Risker med högre ordningens filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-23 22:07

Ja, det är alltid svårt eller nästan omöjligt med dessa jämförelser. Messi har dock inte mindre än 4 Champions League-titlar, 9 La Liga-titlar och 7 Ballon D'or-utnämningar. Statistiken talar sitt tydliga språk och länge var han totalt ostoppbar på klubblagsnivå.

Maradonas problem i sammanhanget, även om han de facto totalt dominerade i Serie A under ett par år*, är att hans leverne med maffiakontakter och näsan i kokainet gjorde hans karriär alldeles för kort. Som skrivet var så har jag dock aldrig sett en spelare komma nära att dominera en VM-turnering på det sätt som han gjorde 1986.

Hedersomnämnande för VM-insatser även till Pelé, målmaskin och trefaldig världsmästare 1958, 1962 och 1970; Franz Beckenbauer, arrogant pondus i VM 1974; Mario Kempes, stormande anfallare i VM 1978; Zico, teknisk briljans i VM 1982 (när Maradona misslyckades fullständigt och ett knasigt play-off gjorde Italien till världsmästare), Roberto Baggio, yttersta finess i VM 1990 där segern slarvades bort å det grövsta av Italien (i semifinal mot en klart nedgången Maradona, f.ö.); Tomas Brolin, given i världslaget 1994 (på listan delvis eftersom jag är svensk); Emmanuel Petit, kraftfull löpare och lagets hjärta i VM 1998; Ronaldo (de Lima), vinnare av VM:s skytteliga 2002 trots närmare 10 (!) kg övervikt; Fabio Cannavaro, granithårda brytningar och dominant i luftrummet i VM 2006; Xavi, mittfältsgigant med magnetfötter i VM 2010; Manuel Neuer, räddningar både på linjen och brytningar bakom en långsam backlinje i VM 2014; Luka Modrić, bländande tekniker som nästan sprang sönder sina gamla ben för en silvermedalj i VM 2018.


*Alla fotbollsintresserade känner till hur Diego i San Paolo-stadions katakomber brukade värma upp genom att slå en yttersida ca 10 meter upp i luften över en balk för att sedan springa ett par meter åt sidan och på volley direkt slå tillbaka bollen med den andra fotens yttersida. Så höll han på utan avbrott i minst 5 minuter medan han utbrast olé! varje gång bollen passerade över balken. Allt medan chockade motståndare, inte sällan bland världens allra bästa spelare, gjorde sitt bästa för att inte bryta ihop redan före matchen. :mrgreen:
Senast redigerad av I-or 2022-11-23 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Morello » 2022-11-23 23:08

Tråden har spårat ur betänkligt!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-23 23:11

Något helt enormt, ja. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39795
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav petersteindl » 2022-11-23 23:26

Morello skrev:Tråden har spårat ur betänkligt!


Det gäller att filtrera.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Kermit116 » 2022-11-23 23:52

Morello skrev:Tråden har spårat ur betänkligt!

Jag utgår ifrån att TS mening var att få en diskussion om filterkonstruktioner och inte fotboll. Dom som vill diskutera fotboll tycker jag gör det bättre på "Öppen diskussion".
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-23 23:57

Jag tycker nog att ursprungsfrågan är ganska väl utredd. Det kortfattade svaret är: oftast inga alls men i ovanliga fall vissa spridningsproblem (dock vanligen tvärtom spridningsfördelar).

För övrigt gäller att man måste vara ytterst noggrann med implementeringen oavsett filtertyp och dessutom måste man se till att mäta ordentligt (vilket innefattar spridning). Man ska vara försiktig med omdömen som "mäter snyggt" om så inte är fallet i samtliga avseenden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3389
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav eljulio » 2022-11-24 06:08

Diego i katakomberna är helt oförglömligt. Talang på övernaturlig nivå.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-24 09:24

Håller helt med I-or ovan, frågan är utredd och fördelarna med högre ordningens filter överväger. De kräver dock lite mer arbete, men man får också större möjligheter till optimering.
En sak jag kom fram till i Spinorama-tråden är att det är mycket svårt att kontrollera baffelsteget med endast en seriespole. Vilket syns vid mätningar: viewtopic.php?f=3&t=73409 och i bilden nedan.

@AVR7000: Jag undrar vilken Troels-modell kompisen byggt med sb17nbac? Om det är denna SBAcoustics SBA61-NAC, så har jag testat den och i den fann inget "skrammel". Däremot är, som jag skrivit massor av gånger, baffelns utformning långt ifrån optimal och att Troels enligt andra inte lägger något krut på spridning. Vidare har jag för att jag noterat att hans mätningar verkar vara 'utslätade' och/eller lite väl närfältsmätta (liksom merparten av mätningar som publiceras på nätet).
Lägg till att sb26cdc/adc har en puckel vid 5-7 Khz och 'för stor' spridning runt 2-5 KHz, så kan ljudet lätt bli vasst. Det är därför kontroll på både frekvensgång OCH spridning är så viktigt.

Jag tipsar om att frågeställningar om filter etc är enkla att på övergripande nivå avgöra med simulering i Vcad, se viewtopic.php?f=3&t=72656#p2210460

Nedan är en av många simuleringar i tråden:
Bild


Vidare varierar filtren på Carlssonkult för olika varianter av oa50,51 och 52 kraftigt och det syns på frekvensgången.


Summa summarum: Att utgå från filterordningstal är lite bakvänt. Börja istället med detta:
How to make quasi-anechoic speaker measurements/spinoramas with REW and VituixCAD
Det är i princip det enda relevanta angreppssättet som jag sett om man vill uppnå hög klass och det är så enkelt numera. Med rätt element så uppnår man världsklass. Dvs man börjar röra sig mot den nivån där Maradona, Pele, Federer etc befinner sig. 8) :)

Hur Carlsson ska hanteras utifrån denna modell överlåter jag till andra att svara på (t ex Peter S, eller I-or). Rimligen gäller samma principer avseende direktljud och spridning, det är gissningsvis bara proportionerna som ändras genom väggnära placering och att elementen är riktade uppåt. T ex skulle det vara intressant och troligen även framgångsrikt att mäta Spinorama semi-frifält för Carlsson enligt ovan och även placerad som den ska i rummet. Dvs två olika Spinorama-mätningar som man korrelerar mot varandra. (Viktigt att korrekt identifiera hor 0, dvs referensaxeln). Då får man jättebra underlag för att ta fram optimala filter. Ofta räcker det med 11 st mätningar för att erhålla en tillräckligt god bild av Spinorama för att labba fram filter. När det är klart kör man 30 st för sista finjusteringen.


OT:
I-or skrev:Maradonas problem i sammanhanget, även om han de facto totalt dominerade i Serie A under ett par år*, är att hans leverne med maffiakontakter och näsan i kokainet gjorde hans karriär alldeles för kort. Som skrivet var så har jag dock aldrig sett en spelare komma nära att dominera en VM-turnering på det sätt som han gjorde 1986.

Det var kärnfull sammanfattning.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav jonasp » 2022-11-24 20:47

Helt ovetenskapligt får jag ofta till det rätt bra med 3:e ordningens filter (elektriskt) ganska tidigt i processen. Sedan har det i praktiken landat i ordningstal 2~4. De med ordningstal två har dock haft en serieresonanskrets som hade kunnat undvikas med högre ordningstal. Det mest komplicerade filtret jag har gjort var av tredje ordningen med tre parallella sugkretsar. Det lät inte bra, vilket berodde på att jag inte lyckades mäta upp elementen på nöjaktigt vis.

Mitt råd är utan tvekan att lägga stora mängder energi på bra mätningar. Då blir korrelationen mycket högre mellan vad man ser i simuleringen / beräkningen och vad örat tycker.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-12-08 22:55

petersteindl skrev:
Morello skrev:Tråden har spårat ur betänkligt!


Det gäller att filtrera.


Jag kom till sidan 3 och läser I-ors inlägg och löser ditt inlägg och inser att det krävs nog ett 8de ordningens elliptiskt filter , men risken är att svängningarna i passbandet ändå påverkar vad jag läser.

Bra inlägg Maarten. Jag har letat efter ngt verktyg för just detta.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav jonasp » 2022-12-09 00:15

8:e ordningens elliptiskt? Vad betyder det ens, kan du rita en skiss?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav schmutziger » 2022-12-09 09:13

jonasp skrev:8:e ordningens elliptiskt? Vad betyder det ens, kan du rita en skiss?

Är väl ett cauer filter, det ser ju om man tittar hastigt ut som en sämre variant på chebychev filter, rippel på båda sidor istf bara i stoppbandet.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-12-09 11:08

rikkitikkitavi skrev:Jag har letat efter ngt verktyg för just detta.

Ja, det finns fler möjligheter idag. För övrigt kul att du och andra gamlingar har börjat skriva lite mer på teknik och DIY-delarna. Finns ju också en stor potential att ta tillvara när nu simulerings- och mätverktyg, element och kunskap (läs I-ors skriverier) är större än tidigare.

Håller med om detta:
jonasp skrev:Mitt råd är utan tvekan att lägga stora mängder energi på bra mätningar. Då blir korrelationen mycket högre mellan vad man ser i simuleringen / beräkningen och vad örat tycker.



Med anledning av;
I-or skrev:Fantastiskt kul urspårning, för övrigt. Jag kan inte ens på något tillkrånglat sätt återknyta till grundfrågan.
:mrgreen:
Var lite sugen på att fortsätta urspårningen :D Vidarebefordrade din fina analys om GOAT per SMS till min vän sportnörden och fick ett intressant svar tillbaka. Men kort eget svar här ändå, Pirlo, Nesta, Maldini och Zidande tycker jag också var bra (utöver de du räknade upp), även om inte bland historiens bästa.

Nä, kanske bäst att slå på sportfiltret (låter som något från bilreklam):
pLudio skrev:Finns det något högre ordningens sportfilter för den här tråden?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-12-09 13:42

Maarten skrev:
Med anledning av;
I-or skrev:Fantastiskt kul urspårning, för övrigt. Jag kan inte ens på något tillkrånglat sätt återknyta till grundfrågan.
:mrgreen:
Var lite sugen på att fortsätta urspårningen :D Vidarebefordrade din fina analys om GOAT per SMS till min vän sportnörden och fick ett intressant svar tillbaka. Men kort eget svar här ändå, Pirlo, Nesta, Maldini och Zidande tycker jag också var bra (utöver de du räknade upp), även om inte bland historiens bästa.


Lite kan man väl dra ut på urspårningen, jag har trots allt kommit ganska nära i realiteten en gång via ett uppdrag med strömavtagare på höghastighetståg som påstods riva ned kontaktledningar. :mrgreen:

Mycket bra spelare allihop, men Paolo Maldini förtjänar den största utvikningen. Världens genom tiderna överlägset bästa vänsterback som debuterade för Milan i Serie A vid 16 års ålder. 8O Han stannade sedan i klubben tills han fyllde 41 år. 8O 8O
Han var under halvtannat decennium helt omöjlig att ta sig förbi och dessutom bra offensivt. En hel generation högeryttrar blev fullständigt krossade i vad som då var världens bästa liga.

Av gänget ovan håller jag nog Zidane som den mest överskattade spelaren eftersom han inte sällan åtminstone figurerar i sammanhang angående världens genom tiderna allra bästa, där jag inte riktigt tycker att han hör hemma. Självklart oerhört skicklig, men lite för ofta en "kung av mittcirkeln" (det är lätt att göra snygga saker mitt på planen, men kvalitet i och omkring straffområdet är en helt annan sak). Han levde bara periodvis upp till sitt rykte, bl.a. i VM 2006, där han dock blev psykad till utvisning av elakingen Marco Materazzi i en final som Frankrike sannolikt annars hade vunnit. Endast en Ballon d'Or-utnämning visar nog även meritmässigt att han inte kan jämföras med de genom tiderna allra bästa spelarna, men han har även haft en mycket framgångsrik tränarkarriär.

De två första kvartsfinalerna spelas ikväll, jag hoppas att alla sitter som klistrade framför TV:n kl 16:00 när Kroatien möter Brasilien.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-12-09 20:00

OT:
Se där, det kanske inte alla väntade sig, lite slarv bakåt och Kroatien var nog lite mer disciplinerade, eller? Frågan är hur Kroatien hanterar Argentina... Om det nu blir dom.

Kul utläggning om Maldini, det lär min halvitalienske sportnörd till vän hålla med om. Så här kommenterade han din analys om GOAT:
Lite egna tankar
Maradona störst
Messi på klubblagsnivå absolut.
Ronaldo fruktansvärd duktig målskytt
Tillbaka i tiden
Cruyff magisk fotbollsspelare
Beckenbauer absolut
Baggio är min favoritspelare i Italien genom tiderna, otroligt teknik blick och rörelsemönster.
Cannavaro riktig duktig försvarare men gillade nästa Maldini mer, han var bra i 20 år på världsnivå nr 2 genom tiderna, den bäste ytterback genom tiderna är Cafu, magisk.
Vidare Zidane, modern fotbollsspelare, teknik, briljans, styrka huvudspel.
Iniesta gillade jag nästan mer än Xavi, men dom 2 tillsammans, brutalt bra.
Ronaldo (brassen) är nog bäste målskytten genom tiderna när han var som bäst (bra matchvikt) Fick han en bra slagen boll så var du nästan chanslös om du inte hade många meter försprång
Till sist på såna listor så är det c oftast mittfältare anfallare.
Saknar ibland uppskattningen av en bra ytterback, krävs otroligt mycket I en sån position.
Cafu hade allt, bra försvarsspel, fantastiska offensiva räder.
Jag tror han är den ende i världen som spelat i 3 raka vm finaler, han vann 2 av dom. En av dom bästa någonsin i min bok.
Ramos i Spanien var också en fantastisk försvarare och ledare men jag gillade inte honom.
Jag inser att jag kan räkna upp 50 till :)

*****************

Edit: On-topic: Hade varit intressant att jämföra de olika filtren och varierande frekvensresponserna för Carlsson:
http://carlssonkult.se/OA52.aspx
http://carlssonkult.se/OA50.aspx
http://carlssonkult.se/OA51.aspx
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-12-09 21:04

jonasp skrev:8:e ordningens elliptiskt? Vad betyder det ens, kan du rita en skiss?

https://www.analog.com/en/products/max7 ... t-overview
Jag byggde en sinusgenerator av denna way back. Se designnoten. Inte helt amplitudstabil men bättre än en analog wienbrygga. Idag hade jag använt många bitars högupplöst DDS eller Tone+ljudkort eller liknande.

Schmutziger förklarar det också. Se wikipedia.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav jonasp » 2022-12-10 10:15

rikkitikkitavi skrev:
jonasp skrev:8:e ordningens elliptiskt? Vad betyder det ens, kan du rita en skiss?

https://www.analog.com/en/products/max7 ... t-overview
Jag byggde en sinusgenerator av denna way back. Se designnoten. Inte helt amplitudstabil men bättre än en analog wienbrygga. Idag hade jag använt många bitars högupplöst DDS eller Tone+ljudkort eller liknande.

Schmutziger förklarar det också. Se wikipedia.


Ah. Det jag sökte med min fråga var detta:

8th order Cauer.png
8th order Cauer.png (58.43 KiB) Visad 850 gånger


Min bild av elliptiska filter var lite annorlunda med det finns nog många varianter. Jag hade ett elliptiskt filter i en av mina filterprototyper (passivt) men jag hade velat kalla det ett första ordningens filter även om antalet poler och nollställen var högre. Men det är ju en definitionsfråga.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav jonasp » 2022-12-10 10:16

schmutziger skrev:
jonasp skrev:8:e ordningens elliptiskt? Vad betyder det ens, kan du rita en skiss?

Är väl ett cauer filter, det ser ju om man tittar hastigt ut som en sämre variant på chebychev filter, rippel på båda sidor istf bara i stoppbandet.


Fast man kan ju också göra Cauerfilter utan rippel i passbandet! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-12-10 17:27

Jag hade nog inte försökt mig få till det där i ett passivt delningsfilter. Modigt att försöka...:)

Jag förstod vad du var ute efter, men tyckte Schmutziger svarade men så tänkte jag att det kunde vara intressant att veta jag hade det till. Filtrerar man en fyrkantvåg hårt så blir det ju en sinus som bekant.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav jonasp » 2022-12-18 10:44

Jag är inte så modig som du tror, hade betydligt lägre ordningstal… :D men experiment är kul och potentiellt lärorikt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-12-18 15:20

En aspekt som inte varit uppe fullt ut i tråden är att diffraktionen från baffeln är mer komplex än vad lägre ordningens filterfunktioner är, varför det inte går att hantera dessa effekter i samma utsträckning med enkla filter.

Det är de här effekterna som man behöver hantera, ffa första toppen och svackan strax ovanför. Ett sätt att hantera detta och som jag tror är ganska vanligt, är att anpassa baffelbredd så att svackan hamnar i delningsområdet och där mellanregister börjar rikta ljudet mer, samt nyttja långa bafflar. Smala och höga högtalare är då en variant.

Bild
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster