Pioneer a656 problem

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Smorgubben

Pioneer a656 problem

Inläggav Smorgubben » 2022-10-06 23:11

Har en pioneer a656 som beter sig underligt. Ljudet i den vänstra högtalaren låter mindre än den högra och jag har provat många olika högtalarpar. Vad kan det bero på?
Jag trodde först att det var högtalarna det var fel på och renoverade som 3 par så det var ju ingen skada skedd :)
Sen när jag kom hem med mitt fjärde par och det blev samma resultat blev jag fundersam...
Kopplar i 2 andra förstärkare och då låter högtalarna likadant dvs lika bra i höger och vänster. ljudet blir mindre djup bas och inte lika tydligt.

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Pioneer a656 problem

Inläggav Chris71 » 2022-10-07 01:06

Smorgubben skrev:Har en pioneer a656 som beter sig underligt. Ljudet i den vänstra högtalaren låter mindre än den högra och jag har provat många olika högtalarpar. Vad kan det bero på?
Jag trodde först att det var högtalarna det var fel på och renoverade som 3 par så det var ju ingen skada skedd :)
Sen när jag kom hem med mitt fjärde par och det blev samma resultat blev jag fundersam...
Kopplar i 2 andra förstärkare och då låter högtalarna likadant dvs lika bra i höger och vänster. ljudet blir mindre djup bas och inte lika tydligt.

Har du otur så är det ju något som gör att din ena kanal inte har samma förutsättningar pga att komponenter slits eller går sönder, utan att veta mer så kan det ju vara vad som helst i förstärkaren från att strömmen kommer in tills att den lämnar förstärkaren ut till högtalaren.
Om man har tillgång till en service manual och mätinstrument så brukar man börja med att kolla uppenbara saker som om bägge kanalerna har rätt tomgångsström mm, har man ett oscilloskop och kan använda det kan man ju även analysera signalen.

Men har du riktig tur så kan det ju vara så enkel som att vissa vridpotensiometrar bakom rattarna på din förstärkare har blivit smutsiga under de 25-30åren som den levt.
Så testa att vrida fullt ut på alla rattar 20-30 ggr och se om det ger något resultat, kommer inte ihåg om knapparna är mekaniska eller helt reläkopplade på den där modellen men annars kan man ju motioner dessa oxå, skulle det visa sig att det gör skillnad/hjälper så är det bara att kila iväg och köpa de-oxid spray och spruta in i vrid-potarna och upprepa processen så kanske din förstärkare funkar i 20år till.

Lycka till och låt oss veta hur det går.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-10-07 01:51

I denna tråd finns lite tips jag sammanställde för ett tag sedan.

viewtopic.php?f=3&t=71906

Smorgubben

Inläggav Smorgubben » 2022-10-07 23:48

Tack för utförligt svar
Då ska jag börja med att motionera :)

Återgå till Teknikforum