Vad hände med "filler"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Vad hände med "filler"?

Inläggav MacBruce » 2022-07-21 18:20

Ja, som rubriken säger.

Alla som har jobbat med 2:a-ordningens filter vet ju, att det blir ett "hål" i överföringen i och runt delningsfrekvensen vid likfasig överföring. Ett företag, minns inte nu vilket det var, tog patent på metoden att "fylla" hålet med en "filler", vilken i princip bestod av ett bandpassfilter med 6dB/oktav flanker.

Själv hade jag långt innan dess (jag var ju en "matematiker 'in spe'", bevars, och skådade lösningen ;-) ), tillverkat ett elektroniskt filter med en "filler" (fast det visste jag inte då att det "hette") som bestod av skillnaden mellan insignal och summan av utsignaler. Filtret hade 12dB/oktav flanker och man kunde inom ett begränsat område (med bibehållna flanker) ändra delningsfrekvensen med en potentiometer. Trodde själv att detta skulle lösa många problem men – jag hittade faktiskt (runt mitten på 70-talet) inget element som klarade det frekvensomfång som krävdes för en "filler" med c:a 6 dB/oktav flanker. Är detta en "död" idé?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6273
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav I-or » 2022-07-21 18:32

En intressant lösning, men fasgången spelar i alla fall ingen roll, så man kan lika gärna vända polaritet för den ena filtergrenen. Antagligen är det detta som är svaret på frågan, liksom att det är lättare att utnyttja brantare filter eftersom kraven på elementen blir lägre och att andra ordningens filter därför har blivit omoderna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav MacBruce » 2022-07-21 19:19

Tack för svaret — även om det smärtar. (Ägnade trots allt ett par sidor algebra för "beviset"...) ;-)

Jo, jag har ju noterat, att man numera inte fäster så stor betydelse vid fasgången. Vill också minnas att jag i någon artikel nämnde, att man kan få till en hyfsad fyrkantvåg genom att flytta mätmikrofonen lite hit och dit tills en sådan uppträder på oscilloskopet. Detta alltså vid den tid, då sådant tillmättes betydelse i sammanhanget...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-21 23:56

MacBruce skrev:Tack för svaret — även om det smärtar. (Ägnade trots allt ett par sidor algebra för "beviset"...) ;-)

Jo, jag har ju noterat, att man numera inte fäster så stor betydelse vid fasgången. Vill också minnas att jag i någon artikel nämnde, att man kan få till en hyfsad fyrkantvåg genom att flytta mätmikrofonen lite hit och dit tills en sådan uppträder på oscilloskopet. Detta alltså vid den tid, då sådant tillmättes betydelse i sammanhanget...


Kan CM3 vara del av den tiden :wink: ?
Jag har, som många andra, sett de publicerade fyrkantsvaren på CM3 och jag har svårt att se hur de kan korrelera med högtalarnas frekvensgång.
Nu uppskattad jag mina CM3 under många år så ingen skugga där, men ändå, jag tror inte de var så frekvenslinjära som vissa publikationer antydde.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav Bill50x » 2022-07-22 01:07

Det var väl B&O som släppte några högtalare med principen, dvs "filler"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39820
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav petersteindl » 2022-07-22 02:22

Bill50x skrev:Det var väl B&O som släppte några högtalare med principen, dvs "filler"?

/ B


Det var B&Os patent. Konstruktören hette Subir Pramanik. Han var chefskonstruktör på B&O. Det var mitten på 70-talet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav MacBruce » 2022-07-22 07:32

BellsnWhistles skrev:
MacBruce skrev:Tack för svaret — även om det smärtar. (Ägnade trots allt ett par sidor algebra för "beviset"...) ;-)

Jo, jag har ju noterat, att man numera inte fäster så stor betydelse vid fasgången. Vill också minnas att jag i någon artikel nämnde, att man kan få till en hyfsad fyrkantvåg genom att flytta mätmikrofonen lite hit och dit tills en sådan uppträder på oscilloskopet. Detta alltså vid den tid, då sådant tillmättes betydelse i sammanhanget...


Kan CM3 vara del av den tiden :wink: ?
Jag har, som många andra, sett de publicerade fyrkantsvaren på CM3 och jag har svårt att se hur de kan korrelera med högtalarnas frekvensgång.
Nu uppskattad jag mina CM3 under många år så ingen skugga där, men ändå, jag tror inte de var så frekvenslinjära som vissa publikationer antydde.


Noten var inte riktad åt något särskilt håll, men fyrkantvågor var ju poppis ett tag. Gjorde själv upptäckten då jag försökte få en av mina egna högtalare att "prata fyrkant". ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57296
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav Nattlorden » 2022-07-22 10:48

MacBruce skrev:Ja, som rubriken säger.

Alla som har jobbat med 2:a-ordningens filter vet ju, att det blir ett "hål" i överföringen i och runt delningsfrekvensen vid likfasig överföring. Ett företag, minns inte nu vilket det var, tog patent på metoden att "fylla" hålet med en "filler", vilken i princip bestod av ett bandpassfilter med 6dB/oktav flanker.

Själv hade jag långt innan dess (jag var ju en "matematiker 'in spe'", bevars, och skådade lösningen ;-) ), tillverkat ett elektroniskt filter med en "filler" (fast det visste jag inte då att det "hette") som bestod av skillnaden mellan insignal och summan av utsignaler. Filtret hade 12dB/oktav flanker och man kunde inom ett begränsat område (med bibehållna flanker) ändra delningsfrekvensen med en potentiometer. Trodde själv att detta skulle lösa många problem men – jag hittade faktiskt (runt mitten på 70-talet) inget element som klarade det frekvensomfång som krävdes för en "filler" med c:a 6 dB/oktav flanker. Är detta en "död" idé?


Borde väl går att boosta signalen med DSP för att fylla hålet med de vanliga elementen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39820
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav petersteindl » 2022-07-22 11:02

Nattlorden skrev:
MacBruce skrev:Ja, som rubriken säger.

Alla som har jobbat med 2:a-ordningens filter vet ju, att det blir ett "hål" i överföringen i och runt delningsfrekvensen vid likfasig överföring. Ett företag, minns inte nu vilket det var, tog patent på metoden att "fylla" hålet med en "filler", vilken i princip bestod av ett bandpassfilter med 6dB/oktav flanker.

Själv hade jag långt innan dess (jag var ju en "matematiker 'in spe'", bevars, och skådade lösningen ;-) ), tillverkat ett elektroniskt filter med en "filler" (fast det visste jag inte då att det "hette") som bestod av skillnaden mellan insignal och summan av utsignaler. Filtret hade 12dB/oktav flanker och man kunde inom ett begränsat område (med bibehållna flanker) ändra delningsfrekvensen med en potentiometer. Trodde själv att detta skulle lösa många problem men – jag hittade faktiskt (runt mitten på 70-talet) inget element som klarade det frekvensomfång som krävdes för en "filler" med c:a 6 dB/oktav flanker. Är detta en "död" idé?


Borde väl går att boosta signalen med DSP för att fylla hålet med de vanliga elementen?

Jo, det går, men man tillför då denna energi till de befintliga elementen och resultatet blir mer likt 1a ordningens delningsfilter och det är ju detta man vill undvika med 2a ordningens delningsfilter. Dessutom blir spridningen i olika vinklar inte lika homogen som med filler.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav Harryup » 2022-07-25 14:15

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Det var väl B&O som släppte några högtalare med principen, dvs "filler"?

/ B


Det var B&Os patent. Konstruktören hette Subir Pramanik. Han var chefskonstruktör på B&O. Det var mitten på 70-talet.


Ja och det var han som sa att B&O designade inte "monitor speakers" utan "monitor type speakers".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57296
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad hände med "filler"?

Inläggav Nattlorden » 2022-07-25 15:09

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Borde väl går att boosta signalen med DSP för att fylla hålet med de vanliga elementen?

Jo, det går, men man tillför då denna energi till de befintliga elementen och resultatet blir mer likt 1a ordningens delningsfilter och det är ju detta man vill undvika med 2a ordningens delningsfilter. Dessutom blir spridningen i olika vinklar inte lika homogen som med filler.


Tack
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst