Risker med högre ordningens filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Risker med högre ordningens filter?

Inläggav avr7000 » 2022-11-20 01:14

Vilka "risker" finns det med att använda högre ordningens filter?

Denna tråd är absolut inte för att klaga på Troels byggen men det var i ett sådant som en kompis byggt jag hörde fenomenet.
Baselement var ett SB Acoustics som jag vet från eget bygge att det låter väldigt rent etc., låg dist... https://www.hifikit.se/sb17nbac35-4.html

I denna högtalare från Troels hand m a p filter satt ett 24 dB/oktav filter för basen (elektriskt, spole, konding, spole konding).
Ljudet var inte alls vad jag förväntade mig, det lät liksom "skramligt"...?
Så vitt jag vet så mätte det snyggt men det lät alltså inte speciellt bra.

Kan det bli resonanser i filtret om man har otur som inverkar menligt på det ljudande resultatet?


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Chris71 » 2022-11-20 03:51

avr7000 skrev:Vilka "risker" finns det med att använda högre ordningens filter?

Denna tråd är absolut inte för att klaga på Troels byggen men det var i ett sådant som en kompis byggt jag hörde fenomenet.
Baselement var ett SB Acoustics som jag vet från eget bygge att det låter väldigt rent etc., låg dist... https://www.hifikit.se/sb17nbac35-4.html

I denna högtalare från Troels hand m a p filter satt ett 24 dB/oktav filter för basen (elektriskt, spole, konding, spole konding).
Ljudet var inte alls vad jag förväntade mig, det lät liksom "skramligt"...?
Så vitt jag vet så mätte det snyggt men det lät alltså inte speciellt bra.

Kan det bli resonanser i filtret om man har otur som inverkar menligt på det ljudande resultatet?


Stefan


Nu har jag aldrig frågat Troels rakt ut vart kärleken för "välarbetade" filter kommer ifrån, i vissa kretsar antyds det ganska öppet att det skulle kunna att ha och göra med den nära relationen han har till Jantzen, ingen av dem lider väl direkt av att förorda konstruktioner med mycket komponenter.
Om man skulle testa en mindre konspiratorisk teori som har visst stöd, Troels har från tid till annan varit öppen för att ganska enkla och billiga element kan låta riktigt bra men han är lika övertygad om att dyra element använda fel är pärlor för svinen vilket är ju är korrekt.

Jag har efter ganska mycket läsning och en del mailande med Troels fattat det som att han lägger mycket tid på sina filter och att han är ganska övertygad om att det han släpper till DIY marknaden är det bästa han kan prestera vilket ofta förklaras i text och mätningar, så en helt egen gissning är att har prioriterar filtren högt i sina konstruktioner.

Utan att vara någon filterguru men ändå hjälpligt hemma på elektronik så skulle jag jämföra det lite som skillnaden mellan en 50-tals rörförstärkare och en 80-tals transistor dito, den ena skolan försöker uppnå bästa möjliga resultat med så enklar kretsar som möjligt medan men med många korrigeringar och komplexa filter kan korrigera/anpassa det mesta.
Så min teori är att ett enklare filter som kanske inte mäter perfekt ändå kan låta bra, om endast mätningen är allt man går på så riskerar man att överarbeta inperfektionen som inte nödvändigtvis påverkar helheten vid lyssning lika illa som en graf antyder.

Med allt för komplexa filter så finns det väl alltid en risk att de ingrepp som görs för att producera en snygg kurva ger elektriska artefakter som verkar menligt på ett elements naturliga egenskaper eller "klang", alla element är ju en kompromiss av en massa parametrar om man rätar upp någon som är en konsekvens av en kompromiss som medvetet gjorts för att framhäva en annan god egenskap så upplever jag ibland att man tyglar elementet för hårt.
Jag kan inte ange den exakta elektriska anledningen till fenomenet men det blir någon slags av över kompression av den ofiltrerade responsen, man låter helt enkelt inte elementet göra det som det är bra på fullt ut.

Om man gör ytterligare en jämförelse så kan man kolla på Maarten vs Troels, Maartens filter kan innehålla många komponenter men är av den lägsta möjliga ordningen som jag förstått det, så man håller nere "aktiva" komponenter i kretsen vilket ger en renare krets, men sen gör man små men mindre aggressiva korrigering av oönskade responser. Jag tror att Maarten kommer undan med det för att de känner till sina element leverantörer utan och innan, medans Troels använder en stor mängd olika element från många tillverkare och har rimligtvis inte samma insikt i alla aspekter av elementet han valt.

Så konklusionen, en enklare krets av lägre ordning kan och bör låta öppnare och mer naturligt men det kan kräva omfattande tester för att nå dit, att elektrisk tygla ett element "hårdare" involverar fler komponenter i kretsen som kan ge upphov till ett komprimerat/manipulerat ljud jämfört med elementets ursprungliga klang.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-20 12:09

Jag var på ett LTS-möte för något år sedan där IÖ pratade länge om "fas" och givetvis så handlade då en stor del om delningsfilter.
Om jag minns rätt så menade han på att upp till 24 db/∞ fungerar utan att ge hörbara ringningar, men brantare än så bör man vara försiktig med då det kan ge (fula) hörbara artefakter.

Tyvärr kommer jag inte ihåg varken den direkta anledningen till detta eller hur det ev. skulle yttra sig.
I-or på detta forum är av en annan åsikt vet jag, jag har för mig att han skrivit att 48 db/∞ inte ger hörbara problem.

Min högst ovetenskapliga "känsla" efter många års pysslande och lyssnande är att det ofta låter tråkigare, mera livlöst och odynamiskt, med branta (säg > 18 db/∞) än med t.ex. 2:a ordningens. Men som sagt jag har egentligen inget belägg för det.

Subbasfilter undantaget så klarar man sig ofta med 2:a ordningens filter om man väljer delningsfrekvens och element klokt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Calleberg » 2022-11-20 12:27

avr7000 skrev:Vilka "risker" finns det med att använda högre ordningens filter?

Denna tråd är absolut inte för att klaga på Troels byggen men det var i ett sådant som en kompis byggt jag hörde fenomenet.
Baselement var ett SB Acoustics som jag vet från eget bygge att det låter väldigt rent etc., låg dist... https://www.hifikit.se/sb17nbac35-4.html

I denna högtalare från Troels hand m a p filter satt ett 24 dB/oktav filter för basen (elektriskt, spole, konding, spole konding).
Ljudet var inte alls vad jag förväntade mig, det lät liksom "skramligt"...?
Så vitt jag vet så mätte det snyggt men det lät alltså inte speciellt bra.

Kan det bli resonanser i filtret om man har otur som inverkar menligt på det ljudande resultatet?


Stefan



Om det låter "skramligt" får man väl anta att det är mätbart, och jag fortsätter med att anta att just den högtalare du lyssnat på inte är uppmätt. Däri ligger väl ochså "risken". Ju fler komponenter desto fler felkällor. Vidare utan att kollat närmre så låter det som filtret akustiskt måste ha varit brantare än 4:e ordningen, inte för att det spelar så stor roll. Men om en sån här tråd leder till en dogmatisk hållning till filterbrantheter vore det ju bra om man siktar in sig på rätt kriterier... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-20 14:54

Det finns betydligt mer sannolika skäl till att högtalaren låter "skramligt" än principiella problem med delningsfiltren som t.ex. ett slarvigt bygge med illa iskruvade element, lösa filter eller rasslande kablar, dålig produktionskvalitet för elementen eller möjligtvis bara knasig frekvensgång, men det sistnämnda beror förstås på exakt hur problemen yttrar sig. Mindre sannolikt är att man har använt en spole med kärna som går i mättnad eller en trasig kondensator.

Ett korrekt utformat fjärde ordningens filter "låter" för övrigt inte alls, förutom filterfunktionen förstås.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav avr7000 » 2022-11-20 17:31

I-or skrev:Det finns betydligt mer sannolika skäl till att högtalaren låter "skramligt" än principiella problem med delningsfiltren som t.ex. ett slarvigt bygge med illa iskruvade element, lösa filter eller rasslande kablar, dålig produktionskvalitet för elementen eller möjligtvis bara knasig frekvensgång, men det sistnämnda beror förstås på exakt hur problemen yttrar sig. Mindre sannolikt är att man har använt en spole med kärna som går i mättnad eller en trasig kondensator.

Ett korrekt utformat fjärde ordningens filter "låter" för övrigt inte alls, förutom filterfunktionen förstås.


Nu lät det ju inte "skramligt" som om något i högtalaren skramlade.... musiken lät lite hård och "skramlig"... Allt var ihopskruvat på bästa sätt (löjligt bra finnish på allt) och det var dyra fina filterkomponenter.

Det gjordes nya filter med en annan typ av lösning/ordning och de skall ha låtit mycket bättre. (har inte hunnit åka dit o lyssnat själv).

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-20 18:39

En jämnare frekvensgång med det andra filtret, alltså, vilket jag också var inne på ovan. Detta hade omedelbart avslöjats av en enkel mätning, något som är av största vikt speciellt för självbyggare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav avr7000 » 2022-11-20 20:20

Nja....

När vi tog fram OA51.N (hade vi flera (många) varianter på filter, branthet etc.) som alla efter justeringar mätte väldigt rakt och jämnt och snyggt...
Det var bara vissa av dem som "lät som det skulle" d v s "Carlsson och OA"...

Det var nästan förundrande hur något som mätte så snyggt kunde låta "så fel"...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1190
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-20 20:49

Jag e inget fan av branta filter i passiva konstruktioner.
Varje gång ja provat de med passiva komponenter så har ja återgått t mindre branthet.
Ja har fastnat för 6dB t mid/bas å 18dB t diskant i tvåvägs konstruktioner.

När de gäller elektronisk delning däremot så tycker ja att 24dB branthet funkar bra
å då även m fir kompensering.

Men de e ju så att de ska vara rätt typ av delning t rätt element.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Morello » 2022-11-20 20:54

Det spelar förstås inte någon roll om en given överföringsfunktion realiseras passivt eller på linjenivå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Calleberg » 2022-11-20 21:19

Morello skrev:Det spelar förstås inte någon roll om en given överföringsfunktion realiseras passivt eller på linjenivå.


Jodå, det kan det göra, spela roll alltså. Skall man t.ex göra ett passivt 4:e ordningens LP filter vid 80Hz till en 8 Ohms bas kan det bli lite dyrt om man vill hålla rimlig dämpfaktor. :)

Dessutom verkar det ju som att passiva filter till mellanregistret kan vara positivt ur distorsionshänseende.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-20 21:59

avr7000 skrev:Nja....

När vi tog fram OA51.N (hade vi flera (många) varianter på filter, branthet etc.) som alla efter justeringar mätte väldigt rakt och jämnt och snyggt...
Det var bara vissa av dem som "lät som det skulle" d v s "Carlsson och OA"...

Det var nästan förundrande hur något som mätte så snyggt kunde låta "så fel"...


Det finns inga dolda mysterier när det gäller delningsfilter heller, utan bara tre egenskaper som i teorin kan leda till skillnader i de ljudande egenskaperna:

- Frekvensgång (både totalt och för filtergrenarna, där man även indirekt erhåller skillnader i spridning för högtalaren)

- Fasgång

- Distorsion


Distorsionen är med vettiga komponenter försvinnande låg och fasgången har i mängder av undersökningar visat sig ha noll hörbarhet med musiksignaler i rum:

I-or skrev:Frågan sammanfattas väl av Toole i "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms - The Stereo Past and the Multichannel Future" (109th AES Conv., Los Angeles, Sept 2000):

"It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..."

Här är några rapporter som behandlar ämnet (grupplöptid (group delay) är bara ett annat sätt att se på fasförskjutning/-fördröjning (phase delay) https://en.wikipedia.org/wiki/Group_del ... hase_delay):

https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/227876517/2007_M_ller_et_al_AES_Journal.pdf

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/group-delay-pdf.31763/

https://research.aalto.fi/files/52513428/Audibility_of_Loudspeaker_Group_Delay_Characteristics_AAM.pdf



Återstår då frekvensgång och indirekt även spridning, där branta filter nästan alltid är att föredra, vilket detta citat erbjuder ett exempel på:

jonasp skrev:Hur många av er har egentligen provat att växla mellan faslinjära högtalaren och icke-faslinjära?

I samband med utvecklingen av m9 fanns under en tid ett prototypfilter som var faslinjärt. Filtret var enkelt och hade få komponenter av uppenbara skäl, men gav enligt undertecknad inte tillräcklig effekttålighet för diskanten runt delningen (trots att den ligger högt i frekvens). Vi tog senare fram delningsfilter med 3:e ordningens branthet. Då rapporterade några i testpanelen att det första filtret, det faslinjära, hade bättre ljudbild.

Jag bestämde mig såklart för att utreda detta, och utvecklade två prototypfilter - ett 1:a ordningens, och ett 3:e ordningens - med så lik frekvensgång som möjligt. Jag ordnade sedan så att jag kunde växla mellan dessa under tiden som musik spelades på högtalarna - alltså helt utan avbrott.

Resultaten var entydiga. Ingen skillnad kunde detekteras i ljudbild eller "attack" mellan de två filterna. De lät generellt sett lika varandra då frekvensgångsavvikelserna är smalbandiga dem emellan. I slutändan var det ingen som föredrog den faslinjära varianten, då distorsionen blev lägre, högtalaren lät helt enkelt ett nummer större med 3:e ordningens filer, samtidigt som "hifi-parametrarna" var identiska.

Min uppfattning var redan tidigare att det här med faslinjäritet är kraftigt överskattat, det finns många viktigare aspekter att satsa på. Detta bekräftades av den visserligen något ovetenskapliga prövningen. Mitt tips från det praktiska meckandet med delningsfilter till en massa olika högtalare är snarare att fästa mycket stor vikt vid spridningsegenskaperna - där finns enorma förbättringar att hämta i många fall.


Under vissa förutsättningar kan man dock erhålla fördelar vad gäller spridning med en större överlappning mellan elementen, vilket skulle kunna tala för användning av flackare filterflanker, men detta tillhör ovanligheterna. Det är ingen slump att i stort sett alla välkonstruerade högtalare idag utnyttjar branta filter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-20 22:06

Calleberg skrev:
Jodå, det kan det göra, spela roll alltså. Skall man t.ex göra ett passivt 4:e ordningens LP filter vid 80Hz till en 8 Ohms bas kan det bli lite dyrt om man vill hålla rimlig dämpfaktor. :)

Dessutom verkar det ju som att passiva filter till mellanregistret kan vara positivt ur distorsionshänseende.


Distorsionsminskningen med passiva filter är mycket måttlig i praktiken, så pass att man oftast kan betrakta den som försumbar. En viss fördel kan dock noteras vid utnyttjande av effektmotstånd för diskantelement med alltför hög känslighet, men då handlar det om reducerad termisk kompression.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1190
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-20 22:27

När Classe å jag höll på m filter t Caveman Bauta15 på No Frills projektet så provade vi många olika filter å mätte å lyssnade.
Med branta filter så kunde et mäta bra men de lät inte bra så vi klia oss i skallen å labbade vidare.
De lät bäst m 12dB filter utan konjugat länkar å isär dragen delning.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1190
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-20 22:37

Det var samma sak när vi gjorde filter t Q-trons högtalare m Volt coaxerna.
De lät helt enkelt sämre ju mer komponenter vi stoppa in i filtret.
Fast de mätte snyggt.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-20 22:44

Vettiga passiva komponenter "låter" inte eftersom de inte distorderar.

Däremot kan skillnader i frekvensgång runt delningsfrekvensen om så lite som en halv dB vara tydligt hörbar och i ovanliga fall kan även spridningen förbättras av en högre grad av överlappning mellan elementen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1190
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-20 23:10

Vi använde Mundorf sgo kondingar, Mundorf motstånd å cu band spolar.
Att man kan höra små skillnader i delnings frkvens vet vi å tog m i testerna.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Morello » 2022-11-20 23:26

Mycket stor ormoljevarning vad Mundorf anbelangar - Hifikit säljer ju prisbilliga Jantzen-kondingar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1190
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-20 23:42

Om man ser t priset så kan man ta de som orm olja.
Men dom absolut inte dåliga.
Har du provat dom själv i högtalarfilter?

Ja Jantzen e ja bekant med.
Ja kör själv m Jantzen Silver-Z som kopplings kondingar i mina triod slutsteg.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Belker » 2022-11-21 08:14

Att speciella dyrhifikondingar skulle göra skillnad i högtalarfilter är minst sagt omdebatterat. Myt och ormolja eller fakta?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav distad » 2022-11-21 08:37

Slutsats, varken avr7000 (skruvar inte fast grejerna) eller Imperial-Blomman (använder ormolja) kan bygga högtalare. Intressant..... 8O
Vore jag I-or så skulle jag inte häcka på ett litet forum i Svedala utan ta världen med storm och bygga världens bästa anläggning och köra över alla andra på väldens större mässor och bli anlitad av alla stora firmor världen över.
Alla skulle skrika efter dina tjänster.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav pLudio » 2022-11-21 09:20

Nu är du bara dum mot I-or, FBK.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3657
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav juanth » 2022-11-21 09:23

Pinsamt låg tramsnivå som inte tillför diskussionen något FBK.
Trådförstörande dessutom.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav distad » 2022-11-21 09:33

Ber om ursäkt, jag ska inte uttala mig mer.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-21 10:09

Mina erfarenheter från 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama? och bygget av Räven är att 3'e/4'e ordningen låter bättre, rätt utfört. Lägre ordningens filter kan förvisso ibland låta lite mer "öppet" men också distorderat. Detta eftersom elementen arbetar över större register. Den stora nackdelen med lägre ordningens filter är större överlapp och därmed lobing. Allt detta finns redovisat i Spino-tråden.
Morello har tidigare framfört liknande argument och Jonasp brukar välja 3'e ordningen (skrev han i tråden ovan).

Jag testade även Troels sb61-nac, där filtret var bra men baffelutformning lämnar mycket övrigt att önska: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=240#p2226946

Enda skälet (som jag kan se) till att har mer överlapp mellan elementen är att DI blir mer jämnt. Lite av en fusklösning dock, bättre att anpassa elementstorlekar och ev nyttja WG.

Jag misstänker starkt att åsikter som florerat på nätet gällande lägre ordningens bygger på att man aldrig testat och jämfört på adekvat vis (dvs ha kontroll på frekvensgång, spridning och distorsion).

FBK, pls, mer konstruktiva inlägg, det tror jag att du kan. Men för att fånga lite i det du skrev, så byggde jag som nybörjare en högtalare som mäter och låter bättre än det mesta jag hört (alltid svårt att relatera eftersom ljudminnet är oexakt). Under DIY-delen har det skrivits massor om dessa stora möjligheter som idag finns. Se t ex Jonasp's tråd och trevägaren: viewtopic.php?f=3&t=73462
En sak jag har uppskattat med I-ors inlägg är att de är frigör, skapar stora möjligheter. Ta vara på dem istället.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav distad » 2022-11-21 10:19

Ingen fara Maarten, jag slutar härmed att skriva här då jag ej är önskad. "Tydligare än så här kan det liksom inte bli" och då är det bättre för alla att jag avstår. Så hej då!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-21 10:30

Det behöver du inte göra FBK. Det handlar mer om att hitta ingångar och angreppssätt som blir konstruktiva och meningsfulla och inte destruktiva.
Som du märkte på Callebergs insamling så var det ett antal personer som brydde sig om dig.
Du väljer förstås.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3657
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav juanth » 2022-11-21 10:31

Bra skrivet Maarten.
Jag tror inte någon vill hålla på och kasta ut folk från forumet och jag tycker inte att det är mer än så att alla kan fela och alla gör det ibland. Att respektera TS och trådämnet är ändå ganska viktigt.
Gör om gör rätt och ta fasta på de möjligheter som forumet innebär.

Ang höga ordningstal på filter så är det garanterat så att komplexiteten i dem gör det betydligt svårare att få till ett som fungerar väl och jag tror att många ger upp och lätt återgår till något mer bekvämt och välbekant.
Dessutom beror det på elementens egenskaper och troligen framförallt elementens tillkortakommanden samt en sammantagen dimensionering av tilltänkt högtalarprojekt vad som fungerar bäst.
Så många fällor att gå i och svårt att veta vad som är vad när något inte låter som tänkt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3657
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav juanth » 2022-11-21 10:33

FBK skrev:Ingen fara Maarten, jag slutar härmed att skriva här då jag ej är önskad. "Tydligare än så här kan det liksom inte bli" och då är det bättre för alla att jag avstår. Så hej då!


Nej du bör hoppa upp på hästen istället.
Att tillskriva sig själv offerrollen är inte en konstruktiv lösning.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-21 10:54

juanth skrev:Ang höga ordningstal på filter så är det garanterat så att komplexiteten i dem gör det betydligt svårare att få till ett som fungerar väl och jag tror att många ger upp och lätt återgår till något mer bekvämt och välbekant.
Dessutom beror det på elementens egenskaper och troligen framförallt elementens tillkortakommanden samt en sammantagen dimensionering av tilltänkt högtalarprojekt vad som fungerar bäst.
Så många fällor att gå i och svårt att veta vad som är vad när något inte låter som tänkt.

Ja, jättebra och jag tror att det ligger en hel del i vad du skriver, - att man ger upp. Även om principerna är enkla, så är det många variabler som samverkar, filterbranthet, delningsfrekvens, spridning horisontellt och vertikalt, elementens frekvensgång och spridning, impedans, effekttålighet och distorsion vid olika nåvåer. Diffraktion från baffeln tillkommer, vilken har jättestor påverkan.
Jag har själv upplevt att det är lätt att gå i cirklar. Lägg till psykologi, så blir det ännu rörigare. Men här kan ju simuleringsverktyg i varje fall ta ut kompassriktning.
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster