Nu är jag klar med principschemat. Den har två reläer som jag bytt mot vanliga vippkontakter i principschemat annars blir det svårt att förstå hur den fungerar.
Det jag kan säga så här långt är att den är i stora drag identisk med min Matrojig (förutom slutsteget och att denna inte har ett inbyggt ljudkort). Det som skiljer är kalibreringen. Den är byggd för JustMls och den kalibreras inte exakt som REW. Men jag tror det skulle gå att använda denna kalibreringskoppling även i REW. Det är kalibreringsmotstånden som inte är kopplade exakt som REW vill.
Den har också en sak som inte är bra. Den har en nivåkontroll på ingången mellan ljudkortet och slutsteget. Risken finns att jiggen måste kalibreras mellan varje ändring av nivån. Jag är dock inte säker på det men min första jigg hade en nivåkontroll på samma plats och jag fick kalibrera så fort man rörde nivåkontrollen. Istället har den ingen nivåkontroll för mikrofonen som min Matrojig har. Jag har testat olka varianter av nivåkontroller till leda och kommit fram till att mikrofonen skall ha en nivåkontroll, där gör nivåkontrollen mest nytta. Jag har också justeringsmöjlighet referenskanalen och impedansens/kalibrerings ingången. REW är känslig där och ibland (oftast bara första gången) kan man behöva justera ingångsnivån. Det går alltså inte med denna.
Potentiometern för nivån är stegad

Jag har aldrig tidigare sett en stegad potentiometer.
Till sist: Jag skulle aldrig kunna utveckla och ta fram en byggsats så billig som denna är. Jag betalade lite under 400kr
med mätmikrofon. Den var oannonserad. Med inbyggnadslåda kostar den strax under tusenlappen. Lådan är förborrad och fräst för detaljer och med text på frontpanelen.
Kan tillägga att den har två mikrofoningångar, vad man nu skall med två stycken till?

- Diyue-principschema.png (188.4 KiB) Visad 6694 gånger