REW, Behringer och loopback

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

REW, Behringer och loopback

Inläggav Ronnie » 2022-12-13 11:03

C17A72D0-45E3-40B4-A2FB-CD3CC90A21F4.jpeg
C17A72D0-45E3-40B4-A2FB-CD3CC90A21F4.jpeg (1.28 MiB) Visad 667 gånger

Var ska loopbacksladden in och varför när "ljudkortet" ska undersökas innan man börjar använda REW?
Loop låter som att vi ska skapa rundgång.
Jag förstår ungefär så långt att ett digitalt pip ska in nånstans och sen ut igen genom min USB-sladd och att frekvensgång (och fördröjning?) ska bli uppmätt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav pLudio » 2022-12-13 11:23

Vad skall du göra?

Jag vill minnas att Playback Outputs är Line Out och påverkas inte av Main Out-volymkontrollen på framsidan. Inserts är Line In och går inte genom förstärkaren och Gain-ratten på framsidan, vilket ger bättre ljudkvalité. Så börja med att prova Playback Outputs -> Inserts och se om du får en rimlig ljudnivå.

Prova även https://distortaudio.org/multitone.html

Och se upp med fantommatningen på +48V som är påslagen om du tänker koppla in på framsidan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav pLudio » 2022-12-13 12:51

Och TRS-kontakterna på bilden kortsluter minus till jord i en differentiell (balanserad) utgång så där skall du ha TRRS.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Ronnie » 2022-12-13 13:44

F3718F9B-E11C-4605-840F-4D7ACBE8BBB9.jpeg
F3718F9B-E11C-4605-840F-4D7ACBE8BBB9.jpeg (353.81 KiB) Visad 634 gånger

Ööö. Ja, jag vet inte exakt vad jag håller på med. Att kalibrera Behringern för REW är målet.
Fostex (snygg-david) hjälpte mig att få det hela att funka. Det blev hörlursadapters och 3.5mm-kabel mellan main out och input 1.

Men något är ruttet. Det här är den vackraste frekvensgången REW tycker att Behringern presterar. Ökar jag till max samplingsfrekvens så sjunker diskanten ännu tidigare. 8O

P.S. "Insert" var nog ...för nåt annat. Hade glömt bort att man kunde trycka in instrumentkablar i de speciella XLR-kontakterna, vilket funkade bättre. D.S.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Ronnie » 2022-12-13 13:50

Både Main Out, Mix och Gain för Input 1 justerar nivån för "In" i REW.
Maxade Mix så den står på "PB" ist för "IN". Justeringar av MAIN OUT och GAIN resulterar i mindre distorsion men mer brus eller vice versa.
Har knappt använt den här grunkan förrän nu.
Fostex undrade om jag använder en Mac, och det gör jag. :roll: :D

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Ronnie » 2022-12-13 14:00

TRRS kanske vore ...bra. Jajja. Både adaptrar och kabel är nu TRS.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Ronnie » 2022-12-13 14:09

pLudio skrev:Vad skall du göra?

Jag vill minnas att Playback Outputs är Line Out och påverkas inte av Main Out-volymkontrollen på framsidan. Inserts är Line In och går inte genom förstärkaren och Gain-ratten på framsidan, vilket ger bättre ljudkvalité. Så börja med att prova Playback Outputs -> Inserts och se om du får en rimlig ljudnivå.

Prova även https://distortaudio.org/multitone.html

Och se upp med fantommatningen på +48V som är påslagen om du tänker koppla in på framsidan.

Det låter väl rimligt! Då förstår jag en smula mer av apparaten. Tack för det och ursäkta att jag inte orkade läsa ordentligt innan jag svarade!
Distortaudio har glömt bort att göra en version för mac såklart. Hoppas på att kunna få en gammal PC-laptop av Juanth inom en överskådlig framtid. Då kan man använda Svantes program och grejer också. :D

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Ronnie » 2022-12-13 14:12

Bild

Frekvensgång för UMC204HD enl. Audiosciencereview. Jag har UMC404HD.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Ronnie » 2022-12-13 14:34

36EC48CF-B36D-474F-9927-7299C1138CDC.jpeg
36EC48CF-B36D-474F-9927-7299C1138CDC.jpeg (401.87 KiB) Visad 621 gånger


Aha. Man ska nog vara försiktig med att frångå Apples 48kHz-standard när man använder deras apparater.
44.1 och 192kHz var katastrofala. Nu ser det mer rimligt ut, om än inte som ASRs mätning på 204:an.

Playback output verkar man f ö ska akta sig för om man vill hålla distorsionen nere. 0.2% THD mäter jag med den och när jag får öka gainen lite och vrida ner Main-out-vredet till kl 12 kommer jag ner till 0.03% THD vid samma insignalnivå till REW.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Michael » 2022-12-15 00:53

pLudio skrev:Och TRS-kontakterna på bilden kortsluter minus till jord i en differentiell (balanserad) utgång så där skall du ha TRRS.

"kortsluter" tycker jag är fel ord i detta sammanhang. Då det har en negativ klang. Minus skall kopplas till jord, för att få obalanserad utgång. Så rätt kontakt, om det är det som man vill.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav pLudio » 2022-12-15 10:31

Michael skrev:
pLudio skrev:Och TRS-kontakterna på bilden kortsluter minus till jord i en differentiell (balanserad) utgång så där skall du ha TRRS.

"kortsluter" tycker jag är fel ord i detta sammanhang. Då det har en negativ klang. Minus skall kopplas till jord, för att få obalanserad utgång. Så rätt kontakt, om det är det som man vill.

Nu är det ju balanserade kontakter i båda ändar i Behringern så det är fel kabel.

Den allmänna rekommendationen när man bygger XLR/TRRS -> RCA/TRS kabel är att inte koppla in minus men i en RCA/TRS -> XLR/TRRS kabel skall minus förstås kopplas till signaljord i kabeln. Och det är bäst att hålla sig till XLR där som inte går att använda åt fel håll.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav steveo1234 » 2022-12-15 12:45

Jag började min PEQ-resa med en behringer 1124p och en analog SPL-meter och rekommenderar STARKT att inte göra detsamma. Användning av REW, minidsp och tillhörande mic är så otroligt mycket enklare...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav Michael » 2022-12-17 11:42

pLudio skrev:Nu är det ju balanserade kontakter i båda ändar i Behringern så det är fel kabel.
Ja då bör man använda balancerad kabel (och det skrev jag inget om).

pLudio skrev:Den allmänna rekommendationen när man bygger XLR/TRRS -> RCA/TRS kabel är att inte koppla in minus men i en RCA/TRS -> XLR/TRRS kabel skall minus förstås kopplas till signaljord i kabeln. Och det är bäst att hålla sig till XLR där som inte går att använda åt fel håll.

Om en mono TRRS inte klarar en TRS, så anser jag att apparaten är felkonstruerad (och bör kastas på tippen). Det är ju liksom hela iden med ett sådant uttag, att det går att ansluta både TRRS och TRS. Nu har jag inte detalj granskat alla Behringer, men de jag tittat på så har de varit konstruerade för att kunna ta TRS i TRRS. Som användare måste man kunna ta för givet att den går. Annars är det ju bara hänvisa till konstruktionsfel och reklamera. Måste dock vara uppmärksamman på om det är en mono signal eller stereo. Så visst kan det ses som en dålig lösning med TRRS kablar för mono signal. För kablarna kan misstas och sättas i stereo uttag, med kortis som följd. Men det samma gäller ju för mono TRS också, tex mikkabel.

En helt annan histora för XLR. Där skall man räkna med att (i alla fall för hifi produkter) att ingen av utgångarna (plus och minus) får kortslutas.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: REW, Behringer och loopback

Inläggav pLudio » 2022-12-31 13:03

Jag menar förstås TRS och inte TRRS. Vet inte varför jag räknade isoleringsringarna istället men skyller på glöggen.

Har skaffat en XLR-adapter och skall se vad jag får för mätresultat på min Behringer UMC204HD som jag annars använder till mätmikrofonen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster