Mätjig - DiYue

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-07 19:02

Jag köpte denna bara för att "dissekera" den och lägga upp kopplingsschema och tester i denna tråd:

https://www.aliexpress.com/item/3295209 ... iORkBjXeH9
Bild ifall länken tas bort:
aliexpress.png
aliexpress.png (203.75 KiB) Visad 3159 gånger



Fick paketet redan efter bara 3-4 dagar och när jag öppnade den möttes jag av två överraskningar, en positiv och en negativ.

Den positiva överraskningen var att de skickade med en mätmikrofon med, vad de påstår, en äkta WM61-kapsel:
https://www.aliexpress.com/item/4001221 ... 330aVyATCj
Om de tar bort länken är det en bild på sidan här:
Image 2.png
Image 2.png (247.83 KiB) Visad 3159 gånger



Det negativa gör att apparaten blir obrukbar eftersom den inte kan byggas: Det fanns nämligen ingen byggbeskrivning eller något annat med som gör att man vet vilken komponent som skall sitta var???

Så här såg det ut när jag packat upp försändelsen:
20220907_183856.jpg
20220907_183856.jpg (189.68 KiB) Visad 3159 gånger



Vad apparaten heter vet jag inte, på inkapslingen står det "DiYue" men under texten "Brand Name" står det "XY AMY".
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-07 19:18

Kontaktade säljaren att jag måste får en byggbeskrivning eller liknande annars har jag kastat pengarna i sjön.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-07 19:33

Hittade denna:
Image 3.png
Image 3.png (196.72 KiB) Visad 3148 gånger


Kan gå att bygga efter den!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-07 20:31

Håller på med annat nu men återkommer hit när jag ritat upp ett kopplingsschema av kretskortet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav bomellberg » 2022-09-08 08:19

Spännande! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-08 12:31

bomellberg skrev:Spännande! :-)

Ja, jag har svårt för att göra färdigt det andra, sneglar hela tiden på denna.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-08 19:19

Jag mätte upp den medföljande mikrofonen som de säger skall vara en äkta WM61:

2022-09-08 DiYue mikrofon.png
2022-09-08 DiYue mikrofon.png (26.32 KiB) Visad 2993 gånger



Nej och absolut nej, detta är ingen WM61!!
Om det vore en WM61 skulle den vara lik den raka linjen och kanske avvika uppåt vid 10-15kHz någon dB.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-08 20:37

Mätte igen, fick någon störning i förra mätningen:

2022-09-08 DiYue mikrofon 2.png
2022-09-08 DiYue mikrofon 2.png (16.33 KiB) Visad 2978 gånger


Bättre utan störningar men fortfarande inte en WM61om det inte är en som avviker ordentligt, de finns också.
Lägg märke till att det är en annan upplösning i grafen mot förra.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav jansch » 2022-09-09 00:24

Jag tycker inte kurvan uppvisar något onormalt.
Du får räkna med att de fysiska olikheterna på din respektive mätobjektet skiljer och skapar ett visst mätfel.
Prova igen, d v s ta ur mätobjektet och sätt dit mic:en igen i mätlådan och mät på nytt - hur lika blir mätningarna?

Det är välkänt att även WM61 kapslar kan skilja främst i diskanten.
Generellt brukar det vanligtvis finnas en "topp" i 10kHz området (ca 2 - 6dB), med är nog inte omöjligt med det omvända.
Dessutom när man ser olika space:ade inbyggnader av kapseln är det inte underligt att diskanten blir konstig.
Dina smala rör som du byggt in dom i är den optimala lösningen = frontarean så liten som möjligt.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-09 02:26

jansch skrev:Jag tycker inte kurvan uppvisar något onormalt.
Du får räkna med att de fysiska olikheterna på din respektive mätobjektet skiljer och skapar ett visst mätfel.
Prova igen, d v s ta ur mätobjektet och sätt dit mic:en igen i mätlådan och mät på nytt - hur lika blir mätningarna?

Det är välkänt att även WM61 kapslar kan skilja främst i diskanten.
Generellt brukar det vanligtvis finnas en "topp" i 10kHz området (ca 2 - 6dB), med är nog inte omöjligt med det omvända.
Dessutom när man ser olika space:ade inbyggnader av kapseln är det inte underligt att diskanten blir konstig.
Dina smala rör som du byggt in dom i är den optimala lösningen = frontarean så liten som möjligt.

Det jag reagerade på är att basen går uppåt ner i frekvens (eller egentligen helt rakt, se nedan). Jag har aldrig sett en WM61 göra så men visst det finns säkert.
Jag tror att detta är en kopia av en WM61 för äkta sådana går inte att få tag på i så stora mängder att man kan lova leveranser av dem till kund som det är fråga om på Aliexpress.
Hur som helst är frekvensgången ganska bra speciellt i basen eftersom man måste dra ifrån min mikrofons kalibreringskurva och får då en helt rak kurva för denna mikrofon i det understa registret. Avvikelsen högre upp är för min mikrofon ca +3dB och adderar man denna mikrofon till det ligger den på +5dB vid 18kHz.
Alla original WM61 uppvisar snarlika kurvor men denna skiljer sig från dem. Exakt hur det är kan jag se först när jag byggt färdigt mina 20 mikrofoner jag påbörjat och sedan mätt upp dem.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-09 23:37

För att kunna mäta med DiYue mikrofonen var jag tvungen att slänga ihop en anpassare, en så kallat RCA-hane-hane.




20220909_232138.jpg
20220909_232138.jpg (28.24 KiB) Visad 2778 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-16 02:36

Jag mejlade säljaren av denna jigg för att få byggbeskrivning mm. De svarar inte. Jag har mejlat dem upprepade gånger utan resultat.
Vad tänker de? Är den meningen man skall gissa sig fram till var de olika komponenterna skall sitta?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
nasse
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2012-05-21
Ort: Stockholm

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav nasse » 2022-09-16 06:47

Jag tror man kan göra en ganska god gissning baserat på listan över delar och trycket på kretskortet!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-09-16 09:56

nasse skrev:Jag tror man kan göra en ganska god gissning baserat på listan över delar och trycket på kretskortet!

Ja, det är sant men den listan hittade jag själv genom att leta länge. Konstigt nog var det en annan säljare på Aliexpress som hade den publicerad med mätmojen. Jag vill dock att den som sålde denna till mig skall leverera kompletta grejer och det är inte komplett utan vare sig byggbeskrivning eller hur man använder den och till vilket mätprogram (som jag luskat ut är JustMLS).

Fast jag har inga tankar på att bygga färdigt den, min plan är att av kretskortet göra ett kopplingsschema för att se hur den är tänkt att fungera.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-10-17 18:23

Jobbar med att följa kretsarna på kretskortet för att kunna rita ett schema. Det är uppenbart att de inte vill det med tanke på vilket virrvarr de lagt ut komponenterna. Men mig lurar de inte... eller?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-10-18 21:35

Rå-schemat klart! Jag skriver rå för att jag försökt följa kretsar och efter det ritat av kretskortet "rakt upp ner". Komponenter hamnar där de får plats stunden jag ritar det. Kommer att snygga till det senare och göra ett principschema så att man fattar vad det handlar om. Lägg märke till att apparaten skall ha AC-ström. Likriktning mm görs på kretskortet.





Diyue.png
Diyue.png (43.52 KiB) Visad 2330 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-10-20 12:38

Har nu delat upp schemat i sina olika delar:





Diyue-3-Faktiskt förminskad.png
Diyue-3-Faktiskt förminskad.png (242.28 KiB) Visad 2236 gånger




Någon som tycker det är bra att jag dissekerar denna apparat?
Eller talar jag för "döva öron"?

Nästa gång kommer det ett principschema, om någon är intresserad!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav peterh » 2022-10-20 15:00

xmag skrev:Har nu delat upp schemat i sina olika delar:





Diyue-3-Faktiskt förminskad.png




Någon som tycker det är bra att jag dissekerar denna apparat?
Eller talar jag för "döva öron"?

Nästa gång kommer det ett principschema, om någon är intresserad!


Självklart !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-10-20 16:31

peterh skrev:
xmag skrev:Har nu delat upp schemat i sina olika delar:





Diyue-3-Faktiskt förminskad.png




Någon som tycker det är bra att jag dissekerar denna apparat?
Eller talar jag för "döva öron"?

Nästa gång kommer det ett principschema, om någon är intresserad!


Självklart !

TACK!
Det ger mersmak!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-10-21 17:39

Jag hittade lite undangömt denna adress https://andreaelectronics.com som kan vara den som utvecklat jiggen. Men det står inget om det på den hemsidan.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätjig - DiYue

Inläggav xmag » 2022-10-21 23:00

Nu är jag klar med principschemat. Den har två reläer som jag bytt mot vanliga vippkontakter i principschemat annars blir det svårt att förstå hur den fungerar.

Det jag kan säga så här långt är att den är i stora drag identisk med min Matrojig (förutom slutsteget och att denna inte har ett inbyggt ljudkort). Det som skiljer är kalibreringen. Den är byggd för JustMls och den kalibreras inte exakt som REW. Men jag tror det skulle gå att använda denna kalibreringskoppling även i REW. Det är kalibreringsmotstånden som inte är kopplade exakt som REW vill.

Den har också en sak som inte är bra. Den har en nivåkontroll på ingången mellan ljudkortet och slutsteget. Risken finns att jiggen måste kalibreras mellan varje ändring av nivån. Jag är dock inte säker på det men min första jigg hade en nivåkontroll på samma plats och jag fick kalibrera så fort man rörde nivåkontrollen. Istället har den ingen nivåkontroll för mikrofonen som min Matrojig har. Jag har testat olka varianter av nivåkontroller till leda och kommit fram till att mikrofonen skall ha en nivåkontroll, där gör nivåkontrollen mest nytta. Jag har också justeringsmöjlighet referenskanalen och impedansens/kalibrerings ingången. REW är känslig där och ibland (oftast bara första gången) kan man behöva justera ingångsnivån. Det går alltså inte med denna.

Potentiometern för nivån är stegad :o Jag har aldrig tidigare sett en stegad potentiometer.

Till sist: Jag skulle aldrig kunna utveckla och ta fram en byggsats så billig som denna är. Jag betalade lite under 400kr med mätmikrofon. Den var oannonserad. Med inbyggnadslåda kostar den strax under tusenlappen. Lådan är förborrad och fräst för detaljer och med text på frontpanelen.
Kan tillägga att den har två mikrofoningångar, vad man nu skall med två stycken till?

Diyue-principschema.png
Diyue-principschema.png (188.4 KiB) Visad 2079 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster