Risker med högre ordningens filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav distad » 2022-11-21 11:26

juanth skrev:
FBK skrev:Ingen fara Maarten, jag slutar härmed att skriva här då jag ej är önskad. "Tydligare än så här kan det liksom inte bli" och då är det bättre för alla att jag avstår. Så hej då!


Nej du bör hoppa upp på hästen istället.

Inte efter detta, någon liten stolthet har jag kvar i kroppen. Är uppenbarligen en nål i ögat så jag har hoppar av. När I-or kommenterade flera av mina inlägg för ett tag sedan och jag bad honom sluta med det så var det dödstyst ifrån ALLA..... Om bara I-or kunde svara på det jag skrev då så hade det säkert varit annorlunda idag. Jag vet skillnad mellan rätt och fel och det är uppenbart skillnad på folk och folk här. Och när det är så, så känner jag att jag hör inte hemma för jag gör inte skillnad på folk och folk oavsett om det är en uteliggare eller någon annan och det är jag stolt över. Men det gör inte en del andra här och då är det läge att kliva av för sådan är inte jag.
Och angående Callebergs insamling, så är jag evigt tacksam till dem som bidrog då jag aldrig fått något så fint i mitt liv.
Så tack för den tid som varit :!:
Mvh Per
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-21 11:41

Jag tror du läser för mycket i mellan raderna. Mindre fokus på hur det skrivs och mera på vad som skrivs kan vara en fördel. Vi som hänger på forum som dessa är sällan världens bästa på att formulera oss.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Morello » 2022-11-21 11:43

Imperial-Blomman skrev:Om man ser t priset så kan man ta de som orm olja.
Men dom absolut inte dåliga.
Har du provat dom själv i högtalarfilter?

Ja Jantzen e ja bekant med.
Ja kör själv m Jantzen Silver-Z som kopplings kondingar i mina triod slutsteg.


Polypropkondensatorer har oavsett fabrikat försumbar distorsionsbidrag; det finns ingen anledning att köpa kondingar från Mundorf eller slik fabrikör i tron om att det blir bättre.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Calleberg » 2022-11-21 13:02

FBK skrev:
juanth skrev:
FBK skrev:Ingen fara Maarten, jag slutar härmed att skriva här då jag ej är önskad. "Tydligare än så här kan det liksom inte bli" och då är det bättre för alla att jag avstår. Så hej då!


Nej du bör hoppa upp på hästen istället.

Inte efter detta, någon liten stolthet har jag kvar i kroppen. Är uppenbarligen en nål i ögat så jag har hoppar av. När I-or kommenterade flera av mina inlägg för ett tag sedan och jag bad honom sluta med det så var det dödstyst ifrån ALLA..... Om bara I-or kunde svara på det jag skrev då så hade det säkert varit annorlunda idag. Jag vet skillnad mellan rätt och fel och det är uppenbart skillnad på folk och folk här. Och när det är så, så känner jag att jag hör inte hemma för jag gör inte skillnad på folk och folk oavsett om det är en uteliggare eller någon annan och det är jag stolt över. Men det gör inte en del andra här och då är det läge att kliva av för sådan är inte jag.
Och angående Callebergs insamling, så är jag evigt tacksam till dem som bidrog då jag aldrig fått något så fint i mitt liv.
Så tack för den tid som varit :!:
Mvh Per


Det är nog bäst att du tar en liten paus, ditt forumjag är som bäst när du varit lite ledig och fått aningens tjockare hud. :)

Det finns ingen här som vill dig illa, möjligen är det en och annan gubbe som är lite grälsjuk.
Jag märker att det tär på dig att få mothugg, i vart fall om det är lite bryskt formulerat.

Du är ingen dålig människa Per, tvärtom en rätt bra sådan, bara lite ömtåligare just nu än vi flesta andra. Simma lungt, och välkommen åter om en månad eller så :D

God jul !
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Chris71 » 2022-11-21 13:53

FBK skrev:
juanth skrev:
FBK skrev:Ingen fara Maarten, jag slutar härmed att skriva här då jag ej är önskad. "Tydligare än så här kan det liksom inte bli" och då är det bättre för alla att jag avstår. Så hej då!


Nej du bör hoppa upp på hästen istället.

Inte efter detta, någon liten stolthet har jag kvar i kroppen. Är uppenbarligen en nål i ögat så jag har hoppar av. När I-or kommenterade flera av mina inlägg för ett tag sedan och jag bad honom sluta med det så var det dödstyst ifrån ALLA..... Om bara I-or kunde svara på det jag skrev då så hade det säkert varit annorlunda idag. Jag vet skillnad mellan rätt och fel och det är uppenbart skillnad på folk och folk här. Och när det är så, så känner jag att jag hör inte hemma för jag gör inte skillnad på folk och folk oavsett om det är en uteliggare eller någon annan och det är jag stolt över. Men det gör inte en del andra här och då är det läge att kliva av för sådan är inte jag.
Och angående Callebergs insamling, så är jag evigt tacksam till dem som bidrog då jag aldrig fått något så fint i mitt liv.
Så tack för den tid som varit :!:
Mvh Per


Hej Per

Nu känner inte jag dig tillräckligt väl för att göra några kopplingar som är värda namnet, så jag väljer att använda mig själv som exempel.

Jag har flutit runt i hifi träsket i snart 40år och tycker mig ha plockat upp ett och annat när det gäller teknik och vad jag gillar med olika konstruktioner, i bagaget finns en grundläggande kunskap om det el, annars är nog mina färdigheter som folk är mest.
Dock har min glädje över pillande och tillfälliga upptäckter berikat mitt liv med en hobby som jag kan hålla fast vid.

Genom åren så har främst några saker ändrats, jag har lite bättre förutsättningar att köpa vad jag gillar, men mitt ena öra är betydligt sämre och på gott och ont så mäter jag mer saker än jag förut gjorde när jag litade mer på öronen.
Vad jag märker är den största skillnaden mellan faktiskt och andra forum är att här finns ganska mycket samlad kunskap över en stor bredd av områden och det samlar även en stor publik av läsare och skribenter med vitt skilda personligheter.

Ibland sitter jag och roas över andras dilemma att skilja på sak och person men när jag själv sticker ut nacken så blir jag snabbt varse om att det är lite av en balansgång på slak lina. Mitt sätt att kommunicera har sina rötter i upplevelser och känslor, vilket gör att mycket som jag skriver tenderar att vara långt, broderat och emotionellt.

Att då mötas upp av vetenskapligt baserade korta, koncist formulerade ”sanningar” är alltid en utmaning för mina ömma tår, det är jag som måste välja om jag skall ta till mig och begrunda eller gå i svaromål och förbereda ett långt och laddat inlägg.

Jag tror att jag långsamt kommit fram till en fungerande strategi, att bemöta vetenskap med personliga känslor är som att hälla vatten på en gås, helt meningslöst, anledningen till de korta och torra inläggen är att de som vet vad de vet oftast försöker förmedla just det och inget annat, medans jag gärna beskriver hur ljuset föll på gardinerna den dagen då högtalarna lät så underbart.

Vi har helt enkelt väldigt olika sätt att kommunicera, och vår kunskap kan variera från helt matematiskt bevisbara utkomsten till känslomässiga upplevelser, det ena är inte mer rätt eller fel, men de som på ett kort, koncist och faktabaserat sätt redogör för sina har oftast större chans att bli förstådda av alla andra än såna som mig :)

Så vad betyder allt detta, jo i min värld så betyder det att när jag läser inlägg från folk som kan mer teori än romantik så läser jag det som allmän info där det inte alltid behöver kännas som ett tillrättavisande av mitt inlägg, dessutom när jag verkligen efterlyser deras kunskap så försöker jag formulera det som mer öppna frågor ganska allmänt hållna så jag inte behöver ta svaren så personligt utan jag kan i lugn och ro smälta innehållet.

Det är ju just våra olikheter som gör världen så spännande, men för att framgångsrikt kunna ta del av all den erfarenhet som finns därute så måste vi skapa nån form av esperanto, där vi hör vad andra säger och inte letar retoriska fel utifrån egna preferenser för då kommer vi inte hörs budskapet.

Kunniga människor jag möter tenderar att beskriva saker i korthet, om det beror på tidsbrist eller att de helt enkelt tycker att för många ord krånglar till det vet jag inte, men jag har lärt mig att så är det, vill jag kunna ta till mig av deras kunskap så får jag helt enkelt stoppa in ett filter som gör att jag kan förstå, precis som säkert många just ku undrar om det faktiskt finns något innehåll i alla de ord som jag radat upp i detta inlägg.

Till slut vill jag även säga, att vad andra tycker är ju deras ensak, men jag tror inte att du skall vara för snabb att bedöma deras åsikt om dig baserat på hur de är, för då kliver du lite i egen fälla, du vill inte bli missförstådd och förminskad, så använd den insikten och läs deras inlägg som du önskar att de läser dina.

Jag ber om ursäkt för trådkapningen men det var mina första och sista 5-öre i frågan.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-21 15:32

Ja märker ett visst motsånd mot Mundorf kondingar här.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-21 15:50

Chris, målande utbrodering, behövs ibland när det blir krockar!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Chris71 » 2022-11-21 16:35

Imperial-Blomman skrev:Ja märker ett visst motsånd mot Mundorf kondingar här.


Jag hyser generellt låg resistans mot alla fin-kondingar så länge jag slipper betala premiumpriser för dem :)

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Kraniet » 2022-11-22 10:44

Troels är ju väldigt tydlig med att 2a ordn filter är det han upplever allra bäst. Så länge han får till frekvensgången som tänkt.

Men vad han har för belägg för det annat än sin upplevelse kan man ju bara spekulera i.
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-22 12:41

Fast Truls skriver ju så här: http://www.troelsgravesen.dk/FAQ.htm
I have no fixed preference for any type of crossover, although I very seldom come across 1st order filters that I can live with for an extended period of time. Very few drivers manage the immense overlap properly - and the mix of "sounds" - to my ears - colour most instruments and vocals. Very few drivers have a reasonably flat response...
...
Notch filters: 3-5 dB bumps in any (audible) frequency domain is likely to throw a lot of details never heard before, but was this what the performer and recording engineer had in mind? Is this high-fidelity in the strict sense of the word? Any deviation from a "flat" response profile must be a "distortion" of the original signal put into the grooves - or dots. A lot of manufactures "voice" their speakers to a specific sound they feel - or know - will sell. Because they need to sell, otherwise they're out of business
...


Sen är dessa kommentarer om Troels Gravesen (TG) från DiyAudio intressanta: viewtopic.php?f=9&t=73176&p=2230627&#p2230605
Maarten skrev:
thulle skrev:Jag passerade en hyfsat nylig tråd på diyaudio: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ls.380779/

Intressant tråd! Några citat från den tråden som jag tror fångar essensen:
Don't limit yourself to TG designs. While he obviously has a good reputation, he doesn't show he's following the modern developments in loudspeaker design: he doesn't publish off-axis measurements or sound power analysis. And my eyes tell me his designs more often than not neglect the importance of directivity. He seems to be lagging some 10 years or more in design development

No it is not considered exemplary by all speaker DIY folk. He is something of a "subjectivist" and a hobbyist in the sense of swiftly trying all sorts of things that catch his interest to see how they turn out. As a DIYer gains technical knowledge and understanding their view of many of his designs is likely to shift towards too much money allocated to expensive drivers and crossover components for the overall performance achieved. He also builds his speakers in particular ways that aren't always that well aligned with the technical optimum. Nonetheless his designs are always competent which cannot be said of all DIY speaker designers even some of the more popular ones. His designs can probably be viewed as a safe option for those new to the hobby but they aren't necessarily going to be optimum in terms of technical performance for the money

I think the criticism is perhaps becoming a bit unbalanced. Troels is broadly an enthusiastic subjective hobbyist when it comes to speaker design. His designs tend to be less than optimum in terms of engineering but they are not seriously flawed at least not in ways that I can see. They often include overly expensive and at times boutique parts but that is part of the hobby for many and particularly those with a subjective leaning.

For a first DIY speaker project following one of Troels' designs seems to me a reasonable place to start
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Kraniet » 2022-11-22 15:44

Maarten skrev:Fast Truls skriver ju så här: http://www.troelsgravesen.dk/FAQ.htm
I have no fixed preference for any type of crossover, although I very seldom come across 1st order filters that I can live with for an extended period of time. Very few drivers manage the immense overlap properly - and the mix of "sounds" - to my ears - colour most instruments and vocals. Very few drivers have a reasonably flat response...
...
Notch filters: 3-5 dB bumps in any (audible) frequency domain is likely to throw a lot of details never heard before, but was this what the performer and recording engineer had in mind? Is this high-fidelity in the strict sense of the word? Any deviation from a "flat" response profile must be a "distortion" of the original signal put into the grooves - or dots. A lot of manufactures "voice" their speakers to a specific sound they feel - or know - will sell. Because they need to sell, otherwise they're out of business
...


Sen är dessa kommentarer om Troels Gravesen (TG) från DiyAudio intressanta: viewtopic.php?f=9&t=73176&p=2230627&#p2230605
Maarten skrev:
thulle skrev:Jag passerade en hyfsat nylig tråd på diyaudio: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ls.380779/

Intressant tråd! Några citat från den tråden som jag tror fångar essensen:
Don't limit yourself to TG designs. While he obviously has a good reputation, he doesn't show he's following the modern developments in loudspeaker design: he doesn't publish off-axis measurements or sound power analysis. And my eyes tell me his designs more often than not neglect the importance of directivity. He seems to be lagging some 10 years or more in design development

No it is not considered exemplary by all speaker DIY folk. He is something of a "subjectivist" and a hobbyist in the sense of swiftly trying all sorts of things that catch his interest to see how they turn out. As a DIYer gains technical knowledge and understanding their view of many of his designs is likely to shift towards too much money allocated to expensive drivers and crossover components for the overall performance achieved. He also builds his speakers in particular ways that aren't always that well aligned with the technical optimum. Nonetheless his designs are always competent which cannot be said of all DIY speaker designers even some of the more popular ones. His designs can probably be viewed as a safe option for those new to the hobby but they aren't necessarily going to be optimum in terms of technical performance for the money

I think the criticism is perhaps becoming a bit unbalanced. Troels is broadly an enthusiastic subjective hobbyist when it comes to speaker design. His designs tend to be less than optimum in terms of engineering but they are not seriously flawed at least not in ways that I can see. They often include overly expensive and at times boutique parts but that is part of the hobby for many and particularly those with a subjective leaning.

For a first DIY speaker project following one of Troels' designs seems to me a reasonable place to start


Jo det är ju lustigt hur han framhåller att han inte har någon preferens. Men läser man det han skriver i de olika byggbeskrivningarna är det ett återkommande tema att han säger hur han föredrar ljudet med 2a ord filter, åtminstone i mellanregister/diskant området.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Kraniet » 2022-11-22 15:48

Skaparna av Elsinore-högtalaren har skrivit mycket också om hur dom tänkt vid framtagandet av högtalaren. Ganska intressant

https://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm
https://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_19.htm
https://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_25.htm
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-22 17:29

Du har säkert rätt i att TG är skriver olika beroende på var man läser, Kraniet.

Skummade snabbt Elsinorelänkarna, tycker kanske att de både komplicerar och förenklar jämfört mot I-ors; frekvensgång, spridning och distorsion. Man behöver inte dra in olika filternamn eller karaktäristik så länge man uppnår I-ors käpphästar. Då är mätningar utifrån Spinorama och simulering i Vcad (som utgångspunkt) det enklaste jag hittat, sen justeringar med verkliga filter och mätningar med element i baffel.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-22 18:23

Det s.k. "Audio Interruptus" som författaren har drömt ihop i den första länken är en ren hjärnfis. Att ljudtrycksbidragen från elementen ligger fasförskjutna med 90 grader relativt varandra betyder naturligtvis inte att man erhåller intermittent utsläckning. Ett Butterworth-delningsfilter summerar på huvudstrålningsaxeln för alla frekvenser till konstant amplitud oavsett var i tidscykeln man tittar och LP-gren och HP-gren samverkar hela tiden, om än inte maximalt p.g.a. fasförskjutningen.

"On every second quarter of the cycle the speaker is effectively dead at the centre frequency of the crossover - it is not just reducing output but a total cancellation, zero output. This is hardly desirable."

Författaren kommer alltså fram till den inte alltför häpnadsväckande slutsatsen att man har två nollställen per period för en sinusfunktion, men tror att detta endast gäller för BW-delningsfilter vid delningfrekvensen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Även vad gäller effektresponsen för BW- respektive LR-filter är författaren helt ute och cyklar, men jag slutade ganska snart att läsa rappakaljan. Fotbolls-VM lockar betydligt mer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav distad » 2022-11-22 18:58

Chris71 skrev:
FBK skrev:
juanth skrev:
Nej du bör hoppa upp på hästen istället.

Inte efter detta, någon liten stolthet har jag kvar i kroppen. Är uppenbarligen en nål i ögat så jag har hoppar av. När I-or kommenterade flera av mina inlägg för ett tag sedan och jag bad honom sluta med det så var det dödstyst ifrån ALLA..... Om bara I-or kunde svara på det jag skrev då så hade det säkert varit annorlunda idag. Jag vet skillnad mellan rätt och fel och det är uppenbart skillnad på folk och folk här. Och när det är så, så känner jag att jag hör inte hemma för jag gör inte skillnad på folk och folk oavsett om det är en uteliggare eller någon annan och det är jag stolt över. Men det gör inte en del andra här och då är det läge att kliva av för sådan är inte jag.
Och angående Callebergs insamling, så är jag evigt tacksam till dem som bidrog då jag aldrig fått något så fint i mitt liv.
Så tack för den tid som varit :!:
Mvh Per


Hej Per

Nu känner inte jag dig tillräckligt väl för att göra några kopplingar som är värda namnet, så jag väljer att använda mig själv som exempel.

Jag har flutit runt i hifi träsket i snart 40år och tycker mig ha plockat upp ett och annat när det gäller teknik och vad jag gillar med olika konstruktioner, i bagaget finns en grundläggande kunskap om det el, annars är nog mina färdigheter som folk är mest.
Dock har min glädje över pillande och tillfälliga upptäckter berikat mitt liv med en hobby som jag kan hålla fast vid.

Genom åren så har främst några saker ändrats, jag har lite bättre förutsättningar att köpa vad jag gillar, men mitt ena öra är betydligt sämre och på gott och ont så mäter jag mer saker än jag förut gjorde när jag litade mer på öronen.
Vad jag märker är den största skillnaden mellan faktiskt och andra forum är att här finns ganska mycket samlad kunskap över en stor bredd av områden och det samlar även en stor publik av läsare och skribenter med vitt skilda personligheter.

Ibland sitter jag och roas över andras dilemma att skilja på sak och person men när jag själv sticker ut nacken så blir jag snabbt varse om att det är lite av en balansgång på slak lina. Mitt sätt att kommunicera har sina rötter i upplevelser och känslor, vilket gör att mycket som jag skriver tenderar att vara långt, broderat och emotionellt.

Att då mötas upp av vetenskapligt baserade korta, koncist formulerade ”sanningar” är alltid en utmaning för mina ömma tår, det är jag som måste välja om jag skall ta till mig och begrunda eller gå i svaromål och förbereda ett långt och laddat inlägg.

Jag tror att jag långsamt kommit fram till en fungerande strategi, att bemöta vetenskap med personliga känslor är som att hälla vatten på en gås, helt meningslöst, anledningen till de korta och torra inläggen är att de som vet vad de vet oftast försöker förmedla just det och inget annat, medans jag gärna beskriver hur ljuset föll på gardinerna den dagen då högtalarna lät så underbart.

Vi har helt enkelt väldigt olika sätt att kommunicera, och vår kunskap kan variera från helt matematiskt bevisbara utkomsten till känslomässiga upplevelser, det ena är inte mer rätt eller fel, men de som på ett kort, koncist och faktabaserat sätt redogör för sina har oftast större chans att bli förstådda av alla andra än såna som mig :)

Så vad betyder allt detta, jo i min värld så betyder det att när jag läser inlägg från folk som kan mer teori än romantik så läser jag det som allmän info där det inte alltid behöver kännas som ett tillrättavisande av mitt inlägg, dessutom när jag verkligen efterlyser deras kunskap så försöker jag formulera det som mer öppna frågor ganska allmänt hållna så jag inte behöver ta svaren så personligt utan jag kan i lugn och ro smälta innehållet.

Det är ju just våra olikheter som gör världen så spännande, men för att framgångsrikt kunna ta del av all den erfarenhet som finns därute så måste vi skapa nån form av esperanto, där vi hör vad andra säger och inte letar retoriska fel utifrån egna preferenser för då kommer vi inte hörs budskapet.

Kunniga människor jag möter tenderar att beskriva saker i korthet, om det beror på tidsbrist eller att de helt enkelt tycker att för många ord krånglar till det vet jag inte, men jag har lärt mig att så är det, vill jag kunna ta till mig av deras kunskap så får jag helt enkelt stoppa in ett filter som gör att jag kan förstå, precis som säkert många just ku undrar om det faktiskt finns något innehåll i alla de ord som jag radat upp i detta inlägg.

Till slut vill jag även säga, att vad andra tycker är ju deras ensak, men jag tror inte att du skall vara för snabb att bedöma deras åsikt om dig baserat på hur de är, för då kliver du lite i egen fälla, du vill inte bli missförstådd och förminskad, så använd den insikten och läs deras inlägg som du önskar att de läser dina.

Jag ber om ursäkt för trådkapningen men det var mina första och sista 5-öre i frågan.

Nu har jag hoppat halvt upp på hästen (den var hög) och varit hos juanth och lyssnat på dina högtalare viewtopic.php?f=17&t=73542&p=2252992#p2252992 Du har ett par riktigt bra högtalare som jag gillade skarpt :!: :D Tror många skulle gilla dessa då de spelar rejält med baslådan i botten. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-22 21:16

Bra jobbat med klivet upp på hästen FBK!

I-or, gott, Elsinore-artiklarna kändes 'hemmasnickrade' avseende teori och analys och nu vet jag att så är fallet Därför kommer här en följdfrågor, om TS inte invänder: Vem anser du vara GOAT inom fotboll? (Tänkte i de banorna du då skrivit om din koppling till fotboll).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-23 01:04

Oj, den eviga frågan, vem är egentligen bäst?

Jag fegar ur och dristar mig till att ge tre olika svar.

1. GOAT i VM: Diego Maradona efter uppvisningen och guldet i Mexiko-VM 1986. Skillnaden mot andra VM-giganter var att han klarade detta trots att han hade ett ganska mediokert landslag omkring sig.

2. GOAT i klubblag: Lionel Messi. Mestadels dominant på klubblagsnivå i över ett decennium, tyvärr på nedgång sedan flytten till PSG. Aldrig lika bra i det argentinska landslaget, vilket delvis beror på att han används på fel sätt där.

3. GOAT i spektakulär sevärdhet: Ronaldinho Gaúcho. Inte effektivast, men vilken showman! Det finns många fantastiskt skickliga spelare genom tiderna, men han gjorde otroliga trick på planen som ingen annan - inte ens Maradona eller Messi.

Det är uteslutande sydamerikaner ovan och då har jag dessutom lämnat mångas favorit Pelé utanför detta gäng. Uppväxten för dessa spelare var dock likartad och lade grunden till deras framgångar. Det handlade om relativt fattiga familjer och fotboll i stort sett under dygnets alla vakna timmar. Det fanns bara en väg ut ur fattigdomen och detta förstod dessa pojkar från ganska ung ålder även om kärleken till bollen drev dem under de första 10 åren eller så. Maradona spelade tills det blev helt mörkt och avslutade den sista timmen genom att huvudsakligen känna sig fram till bollens position (!), Messi lekte fotboll med alla som han kunde hitta och Ronaldinho spelade tills alla andra tröttnade och fortsatte då att spela med sin hund. Extremt god bollkänsla kräver extrema mängder träning i unga år och ständigt pågående bollek vinner alltid i kraft av mängd.

Jag tror dock inte att vi kommer att få se spelare kortare än 170 cm (verklig längd 165 cm för Maradona och 169 cm för Messi) dominera fotbollen i framtiden, allt fler mer välväxta spelare med stora tekniska färdigheter kommer fram idag och har förstås stora naturliga fördelar i en kontaktsport som fotboll.


Det var det om detta. Tillbaka till trådämnet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav petersteindl » 2022-11-23 01:40

Ronaldinho är min favvo.

Ibra ligger bra till då det gäller att göra spektakulära mål.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-23 01:51

Om det hade funnits en kategori för spektakulära mål så hade mycket riktigt vår egen Zlatan Ibrahimović vunnit ganska överlägset. Hans taekwondo-träning har givit honom nästan övermänskliga egenskaper för höga och välkontrollerade sparkar av olika slag och dessutom har han gjort en hoper andra extremt snygga mål också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Zappa » 2022-11-23 10:22

Fotboll suger! Vem är GOAT inom tennis? :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav eljulio » 2022-11-23 12:56

Zappa skrev:Fotboll suger! Vem är GOAT inom tennis? :)


Nej, fotboll suger inte. Ibra är ju överjävlig. Eller var i alla fall. Sen är frågan svår, när man ska jämföra olika generationer och dess olika förutsättningar.

Som gammal tennisspelare har jag mycket att säga. Men en personlig favorit är utan tvekan Federer. Det var en estetisk skönhetsupplevelse att se honom spela när han var på topp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Nattlorden » 2022-11-23 14:19

Zappa skrev:Fotboll suger! Vem är GOAT inom tennis? :)


Martina Navratilova
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-23 14:29

eljulio skrev:
Zappa skrev:Fotboll suger! Vem är GOAT inom tennis? :)


Nej, fotboll suger inte. Ibra är ju överjävlig. Eller var i alla fall. Sen är frågan svår, när man ska jämföra olika generationer och dess olika förutsättningar.

Som gammal tennisspelare har jag mycket att säga. Men en personlig favorit är utan tvekan Federer. Det var en estetisk skönhetsupplevelse att se honom spela när han var på topp.


Ja, Federer vinner vad gäller vacker och självklar teknik. Dock hade man nog kunnat önska några extra timmar i gymmet för överkroppsstyrkan, men den gode Roger hade en hel del egna (knasiga) idéer angående detta.

Fantastiskt kul urspårning, för övrigt. Jag kan inte ens på något tillkrånglat sätt återknyta till grundfrågan.
Senast redigerad av I-or 2022-11-23 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav pLudio » 2022-11-23 14:31

Finns det något högre ordningens sportfilter för den här tråden?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav I-or » 2022-11-23 14:34

Jo, förresten, högre ordning, d.v.s. hoher Ordnung hänger faktiskt ihop med Tyskland som träder in i VM-turneringen om 26 minuter. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav petersteindl » 2022-11-23 15:03

eljulio skrev:
Zappa skrev:Fotboll suger! Vem är GOAT inom tennis? :)


Nej, fotboll suger inte. Ibra är ju överjävlig. Eller var i alla fall. Sen är frågan svår, när man ska jämföra olika generationer och dess olika förutsättningar.

Som gammal tennisspelare har jag mycket att säga. Men en personlig favorit är utan tvekan Federer. Det var en estetisk skönhetsupplevelse att se honom spela när han var på topp.


+1

Men jag är uppvuxen med att se matcher med Arthur Ashe. Han representerar the noble art of gentlemanship och kunde spela en otroligt vacker tennis. Jag ser Federer som hans efterträdare. I hans bästa stunder undrade jag om det ens var möjligt att slå Federer. Det såg ut som fulländad tennis.
Tittar man på den gamla tennisen och jämför med senare generationer så ser den gamla rätt mossig ut.

Angående högre ordningens filter så har jag inte bestämt mig ännu. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav eljulio » 2022-11-23 15:11

Ashe har jag mycket begränsade erfarenheter av personligen. De tidigaste minnena är från slutet av 70-talet och framåt. Borg var en självklar när jag växte upp som ung spelare. Men jag har alltid gillat eleganta spelare med karaktär. Där platsar självklart Leconte och McEnroe in. Vår egen Edberg hade en lika vacker backhand som ful forehand...

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Zappa » 2022-11-23 16:46

I-or skrev:
eljulio skrev:
Zappa skrev:Fotboll suger! Vem är GOAT inom tennis? :)


Nej, fotboll suger inte. Ibra är ju överjävlig. Eller var i alla fall. Sen är frågan svår, när man ska jämföra olika generationer och dess olika förutsättningar.

Som gammal tennisspelare har jag mycket att säga. Men en personlig favorit är utan tvekan Federer. Det var en estetisk skönhetsupplevelse att se honom spela när han var på topp.


Ja, Federer vinner vad gäller vacker och självklar teknik. Dock hade man nog kunnat önska några extra timmar i gymmet för överkroppsstyrkan, men den gode Roger hade en hel del egna (knasiga) idéer angående detta.

Fantastiskt kul urspårning, för övrigt. Jag kan inte ens på något tillkrånglat sätt återknyta till grundfrågan.


Federer hade en väldigt elegant spelstil men hans backhand var en aning svag vilket Nadal utnyttjade helhjärtat. Men han lyckades förbättra sin backhand ganska mycket vilket var uppenbart när han bl a vann mot Nadal i Australian Open 2017. Federer är min absoluta favoritspelare och han borde ha vunnit en Grand Slam till i finalen mot Djokovic i Wimbledon 2019. Djokovic är nog den bästa spelaren överlag men Nadal är förstås den självklara gruskungen.

Angående filter har jag inget speciellt att tillägga. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav eljulio » 2022-11-23 18:18

Var det filter tråden handlade om? :D

Filt var annars mitt favoritunderlag inomhus. Rätt snabbt, vilket gynnade mig som attackspelare.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Risker med högre ordningens filter?

Inläggav Maarten » 2022-11-23 18:37

Ja, undrar om TS fått svar på sina frågor? :D . Rejäl offside ( :oops: ).

I-or, intressant utläggning. En vän är sportnörd (har flera ggr vunnit tipsresor till NHL och Premier league, samt vars far spelade i Udinese för många decennier sen), han rankar Maradona som GOAT. Detta beaktat att han nästan på egen hand fixade guldet 86 och på det sätt han gjorde det, samt att han fixade scudetton 2 ggr där en del rankar Serie A under denna period som den bästa ligan i historien, detta med Napoli som heller inte var något topplag. Lägg till att fotbollen var kanske som mest råbarkad under 80-talet (enligt vännen i varje fall, jag vet ej), försöken till kapningar av Maradona var brutala.
Messi har jag inte följt, brukar endast kolla på VM/EM. Han har å andra sidan spelat i ett lag som rankats som ett av historiens bästa och dessutom i en mycket ojämn liga, så här är det nästan diametrala förutsättningar mot Maradona. Visst är bollen klistrad på fötterna på Messi de lilla jag sett men upplever inte samma magi som med Maradona. Bias så klart.
Tittar man på listor så varierar de och tidens filter gör sitt. Upplever ibland även att media har ett intresse att boosta nuvarande stjärnor, samtidigt som det ibland kan ske en utveckling med tiden.

Zappa och ejulio, har hört många andra omnämna Federers elegans. Märkligt att de tre giganterna har slagits under samma epok. Här var ju lite intressant statistik: https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Three_(tennis)
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster