Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstånd

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstånd

Inläggav xmag » 2022-12-04 22:19

När jag konstruerar/bygger slutsteg och andra förstärkare observerar jag att olika byggare/konstruktörer rekommenderar olika stora motstånd för förstärkningen. Det kan skilja ganska rejält mellan dem men få förklarar varför just deras val är bra eller rätt.


R1 och R2 i bilden bestämmer förstärkningen:
2022-12-04 210827.png
2022-12-04 210827.png (7.1 KiB) Visad 927 gånger


Vissa använder som R1 220k medan andra kan använda så lågt som 2,2k och bestämmer sedan med R2 vilken förstärkning de vill uppnå. Mina frågor är:

- Vad är det som bestämmer vilket värde R1 skall ha?
- Vilket värde är bäst för R1 och vid vilka förhållanden (om de finns)?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav Morello » 2022-12-04 22:23

- Högre resistans i återkopplingsnätet medför högre brus.
- Lägre resistans medför större kondensator för en given tidskonstant.
- Högre resistans medför större DC-obalans pga DC-strömmarna på OP-stärkarens ingång.
- Högre resistans ökar känsligheten för strökapacitans i mönsterkort samt OP-stärkarens ingångar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav xmag » 2022-12-05 02:57

Morello skrev:- Högre resistans i återkopplingsnätet medför högre brus.
- Lägre resistans medför större kondensator för en given tidskonstant.
- Högre resistans medför större DC-obalans pga DC-strömmarna på OP-stärkarens ingång.
- Högre resistans ökar känsligheten för strökapacitans i mönsterkort samt OP-stärkarens ingångar.

Kan vara bättre med ett lägre värde då men inte för lågt?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav jansch » 2022-12-05 06:08

xmag skrev:
Morello skrev:- Högre resistans i återkopplingsnätet medför högre brus.
- Lägre resistans medför större kondensator för en given tidskonstant.
- Högre resistans medför större DC-obalans pga DC-strömmarna på OP-stärkarens ingång.
- Högre resistans ökar känsligheten för strökapacitans i mönsterkort samt OP-stärkarens ingångar.

Kan vara bättre med ett lägre värde då men inte för lågt?


Ja, men som vanligt måste man utgå ifrån vad man vill uppnå.

- T.ex R1 och R2 belastar ju utgången, Typisk maxlast för en opamp är sådär 600ohm till 2kohm och det gäller ju att kunna ha kvar tillräckligt med "kräm" för den riktiga lasten t.ex ett par hörlurar eller nästa förstärkarsteg.
Dom påverkar ju också strömförbrukning.

- En bra tumregel(!) är också att både + och - ingång skall "se" ungefär lika stor impedans för att minska offset problem.

Opampens datablad är bästa källan till nödvändig information/data. Det finns också en mängd Appl. Handbooks på nätet som är gratis och oftast beskriver praktiskt hur man ka tänka och nyttja data och vad man ska se upp med.
Att det finns så många olika opamps beror ju på att dom är bra på olika saker. Tro dock inte generellt på artiklar av typ "bästa opamp för hifi" bara för att om har låg dist eller lågt brus osv. Allt handlar om HUR opampen används och om någon/några egenskaper då behöver prioriteras.

Även artiklar av typ "vilka opamps låter bäst" bör man förpassa till runda arkivet.....

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav xmag » 2022-12-05 11:13

jansch skrev:
xmag skrev:
Morello skrev:- Högre resistans i återkopplingsnätet medför högre brus.
- Lägre resistans medför större kondensator för en given tidskonstant.
- Högre resistans medför större DC-obalans pga DC-strömmarna på OP-stärkarens ingång.
- Högre resistans ökar känsligheten för strökapacitans i mönsterkort samt OP-stärkarens ingångar.

Kan vara bättre med ett lägre värde då men inte för lågt?


Ja, men som vanligt måste man utgå ifrån vad man vill uppnå.

- T.ex R1 och R2 belastar ju utgången, Typisk maxlast för en opamp är sådär 600ohm till 2kohm och det gäller ju att kunna ha kvar tillräckligt med "kräm" för den riktiga lasten t.ex ett par hörlurar eller nästa förstärkarsteg.
Dom påverkar ju också strömförbrukning.

- En bra tumregel(!) är också att både + och - ingång skall "se" ungefär lika stor impedans för att minska offset problem.

Opampens datablad är bästa källan till nödvändig information/data. Det finns också en mängd Appl. Handbooks på nätet som är gratis och oftast beskriver praktiskt hur man ka tänka och nyttja data och vad man ska se upp med.
Att det finns så många olika opamps beror ju på att dom är bra på olika saker. Tro dock inte generellt på artiklar av typ "bästa opamp för hifi" bara för att om har låg dist eller lågt brus osv. Allt handlar om HUR opampen används och om någon/några egenskaper då behöver prioriteras.

Även artiklar av typ "vilka opamps låter bäst" bör man förpassa till runda arkivet.....

Bra, det var min nästa fråga jag inte behöver ställa, alltså om det är bra eller dåligt att belasta båda ingångarna lika.
Jag håller med om att en hel del måste förpassas till runda arkivet. När jag skall bygga något elektroniskt börjar jag med att ladda ner i stort sett allt som finns om just den kretsen jag avser bygga. Flera av dem talar mot varandra därför sparar jag bara sådant där fler än en påstår samma saker.

(Jag har ett tillägg i min webbläsare som gör om sidor på nätet till en enda fil som sedan är lätt att kategorisera)
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav dewpo » 2022-12-05 18:34

Om man laddar ned specifikations dokumenten på olika kretsar så bukar det nästan alltid finnas en referensimplimentation :| Hur god kvalité brukar dessa hålla? Och hur mycket brukar det finnas att vinna genom att kringgå dem?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav xmag » 2022-12-05 19:34

dewpo skrev:Om man laddar ned specifikations dokumenten på olika kretsar så bukar det nästan alltid finnas en referensimplimentation :| Hur god kvalité brukar dessa hålla? Och hur mycket brukar det finnas att vinna genom att kringgå dem?

Exakt!
Jag gör så och håller mig oftast inom det föreslagna. "Originalet" anger för R1 200k vid singel supply och 20k för dual supply. Ute på nätet blandar elektronikoraklen ganska friskt mellan 20 och 200k. Någon hade till och med 2,2k för R1.

Min fråga härrör från att min krets skall kunna köras med både singel supply och dual supply. Därav vill jag veta hur viktigt det är med rätt storlek på R1.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav jansch » 2022-12-05 21:13

xmag skrev:
dewpo skrev:Om man laddar ned specifikations dokumenten på olika kretsar så bukar det nästan alltid finnas en referensimplimentation :| Hur god kvalité brukar dessa hålla? Och hur mycket brukar det finnas att vinna genom att kringgå dem?

Exakt!
Jag gör så och håller mig oftast inom det föreslagna. "Originalet" anger för R1 200k vid singel supply och 20k för dual supply. Ute på nätet blandar elektronikoraklen ganska friskt mellan 20 och 200k. Någon hade till och med 2,2k för R1.

Min fråga härrör från att min krets skall kunna köras med både singel supply och dual supply. Därav vill jag veta hur viktigt det är med rätt storlek på R1.


Det där förstårjag inte riktigt...
Låga värden är nästan alltid att föredra* om man inte behöver tänka på strömförbrukning förutsatt att det finns kräm kvar att driva nästa steg. Total last på sådär 3-5kohm tål de flesta opampar utan att få försämrad prestanda. Då R1 + R2 lastar utgången är det ju svårt att bestämma R1 utan att definiera önskad förstärkning och få till bra "balans" för ingångarna.

Nu är ju opams väldigt bra och "förlåtande" i den mening att i praktiken kan man laborera med 20 till 200k (R1) och även 1Mohm utan att prestanda försämras/ändras avsevärt om R2 sedan sätts till en förstärkning på 10 till 100ggr.
Dock, att ha ett R1 på 2,2kohm för en vanlig opamp verkar konstigt, även vid mycket låg förstärking.

*Vid mikrofonsteg och andra lågnivåapplikaioner är det bra att motståndsvärden är låga pga termiskt brus.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav xmag » 2022-12-05 23:29

jansch skrev:
xmag skrev:
dewpo skrev:Om man laddar ned specifikations dokumenten på olika kretsar så bukar det nästan alltid finnas en referensimplimentation :| Hur god kvalité brukar dessa hålla? Och hur mycket brukar det finnas att vinna genom att kringgå dem?

Exakt!
Jag gör så och håller mig oftast inom det föreslagna. "Originalet" anger för R1 200k vid singel supply och 20k för dual supply. Ute på nätet blandar elektronikoraklen ganska friskt mellan 20 och 200k. Någon hade till och med 2,2k för R1.

Min fråga härrör från att min krets skall kunna köras med både singel supply och dual supply. Därav vill jag veta hur viktigt det är med rätt storlek på R1.


Det där förstårjag inte riktigt...
Låga värden är nästan alltid att föredra* om man inte behöver tänka på strömförbrukning förutsatt att det finns kräm kvar att driva nästa steg. Total last på sådär 3-5kohm tål de flesta opampar utan att få försämrad prestanda. Då R1 + R2 lastar utgången är det ju svårt att bestämma R1 utan att definiera önskad förstärkning och få till bra "balans" för ingångarna.

Nu är ju opams väldigt bra och "förlåtande" i den mening att i praktiken kan man laborera med 20 till 200k (R1) och även 1Mohm utan att prestanda försämras/ändras avsevärt om R2 sedan sätts till en förstärkning på 10 till 100ggr.
Dock, att ha ett R1 på 2,2kohm för en vanlig opamp verkar konstigt, även vid mycket låg förstärking.

*Vid mikrofonsteg och andra lågnivåapplikaioner är det bra att motståndsvärden är låga pga termiskt brus.

Det är det jag undrar över också, men faktum är att olika personer som konstruerat kretsar med LM1875 har en spridning från 2,2k till 220k på R1. Min ursprungsfrågas innebörd var: Varför så stor skillnad mellan olika konstruktioner med värdet på R1?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav Michael » 2022-12-06 00:46

jansch du kanske har missat att det är ingen "vanlig opamp" xmag pratar om. Utan en effekt op tänkt att driva en högtalare. Så den klarar med lätthet av 2kohm last.

...men mycket bra med generell info i tråden och inte endast för en enda tillämpning.

//Michael

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav jansch » 2022-12-07 16:00

Michael skrev:jansch du kanske har missat att det är ingen "vanlig opamp" xmag pratar om. Utan en effekt op tänkt att driva en högtalare. Så den klarar med lätthet av 2kohm last.

...men mycket bra med generell info i tråden och inte endast för en enda tillämpning.

//Michael


Oj..... ett integrerat slutsteg, inte en operationsförstärkare i traditionell mening.
Mitt fel......

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Integrerad förstärkare - Förstärkningskrets olika motstå

Inläggav xmag » 2022-12-07 22:11

jansch skrev:
Michael skrev:jansch du kanske har missat att det är ingen "vanlig opamp" xmag pratar om. Utan en effekt op tänkt att driva en högtalare. Så den klarar med lätthet av 2kohm last.

...men mycket bra med generell info i tråden och inte endast för en enda tillämpning.

//Michael


Oj..... ett integrerat slutsteg, inte en operationsförstärkare i traditionell mening.
Mitt fel......

Bara lugn, du har långt kvar att matcha mina fel..
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster