Dämpa signal till Bas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: 2016-08-01

Dämpa signal till Bas?

Inläggav dewpo » 2022-08-27 13:08

Hej jag har provat att ansluta en Bas till en 2.1 förstärkare, Den har möjlighet till riktig delning med HP och LP funktion samt EQ upp till 200Hz :| Men jag stöter på problem, även med basens volym justerad till ett minimum :? så räcker inte förstärkarens justering av nivå till basen (±12dB) till :evil: Basens spelar för högt vid inmätningen och systemet ballar ur... Hur dämpar jag enklast signalen till basen och får systemet att fungera?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Calleberg » 2022-08-27 13:24

Vad är det för förstärkare?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav dewpo » 2022-08-27 13:30

Calleberg skrev:Vad är det för förstärkare?

En Elac Element EA101EQ-G :)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Calleberg » 2022-08-27 13:53

Ok, om du inte rattat bort dig i någon inställning, kan du ju prova en passiv L-pad på lågnivån. Men det hela verkar lite märkligt...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav dewpo » 2022-08-27 14:19

Calleberg skrev:Ok, om du inte rattat bort dig i någon inställning, kan du ju prova en passiv L-pad på lågnivån. Men det hela verkar lite märkligt...

Vad verkar märkligt?
Blir det billigare att löda L-paden själv? Dom kostar ca 300 kr paret att köpa färdiga enligt google : MONACOR ILA-1020
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Calleberg » 2022-08-27 14:25

dewpo skrev:
Calleberg skrev:Ok, om du inte rattat bort dig i någon inställning, kan du ju prova en passiv L-pad på lågnivån. Men det hela verkar lite märkligt...

Vad verkar märkligt?
Blir det billigare att löda L-paden själv? Dom kostar ca 300 kr paret att köpa färdiga enligt google : MONACOR ILA-1020


Troligen billigare om du har grejorna hemma redan, annars är nog skillnaden så liten att det inte är värt besväret, att de verkar ställbara är ju ett stort plus, så...tjööp!:)
Märkligt i så måtto att det är sån stor diskrepans mellan utnivå och ingånskänlighet. vad är det för substärkare?

Normala ingånskänligheteter brukar ju spanna mellan ca 1-3V
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav dewpo » 2022-08-27 14:29

Calleberg skrev:
dewpo skrev:
Calleberg skrev:Ok, om du inte rattat bort dig i någon inställning, kan du ju prova en passiv L-pad på lågnivån. Men det hela verkar lite märkligt...

Vad verkar märkligt?
Blir det billigare att löda L-paden själv? Dom kostar ca 300 kr paret att köpa färdiga enligt google : MONACOR ILA-1020


Troligen billigare om du har grejorna hemma redan, annars tjööp!:)
Märkligt i så måtto att det är sån stor diskrepans mellan utnivå och ingånskänlighet. vad är det för substärkare?

Det är en billig aktiv Heco SUB :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39877
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav petersteindl » 2022-08-27 14:36

Koppla 1 kohm i serie med baselementet. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Calleberg » 2022-08-27 15:11

petersteindl skrev:Koppla 1 kohm i serie med baselementet. :)


Där kom det tillslut... Bremenbasens verkliga hemlighet är avslöjad! :)
"speciellt magnetsystem"... pyttsan!
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav dewpo » 2022-08-27 15:34

Som stolt ägare av en löd-station borde jag förstås slänga ihop en dämpad kabel själv :| Men jag har inga komponenter hemma :oops: Vad skall man tänka på när resistorer införskaffas? Finns det kanske ett start kit med elektronikkomponenter att rekommendera?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Calleberg » 2022-08-27 16:02

dewpo skrev:Som stolt ägare av en löd-station borde jag förstås slänga ihop en dämpad kabel själv :| Men jag har inga komponenter hemma :oops: Vad skall man tänka på när resistorer införskaffas? Finns det kanske ett start kit med elektronikkomponenter att rekommendera?


Mät ingångsimpedansen, sen kan du räkna fram vad som behövs, verkar ju i vart fall röra sig om mer än 12 dB.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav AndersP » 2022-08-27 16:48

Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7338
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-27 20:22

Det här låter märkligt. Låter som en aktiv historia med volymkontroll, men att inte kunna ställa ner nivån låter konstigt. Vad är det för bas du har? Hur har du kopplat?

Innan du drar iväg och bygger någon dämpning, tänker jag.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav dewpo » 2022-08-27 20:57

Kalejdokom skrev:Det här låter märkligt. Låter som en aktiv historia med volymkontroll, men att inte kunna ställa ner nivån låter konstigt. Vad är det för bas du har? Hur har du kopplat?

Innan du drar iväg och bygger någon dämpning, tänker jag.

Nivån går att ställa :| Men är för hög även på lägstanivå ihop med Elac förstärkaren, med en gamla hemmabioreceiver fungerar det korrekt. Att få basen fungerande med Elac förstärkaren är dock ganska lågprioriterat. Det är inte mitt system, utan mina föräldrars det gäller och de bry sig inte mycket om basen i musiken :| Det är bara jag som skulle vilja kunna lyssna på lite elektronisk musik när jag hälsar på :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7338
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 14:41

Jag tittade lite i manualen och förmodligen har du väl koll på hur man ställer in "sub volume". Det skall göras via en app. Det står också så här:
Once the initial sub settings have been made, the Volume Control will adjust both Speaker and Sub Out levels as a master control.

Finns det kanske fler inställningar för sub-utgången som jag inte såg i manualen som hastigast?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5211
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav dewpo » 2022-08-28 15:22

Mjukvaran justerar bas nivån själv mellan +12 och - 12dB efter inmätning :| Problemet är bara att - 12dB inte räcker till :? Eller i vart fall inte räckte till när basen var placerad i ett hörn :| Nu har jag flyttat basen så nu är - 12dB nästa tillräckligt...
Screenshot_20220828-151015.png
Screenshot_20220828-151015.png (257.27 KiB) Visad 1232 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1594
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav RJohan » 2022-08-31 09:38

Känner igen problemet.

Om du har ett gammalt kassettdäck stående kan du prova att koppla subutgången via detta till substärkaren, sätta däcket på REC-PAUSE och justera ned nivån.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7338
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dämpa signal till Bas?

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-05 10:41

Finns även enkla, men bra, passiva volymrattar. Jag använder två sådana här för att nivåanpassa mina slutsteg:
https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_black.htm


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio och 3 gäster