Hur ser analog klippning ut?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav Bill50x » 2022-12-18 00:35

matssvensson skrev:Jag hittar inte att inspelningen finns i andra varianter än direktgraverad LP, så det behövs någon annan som rippat samma skiva för att jämföra. Eller så sänker du gain i din Linto och gör ett nytt försök.

Frågan är hur förstärkningen minskas i Linto. Dämpning av ingångssignalen eller lägre förstärkning? Jag tror det senare och det kommer alltså inte påverka en för hög insignal. Dessutom är "omkopplingen" mellan de olika förstärkningsgraderna att man klipper av en bygel vilket gör att man (dvs jag) drar sig för operationen om den inte är helt nödvändig. För min egen del har en LP (vinyl om du så vill) oftast samma innivå som en CD-spelare eller strömmande media vilket är ganska händigt. Historiskt har ju kassettspelare, tuners och andra liknande apparater haft en nominell utnivå på 0,75 volt och känsligheten på phonoingången i paritet med detta. Men när CD-spelarna dök upp valde man av någon anledning typ 2 volt som nominell nivå vilket gjorde att CD-spelaren alltid lät mycket högre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav idea » 2022-12-18 11:13

När jag googlar ditt ljudkort så står det att det finns inbyggt RIAA, stämmer det? Prova att använda det i så fall, kanske förstärkningen är lägre denna väg.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-18 12:07

De direktgraverade skivorna brukade skryta med vilken hög utstyrning de hade. Stereophile tyckte ju att överstyrningsmarginalen för Linto var lite låg. Det kan vara anledningen till klippningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav hifikg » 2022-12-18 13:12

RogerGustavsson skrev:De direktgraverade skivorna brukade skryta med vilken hög utstyrning de hade. Stereophile tyckte ju att överstyrningsmarginalen för Linto var lite låg. Det kan vara anledningen till klippningen.


Fast det är bara Bill50x som använt Linto.
Jag har spelat den där skivan på min anläggning ganska många gånger när den var nyanskaffad och kan inte minnas att den låtit dåligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav matssvensson » 2022-12-18 13:47

Bill50x skrev:Frågan är hur förstärkningen minskas i Linto. Dämpning av ingångssignalen eller lägre förstärkning? Jag tror det senare och det kommer alltså inte påverka en för hög insignal. Dessutom är "omkopplingen" mellan de olika förstärkningsgraderna att man klipper av en bygel vilket gör att man (dvs jag) drar sig för operationen om den inte är helt nödvändig.

I en förstärkare spelar det ingen roll för marginalen till överstyrning om den justeras med dämpning av insignal eller sänkt förstärkning. En förstärkare skapar idealt en större men likadan version av insignalen, det vill säga per definition måste den mindre versionen då rymmas inom förstärkarens gränser innan själva förstärkningen.

I Linto skulle det förvåna mig om justeringen sker på annat vis än sänkt förstärkning. Att ytterligare dämpa en redan pytteliten insignal verkar inte klokt ur prestandaperspektiv.

Som jag förstår ska det gå att löda tillbaks bryggan för högre förstärkning igen när du har spelat klart dina knasigaste skivor 8). Om du är osäker på modifieringen kan säkert en pålitlig Linn-handlare hjälpa till.

Idén om att skicka signalen direkt från skivspelaren till ljudkortet är ju också innovativ. Även om kvaliteten/anpassningen inte blir den bästa borde du kunna konstatera om klippningen finns kvar (sannolikt då ingraverat i skivan) eller inte (Linton överstyr).

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav Bill50x » 2022-12-18 17:22

matssvensson skrev:Som jag förstår ska det gå att löda tillbaks bryggan för högre förstärkning igen när du har spelat klart dina knasigaste skivor 8). Om du är osäker på modifieringen kan säkert en pålitlig Linn-handlare hjälpa till.

Jag har inga problem med att löda en liten brygga på plats (har instruktioner om vilken tråd som ska knipsas av), men det är helt enkelt för mycket jobb för en skiva som inte har någon värdefull musik inspelad. Jag tror inte riktigt på teorin om klippning med tanke att två mer kvalifiverade set-up'er låter i stort sett lika illa.

Kanske skivan helt enkelt är avspelad för många gånger med en pickup som inte kunnat spåra ordentligt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav matssvensson » 2022-12-18 19:05

Bill50x skrev:Kanske skivan helt enkelt är avspelad för många gånger med en pickup som inte kunnat spåra ordentligt?

Jag har svårt att tro en felspårande pickup skulle lyckas kapa toppar så snyggt som du visat i bilderna.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav Morello » 2022-12-18 19:11

Som sagts förut - koppla in försteget mellan RIAA-steg och ljudkortets ingång och justera nivån så att ljudkortet ej överstyr.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-18 19:45

Det ena youtubespåret gav detta svar med MasVis:

Flamenco Fever - Felipe De La Rosa “Hands and Feet”.gif
Flamenco Fever - Felipe De La Rosa “Hands and Feet”.gif (31.11 KiB) Visad 556 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav goat76 » 2022-12-18 21:07

RogerGustavsson skrev:Det ena youtubespåret gav detta svar med MasVis:

Flamenco Fever - Felipe De La Rosa “Hands and Feet”.gif


Det där ser ju rätt snyggt ut. Jag misstänker fortfarande precis som Morello att Bill fått för sig att det räcker med att sätta ut-nivån rätt i Audacity, men det hjälper föga ifall det är in-nivån som klipper.

Bill50x, du behöver inte skämmas ifall det är det som felat, gör bara en ny inspelning där du justerar ner in-nivån (gain) på den kanal du valt att spela in på i Audacity. Du bör hålla in-nivån för själva inspelningen med god marginal till klippningshränsen, sen kan du anpassa nivån för den slutgiltiga slutrenderingen till valfri peak-nivå, säg -0.5 eller -1 dB under den digitala klippningsgränsen.
Behandla med andra ord processen i två enskilda steg där första steget är inspelningen med god marginal, och där det andra steget är nivåanpassning för att färdigställa det slutgiltiga färdiga spåret.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav Bill50x » 2022-12-19 00:10

goat76 skrev:Bill50x, du behöver inte skämmas ifall det är det som felat, gör bara en ny inspelning där du justerar ner in-nivån (gain) på den kanal du valt att spela in på i Audacity. Du bör hålla in-nivån för själva inspelningen med god marginal till klippningshränsen, sen kan du anpassa nivån för den slutgiltiga slutrenderingen till valfri peak-nivå, säg -0.5 eller -1 dB under den digitala klippningsgränsen.
Behandla med andra ord processen i två enskilda steg där första steget är inspelningen med god marginal, och där det andra steget är nivåanpassning för att färdigställa det slutgiltiga färdiga spåret.

Jag skäms inte ;-)

Men jag förstår dig inte riktigt. Menar du att jag i Audacity ska ratta in-nivån? Eller att jag ska dämpa insignalen till det externa ljudkortet? För det kan ju vara så att det är ljukortet som klipper. Mitt lilla bekymmer är dock att såväl den analoga avspelningen som den digitala låter lika illa. Och som tidigare påpekat, inte bara hos mig. Men kurvorna i den rippade filen ser väldigt märkliga ut. Men jag ska testa lite inspelning till - snyggare kurvor går nog att få till men skivan låter ju inte bra ändå.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav goat76 » 2022-12-19 04:41

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Bill50x, du behöver inte skämmas ifall det är det som felat, gör bara en ny inspelning där du justerar ner in-nivån (gain) på den kanal du valt att spela in på i Audacity. Du bör hålla in-nivån för själva inspelningen med god marginal till klippningshränsen, sen kan du anpassa nivån för den slutgiltiga slutrenderingen till valfri peak-nivå, säg -0.5 eller -1 dB under den digitala klippningsgränsen.
Behandla med andra ord processen i två enskilda steg där första steget är inspelningen med god marginal, och där det andra steget är nivåanpassning för att färdigställa det slutgiltiga färdiga spåret.

Jag skäms inte ;-)

Men jag förstår dig inte riktigt. Menar du att jag i Audacity ska ratta in-nivån? Eller att jag ska dämpa insignalen till det externa ljudkortet? För det kan ju vara så att det är ljukortet som klipper. Mitt lilla bekymmer är dock att såväl den analoga avspelningen som den digitala låter lika illa. Och som tidigare påpekat, inte bara hos mig. Men kurvorna i den rippade filen ser väldigt märkliga ut. Men jag ska testa lite inspelning till - snyggare kurvor går nog att få till men skivan låter ju inte bra ändå.

/ B


Det beror på, det kan antingen vara ljudkortet som klipper, eller så är det input level i Audacity som är satt för högt.

1. Ifall det är ljudkortet som orsakar klippning så behöver du ratta ner nivån för det tills du i Audacity ser att in-nivån inte längre klipper. Nu är inte jag van vid just Audacity, men i Reaper ser man tydligt om in-signalen klipper bara genom att titta på level indikatorn som som ”studsar” upp mot noll-dB-gränsen.

2. Ifall det inte är ljudkortet som klipper så behöver du ratta ner input level i Audacity, vilket kan ses i nedanstående videoklipp.


Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav paa » 2024-03-19 13:01

Var det samma hårdvara som hade problem med 45-varvsutgåvan av Blinkar Blå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav Bill50x » 2024-03-19 13:31

paa skrev:Var det samma hårdvara som hade problem med 45-varvsutgåvan av Blinkar Blå?

Nu är jag inte riktigt med... har jag, eller någon, haft problem med Blinkar Blå? Hjälp en gammal man att minnas ;-)

Men vad som i sammanhanget med den diskuterade direktgraverade skivan är att jag numera kan spela in på datorn direkt via nätverket, med programvaran Songcorder. Här finns det flera invändningar:
1) Jag har inte längre tillgång till skivan
2) Låter det illa i högtalarna lär det låta illa i den rippade filen.
3) Kedjan pu/riaa är fortfarande densamma.

Men det vore intressant att se eventuell skillnad i vågformen.

För att inte tala om att veta hur Songcorder fungerar. Programmet kan ju rimligen inte veta hur en analog signal utvecklar sig under avspelning (Bolero eller 1812!) och i efterhand se till att dynamik/kvalitet/etc är original.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav paa » 2024-03-19 16:22

Det var hos Jansson på Kungsholmen, dvs ett tag sedan…
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav Bill50x » 2024-03-20 00:26

paa skrev:Det var hos Jansson på Kungsholmen, dvs ett tag sedan…

Nej, det var Eva Dahlgren - "Mitt Liv" som klippte ordentligt. Och det gör den fortfarande inte hos mig.
https://www.dropbox.com/scl/fi/g6fvltvp ... ath8p&dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav paa » 2024-03-20 01:33

Bill50x skrev:
paa skrev:Det var hos Jansson på Kungsholmen, dvs ett tag sedan…

Nej, det var Eva Dahlgren - "Mitt Liv" som klippte ordentligt. Och det gör den fortfarande inte hos mig.
https://www.dropbox.com/scl/fi/g6fvltvp ... ath8p&dl=0

/ B


Bill50x skrev:
paa skrev:Jag var också där och min 45-varvare med Blinkar Blå lät också illa, men det lät väl mest som att något blev överstyrt eller att pickupen inte spårade tillräckligt bra?

Jo, det var precis så det lät och jag misstänker att det var ingången på Denon-förstärkaren som klippte.

Det första jag gjorde när jag kom hem efter kvällsövningen var att koppla in LP12:an och provspela ED-maxin. Och den lät precis som den skulle. Rent och dynamiskt. Så antingen gillade LP12:an inte vägghyllan eller så klippte Denon'en. Kan inte komma på någon annan rimligare förklaring. I så fall skulle jag nog få nobel-priset ;-) (ska priset stavas med gement eller versalt N?

/ B
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav Bill50x » 2024-03-20 11:36

paa: *Mästarnas Mästare* i sökning :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hur ser analog klippning ut?

Inläggav hcl » 2024-03-24 20:54

Linton kan leverera Max 10 V ut, vilket överstiger vad ljudkortet kan ta emot utan att dämpa signalen. Möjligen gör det göra genom styrning till ljudkortet, men enklast är nog ändå att köra genom försteget.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-soundblaster-x-fi-hd.6367/
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster