Vilken sorts dämpmaterial i högtalarlåda?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Vilken sorts dämpmaterial i högtalarlåda?

Inläggav PAL14 » 2022-09-21 11:23

Hej!
Jag skall bygga en sluten låda ( 6.5 tums mellan och diskant, ca 8liter), lådan skall stå på en baslåda. Vilket dämpmaterial skall jag använda? (Lådan blir max 40 cm hög, delning mot bas har jag inte bestämt men från 80 hz till kanske 300Hz , om mått och frekvens spelar roll för val av dämpmaterial?)

Mvh

Per Anders

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilken sorts dämpmaterial i högtalarlåda?

Inläggav I-or » 2022-09-22 13:55

Anledningen till att man behöver dämpmaterial är att man vill reducera inverkan av akustiska resonanser i kaviteten.

Man kan använda nästan vad som helst som ger ett "lagom" strömningsmotstånd. Det spelar ingen roll om materialet är av filttyp, cellplast med öppna celler eller mineralull (otrevligt att arbeta med, dock). Man behöver dock tänka på att dämpmaterialet bör vara tjockare för de ytor som ska dämpa långa våglängder (alltså de ytor som begränsar de större dimensionerna). Det räcker att applicera materialet på en av de motstående väggarna och är även effektivare att göra så om man vill minimera materialåtgången.

Om de invändiga dimensionerna är ca 35x15x15 cm, så är det lämpligt med ca 3-4 cm tjock absorbent i topp eller botten och ca 1-1,5 cm för bakväggen. Eftersom elementet säkerligen sitter mitt i lådan i breddled så räcker det med ca 1 cm för en av sidoväggarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Vilken sorts dämpmaterial i högtalarlåda?

Inläggav PAL14 » 2022-09-22 14:56

Tusen tack för svar.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Vilken sorts dämpmaterial i högtalarlåda?

Inläggav Helmut » 2022-12-21 01:01

I min ungdom när jag läste tidningen Radio Television kommer jag ihåg rådet att dämpmaterialet som låg mot väggarna inte gjorde någon nytta och att dämpmaterialet ska ligga inne i lådan.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster