inte alltid är samma sak för dig som för mig..olika rum, olika filosofier kring hur högtalare levererar och det där med en viss högtalares eventuella brister, loober osv. Det kan vara besvärligt med en tonkurva som måttstock av många anledningar även om jag nog gärna vill tro att det bör gå om man har hygglig koll på eventuella olikheter. (Eller lyssnar tillsammans i ett rum) Risken är väl att i komplexa sammanhang tenderar förenklingar att falla platt.

Kul att du testade.
Bilagor
05FBEBD7-F593-4C42-99DF-FE33CB3046D8.jpeg
Vassvarningslåt2
05FBEBD7-F593-4C42-99DF-FE33CB3046D8.jpeg (837.63 KiB) Visad 1521 gånger
64064F37-FB06-4CB8-8B13-84746185BC97.jpeg
Vassvarningslåt1
64064F37-FB06-4CB8-8B13-84746185BC97.jpeg (492.69 KiB) Visad 1521 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav goat76 » 2023-01-27 11:56

juanth skrev:
goat76 skrev:
juanth skrev:Den ofönstrade mätningen med en bulle mitt i det känsligaste området förstår jag att du inte klarar av.
Som jag förstått lyssnar du en hel del på gitarrbaserad musik och om jag generaliserar så är det inte en majoritet av sån musik som är särdeles välproducerad. Det tror jag kan bidra till hur du vill ha kurvan.
Jag skulle inte heller vilja lyssna på den bullen, oavsett vad jag spelar.

Du gillar att undersöka, eller hur? :)

Ställ in som du tycker låter bäst i 3-6 KHz området, alternativt gå tillbaka till originalkurva utan eq och lägg sedan in en höjning/notch vid 1,7 KHz på 2dB med q-värde på 4,5.

Helst så ska du kunna lägga till och ta bort den notchen medan du lyssnar.
Lyssna på hur du upplever det och återkom. :)


Jag använder alltid bra inspelningar när jag testar fram nya installationer, och när de bra inspelningarna låter bra brukar även de mindre bra inspelningarna låta mindre dåligt. Jag har ingen aning hur man gör för att få dåliga inspelningar att låta bra. :)

Testade precis din övning med ökad energi vid 1.7 kHz och min upplevelse är att ljudet blir ganska "på" och "ettrigt" i brist på bättre beskrivning. Man bör nog i överlag hålla sig ifrån skarpa korrigeringar i de övre frekvenserna.



Jo men så klart du använder bra inspelningar vid utvärdering. Jag tänkte mer i allmänhet när jag nämnde gitarr osv.
Vill man kunna lyssna på produktioner utan att fundera på dynamik och audiofili så upplever jag själv att då får jag slå på någon slags korrigerad kurva för att motverka skränighet, alternativt dricka alkohol eller bara skruva ner volymen. Så dystert tycker jag tyvärr att det ser ut med modern musikproduktion. (Ja möjligen även spela på nån liten bärbar anläggning) för det är väl det som producenterna riktar sig till/mot :(

Anledningen till 1,7 kHz var att jag tyckte att din kurva var väl sluttande och platt strax innan 2 kHz och att jag själv upplevt att om nivån är låg där så tappar musiken liv och stereoperspektivet blir lidande. Vid 3-5 kHz vill jag gärna dra ned något, kanske inte så mycket som BBC-dippen men något. Jag upplever 3-5 kHz som väldigt mycket mer delikat än kring 1,5-2khz. Att för hög nivå kring särskilt 2,8-4 kHz kan maskera jättemycket både i mellanbas & mellanregister, göra röster gitarrer och blåsinstrument skitjobbiga.
När jag sitter och utvärderar ett filter så vill jag gärna spela rätt högt med vissa välkänt utmanande låtar, och är det då för hög amplitud i nämnda områden så vill jag skruva ned, inte på grund av distorsion utan pga för hög nivå i dessa områden.
Två såna låtar är dessa:
https://open.qobuz.com/track/138288360
https://open.qobuz.com/track/2848110

Stinglåten är en ganska effektfull produktion med bra tryck men kan lätt gå mot outhärdlig..särskilt i refränger.

Det är säkert så att en kurva inte alltid är samma sak för dig som för mig..olika rum, olika filosofier kring hur högtalare levererar och det där med en viss högtalares eventuella brister, loober osv. Det kan vara besvärligt med en tonkurva som måttstock av många anledningar även om jag nog gärna vill tro att det bör gå om man har hygglig koll på eventuella olikheter. (Eller lyssnar tillsammans i ett rum) Risken är väl att i komplexa sammanhang tenderar förenklingar att falla platt.

Kul att du testade.


Jag ska lyssna på de där låtarna när jag kommer hem från jobbet, det är alltid kul med konkreta exempel så att man undersöka ifall man själv eller ens anläggning är känslig för samma specifik a musikproduktioner.

Den noise rock jag ofta lyssnar på är visserligen skränig som f-n, men den är ofta precis lika skränig i sin ursprungliga form som på inspelningen och har inte alltid något att göra med hur produktionen blivit. Jag tycker snarare de ofta lyckats bättre än många så kallade audiofil-inspelningar att fånga den nakna verkligheten av hur denna musik verkligen låter, och det är ofta snarare de audiofila inspelningarna som är överslätade och avskalade från hur musiken verkligen lät i sitt råa ursprung.

Så när jag nu håller på med EQ-justeringar så väljer jag som sagt att använda bra inspelningar med bra tonal balans för att utröna ifall mitt systems klangbalans låter naturligt, så det finns ingenting efter att denna balans är hittad som jag vill ändra på när jag sedan lyssnar på den skräniga musiken, jag finner även den låta allra bäst i ett välbalanserat ljudsystem. Utöver det brukar jag ha ganska lätt för att acceptera diverse avvikelser mellan olika ljudproduktioner, jag tycker man acklimatiserar sig ganska snabbt till en något ljus eller på annat sätt avvikande musikproduktion och koncentrerar mig ganska snabbt på själva musiken istället.

Vad gäller olika högtalare, olika rum och olika personliga preferenser så är det ändå ganska tydligt att det inte finns någon generell sanning hur något ska vara. Det är ju ganska tydligt att mina högtalare har sina avigsidor och att en helt rak frekvensgång baserad på fönstrad mätning helt enkelt inte funkar, det blir alldeles för mycket enegi i ett för öronen väldigt känsligt område. Tumregler är ofta en bra utgångspunkt, men sällan en rakt igenom fungerande sanning. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav goat76 » 2023-01-27 17:45

juanth skrev:Jag upplever 3-5 kHz som väldigt mycket mer delikat än kring 1,5-2khz. Att för hög nivå kring särskilt 2,8-4 kHz kan maskera jättemycket både i mellanbas & mellanregister, göra röster gitarrer och blåsinstrument skitjobbiga.
När jag sitter och utvärderar ett filter så vill jag gärna spela rätt högt med vissa välkänt utmanande låtar, och är det då för hög amplitud i nämnda områden så vill jag skruva ned, inte på grund av distorsion utan pga för hög nivå i dessa områden.
Två såna låtar är dessa:
https://open.qobuz.com/track/138288360
https://open.qobuz.com/track/2848110

Stinglåten är en ganska effektfull produktion med bra tryck men kan lätt gå mot outhärdlig..särskilt i refränger.


Nu har jag lyssnat och håller med dig att de låtarna har för mycket energi i det området. I Stings låt är det både hans röst och den gitarr som kommer in vid refrengen som har överedriven energi, vilket antagligen är för att de ska "cut trough" i mixen men att det blivit lite för mycket av den varan.

I den andra låten tror jag det endast är sången som står för det vassa, medans resten av instrumenten inte låter lika vasst.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav goat76 » 2023-01-30 11:57

juanth skrev:Jag upplever 3-5 kHz som väldigt mycket mer delikat än kring 1,5-2khz. Att för hög nivå kring särskilt 2,8-4 kHz kan maskera jättemycket både i mellanbas & mellanregister, göra röster gitarrer och blåsinstrument skitjobbiga.


Thomas_A skrev:Att ha en topp i området oavsett om det är på nollgraderslinjen, eller om toppen uppstår i andra vinklar så att "rumskurvan" får en topp där, låter enligt mig ljust och hårt rent generellt. Om högtalaren sprider idealt så skulle ju toppen inte finnas där. Men även om den gör det föredrar jag en dip 2-4 kHz. Det låter bättre i mina öron. Kanske lite "tillbakalutat" skulle någon säga men ändå det jag tycker låter bra.


Nu efter mer tids lyssning med ett bredare omfång av diverse musik måste jag säga att jag föredrar ljudet utan korrigeringarna i mellanregistret och presensområdet, det låter i mina öron mindre "ansträngt" och mer naturligt med den dip som finns där i mina högtalares responskurva. Jag upplever inte direkt att ljudet blir mer "tillbakalutat" utan korrigeringarna, utan snarare mer välbalanserat för helheten och inte samma "överrepresentation" från det frekvensområdet.

Om jag får spekulera:
Kanske blir det märkbart för mycket energi i just det frekvensområdet när två ljudkällor vars ljud infaller snett framifrån och mer riktat mot vardera öra, till skillnad från hur ljud rakt framifrån i en centerposition annars upplevs i verkligheten och att det då uppstår en naturlig avrullning av det aktuella frekvensområdet?

Den där gamla teorin de kallar för BBC-dipen kanske inte var så snurrig ändå? :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav juanth » 2023-01-30 13:01

Frågan är om BBC-dippen infördes för att nu många år senare hantera problemet med alltför uppskruvat presensregister i studios? :mrgreen:

Det är mycket som spelar in, varav en hel del okända variabler men att lyssna igenom en mängd olika inspelningar från olika tidsepoker och genrer och hitta en trend kan vara en klok strategi.

Sedan är jag tex lite osäker på om jag är känsligare än de flesta i området 3-5 kHz, det var än värre för några år sedan då jag led av utmattningssyndrom och hade väldigt känslig hörsel. Nu vet jag inte…borde kanske gå till en audionom för att göra en kontroll…kunde vara intressant.

En sak är jag säker på. Jag har blivit känsligare för distorsion sedan utmattningen. Jag är heller inte alls säker på att en rak tonkurva är vad som ska strävas efter. Jämn nivå, utan några dramatiska svängningar, visst.

Igår var jag hos Dvd-ai och drack kaffe.
Jag passade på att lyssna på musik på hans fina anläggning och spelade nån testlåt som IÖ visst brukar använda som testlåt för att kolla ess-ljud hos högtalare. Den drar åt det essiga hållet som produktion, någon har velat ha det så, men i vissa högtalare blir det väldigt tydligt att nivåer i tonkurvan ger för mycket av den varan. Essigheten överstyr.
Ca 30 sek in börjar hon sjunga.

Det var inte essig på Ino I64….. :D
Bilagor
95BE9A02-85E0-4E27-92A7-902F7C20B0F6.jpeg
95BE9A02-85E0-4E27-92A7-902F7C20B0F6.jpeg (998.38 KiB) Visad 1327 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav matssvensson » 2023-01-30 14:16

juanth skrev:Jag passade på att lyssna på musik på hans fina anläggning och spelade nån testlåt som IÖ visst brukar använda som testlåt för att kolla ess-ljud hos högtalare. Den drar åt det essiga hållet som produktion, någon har velat ha det så, men i vissa högtalare blir det väldigt tydligt att nivåer i tonkurvan ger för mycket av den varan. Essigheten överstyr.
Ca 30 sek in börjar hon sjunga.

Det var inte essig på Ino I64….. :D

Den använder jag också för att kalibrera essighet med - en utmaning att balansera. :D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-30 15:08

Är inte den lite extremt essig? Gör man en ekvalisering utifrån den tycker jag andra inspelningar blir lite väl tillbakahållna i den delen av röstområdet.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav juanth » 2023-01-30 15:15

RogerGustavsson skrev:Är inte den lite extremt essig? Gör man en ekvalisering utifrån den tycker jag andra inspelningar blir lite väl tillbakahållna i den delen av röstområdet.


Jo, så är det nog. En viss essighet ska finnas kvar. En antydan. Producenten ville ha den lite så.

Den är ett bra riktmärke.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-30 15:23

Tycker det krävs en dip likt den goat76 presenterat för att ta död på Melua's sssss.

Kör med en likande inställning just på annan musik. Deutsche Grammophon går rätt bra och förmodligen mycket av musik åt pophållet.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2023-01-30 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav I-or » 2023-01-30 15:42

Piece by Piece har en överdriven nivå för sångerskan framförallt runt ca 4-12 kHz och bör inte användas för att hitta en bra klangbalans.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Zappa » 2023-01-30 15:43

Ja, Piece By Piece med Katie Melua låter ganska essig både med korrigering av högfrekvensen och utan, liknande låter det i mina AKG K371. Jag undviker gärna att lyssna på hög volym i det här fallet.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav juanth » 2023-01-30 15:48

I-or skrev:Piece by Piece har en överdriven nivå för sångerskan framförallt runt ca 4-12 kHz och bör inte användas för att hitta en bra klangbalans.


Om man är medveten vilken slags produktion den är så tycker jag att den kan tjäna som en referens, dock inte i välljud.

Edit/ naturligtvis så lyssnas det också på mycket annat som är betydligt mer välljudande.
Senast redigerad av juanth 2023-01-30 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav I-or » 2023-01-30 16:21

goat76 skrev:Nu efter mer tids lyssning med ett bredare omfång av diverse musik måste jag säga att jag föredrar ljudet utan korrigeringarna i mellanregistret och presensområdet, det låter i mina öron mindre "ansträngt" och mer naturligt med den dip som finns där i mina högtalares responskurva. Jag upplever inte direkt att ljudet blir mer "tillbakalutat" utan korrigeringarna, utan snarare mer välbalanserat för helheten och inte samma "överrepresentation" från det frekvensområdet.

Om jag får spekulera:
Kanske blir det märkbart för mycket energi i just det frekvensområdet när två ljudkällor vars ljud infaller snett framifrån och mer riktat mot vardera öra, till skillnad från hur ljud rakt framifrån i en centerposition annars upplevs i verkligheten och att det då uppstår en naturlig avrullning av det aktuella frekvensområdet?

Den där gamla teorin de kallar för BBC-dipen kanske inte var så snurrig ändå? :)


Det är intressant att du har gjort massor av akustikåtgärder för att maximera ett tydligt direktljud utan tidiga reflektioner och alltför omfattande efterklang. För övrigt har du även ställt upp högtalarna i en liksidig triangel på ett ovanligt kort lyssningsavstånd om ca 2 m. Allt uppenbarligen med en ambition att så långt som möjligt efterlikna studiomiljö.

Då blir det aningen märkligt att du föredrar helt oekvaliserad återgivning eftersom detta inte ens är nära att motsvara klangbalansen i studion. Även med långt tidsfönster, vilket innefattar en stor andel rumsbidrag, infinner sig som framgår i dina mätningar en ganska påtaglig dal runt 2-7 kHz.

Ytterligare en poäng är att trots att du har lagt ned mycket möda på att minimera inverkan av reflekterade ljudbidrag så leder den mycket ovanliga frekvensgång och spridning som ATC SCM40 uppvisar till att du runt 2-7 kHz lyssnar betydligt mer "på rummet" än man med normala högtalare gör i oåtgärdade lyssningsrum på lyssningsavstånd om runt 3 m. I en normal uppställning har man ungefär lika stora direktljudsbidrag och rumsbidrag, medan du trots det korta lyssningsavståndet och förhållandevis kort efterklangstid har tydlig dominans av rumsbidragen i detta frekvensområde.

I frekvensområdet 2-7 kHz har högtalarna i det här fallet ungefär lika mycket gemensamt med rundspridande konstruktioner som med konventionella dito. Som jag poängterade tidigare är det inte märkligt att man med en så pass avvikande frekvensgång och spridning som i det här fallet inte kan ekvalisera för konstant direktljudsfrekvensgång.

Att lämna dalen i frekvensgången helt utan åtgärd leder dock avgjort till en tydligt annorlunda klang än i studions kontrollrum hur man än vrider och vänder på det hela psykoakustiskt.

(För övrigt faller din spekulation angående HRTF-relaterade skillnader från uppställningen. Även i kontrollrummet stod högtalarna uppställda på i princip samma sätt, vilket gör att ljudteknikern/producenten redan har ekvaliserat för uppställningens egenskaper.)

Faktum kvarstår dock att man för normala högtalare av konventionell typ kan vara ganska förvissad om att man med ekvalisering för nära konstant ofönstrad frekvensgång under 500 Hz och konstant fönstrad frekvensgång över 500 Hz uppnår en perceptuellt optimal klangbalans. Man slipper på så sätt den så svårhanterliga Circle of Confusion som annars ställer till det när lyssnarna försöker gissa hur det ska låta. Vissa inspelningar kommer att luta åt det skarpa hållet och andra åt det dova, tunna eller tunga hållet. Detta är helt enkelt ett utslag av tveksam frekvensgång i kontrollrummet och, minst lika viktigt, av rent artistiska val.

Slutligen vill jag utfärda en varning för alla som försöker att rent subjektivt hitta en god klangbalans. Att i stort sett uteslutande utgå från populärmusikproduktioner är närmast omöjligt eftersom man medvetet har rattat olika inspelningar både hit och dit, vilket inte minst sången på albumet Piece By Piece demonstrerar med all önskvärd tydlighet. Om man envisas med att undvika att mäta och ekvalisera enligt metoden i denna tråd rekommenderas därför de bästa audiofilinspelningarna av akustisk musik, vilka har som mål att så väl som möjligt återge ett akustiskt skeende som vi har mycket lättare att avgöra realismen för.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav goat76 » 2023-01-30 19:44

I-or skrev:
goat76 skrev:Nu efter mer tids lyssning med ett bredare omfång av diverse musik måste jag säga att jag föredrar ljudet utan korrigeringarna i mellanregistret och presensområdet, det låter i mina öron mindre "ansträngt" och mer naturligt med den dip som finns där i mina högtalares responskurva. Jag upplever inte direkt att ljudet blir mer "tillbakalutat" utan korrigeringarna, utan snarare mer välbalanserat för helheten och inte samma "överrepresentation" från det frekvensområdet.

Om jag får spekulera:
Kanske blir det märkbart för mycket energi i just det frekvensområdet när två ljudkällor vars ljud infaller snett framifrån och mer riktat mot vardera öra, till skillnad från hur ljud rakt framifrån i en centerposition annars upplevs i verkligheten och att det då uppstår en naturlig avrullning av det aktuella frekvensområdet?

Den där gamla teorin de kallar för BBC-dipen kanske inte var så snurrig ändå? :)


Det är intressant att du har gjort massor av akustikåtgärder för att maximera ett tydligt direktljud utan tidiga reflektioner och alltför omfattande efterklang. För övrigt har du även ställt upp högtalarna i en liksidig triangel på ett ovanligt kort lyssningsavstånd om ca 2 m. Allt uppenbarligen med en ambition att så långt som möjligt efterlikna studiomiljö.

Då blir det aningen märkligt att du föredrar helt oekvaliserad återgivning eftersom detta inte ens är nära att motsvara klangbalansen i studion. Även med långt tidsfönster, vilket innefattar en stor andel rumsbidrag, infinner sig som framgår i dina mätningar en ganska påtaglig dal runt 2-7 kHz.


Jag har placerat mina högtalare som jag subjektivt tycker låter bäst, helt baserat på lyssning utöver den liksidiga lyssningstriangel som jag anser vara rätt. Och vad beträffar de akustikåtgärder jag gjort i rummet, i kombination med den möblering jag valt för ett trivsamt vardagsrum, så har det inte funnits möjlighet att åtgärda de allra tidigaste reflektionerna då möbler och fönster kommer ivägen för dessa. Om mitt mål var att efterlikna en studiomiljö så hade jag behövt göra om möbleringen av rummet av rätt omfattande grad. Målet har bara varit att få ner efterklangen i rummet genom en relativt jämn utspridning av absorbenter i rummet.

Mitt mål är (och har alltid varit) att optimera ljudåtergivningen för att musiken/ljudet på bästa sätt låta så likt hur jag uppfattar musik/ljud låta i verkligheten. Jag är alltså ganska obrydd i de "mellanhands-stationer" som kommer där emellan så som vad som anses vara en korrekt kurva, vilken nivå basen bör ligga på för att uppnå någon undersöknings genomsnittsnivå, eller hur spridningen från en högtalare bör vara för att den ska anses vara korrekt ur ett återgivningstekniskt perspektiv. Allt det är totalt ointressant för mig om min upplevelse av de parametrarna inte överenstämmer med hur jag upplever klang och balans av musik och ljud i verkligheten.

I det här fallet med mina högtalare, i mitt rum och med den uppställning jag finner låta allra bäst så låter det inte balanserat med de EQ-justeringar jag gjort baserat på den fönstrade mätningen. Åtgärden gagnar helt enkelt inte mitt slutmål att njuta av all den musik jag vill lyssna på, inte mer avancerat än så. :)

I-or skrev:Ytterligare en poäng är att trots att du har lagt ned mycket möda på att minimera inverkan av reflekterade ljudbidrag så leder den mycket ovanliga frekvensgång och spridning som ATC SCM40 uppvisar till att du runt 2-7 kHz lyssnar betydligt mer "på rummet" än man med normala högtalare gör i oåtgärdade lyssningsrum på lyssningsavstånd om runt 3 m. I en normal uppställning har man ungefär lika stora direktljudsbidrag och rumsbidrag, medan du trots det korta lyssningsavståndet och förhållandevis kort efterklangstid har tydlig dominans av rumsbidragen i detta frekvensområde.


Det är möjligt att det är så, och de åtgärder och den uppställning jag kommit fram till låter bäst är även de baserade på hur slutresultatet låter och vad jag upplever förbättrar densamma.

I-or skrev:I frekvensområdet 2-7 kHz har högtalarna i det här fallet ungefär lika mycket gemensamt med rundspridande konstruktioner som med konventionella dito. Som jag poängterade tidigare är det inte märkligt att man med en så pass avvikande frekvensgång och spridning som i det här fallet inte kan ekvalisera för konstant direktljudsfrekvensgång.

Att lämna dalen i frekvensgången helt utan åtgärd leder dock avgjort till en tydligt annorlunda klang än i studions kontrollrum hur man än vrider och vänder på det hela psykoakustiskt.


Japp, hur det ljudmässiga slutresultatet blir med en EQ-justering, där målet är att uppnå en så rak kurva som möjligt baserad på fönstrad mätning, kommer inte alltid att ge det bästa resultatet beroende på vilka avvikelser högtalaren har. Det finns uppenbarligen ett stort spann vad gäller diverse högtalares spridningskaraktärer så man får helt enkelt prova sig fram med den högtalare man har.

I-or skrev:(För övrigt faller din spekulation angående HRTF-relaterade skillnader från uppställningen. Även i kontrollrummet stod högtalarna uppställda på i princip samma sätt, vilket gör att ljudteknikern/producenten redan har ekvaliserat för uppställningens egenskaper.)


Jag håller med dig om att studioteknikern i de flesta fall har utformat ljudet i minsta lilla detalj tills att slutresutatet låter precis så som han vill vad gäller alla ljudmässiga aspekter. Men vi kan även konstatera att ljudproduktioner i det stora hela är "all over the place" vad gäller klangbalans, basnivå och allehanda andra avvikelser som utformar slutresultatet. Och inbakat i allt det så kan vi även konstatera att många lyssnare (inklusive juanth, Roger, Zappa och Thomas_A) föredrar en avvikelse i övre mellanregistret, en nivåsänkning som kan indikera att även flertalet studios högtalarsystem har en liknande "BBC-dip" i samma frekvensområde som påverkar produktionens slutresultat.


Nedanstående tre påståenden (som jag tror att du tycker eller har sagt) går dock inte riktigt ihop, så någon av dem måste bort!

1. Merparten av alla musikproduktioner är behäftade med diverse avvikelser vad gäller klangbalans, basnivå och allehanda andra fel och brister.

2. De allra flesta människor föredrar en högtalare med rak frekvensgång. (Egen notering: Rimligtvis borde det även innefatta merparten av alla de människor som arbetar med ljudproduktioner i studiovärlden)

3. Enligt undersökning gjord av Genelec har den genomsnittliga musikstudion högtalare som uppvisar en rak frekvensgång.

Så... vilken av ovanstående punkter överenstämmer inte med verkligheten? :)

I-or skrev:Faktum kvarstår dock att man för normala högtalare av konventionell typ kan vara ganska förvissad om att man med ekvalisering för nära konstant ofönstrad frekvensgång under 500 Hz och konstant fönstrad frekvensgång över 500 Hz uppnår en perceptuellt optimal klangbalans. Man slipper på så sätt den så svårhanterliga Circle of Confusion som annars ställer till det när lyssnarna försöker gissa hur det ska låta. Vissa inspelningar kommer att luta åt det skarpa hållet och andra åt det dova, tunna eller tunga hållet. Detta är helt enkelt ett utslag av tveksam frekvensgång i kontrollrummet och, minst lika viktigt, av rent artistiska val.

Slutligen vill jag utfärda en varning för alla som försöker att rent subjektivt hitta en god klangbalans. Att i stort sett uteslutande utgå från populärmusikproduktioner är närmast omöjligt eftersom man medvetet har rattat olika inspelningar både hit och dit, vilket inte minst sången på albumet Piece By Piece demonstrerar med all önskvärd tydlighet. Om man envisas med att undvika att mäta och ekvalisera enligt metoden i denna tråd rekommenderas därför de bästa audiofilinspelningarna av akustisk musik, vilka har som mål att så väl som möjligt återge ett akustiskt skeende som vi har mycket lättare att avgöra realismen för.


Det vi nog alla kan konstatera är att det saknas en standard, iallafall en standard som efterföljs i studiovärlden. Och även om du vill utfärda en "varning" för alla här att inte utforma klangbalansen i sitt ljudsystem efter subjektiv smak, så kan vi dock konstatera att de flesta ljudproduktioner nog är ljudmässigt utformade med en lyssning som inte alla gånger (och kanske väldigt sällan) har följt någon standard. Så med det sagt är det nog ingen större fara om medlemmarna här utformar sina ljudsystem utefter tycke och smak. :)


Allt här ovan är skrivet med glimten i ögat och jag har t.o.m skrattat flera gånger medans jag skrev det här inlägget, så ta det inte alltför allvarligt! :lol:

.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav matssvensson » 2023-01-30 21:11

I-or skrev:Piece by Piece har en överdriven nivå för sångerskan framförallt runt ca 4-12 kHz och bör inte användas för att hitta en bra klangbalans.

Nä, det ska inte låta balanserat. Jag använder den för att upptäcka om det området ballar ur fullständigt av någon anledning. Det vill jag inte. Det ska låta klart överdrivet och essigt, men inte haverera.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav juanth » 2023-01-30 22:37

matssvensson skrev:
I-or skrev:Piece by Piece har en överdriven nivå för sångerskan framförallt runt ca 4-12 kHz och bör inte användas för att hitta en bra klangbalans.

Nä, det ska inte låta balanserat. Jag använder den för att upptäcka om det området ballar ur fullständigt av någon anledning. Det vill jag inte. Det ska låta klart överdrivet och essigt, men inte haverera.


Väl uttryckt. Det var så jag använde den. Om det inte redan framkommit
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Thomas_A » 2023-01-31 11:51

Som en kommentar till senaste inläggen. Jag tror att om/när man närmar sig exempelvis en kurva inom +-1,5 dB så blir det mycket av ”finlir”. Frågan är då istället hur variationen ser ut inom detta fönster och om det finns vissa ”regler”. Jag tror inte på en universell +-0,1 dB kurva för alla och all musikalster. Dels så är den svår att säkerställ i och med felkällor med mätningar, rumseffekter, spridningsegensksper och dels finns en subjektiv komponent.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav I-or » 2023-01-31 12:04

matssvensson skrev:
I-or skrev:Piece by Piece har en överdriven nivå för sångerskan framförallt runt ca 4-12 kHz och bör inte användas för att hitta en bra klangbalans.

Nä, det ska inte låta balanserat. Jag använder den för att upptäcka om det området ballar ur fullständigt av någon anledning. Det vill jag inte. Det ska låta klart överdrivet och essigt, men inte haverera.


Jag har sett detta argument alldeles för många gånger. Att använda en svag inspelning för utvärdering av ljudkvalitet är ungefär lika logiskt som att medvetet montera dåliga däck på en bil när köregenskaperna ska utvärderas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Almen » 2023-01-31 12:08

I-or skrev:
matssvensson skrev:
I-or skrev:Piece by Piece har en överdriven nivå för sångerskan framförallt runt ca 4-12 kHz och bör inte användas för att hitta en bra klangbalans.

Nä, det ska inte låta balanserat. Jag använder den för att upptäcka om det området ballar ur fullständigt av någon anledning. Det vill jag inte. Det ska låta klart överdrivet och essigt, men inte haverera.


Jag har sett detta argument alldeles för många gånger. Att använda en svag inspelning för utvärdering av ljudkvalitet är ungefär lika logiskt som att medvetet montera dåliga däck på en bil när köregenskaperna ska utvärderas.

Eller köra på en halkbana. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav matssvensson » 2023-01-31 12:34

I-or skrev:Jag har sett detta argument alldeles för många gånger. Att använda en svag inspelning för utvärdering av ljudkvalitet är ungefär lika logiskt som att medvetet montera dåliga däck på en bil när köregenskaperna ska utvärderas.

Jag gissar att ett F1-team inte bara utvärderar bilarnas köregenskaper med nya och perfekta däck, utan även har koll på bilens prestanda genom hela förslitningsförloppet så de kan planera för däcksbyten i rätt tid. Ungefär så försöker jag använda även överdrivna inspelningar i lyssningsutvärdering efter mätbaserat konstruktionsarbete. Som ett stress test.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav I-or » 2023-01-31 12:56

Vad gäller grundfrågan huruvida konstant frekvensgång bör vara målet hänvisas till det s.k. Olive Score. Lyssnarpreferenserna pekar ut just konstant frekvensgång (lutning, jämnhet, lågfrekvensgräns) som den överlägset viktigaste parametern totalt sett för god ljudåtergivning. Naturligtvis blir detta ännu viktigare om man enbart fokuserar på klang, vilket hela denna tråd handlar om.

För högtalare med någorlunda normal spridning finns i stort sett inget utrymme för avvikelser om man söker en optimal återgivning även om skillnaderna närmar sig det betydelselösa när man ligger inom +/- 1 dB. Inga fördelar från en "BBC-dal", "presningsdal", "tunnbastopp" eller "jag-tycker-att-det-låter-bättre-så-justering" kunde identifieras av Olive et al.

Egentligen har vikten av konstant frekvensgång för högtalare varit känd långt före Olives forskning, men det var han som slutgiltigt visade detta via stora lyssningstest för snart två decennier sedan. Det är således ganska märkligt att vi fortfarande har denna diskussion här.


https://www.researchgate.net/publication/332210798_A_Statistical_Model_that_Predicts_Listeners%27_Preference_Ratings_of_Around-Ear_and_On-Ear_Headphones (Notera att det är fel rapport som står som rubrik - via länken laddar man ned "A Multiple Regression Model for Predicting Loudspeaker Preference Using Objective Measurements: Part II - Development of the Model".)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Almen » 2023-01-31 13:31

I-or skrev:Egentligen har vikten av konstant frekvensgång för högtalare varit känd långt före Olives forskning, men det var han som slutgiltigt visade detta via stora lyssningstest för snart två decennier sedan. Det är således ganska märkligt att vi fortfarande har denna diskussion här.

Ja, man tycker också att det rent logiskt borde vara på detta sättet, i alla fall som en första ansats innan man hittar evidens för motsatsen. Men tvärtom finns det ju till och med de som hävdar att inga högtalare med rak frekvensgång låter bra:
Det är väl känt att en högtalare som har en jämn frekvenskurva inte låter bra.


Det kommer möjligen från resonemanget "Min favorithögtalare mäter ojämnt" -> "De högtalare som låter bäst har ojämn kurva" -> "De högtalare som mäter rakt låter inte bra."
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav juanth » 2023-01-31 13:51

I-or skrev:
matssvensson skrev:
I-or skrev:Piece by Piece har en överdriven nivå för sångerskan framförallt runt ca 4-12 kHz och bör inte användas för att hitta en bra klangbalans.

Nä, det ska inte låta balanserat. Jag använder den för att upptäcka om det området ballar ur fullständigt av någon anledning. Det vill jag inte. Det ska låta klart överdrivet och essigt, men inte haverera.


Jag har sett detta argument alldeles för många gånger. Att använda en svag inspelning för utvärdering av ljudkvalitet är ungefär lika logiskt som att medvetet montera dåliga däck på en bil när köregenskaperna ska utvärderas.



Det handlar inte om att utvärdera ljudkvalitet i det här fallet.

Det handlar om att tydliggöra något, att använda sig av en kontrollpunkt som är välkänd.

Jag är övertygad om att inte allas hjärnor fungerar på samma sätt. Vad som ter sig logiskt för en person kan framstå som orimligt och ologiskt för någon annan.

Tex så tror jag att folk som är sk. Audiofiler, inkl mig själv, har en begränsning eller brist, snarare än att det skulle handla om ”finsmakeri”
En till viss del oförmåga att koppla bort vad ett rum ställer till med vid musiklyssning, jämfört med människor som har musik som yrke. (Utövare av instrument)
De musiker jag känner är till 95% helt ointresserade av välljud i form av ett lyssningsrum.

Det verkar duga med nästan vad som helst som ljudförmedlare.

Jag tror att föreställningsförmågan skiljer. Bättre och sämre på att hantera störningar. Kanske fyller en musikers hjärna bättre i vad som saknas pga maskeringseffekter?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav I-or » 2023-01-31 13:54

I tillägg till ovanstående kan man dock konstatera att nästan alla populärmusikfonogram är presade/"briljerade", d.v.s. klangbalanserade med en tydlig höjning runt ca 2-10 kHz för att komma till rätta med problem från svaga sångare, dåliga inspelningsmetoder, knasiga mikrofoner och framförallt olinjära effekter av allehanda slag. Man ställer först till det av olika skäl och försöker sedan att desperat rädda en grötig produktion. Sedan tillkommer masteringledet, där man för att göra skäl för arvodet måste påvisa "förbättringar" av ljudkvaliteten och därmed trycker upp nivån ytterligare för mer "tydlighet".

Denna höjning ligger ofta runt 2-3 dB, i ovanliga fall upp till ca 6 dB 8O, och är egentligen påfallande hörselovänlig, speciellt vid höga ljudtrycksnivåer, men är så vanlig att de flesta inte ens noterar förekomsten. Dessutom har klangidealet för vissa genrer/epoker varierat kraftigt framförallt i basen.

Sammantaget betyder detta att vissa lyssnare, speciellt de som har en smal musiksmak, kommer att föredra en högtalarklang som avviker från konstant frekvensgång. Detta kan förstås vara fullt förståeligt, men har ingenting med återgivning att göra. För egen del väljer jag att justera klangbalansen i fonogrammen när det är nödvändigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Thomas_A » 2023-01-31 14:01

I-or skrev:Vad gäller grundfrågan huruvida konstant frekvensgång bör vara målet hänvisas till det s.k. Olive Score. Lyssnarpreferenserna pekar ut just konstant frekvensgång (lutning, jämnhet, lågfrekvensgräns) som den överlägset viktigaste parametern totalt sett för god ljudåtergivning. Naturligtvis blir detta ännu viktigare om man enbart fokuserar på klang, vilket hela denna tråd handlar om.

För högtalare med någorlunda normal spridning finns i stort sett inget utrymme för avvikelser om man söker en optimal återgivning även om skillnaderna närmar sig det betydelselösa när man ligger inom +/- 1 dB. Inga fördelar från en "BBC-dal", "presningsdal", "tunnbastopp" eller "jag-tycker-att-det-låter-bättre-så-justering" kunde identifieras av Olive et al.

Egentligen har vikten av konstant frekvensgång för högtalare varit känd långt före Olives forskning, men det var han som slutgiltigt visade detta via stora lyssningstest för snart två decennier sedan. Det är således ganska märkligt att vi fortfarande har denna diskussion här.


https://www.researchgate.net/publication/332210798_A_Statistical_Model_that_Predicts_Listeners%27_Preference_Ratings_of_Around-Ear_and_On-Ear_Headphones (Notera att det är fel rapport som står som rubrik - via länken laddar man ned "A Multiple Regression Model for Predicting Loudspeaker Preference Using Objective Measurements: Part II - Development of the Model".)


Olives rapport hanterar ganska stora avvikelser i högtalarnas egenskaper och frekvensrespons; 70 högtalare med i studien. Den säger mindre om preferenser bland högtalare som presterar relativt bra, inom +- 2 dB. Den studie som saknas är att ta en bra högtalare som kalibreras till +-0,2 dB och sedan utföra 1) studie på mono vs stereolyssning och 2) preferensstudiee på ett antal EQ kombinationer i mono vs stereo, alla inom +- 2 dB. Samt också lägga till ett mindre rum än vad Harmans stora rum är.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav I-or » 2023-01-31 14:14

Man kan peta i detaljer angående Olives utvärdering tills man blir blå i ansiktet, men faktum kvarstår. Det finns fler undersökningar som kommer fram till liknande resultat med jämnare kvalitet för högtalarna och dessutom vid stereolyssning i olika rum. I inget fall har man ens funnit spår av någon perceptuellt fördelaktig korrektion av högtalarnas frekvensgång bortom det konstanta.

(Den här gången tänker jag inte bjuda på länkar (några rapporter finns öppet tillgängliga, för andra behöver man JAES-tillgång), dels eftersom jag har börjat att tröttna på bibliotekariearbetet och dels eftersom nästan ingen läser dem i alla fall. För övrigt räcker Olives rapport mer än väl.)

Ytterligare en viktig poäng i sammanhanget är att Harman har utfört mer forskning angående lyssnarpreferenser än den som har publicerats och deras konstruktioner har alltid utgångspunkten att producera konstant frekvensgång på referensaxeln.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav juanth » 2023-01-31 14:33

I-or skrev:I tillägg till ovanstående kan man dock konstatera att nästan alla populärmusikfonogram är presade/"briljerade", d.v.s. klangbalanserade med en tydlig höjning runt ca 2-10 kHz för att komma till rätta med problem från svaga sångare, dåliga inspelningsmetoder, knasiga mikrofoner och framförallt olinjära effekter av allehanda slag. Man ställer först till det av olika skäl och försöker sedan att desperat rädda en grötig produktion. Sedan tillkommer masteringledet, där man för att göra skäl för arvodet måste påvisa "förbättringar" av ljudkvaliteten och därmed trycker upp nivån ytterligare för mer "tydlighet".

Denna höjning ligger ofta runt 2-3 dB, i ovanliga fall upp till ca 6 dB 8O, och är egentligen påfallande hörselovänlig, speciellt vid höga ljudtrycksnivåer, men är så vanlig att de flesta inte ens noterar förekomsten. Dessutom har klangidealet för vissa genrer/epoker varierat kraftigt framförallt i basen.

Sammantaget betyder detta att vissa lyssnare, speciellt de som har en smal musiksmak, kommer att föredra en högtalarklang som avviker från konstant frekvensgång. Detta kan förstås vara fullt förståeligt, men har ingenting med återgivning att göra. För egen del väljer jag att justera klangbalansen i fonogrammen när det är nödvändigt.



Det är verkligen riktigt illa.

Det förklarar samtidigt väldigt mycket och du sätter nog fingret på varför jag har problem att hitta en fungerande tonkurva vid konstruktion av högtalare när material av blandad kvalitet jämförs för att utvärdera. Det är just vid höga ljudtrycksnivåer som en hel del material blir plågsamt. Detta med produktioner som ändå är skapliga vad det gäller dynamik men som då alltså troligen ligger 2-3 dB upp vid 2-10 kHz…

Jag tycker även att detta är viktigt då det bevisar att stora delar av diskussionen i tråden handlar om detta och inte om Olives forskning.

Jag tackar för detta I-or. Jag är en riktigt bra insikt rikare. (Om än sorglig som samtidsbetraktelse)

Det är bara att börja ekvalisera på minst albumnivå…eller utesluta musik..vilket jag förstås redan gör med riktigt sjuka produktioner.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster