Yamaha ysp sound projector....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7291
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Yamaha ysp sound projector....

Inläggav avr7000 » 2022-07-21 17:28

Hello

Kör normalt bara med högtalare förstärkare etc.etc. så jag har aldrig haft någon så kallad sound bar (ljudlimpa)....
Köpte på lokal auktion en Yamaha YSP-1100 med tillhörande sub till en lagom peng för att testa till sovrums TV eller fruns TV rum.

Kom hem och vill kolla att den var i sin ordning funktionsmässigt.
La upp den på 2 stolar framför stereobänk, den hamnade 1 m framför och 1 m under duk till min projektor.
Satte på Diana Krall Live in Paris på DVD och körde upp bilden på duk.

Yamaha YSP 1100 har ett läge som kallas stereo och när jag hade valt detta lät det som om ljudet kom ur vad det ser ut som, en halvmedioker låda på två stolar framför stereobänk.
Tryckte då på en knapp på fjärr som hette 5 beam och Bam! Ljudbilden lyfte och växte något alldeles enormt! Diana Kralls röst var där den skulle uppe på duken.
Tekniken verkar fungera vääääldigt bra! (Om det är full "hifi" låter jag vara osagt).

Processor skall mäta in rum etc. och jag körde ju med tidigare ägares inställningar och ändå lät det så bra.

Två frågor:

1. Fungerar "alla" bättre ljudlimpor på detta sätt med processor som trollar till ljudet så att det inte låter som om ljudet kommer ur en "halvmedioker avlång låda under TV"?

2. Är det nån mer som har någon av dessa Yamaha YSP prylar som har några erfarenheter att delge?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6275
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Yamaha ysp sound projector....

Inläggav I-or » 2022-08-03 18:33

Den där rackaren är en ganska intressant konstruktion med 40 stycken 1,5" bredbandselement, vilka används för att styra strålningsloberna för de olika kanalerna i rätt riktning. Man får då ganska goda möjligheter att rikta ljudet mot taket och sidoväggarna för att nå en hyggligt omslutande verkan.

Konventionella limpor har mer normala elementuppsättningar, vilka är tänkta att fungera på ett liknande sätt, men många gånger snålar man så mycket att resultatet lämnar en hel del att önska. Inte sällan förlitar man sig av kostnadsskäl delvis på filtrering via HRTF-effekter, vilket aldrig blir speciellt bra. Mer påkostade varianter med tillräckligt många element i en vettig konfiguration kan dock fungera hyggligt, precis som YSP-1100.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11911
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Yamaha ysp sound projector....

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-12 05:46

Tack I-or!
Kul teknik i dessa limpor men jag kör 2-kanal till ”bion”. Vill unvika att sprida budgeten på allt extra som behövs för 5.1 eller 7.1.
Finns numera flera limpor och blåtand-hgtalare som i EN burk simulerar stereo och som låter förvånansvärt bra givet storlek o pris. Men man får lyssna på massor innan man hittar de som är bra.
Vi har en Google Nest Audio för 800kr på jobbet som är ett fynd.
Inte hifi men 800kr!!!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster