Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Vilka "risker" finns det med att använda högre ordningens filter?
Denna tråd är absolut inte för att klaga på Troels byggen men det var i ett sådant som en kompis byggt jag hörde fenomenet.
Baselement var ett SB Acoustics som jag vet från eget bygge att det låter väldigt rent etc., låg dist... https://www.hifikit.se/sb17nbac35-4.html
I denna högtalare från Troels hand m a p filter satt ett 24 dB/oktav filter för basen (elektriskt, spole, konding, spole konding).
Ljudet var inte alls vad jag förväntade mig, det lät liksom "skramligt"...?
Så vitt jag vet så mätte det snyggt men det lät alltså inte speciellt bra.
Kan det bli resonanser i filtret om man har otur som inverkar menligt på det ljudande resultatet?
Stefan
avr7000 skrev:Vilka "risker" finns det med att använda högre ordningens filter?
Denna tråd är absolut inte för att klaga på Troels byggen men det var i ett sådant som en kompis byggt jag hörde fenomenet.
Baselement var ett SB Acoustics som jag vet från eget bygge att det låter väldigt rent etc., låg dist... https://www.hifikit.se/sb17nbac35-4.html
I denna högtalare från Troels hand m a p filter satt ett 24 dB/oktav filter för basen (elektriskt, spole, konding, spole konding).
Ljudet var inte alls vad jag förväntade mig, det lät liksom "skramligt"...?
Så vitt jag vet så mätte det snyggt men det lät alltså inte speciellt bra.
Kan det bli resonanser i filtret om man har otur som inverkar menligt på det ljudande resultatet?
Stefan
I-or skrev:Det finns betydligt mer sannolika skäl till att högtalaren låter "skramligt" än principiella problem med delningsfiltren som t.ex. ett slarvigt bygge med illa iskruvade element, lösa filter eller rasslande kablar, dålig produktionskvalitet för elementen eller möjligtvis bara knasig frekvensgång, men det sistnämnda beror förstås på exakt hur problemen yttrar sig. Mindre sannolikt är att man har använt en spole med kärna som går i mättnad eller en trasig kondensator.
Ett korrekt utformat fjärde ordningens filter "låter" för övrigt inte alls, förutom filterfunktionen förstås.
Morello skrev:Det spelar förstås inte någon roll om en given överföringsfunktion realiseras passivt eller på linjenivå.
avr7000 skrev:Nja....
När vi tog fram OA51.N (hade vi flera (många) varianter på filter, branthet etc.) som alla efter justeringar mätte väldigt rakt och jämnt och snyggt...
Det var bara vissa av dem som "lät som det skulle" d v s "Carlsson och OA"...
Det var nästan förundrande hur något som mätte så snyggt kunde låta "så fel"...
I-or skrev:Frågan sammanfattas väl av Toole i "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms - The Stereo Past and the Multichannel Future" (109th AES Conv., Los Angeles, Sept 2000):
"It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..."
Här är några rapporter som behandlar ämnet (grupplöptid (group delay) är bara ett annat sätt att se på fasförskjutning/-fördröjning (phase delay) https://en.wikipedia.org/wiki/Group_del ... hase_delay):
https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/227876517/2007_M_ller_et_al_AES_Journal.pdf
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/group-delay-pdf.31763/
https://research.aalto.fi/files/52513428/Audibility_of_Loudspeaker_Group_Delay_Characteristics_AAM.pdf
jonasp skrev:Hur många av er har egentligen provat att växla mellan faslinjära högtalaren och icke-faslinjära?
I samband med utvecklingen av m9 fanns under en tid ett prototypfilter som var faslinjärt. Filtret var enkelt och hade få komponenter av uppenbara skäl, men gav enligt undertecknad inte tillräcklig effekttålighet för diskanten runt delningen (trots att den ligger högt i frekvens). Vi tog senare fram delningsfilter med 3:e ordningens branthet. Då rapporterade några i testpanelen att det första filtret, det faslinjära, hade bättre ljudbild.
Jag bestämde mig såklart för att utreda detta, och utvecklade två prototypfilter - ett 1:a ordningens, och ett 3:e ordningens - med så lik frekvensgång som möjligt. Jag ordnade sedan så att jag kunde växla mellan dessa under tiden som musik spelades på högtalarna - alltså helt utan avbrott.
Resultaten var entydiga. Ingen skillnad kunde detekteras i ljudbild eller "attack" mellan de två filterna. De lät generellt sett lika varandra då frekvensgångsavvikelserna är smalbandiga dem emellan. I slutändan var det ingen som föredrog den faslinjära varianten, då distorsionen blev lägre, högtalaren lät helt enkelt ett nummer större med 3:e ordningens filer, samtidigt som "hifi-parametrarna" var identiska.
Min uppfattning var redan tidigare att det här med faslinjäritet är kraftigt överskattat, det finns många viktigare aspekter att satsa på. Detta bekräftades av den visserligen något ovetenskapliga prövningen. Mitt tips från det praktiska meckandet med delningsfilter till en massa olika högtalare är snarare att fästa mycket stor vikt vid spridningsegenskaperna - där finns enorma förbättringar att hämta i många fall.
Calleberg skrev:
Jodå, det kan det göra, spela roll alltså. Skall man t.ex göra ett passivt 4:e ordningens LP filter vid 80Hz till en 8 Ohms bas kan det bli lite dyrt om man vill hålla rimlig dämpfaktor.
Dessutom verkar det ju som att passiva filter till mellanregistret kan vara positivt ur distorsionshänseende.
FBK skrev:Ingen fara Maarten, jag slutar härmed att skriva här då jag ej är önskad. "Tydligare än så här kan det liksom inte bli" och då är det bättre för alla att jag avstår. Så hej då!
juanth skrev:Ang höga ordningstal på filter så är det garanterat så att komplexiteten i dem gör det betydligt svårare att få till ett som fungerar väl och jag tror att många ger upp och lätt återgår till något mer bekvämt och välbekant.
Dessutom beror det på elementens egenskaper och troligen framförallt elementens tillkortakommanden samt en sammantagen dimensionering av tilltänkt högtalarprojekt vad som fungerar bäst.
Så många fällor att gå i och svårt att veta vad som är vad när något inte låter som tänkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster