Bilbasar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-14 15:38

Har byggt några subbar genom åren och då oftast av PA-element eller JBL-bilbasar ur deras "bättre" segment.

Kruxet är att det ofta blir ganska stora lådor. Det finns ju en uppsjö bilbasar av diverse fabrikat som jag aldrig tittat åt, mest av rädsla för kvaliteten över tid. Med JBL, RCF, Beyma osv vet man att grejerna håller mycket länge om man matar dem enligt spec.

Men med dagens specar på bilelementen, dels hur dom presterar i små lådor, och dels effekttåligheten börjar man ju bli sugen.

Undrar om man verkligen kan lita på siffrorna? Får en känsla av att mycket är kinatillverkat (behöver inte vara dåligt för det) men när man ser ett element som ensamt ska klara en hel sida på ett PA-steg där man normalt sett har 4 st 18" så börjar man ju undra.....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bilbasar

Inläggav I-or » 2022-12-14 17:41

Bilbasarna offrar nästan alltid alltför mycket verkningsgrad för att fungera väl passivt i pyttesmå lådor. Dessutom uppvisar de oftast relativt hög distorsion.

Det vettigaste är att konstruera en så stor låda som man har plats för. Sedan stoppar man i, passivt och uråldrigt sett, för stora element för kavitetsvolymen för att slutligen ekvalisera till vettig frekvensgång. Detta ger klart mest välljud både för pengarna och det utrymme som man förlorar i lyssningsrummet. Det man förlorar i akustisk verkningsgrad kompenserar man enkelt och billigt med elektrisk verkningsgrad i form av klass D-förstärkare.

BMS 12S305 och 18N862 är utmärkta val, liksom Dayton RSS315HF och RSS390HF. Välj det element som passar storleksmässigt och har det för tillfället bästa priset för erfordelig luftpumpningskapacitet. Dayton-elementen kräver dock mer effekt framförallt för att drivas maximalt över ca 60 Hz i en någorlunda normal låda, men i 12"-fallet kompenseras detta via ett märkbart större xmax.

När det gäller jämförelser med PA-världen så måste man hålla i minnet att de systemen är tänkta att användas med max belastning i stort sett hela tiden. Toppfaktorn är låg, vilket medför att medelbelastningen både mekaniskt och termiskt är sådär en tiopotens högre än i HiFi-sammanhang.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-14 18:16

Jag har kikat på dessa basar. Ground Zero GZNW 30SPL-D1 men givetvis inte hugget i sten. Tanken är att bygga en låda med 3st portade kammare enligt tillverkarens rekommendationer, alltså 3 12" i en låda. (kan bara ha en låda platsmässigt. Den skulle funka estetiskt hos mig med den storlek den hamnar på. I serie skulle elementen tillsammans hamna mellan 5-6 ohm, och steget är ett I-tech 6000 bryggat givetvis

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bilbasar

Inläggav Calleberg » 2022-12-14 18:38

Tumregel :)

Av dessa tre kan du bara ha två samtidigt

Liten Volym
Lättdrivet
Lååååååg Bas

:)

Åsså en länk till en bilbas som nog kan funka bra hemma

https://www.amazon.se/dp/B003VUTCPA/ref ... s_redirect
Senast redigerad av Calleberg 2022-12-14 18:42, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-14 18:40

Calleberg skrev:Tumregel :)

Av dessa tre kan du bara ha två samtidigt

Liten Volym
Lättdrivet
Lååååååg Bas

:)


Då antar jag med basarna jag nämnde ovan att jag hamnar på liten volym och lååååååg bas

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bilbasar

Inläggav Calleberg » 2022-12-14 18:44

heliac skrev:
Calleberg skrev:Tumregel :)

Av dessa tre kan du bara ha två samtidigt

Liten Volym
Lättdrivet
Lååååååg Bas

:)


Då antar jag med basarna jag nämnde ovan att jag hamnar på liten volym och lååååååg bas


Ingen aning för jag ser ingen länk... :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-14 18:46

Calleberg skrev:
heliac skrev:
Calleberg skrev:Tumregel :)

Av dessa tre kan du bara ha två samtidigt

Liten Volym
Lättdrivet
Lååååååg Bas

:)


Då antar jag med basarna jag nämnde ovan att jag hamnar på liten volym och lååååååg bas


Ingen aning för jag ser ingen länk... :wink:


https://bilstereohornan.se/produkt/grou ... gI0KvD_BwE

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Bilbasar

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-14 18:46

Ja har kollat runt på bilbasar åxå å de finns en hel del fina element där.

Ja fastna för ett m dubbla 8" från Digtal Design.
Tyvvär va dom restade å inget fanns för nästa leverans.
Så brann projektet inne.

Ja köpte SB Acoustics istället.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bilbasar

Inläggav Calleberg » 2022-12-14 19:03

heliac skrev:
Calleberg skrev:Tumregel :)

Av dessa tre kan du bara ha två samtidigt

Liten Volym
Lättdrivet
Lååååååg Bas

:)


Då antar jag med basarna jag nämnde ovan att jag hamnar på liten volym och lååååååg bas


Nope, Det där blir en lättdriven(relativt) pytteliten lådda.
För att inte tala om Dyyyyyrt...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bilbasar

Inläggav I-or » 2022-12-14 19:22

En snabb blick på GZNW 30SPL-D1 visar att mycket distorsion för pengarna lär det handla om, åtminstone. Resonansfrekvensen är hög och induktansen lär vara skyhög relativt resistansen (för övrigt olinjär som attan), men hur hög den är uppges ej, vilket även gäller den aktiva arean. Specifikationen är alltså inte användbar för HiFi-konstruktioner. Dessutom kommer sant xmax att ligga närmare 20 mm än 35 mm. Elementet är helt klart endast konstruerat för extrema ljudtrycksnivåer, kvantitet snarare än kvalitet och som brukligt är i billjudsbranschen, illa specificerat.

Ett långt mycket bättre val är BMS 18N862 för ungefär samma pris som ett av dessa element. Maximal någorlunda linjär luftpumpningskapacitet är i realiteten bara marginellt lägre än för tre av dessa element. Distorsionen är sannolikt i runda slängar 3 ggr lägre för BMS 18N862 vid mer rimliga ljudtrycksnivåer.

Bygg en basreflexlåda om ca 180 liters nettovolym (rekommenderad volym för bilbasarna är 60 liter netto per styck), stäm av porten till lämplig frekvens efter användningsområdet (bilbasarna rekommenderas en alldeles för hög avstämningsfrekvens för HiFi-bruk) och ekvalisera till vettig frekvensgång. Crown I-Tech 6000 levererar långt mer effekt än tillräckligt. Du kommer inte att bli missnöjd.

Det kan vara trevligt att spara ca 13 kkr och dessutom erhålla betydligt högre ljudkvalitet på köpet. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-14 20:24

Mmh...det är många parametrar att ta i beaktande. Jag har idag 2st Jbl SUB1500 i varsin sluten låda på 70 liter. Dessa hänger inte med mina frontar när det skall spelas högt. Och förstå mig nu rätt, om jag spelar Chris Jones eller Sarah Menescal, utan eq, då funkar det även att spela riktigt högt. Men när man dricker öl med kompisarna och spelar EDM med lite hängmatta då börjar det bli problem. En första tanke var att bygga en ny portad låda till dem för att få upp verkningsgraden men lådan blir för stor. 1500:an tycker jag är ett välljudande element men kan tänka mig att göra avkall på kvaliten i utbyte mot ljudtryck, när man ända skall spela ”skräpmusik” men vill som sagt inte gå upp nåt större i lådvolym.

Det är ju inte ovanligt att två st dubbel15+2”-toppar stöds av 4st dubbel-18. High-end..nej. Men det krävs för att få igång partyt.

Den 18” du hänvisar till är helt klart intressant, men sett bara ljudtryck är jag osäker på om den fyller mina behov. Lika osäker är jag på de andra 3 basarna. 2st 2242or hade funkat...men då är jag där igen...med för stor låda.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bilbasar

Inläggav dewpo » 2022-12-14 20:47

Hur är basarna du har placerade? Man vinner ett par dB med hörn placering om det inte redan är det du har?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bilbasar

Inläggav Maarten » 2022-12-14 21:27

Herregud, 18N862 blåser ju ut nästan allt... räcker inte den? Bilbasen Ground Zero GZNW 30SPL-D1 lär nog vara "ground zero" i jämförelse? (Beroende på hur man tolkar data, Xmax 70 mm brukar ge Xlin 35 mm och så är det kanske topp-till-topp som angvitis och då är 18N862 ca 3 ggr mer kapabel och nog mångdubbelt bättre avseende distorsion). Och 18N862 är minst dubbelt så kapabelt som JBL 2242.

Se Portad låda till BMS 18n862

Bild

Samt:
Basbygge AE TD15H.

Bild


Distorsionen är ju superlåg: viewtopic.php?f=3&t=72458&p=2211123&#p2209379..
"18n862 ligger till i relation till andra, mycket bra trots 10db högre ljudtryck (data är hämtat från VoiceCoil och Hificompass"

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-14 21:33

Ja den där BMS basen verkar potent. Jag uppskattade bara utrymmet där lådan skall stå men har mätt nu när jag är hemma från jobbet. 300 liter låda ska kunna få plats om jag inte mäter fel. Skulle det gå att knö in 2st såna bms i en portad kavitet på ca 300 liter?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bilbasar

Inläggav Maarten » 2022-12-14 23:04

Kan gå men blir tight. Utmaningen blir porten till ett så kapabelt element. Läs trådarna ovan och/eller simulera i t ex basta. https://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
Enkelt att simulera. Svårare att få till en bra port men det finns mycket att inspireras av i ovan trådar.

Här är ytterligare en variant av dr Calleberg: viewtopic.php?f=3&t=72458&start=0#p2198354
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bilbasar

Inläggav I-or » 2022-12-14 23:47

heliac skrev:Ja den där BMS basen verkar potent. Jag uppskattade bara utrymmet där lådan skall stå men har mätt nu när jag är hemma från jobbet. 300 liter låda ska kunna få plats om jag inte mäter fel. Skulle det gå att knö in 2st såna bms i en portad kavitet på ca 300 liter?


Ja, det fungerar bra. Maximal utloppshastighet kan sättas till 20 m/s med välutformad port/portar.

Vad gäller jämförelsen mellan BMS 18N862 och Ground Zero GZNW 30SPL-D1 bör man komma ihåg att verkligt xmax (för Bl om 80 % av max) för BMS 18N862 ligger vid ca 17 mm kontra de 19 mm som specificeras. Uppskattningsvis handlar det om ca 20 mm för Ground Zero GZNW 30SPL-D1, vilket medför att 3 st sådana enheter kommer att kunna pumpa något mer luft, men förstås till ett betydligt högre pris och med största sannolikhet betydligt högre distorsion ända upp till överstyrning.

Två BMS-basar vinner självklart jämförelsen på alla sätt, även ekonomiskt, och kommer att ge rent monstruösa linjära ljudtrycksnivåer med välutformade portar och ett slutsteg som Crown I-Tech 6000. Glöm inte att ekvalisera, bara, och håll i hatten! :D
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-15 08:02

I-or skrev:
heliac skrev:Ja den där BMS basen verkar potent. Jag uppskattade bara utrymmet där lådan skall stå men har mätt nu när jag är hemma från jobbet. 300 liter låda ska kunna få plats om jag inte mäter fel. Skulle det gå att knö in 2st såna bms i en portad kavitet på ca 300 liter?


Ja, det fungerar bra. Maximal utloppshastighet kan sättas till 20 m/s med välutformad port/portar.

Vad gäller jämförelsen mellan BMS 18N862 och Ground Zero GZNW 30SPL-D1 bör man komma ihåg att verkligt xmax (för Bl om 80 % av max) för BMS 18N862 ligger vid ca 17 mm kontra de 19 mm som specificeras. Uppskattningsvis handlar det om ca 20 mm för Ground Zero GZNW 30SPL-D1, vilket medför att 3 st sådana enheter kommer att kunna pumpa något mer luft, men förstås till ett betydligt högre pris och med största sannolikhet betydligt högre distorsion ända upp till överstyrning.

Två BMS-basar vinner självklart jämförelsen på alla sätt, även ekonomiskt, och kommer att ge rent monstruösa linjära ljudtrycksnivåer med välutformade portar och ett slutsteg som Crown I-Tech 6000. Glöm inte att ekvalisera, bara, och håll i hatten! :D


Har ingen koll på dessa "program" öht men får väl ta ner Basta och prova. Läste om BMS elementet igår och tyckte mig se en rek om 170 liter, detta kan jag nog inte nå per element i egen kammare. Är det bättre att satsa på bägge elementen i en kammare om jag bara kan komma till 300 liter?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bilbasar

Inläggav Calleberg » 2022-12-15 11:38

Bygg det du får plats med,. Jag skulle byggt två separata lådor enbart av logistiska skäl. Men du kanske har travers i lyssningsrummet. :)

300 eller 360 liter blir inte så stor skillnad att jag skulle ens övervägt att bara bygga med en.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bilbasar

Inläggav I-or » 2022-12-15 12:23

Man kan glömma rekommenderade kavitetsvolymer. Dessa är anpassade för att ge en vettig passiv frekvensgång, men detta är ingenting som man behöver bry sig om idag när man ändå ekvaliserar. De enda tydliga anledningarna till att man behöver en hygglig volym är att man vill ha en rimlig verkningsgrad och att porten måste få plats i en basreflexlösning. I viss grad ger en större volym även lägre distorsion, men detta utgör sällan något påtagligt praktiskt problem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bilbasar

Inläggav Calleberg » 2022-12-15 13:20

Och när jag ändå är inne på ämnet logistik. Om du inte redan har materialet hemma, bygg i Plywood. Skippa MDF och Spånskiva
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-15 15:25

Ja…jag får väl som sagt simulera dessa BMS i basta efter jag mätt noggrant utrymmet där den ska stå.

Var inne på BRL och kände på ett par bilbasar av tveksamma fabrikat. Dom är ju fruktansvärt styva i upphängningen…jag vet att om man bromsar en kon som spelar med handen distar det ju direkt..så dessa borde bara fungera om man pressar dem hårt. Om ens det…

Sen är det ju som så att när man står inne på Dollarstore å det rasslar i fiskedragen när epa traktorerna kör förbi utanför…kan man ju inte förneka att dom har ett satans ljudtryck. Men det är förmodligen inom ett snävt register och man hittar antagligen låtar som passar extremt bra för max ljudtryck i sin egen setup.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Bilbasar

Inläggav VintageHiFi » 2022-12-15 18:39

heliac skrev:Ja…jag får väl som sagt simulera dessa BMS i basta efter jag mätt noggrant utrymmet där den ska stå.

Var inne på BRL och kände på ett par bilbasar av tveksamma fabrikat. Dom är ju fruktansvärt styva i upphängningen…jag vet att om man bromsar en kon som spelar med handen distar det ju direkt..så dessa borde bara fungera om man pressar dem hårt. Om ens det…

Sen är det ju som så att när man står inne på Dollarstore å det rasslar i fiskedragen när epa traktorerna kör förbi utanför…kan man ju inte förneka att dom har ett satans ljudtryck. Men det är förmodligen inom ett snävt register och man hittar antagligen låtar som passar extremt bra för max ljudtryck i sin egen setup.


Baselementen för bilstereo av idag verkar endast handla om slaglängd, ljudtryck & effekttålighet, hur det låter ja det är ju mindre viktigt.

Jag jobbade för ca 30 år sedan på DLS, dom element vi körde med på den tiden var baserade på vanliga HiFi element från kända tillverkare.
Ena förändringarna var att basarna oftast hade dubbla talspolar. Detta var tiden innan DLS började med mer skräddarsydda sina element.
Tillverkarna vi använde var: Audax, Seas, Sinus, Focal
Stor fördel när man som yngling kunde jobba över lite mot en uppsättning element till hemmabygget. :mrgreen:

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-15 18:54

Uppenbart är ju en stor del av kunderna oxå ute efter dessa egenskaper hos baselementen. När man själv var i "svängen" och byggde med JBLs GTI 12" som på den tiden var baserade på 2206 så hade man ju ljudkvalite och för all del tryck...men inte i närheten av det tryck ungarna har idag..på bekostnad av ljudkvaliten då.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Bilbasar

Inläggav VintageHiFi » 2022-12-15 19:25

heliac skrev:Uppenbart är ju en stor del av kunderna oxå ute efter dessa egenskaper hos baselementen. När man själv var i "svängen" och byggde med JBLs GTI 12" som på den tiden var baserade på 2206 så hade man ju ljudkvalite och för all del tryck...men inte i närheten av det tryck ungarna har idag..på bekostnad av ljudkvaliten då.


Det som många ungdomar har i bilarna idag är väl det som betecknades som dB-dragrace prylar när man jobbade med detta i början av 1990-talet
Bara en massa brölande otydlig bas som skakar loss rosten från gamla A-traktorer. :mrgreen:

Vi byggde en hel del bandpass lådor som gav hyfsat tryck med 2 x 10" / 2 x 12" men som sagt inte i närheten av det tryck man har idag dock lärt det rätt anständigt ur dessa lådor.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-16 13:05

Sitter och grejar lite med Basta utan att kunna nåt större om det. Hur ska man tänka kring hastigheten i porten/portarna?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bilbasar

Inläggav Calleberg » 2022-12-16 14:25

Det är lätt att göra "misstaget" att automatiskt dimensionera för full utstyrning. Det är inte säkert att det behövs. Kolla först hur mycket effekt som krävs för att driva basarna lite över xmax låt oss säga 19,5-20mm och vilken ljudtrycksnivå det isåfall skulle ge.

Svara sedan på frågorna.

#1 Kommer jag ha den effekten tillgänglig? (och pallar elementen?)

#2 Kommer jag verkligen någonsin kunna utnyttja den ljudkapaciteten och dessutom samtidigt vid dessa nivåer(vara tillräckligt nykter för att) bekymra mig om lite hög distorsion/kompression från porten?


Om ja på båda så har I-or gett dig svaret.

JAG har (inte längre) några större problem med att låta en någotsånär genomtänkt slitsport nå 30m/s vid full tilt (under förutsättning att" Vmax" inträffar under 30Hz) om det är enda sättet att få konstruktionen att gå ihop.
En sådan port riskerar/kommer iochförsig att höras men bara på (i ditt fall troligen Tinnitusnivåer) och om inget annat på inspelningen maskerar portens ljud.

Och här blir det återigen läge att hänvisa till länken i min signatur... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-16 14:47

Gör garanterat nåt fel. Har lagt in 170 liter och 32hz med samma portstolek som bms föreslår på sin hemsida. Den röda ska visa excursion at mol. Eller visar den bara "en väg" så att man skall dubbla?

basta1.PNG
basta1.PNG (27.85 KiB) Visad 932 gånger

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-19 20:55

Har grejat med Basta en bra stund nu och även läst en del i instruktionerna. Känner mig osäker på en del saker.

Ska jag sätta bägge basarna i en större volym om ca 350 liter eller var och en i typ 140 liter styck? Det skall vara en låda oavsett.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bilbasar

Inläggav Maarten » 2022-12-20 20:16

För och nackdelar i det valet. Fokusera på porten och hur stora lådor du vill ha.

Så får jag det: 140 liter, 20 resp 22 Hz.

18N862-140-liter.png
18N862-140-liter.png (174.45 KiB) Visad 808 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Bilbasar

Inläggav heliac » 2022-12-21 17:53

Nu är 2st BMS beställda.

Återstår bara att bestämma låddesign. Utrymme för vettig volym finns.

Behöver nog hjälp av någon som är mer bevandrad än jag själv.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster