rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men...

Inläggav dewpo » 2022-11-18 15:02

Min uppspelnings kedja ser idag ut så här =>

I en stationär dator huserar en ROON server och en HQPlayer desktop DSP server, ljudet skickas sedan via nätverk till en Rpi4 NAA enhet med en 8 kanalers DAC ansluten vidare till förstärkare och basar/frontar :|

Det hela fungerar prima när jag lyssnar på musik :D Men uppspelnings kedjan är helt optimerad för välljud så inga försök till att hålla fördröjningen kort har gjorts :oops: Vilket gör denna kedja helt obrukbar med tv ljud, det finns helt enkelt ingen möjlighet att åstadkomma någon läpp synk. Fördröjningen är inte ens i närheten av att vara kort nog, vi pratar nog en sekunds fördröjning om ens det räcker?

Jag spånar därför efter förslag på mjukvara som kan användas för att skapa en alternativ ljud kedja tänkt för tv, serier och filmer :) Målet är minst 99% av den ljudkvalitén jag har nu och kort nog fördröjning att matcha fördröjningen i en TV! ca 20-30ms? Vad har jag för alternativ? Hade jag haft datorn i närheten av stereon hade det varit enkelt! Men nu måste ljudet passera nätverket, vilket problematiserar! Hur skulle ni lösa problemet?

Tacksam för alla förslag so hjälper detta projekt i hamn!
//dewpo
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men.

Inläggav I-or » 2022-11-18 18:24

Du får först ta reda på hur långt FIR-filter du har, annars blir det helt omöjligt att reda ut vilken del av tidsfördröjningen som beror av nätverk och vilken som beror av faltning. Ett FIR-filter med hög noggrannhet kan utan problem ha en tidsfördröjning om 500 ms.

Jag sätter dock en bra peng på att du skulle vara lika nöjd med ljudkvaliteten med i sammanhanget blixtsnabba IIR-filter och minimumfasfiltrering, speciellt om du inte vet vad som är vad när du testar...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men.

Inläggav dewpo » 2022-11-18 19:00

De FIR-filter jag använder nu har 600ms centrering :| Men att göra nya filter med kortare fördröjning löser inte problemet, det har varit uppe med konstruktören av HQPlayer i andra forum att programmet i sig inte är lämpat för realtids applikationer utan ger en ganska kraftig ljud fördröjning. Enligt konstruktören beror det på ett avsiktligt beslut att prioritera ljudkvalité framför låga fördröjningar. Jag har personligen heller aldrig hört något annat DSP program som låter lika bra (Har jämfört med identiska filter!) Men till applikationer där ljud och bild skall vara i synk duger det inte :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men.

Inläggav Belker » 2022-11-19 10:22

Har du testat att istället lägga filtren som iir txt-filer i pipeline? Det borde ta ner de 600ms till nära noll.

Du kan inte ha två profiler? En kompromisslös för musik och en snabb för tv?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men.

Inläggav dewpo » 2022-11-19 12:27

Belker skrev:Har du testat att istället lägga filtren som iir txt-filer i pipeline? Det borde ta ner de 600ms till nära noll.

Du kan inte ha två profiler? En kompromisslös för musik och en snabb för tv?

Jo tanken är att ha två uppspelnings profiler/kedjor. Men det förändrar inte att HQPlayer är optimerat för välljud inte kort fördröjning! Jag tror inte att det jag vill åstadkomma är möjligt i HQPlayer ens med irr filter och avstängd upp-sampling? Tidigare så använde jag ett tag CamillaDSP för tv ljudet. Med CamillaDSP så var det möjligt att få till kort nog fördröjning för att bild och ljud skulle vara i synk :D Men jag fick aldrig det att låta helt hundra, fick leva med lite små knäpp :(

Obs bara för att klargöra. Jag är absolut inte missnöjd med HQPlayer, till musik där fördröjningen inte spelar någon fungerar det mycket bra!!!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men.

Inläggav pLudio » 2022-11-19 12:37

Trådat nätverk eller wifi?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: rePhase generade FIR-filter i HQPLayer ger välljud, men.

Inläggav I-or » 2022-11-19 13:41

För ett symmetriskt FIR-filter är tidsfördröjningen (n–1)/(2*fs), eller om man så vill motsvarande halva filtrets längd om n är stort. I det här fallet handlar det om 600 ms. Kortare filter är mindre noggranna, men har naturligtvis betydligt lägre fördröjning. Detta har ingenting med vilken mjukvara man väljer att göra utan är bara en rent matematisk effekt av att man måste tröska insignalen genom filtret innan man kan få utsignal.

Med IIR-filter kan du komma ned nära noll i fördröjning utan att tappa ljudkvalitet, något beroende på hur väl du har rattat in filtreringen. Min rekommendation är att du tittar på en sådan lösning.

Dessutom kan man tänka sig korrektion med en kombination av IIR- och FIR-filter för att få ned fördröjningen och ändå bibehålla faskontrollen som med Dirac Live, även om det nödvändigtvis korta FIR-filtret får en låg frekvensupplösning, d.v.s. i princip bara fungerande faskontroll över ca 200 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster