Jag har sett flera högtalare, bla QLN, som har filt runt diskantelementet. Varför gör man så? Vad påverkas?
Mvh Per Anders
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Behöver nog kontrollmätas om det faktiskt gör nån skillnad. Ofta är det ju väldigt tunn filt det handlar om så jag undrar vad det faktiskt gör.
Almen skrev:Kraniet skrev:Behöver nog kontrollmätas om det faktiskt gör nån skillnad. Ofta är det ju väldigt tunn filt det handlar om så jag undrar vad det faktiskt gör.
5 mm är en kvarts våglängd vid 17 kHz. Så lite borde det väl påverka, i alla fall?
Almen skrev:Kraniet skrev:Behöver nog kontrollmätas om det faktiskt gör nån skillnad. Ofta är det ju väldigt tunn filt det handlar om så jag undrar vad det faktiskt gör.
5 mm är en kvarts våglängd vid 17 kHz. Så lite borde det väl påverka, i alla fall?
hifikg skrev:Det ska vara en legendarisk filt, något som konstruktören letat efter under sina resor runt hela världen för att slutligen hitta några kvadratmeter i någon fattig by långt upp i bergen. En filt som inhandlas för en summa som ger hela byn ett ekonomiskt uppsving för generationer framöver. Gärna kompletterat med en historia om hur dramatiskt det var att smuggla ut den. Då börjar den låta fint! Alla likheter med verkliga händelser är rent tillfälliga.
jansch skrev:Almen skrev:Kraniet skrev:Behöver nog kontrollmätas om det faktiskt gör nån skillnad. Ofta är det ju väldigt tunn filt det handlar om så jag undrar vad det faktiskt gör.
Det där är "lurigt".
Radiellt är ju ofta filten flera centimeter bred. Dessutom är ju även små diskanter rejält riktade i övre registret.
Man kan alltså tänka sig att filten har viss verkan för frekvenser redan vid 3-4 kHz men inte vid 12 -20 kHz.
Se det som en fundering....
Eri skrev:Vill minnas att detta med filt på fronten togs upp i en artikel i musik och ljudteknik för många år sedan där bl.a. IÖ deltog. Enligt vad som skrevs där skulle inte ett cirkulärt uttag i filten vara optimalt så som det är hos QLN. Det borde i stället vara rektangulärt stjärnformigt eller någon annan oregelbunden form. Vad som skrevs om funktionen mins jag tyvärr inte.
I-or skrev:Tidigare var det ganska vanligt med denna typ av åtgärder för att minska diffraktionsproblem, men numer är det vanligare med ordentligt krökta bafflar istället, vilket ofta är minst lika effektivt och dessutom snyggare. Det är mycket riktigt inte optimalt att ändra villkoren för vågutbredningen på samma sätt runt hela omkretsen för en cirkulär våg eftersom detta leder till en kraftigare reflektion, varför det är bättre med olika former av "kantiga" lösningar.
Här är ett par artiklar med lite mätningar, en reduktion om +/- 2 dB av ojämnheter i frekvensgången är inte ovanligt:
https://audioxpress.com/article/Diffraction-Doesn-t-Have-to-Be-a-Problem
https://www.speakerdesign.net/felt/felt_ring_vs_blocks.html
hifikg skrev:Det ska vara en legendarisk filt, något som konstruktören letat efter under sina resor runt hela världen för att slutligen hitta några kvadratmeter i någon fattig by långt upp i bergen. En filt som inhandlas för en summa som ger hela byn ett ekonomiskt uppsving för generationer framöver. Gärna kompletterat med en historia om hur dramatiskt det var att smuggla ut den. Då börjar den låta fint! Alla likheter med verkliga händelser är rent tillfälliga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster