goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:Det här är på intet sätt något nytt men igår testade jag för första gången att göra en "Moving Mic Method"-mätning från lyssningsplatsen i soffan, jag svepte mikrofonen i cirklar i ett område motsvarande avståndet axel till axel i sweetspot. Det är tydligt hur kurvan stabiliseras efter circa 40 sekunders mätning och att det därefter inte sker några förändringar.
Baserat på denna mätning gjorde jag sedan nya EQ-justeringar för det nedre frekvensområdet och min subjektiva lyssningupplevelse är att ljudet nu blivit bättre än tidigare och basen låter lite "tightare" i brist bättre beskrivning, så jag är nu övertygad om att denna mät-metod ger ett mer representativt mätresultat än en ensam mätning från en och samma statiska punkt vilket jag gjort tidigare.
[ YouTube ]
Sådana mätningar har jag gjort sedan 90-talet. Det är en bra metod om man har en helt rundkännande mikrofon upp till 20 kHz. Man bör även göra ett 50-tal mätningar och spara dessa och printa och jämföra dessa med varandra. Då kommer man se att det finns variation på ungefär +/- 3 dB. Man bör också ha skrivit ner exakt hur varje enskild mätning gjordes. Sedan väljer man vilka mätningar man prioriterar och till slut, får man bättre noggrannhet.
Stig Carlsson använde 1/8” B&K mätmikrofon på roterande mätbom sedan början på 70-talet. Den mätningen tog några timmar och var tillräckligt noggrann. Dessförinnan d v s sedan 1950 hade han ett otal noga utvalda mätpunkter och en mängd mättoner och därefter räknade man fram ett medelvärde rms och fick på så sätt mätkurvor.
Mikrofonen jag använder mig av är en Line Audio OM1, vet inte om den är helt rundkännande men å andra sidan är jag mest intresserad av området under 500 Hz och främst under 100 Hz, så det är nog inte alls lika kritiskt till skillnad från mätningar gjorda för högtalarutveckling.
Det är ju helt klart en gammal mätmetod vilken jag har funderat länge på att testa, så igår fick jag ett ryck och undersökte hur man egentligen utför en sådan mätning. Jag gjorde ett gäng mätningar medans jag tränade hur jag skulle svepa mikrofonen (för att undvika att störljud från kableln) och kunde konstatera att resultatet av mätningarna var likvärdiga från gång till gång, så det verkar tillräckligt tillförlitligt. Det här är en mätmetod jag nog kommer använda mig av från och med nu, iallafall för ändamålet att justera basområdet.
Gjorde Stig Carlsson någon slags fönstring för de mätningar han använde för det högre frekvensområdet?
Jag GISSAR att Stig Carlsson inte gjorde några fönstrade mätningar alls. Dels för att tekniken egentligen inte fanns tillgänglig under hans aktiva period, alla bilder jag har sett och hans mätresultat (mätkurvor) bygger på analog teknik.
Vad har t.ex Peter för erfarenhet av om Stig på slutet av sin karriär kom i kontakt med fönstrade mätningar?
Stigs 1/8 tums mikrofon var en B&K 4138. Denna mic har en diameter på drygt 3mm, diametern bestämmer hur rundupptagande mikrofonen är men kan i viss mån (litegrann) kompenseras/optimeras med mikrofongallret. Inte ens en 1/8 tums mikrofon är helt omnipolär upp till 20kHz.
OM1 har en 10mm mikrofonkapsel och är ganska omnipolär enligt tillverkarens datablad. Då tillskottet från rummets bakre halva (90 till 180 grader sett utifrån mikrfonmembranet) är väsentligt mindre i normalfall funkar nog OM1 (Omni1)
hyffsat ok. D v s mätfelet är acceptabelt.
Man kan också fundera över om helt omnipolär mätning är mest korrekt. Hörseln tappar ju också ett antal dB vid högre frekvenser i den bakre looben. Borde man kompensera för det - d v s nyttja en mikrofon med lite mer riktning?*
Jag har gjort diverse LTAS mätningar med 1/8, 1/4 och 1/2 tums mikrofoner i identisk miljö och skillnaden är försumbar, d v s drunknar nästan i generella mätfel, åtminstone i mitt lyssningsrum.
Värt att tänka på är HUR man håller i mikrofonen när man "vevar runt". Att hålla mikrofonen i handen är inte lämpligt, handen/armen/kroppen måste åtminstone vara någon meter från mikrofonkapseln. Annars kommer kroppen att påverka mätresultatet rejält, framförallt i området 100 - 400 Hz.
Alltså helst en 1 meter bom och utan klumpig mikrofonklämma, en "pinne" och tejp funkar och då kan man ju också tejpa fast sladden så mikrofoni inte uppstår.
*På Stigs tid var det ju också populärt att mäta i "efterklangsrum", alltså med "hårda" väggar. Hur dessa var beskaffade exakt vet jag inte. Vid sådana mätningar kan jag tänka mej att mikrofonens membranstorlek hade viss betydese....