Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav Adhoc » 2022-12-18 01:08

Jag fick ett skumt resultat när jag ville mäta totala motståndet för 2 st seriekopplade högtalare med en multimeter. Någon som stött på något liknande / har en förklaring till det skumma resultatet?

Högtalare: 2 st gamla små "platta" Canton LE-101 som rotats fram ur garderoben. Tänkta som seriekopplade för 1 st surroundmonokanal, 1 st framför + 1 st bakom huvudet (som Voice of God i taket). Cantons etikett säger 4 … 8 ohm, 45-26000 Hz, 45 W max (85 W musik).

Multimeter: En no-name med beteckningen CHY 17 från Elfa, ca 600kr från Elfa för ca 12 år sedan. Finns inte med längre i senaste Elfa Distrelec men möjligheterna påminner ganska mycket om denna: https://www.elfa.se/sv/digital-trms-mul ... track=true

Mätresultat med inställning minområdet <200 ohm + summer: ”0L” ohm och summern är tvärtyst, både för 1 st Canton högtalare och 1+1 st seriekopplade. Mäter jag på 1 st av Naqrefs / Bremen pK-högtalare visas 3,9 ohm och summern väsnas, mäter jag på andra högtalare visas liknande värden och summern väsnas. Kopplar jag bara ihop mätkablarna mot varandra visar multimetern 0,3 ohm och summern väsnas. Kopplas 1 st 9 V-batteri till polerna på Canton-högtalaren ploppar baselementet till.

Jag tog fram en gammal receiver och CD-spelare ur gömmorna och kopplade in Canton-högtalarna. Nemas problemas. -Det kommer ljud ur båda Canton-högtalarna, utan skrap eller missljud.

Men … vofför blir resultatet på detta viset? Varför noll ljud från summern och ”0L” ohm på multimeterdisplayen (”0L” tolkar jag som oändlig). Kan det finnas någon komponent inuti, efter anslutningsterminalerna på Canton-högtalarna som orsakar detta ”skumma resultat”`? Annan orsak?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav avr7000 » 2022-12-18 04:56

Konding i lådan ?

Antingen som högpassfilter eller en stor rackare som skall skapa resonans och ge lite mer knuff i "basen"
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav ChristianAndersson » 2022-12-18 15:27

Mät först på ena hållet, sedan på andra hållet.
Mätningen då kan ladda upp ev kondensator för att sedan urladda,
räcker dock inte för att ge ett rätt resistansvärde,
frågan är om man kan få ut detta bara genom att känna till yttre parametrar?

Kolla istället om de olika högtalarkombinationerna i setuppen spelar med rätt nivå.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav Adhoc » 2022-12-19 02:18

Tack till er båda två. Jag tror jag mätte på "båda hållen" (om det menades att skifta kablarna mot högtalarkontakterna på lådan). Det sitter torxskruvar av pyttigaste storleken vid elementen så jag har inte kunnat gå in i lådan.

Det jag var intresserad av, var om det även skulle funka mot förstärkaren med att parallellkoppla 2 st högtalare i stället för att seriekoppla dom. Hur som helst, nu har det spelats reklamradiokanalskvalrock på hyfsad volym i ett dygn nere i källare med den pensionerade gamla receivern. Det verkar OK att koppla Canton-burkarna in mot nya receivern, även om det hade varit bra att kunna ha mätt impedansen.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav peterh » 2022-12-19 07:38

Adhoc skrev:Tack till er båda två. Jag tror jag mätte på "båda hållen" (om det menades att skifta kablarna mot högtalarkontakterna på lådan). Det sitter torxskruvar av pyttigaste storleken vid elementen så jag har inte kunnat gå in i lådan.

Det jag var intresserad av, var om det även skulle funka mot förstärkaren med att parallellkoppla 2 st högtalare i stället för att seriekoppla dom. Hur som helst, nu har det spelats reklamradiokanalskvalrock på hyfsad volym i ett dygn nere i källare med den pensionerade gamla receivern. Det verkar OK att koppla Canton-burkarna in mot nya receivern, även om det hade varit bra att kunna ha mätt impedansen.

Nu skall man tänka på att högtalares impedans är något man mäter med växelström, och den varierar mycket beroende på
vilken frekvens man mäter vid.

Motståndet mätt med likström säger ingenting om högtalarens impedans.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-12-19 16:51

peterh skrev:Motståndet mätt med likström säger ingenting om högtalarens impedans.


Jo, det säger att högtalarens impedans aldrig kan bli lägre än det värdet man får, (Re).
Men det är inte säkert att den någonsin når ner dit heller.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav tordnilsson » 2022-12-19 17:25

BellsnWhistles skrev:
peterh skrev:Motståndet mätt med likström säger ingenting om högtalarens impedans.


Jo, det säger att högtalarens impedans aldrig kan bli lägre än det värdet man får, (Re).
Men det är inte säkert att den någonsin når ner dit heller.


Nja, är det verkligen så ? Re ( resistans ) är väl inte samma sak som Z ( impedans ) Z kan ju variera kraftigt med varierande frekvens.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav Adhoc » 2022-12-19 17:54

peterh skrev:
Adhoc skrev:Tack till er båda två. Jag tror jag mätte på "båda hållen" (om det menades att skifta kablarna mot högtalarkontakterna på lådan). Det sitter torxskruvar av pyttigaste storleken vid elementen så jag har inte kunnat gå in i lådan.

Det jag var intresserad av, var om det även skulle funka mot förstärkaren med att parallellkoppla 2 st högtalare i stället för att seriekoppla dom. Hur som helst, nu har det spelats reklamradiokanalskvalrock på hyfsad volym i ett dygn nere i källare med den pensionerade gamla receivern. Det verkar OK att koppla Canton-burkarna in mot nya receivern, även om det hade varit bra att kunna ha mätt impedansen.

Nu skall man tänka på att högtalares impedans är något man mäter med växelström, och den varierar mycket beroende på
vilken frekvens man mäter vid.

Motståndet mätt med likström säger ingenting om högtalarens impedans.


Stämmer. Fel ord av mig, när jag bara hakar upp en multimeter mot högtalaren. Borde skrivit motstånd i.st.f. impedans.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Skum högtalarresistansmätrning. Varför?

Inläggav Almen » 2022-12-19 18:29

tordnilsson skrev:
BellsnWhistles skrev:
peterh skrev:Motståndet mätt med likström säger ingenting om högtalarens impedans.


Jo, det säger att högtalarens impedans aldrig kan bli lägre än det värdet man får, (Re).
Men det är inte säkert att den någonsin når ner dit heller.


Nja, är det verkligen så ? Re ( resistans ) är väl inte samma sak som Z ( impedans ) Z kan ju variera kraftigt med varierande frekvens.

Ja, ett sådant mätresultat säger i alla fall att impedansen är hög vid låga frekvenser.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster