DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning?

Inläggav Diavolo » 2022-12-30 09:27

Hej,

Har länge funderat på en DSP men inte kommit till skott. Känner dock att det är dags nu. Varit bl.a. tunn bas för länge

Jag kör idag Nuprime STA-9 och DAC-9 som försteg/DAC/slutsteg och det ger ett varmt behagligt ljud som ändå är detaljerat i mitt tycke. Jag är lite orolig att om jag byter ut DAC-9 mot tex miniDSP Flex att jag tappar värmen. Är den rädslan obefogad eller ska jag istället stoppa in en miniDSP DDRC 24 mellan DAC/försteg o slutsteg? Eller någon annan modell/märke? Är på jakt efter Dirac Live också.
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav juanth » 2022-12-30 12:22

Jag tror du kan bli positivt överraskad av tex flex.
Var bor du? Det bästa kan väl vara att lyssna hos någon som har en sådan.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav hifikg » 2022-12-30 12:25

DAC-9 är fånigt bra, om man klarar sig med 24/192 och det borde alla göra :)
Behåll den som DAC men använd ett "äkta" försteg, så får du höra på grejor.
Jag använde min DAC-9 som försteg/dac i över tio år och satt nöjd då också, men...
Dessutom har du en hörlursförstärkare som inte ens min Earmax spöar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2022-12-30 13:20

Frekvensgången är oerhört dominerande för hur ljudet uppfattas. Med ekvalisering kan man därför få fram hur "varmt" eller "kallt" ljud som man vill, men allra bäst blir det förstås om man siktar på neutral klang. Ljudkvalitetsskillnaden mellan olika DAC:ar är i princip helt försumbar jämfört med ekvalisering, där det handlar om natt-och-dag-effekter och inte minimala nyanser.

miniDSP Flex är således ett bra val om man inte behöver massor av ingångar och kan även utnyttjas för delning (basmodul/toppar eller aktiv drivning av tvåvägshögtalare) om det skulle bli aktuellt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav eljulio » 2022-12-30 13:34

Då jag själv numera har miniDSP Flex kan jag varmt rekommendera produkten. Mycket fin funktionalitet och inga hörbara problem som försteg.

https://www.soundimports.eu/en/minidsp- ... x-rca.html

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2022-12-30 15:12

I-Or, jag kan nog för lite om DSP - värme är väl inte något som går att få fram enbart med utjämning? Vad mer har betydelse för att få analog värme i det digitala? Är det något en DSP gör, isf vad?
Du nämner att Flex är ett bra val om man inte har krav på många ingångar, men vad annars finns där ute som anses bra och håller sig under 10kkr?

Jag behöver bara koax-ingång för streamern (Bluenode) där jag kör Spotify och Apple Lossless. Just nu kör jag även sonens vinylsvarv (RP-1+) men förutom charmen i att ta ut skivan o lägga på, samt kolla sleeven, så saknar jag den enbart som vackert objekt på bänken.

Hifikg, jag fick påpekat för mig när jag nämnde krav på 24/192 på DSP att det var overkill. Själv tänker jag att så många små hack som möjligt ger en mjukare kurva och därmed naturligare ljud. Men källorna på Apple Lossless är ju som bäst 24/192 så det räcker väl. Och DSP’n gör nog som den personen sa, mer skillnad än bitarna och samplingen. Eller?

Hördu Iglesias, vem vet, kanske du står utan DSP på nyårsdagen… ;) Jag lovar att lämna tillbaka den nästa helg ;) Och som hifikg säger ovan så är ju DAC-9 sjukt najs.
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Doofus » 2022-12-30 15:24

Räkna in kostnaden för en mätmikrofon och mikrofonstativ. Sen bör du ha en laptop, tid och intresse!

Men bra mycket bättre blir det, och det går absolut att producera resultat som med hifitermer kallas värme, analytiskt, torrt eller analogt, med bara tonkurvejusteringar.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav hifikg » 2022-12-30 15:29

Diavolo skrev:Hifikg, jag fick påpekat för mig när jag nämnde krav på 24/192 på DSP att det var overkill. Själv tänker jag att så många små hack som möjligt ger en mjukare kurva och därmed naturligare ljud. Men källorna på Apple Lossless är ju som bäst 24/192 så det räcker väl. Och DSP’n gör nog som den personen sa, mer skillnad än bitarna och samplingen. Eller?


Många verkar behöva DSP numera, men det beror nog på o det kan bero på mycket. Jag klarar mig utmärkt utan. Tror jag. En vacker dag flyger väl Ior eller någon av hans lärjungar in i grottan…
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav pLudio » 2022-12-30 15:35

Diavolo skrev:Hifikg, jag fick påpekat för mig när jag nämnde krav på 24/192 på DSP att det var overkill. Själv tänker jag att så många små hack som möjligt ger en mjukare kurva och därmed naturligare ljud. Men källorna på Apple Lossless är ju som bäst 24/192 så det räcker väl. Och DSP’n gör nog som den personen sa, mer skillnad än bitarna och samplingen. Eller?

Rekonstruktionsfiltret i en DAC ger dig alltid "mjuka kurvor" oavsett samplingsfrekvens.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2022-12-30 15:53

90 % av alla skillnader som folk faktiskt hör från hygglig* elektronik beror på frekvensgångseffekter. Resten handlar om distorsion, inte minst nära klippning för slutsteg. DAC:ar kan förvisso uppvisa minimala skillnader i lågnivålinjäritet och brusnivå, men här ligger man idag så nära det ideala att skillnaderna nästan alltid är försumbara och dessutom är populärmusikinspelningar inte särskilt krävande i detta avseende heller.

En lite varm nyans i klangen, som folk de facto uppfattar (och inte inbillar sig, vilket är långt vanligare än många faktisktianer föreställer sig) kan ofta förklaras via en liten avrullning om kanske 0,5 dB vid 20 kHz.

HiFi-recensenter kan ägna spaltkilometer av ganska dålig prosa till att beskriva vad de tycker sig uppfatta, men i grunden handlar det om så pass enkelt kvantifierbara avvikelser. Detta förstås undantaget alla de fall, då de fabulerar fritt utgående från diverse fördomar om teknik och tillverkare eftersom de bevisligen i princip alltid är usla lyssnare**, vilket nog är det allra vanligaste.


*Tafflig elektronik kan distordera (och ibland brusa/störa) så mycket att även detta ger mycket påtagligt hörbara effekter.

**Se bl.a. Harmans lyssningstester för högtalare, där HiFi-recensenter presterade riktigt illa.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2022-12-30 16:09

miniDSP Flex är nog det enda alternativet som är rimligt prissatt och har bra prestanda. Annars förespråkar jag helst en dator med lämplig mjukvara för den här sortens uppgifter. Betydligt flexiblare och oftast gratis.

Det ska väldigt mycket till för att man ska höra skillnad, rena specialinspelningar, mellan 44/16 och 192/24 och då handlar det om minimala fördelar från det ökade bitdjupet. Med populärmuskinspelningar klarar man sig oftast med 44/12 eller så. 8O

Eftersom vi inte hör frekvenser över 20 kHz ens i ung ålder (och de flesta på detta forum inte ens hör mycket över ca 14 kHz, p.g.a. gubbigheten), så presterar välimplementerade system (det finns knappt något annat nuförtiden) med en samplingsfrekvens om 44,1 kHz precis lika bra som 192 kHz. Glöm "taggigheten", vilken överhuvudtaget inte existerar på den analoga sidan som är den enda sida som du kan lyssna på. Signalen är exakt lika sammetsmjuk med 44,1 kHz som med 192 kHz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2022-12-30 18:34

Tack I-or för välformulerat och sakligt svar.

Ja är det bevisat att tex 0,5dB dämpning vid hög frekvens ger värme, då är det ju lätt att mäta ljudets värme istället för att orera om det. Själv gillar jag recensioner med ord, för siffrorna säger mig inget. Liksom du nu är mitt filter mellan siffrorna och det beskrivningsbara. Men som du säger har många gånger recensenterna inte siffrorna bakom utan de är viktade av personliga preferenser och sina egna högst mediokra sensorer (jag har själv ett öra med kraftigt reducerad förmåga över 2kHz).

Dator ser jag som ett måste. Jag är vän av enkelhet så jag hade hoppats att Dirac Live-licens och laptop och Umik-1 (behöver man Umik-2?) skulle fixa biffen medan jag bara placerar micken. Jag har inte tungt justeringsartilleri att kalla in så som El Julio har när han köper nya prylar ;)

Btw, ang sampling: så är det helt säkert. Men eftersom jag solklart hör skillnad på Spotify OggVorbis-komprimering (har de det fortfarande?) och Apple Lossless, och tycker mig höra skillnad på Apple AAC högsta kvalitet vs Apple Lossless, och tycker Apple’s Dolby Atmos-inspelningar låter än mer spatiala (2.0-setup) så har jag inte velat missa nåt ställe i utrustningen. Sen vet jsg ju inte om det hjälps, tex har jag ingen aning om 1m Supra XLR mellan försteg o slutsteg ger bättre ljud än tunna RCA-ledningar men det kändes bra och var prisvärt.

Så min Bluesound Node kopplas t miniDSP Flex (m Dirac Live) via koax som ersättare för min Nuprime DAC-9, eller stoppa in en miniDSP DDRC 24 mellan DAC-9 och förstärkaren (men då med RCA mellan dem)?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2022-12-31 01:07

Om man faktiskt hör skillnad kan man förstås gärna beskriva vad man hör. Man kan definitivt träna upp sin perceptuella förmåga (även i viss grad om man har en hörselnedsättning), men detta kräver att man utnyttjar blindtest och gärna mätresultat för att erhålla facit och bilda sig en mer komplett bild. Annars blir det lätt bara lösa lyssna-och-tyck-sessioner som är oerhört osäkra och där resultaten kan bero på i princip vilken orelaterad faktor som helst. Om man inte vill solka ned sin hobby med sådana övningar kan man istället ta del av kloka skribenters inlägg på detta forum.

Problemet i fallet recensenter är att de åtskilliga gånger under mer kontrollerade förhållanden har avslöjats med att inte höra skillnad överhuvudtaget efter att de i långa utläggningar har beskrivit allehanda upplevelser, vilka de har associerat med diverse ofysikaliska samband. Dessutom visar framförallt högtalarmätningar att enorma frekvensgångsproblem, vilka även mindre tränade lyssnare enkelt noterar, nästan alltid passerar utan minsta kommentar. Urusla inspelningar används mycket ofta för att bedöma anläggningens återgivningsegenskaper o.s.v. Trovärdigheten borde alltså vara noll, men på något sätt fortsätter ruljangsen som om ingenting hade hänt och konsumenterna fortsätter att bli itutade diverse myter. Naturligtvis kommer man alltid att höra skillnad och presentera fantasifulla (men helt bedrövligt felaktiga) tekniska förklaringar om lönechecken kräver detta.

Det är inte så enkelt att man generellt kan dra exakta slutsatser för perceptionen från mätdata, utan istället handlar det om mer om intryck i lite mer grova drag. För högtalare, vilka uppvisar tiopotenser större hörbara skillnader än elektronik, kan man dock om man innehar tillräcklig erfarenhet med någorlunda hygglig noggrannhet avgöra de ljudande egenskaperna om man har tillgång till alla relevanta mätdata. En svårighet med övergripande slutsatser är att olika lyssnare inte har lika hög känslighet för alla avvikelser, inte minst distorsion, även om tränade lyssnare brukar ligga betydligt närmare varandra.

Det slutgiltiga betyget måste därför alltid komma från lyssningstest, speciellt för högtalare som har långt fler frihetsgrader vid bedömningen. En hel del elektronik, speciellt på linjenivå, är dock omöjlig att skilja åt i blindtest under normala omständigheter (alltså utan speciella inspelningar och närmast orimligt avslöjande system), men trots detta yras det kopiöst om diverse påstådda skillnader här.

Vad gäller datareducerade fonogram så är det ingen hemlighet att känsliga lyssnare med lämpliga inspelningar ganska enkelt kan detektera diverse problem även om dessa i fallet Ogg Vorbis vid 320 kb/s (Spotify "Mycket hög kvalitet") är små. Perceptuell kodning har aldrig varit menad att vara transparent, bara tillräckligt bra.

Dolby Atmos-versioner har en annan mix än standardversioner, vilket medför att de är mycket tydligt annorlunda - inte bara vad gäller den spatiella presentationen, utan även klangmässigt och när det handlar om graden av kompression.

Dirac Live står nog i särklass vad gäller automagiska ekvalisatorer, men når inte riktigt upp till de höjder som ett manuellt korrekt inmätt och injusterat system kan uppnå (här finner man en kortfattad beskrivning angående hur man går till väga på bästa sätt: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73271), något som ofta blir ganska tydligt för höga frekvenser, åtminstone för någorlunda känsliga lyssnare. UMIK-1 är en utmärkt mikrofon som rekommenderas starkt via höga prestanda och sin stora användarvänlighet.

Min rekommendation är att du låter miniDSP Flex sköta förstegsdelen inklusive D/A-omvandlingen och gör dig av med det befintliga försteget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Belker » 2022-12-31 01:59

Jag håller såklart med ior om allt ovan och jag skriver verkligen under på det som sägs om små tonkurvejusteringar och känsla av varmt kontra ”analytiskt” ljud. Men om man ska leta ytterligare orsaker till ”värmen” du gillar och vill behålla kan kanske slutsteget vara en faktor, om än liten jämfört med tonkurvejusteringar. Det är inte senaste klass D-tekniken i de där stegen och dess relativt höga distorsion ger en del likhet med rörsteg och dess ”varma, analoga”, distorderade ljud. Möjligtvis.

Jag har goda erfarenheter av MiniDSP och UMIK. Det var det som drog ned mig i mätträsket för pass 10 år sen, men oj vad det har gett utdelning i ljudkvalitet! Dessutom expanderade det hobbyn i sig nåt enormt! Numera kör jag allt genom dator. Mer jox men mer möjligheter.

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2022-12-31 10:08

Tack I-or för bra inlägg.

Belker - hur ser ett datorupplägg ut? Du menar att jag skulle kunna slopa Flexen och istället ha en gammal laptop mellan försteg o slutsteg? Med REW, eller annan mjukvara?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Belker » 2022-12-31 11:21

Diavolo skrev:Tack I-or för bra inlägg.

Belker - hur ser ett datorupplägg ut? Du menar att jag skulle kunna slopa Flexen och istället ha en gammal laptop mellan försteg o slutsteg? Med REW, eller annan mjukvara?


TD;DR
Analoga och digitala källor: MiniDSP SHD -> Slutsteg
Endast digitala källor (helst bara en): Dator med spelare (Roon, iTunes, Plex, Foobar, VLC, Spotify etc. osv) och DSP/EQ (Roon, APO, foobar osv) alt. Streamer med inbyggd DSP. -> DAC/försteg -> Slutsteg.

Det finns olika sätt. För min del är det i princip rätt enkelt, eftersom jag bara har Roon (NAS och Qobuz) som källa och inga digitala delningsfilter, bara DSP/EQ. Då är det bara att koppla DAC till datorn med USB och köra! Vill man ha analoga källor och/eller dela digitalt är det nog bäst att gå på en färdig lösning, t.ex MiniDSP SHD.

Att stoppa in en gammal dator mellan för-och slutsteg kräver extra AD-DA omvandling. Det funkar säkert men kräver lite meck. I praktiken är det detta MiniDSP SHD gör med analoga källor: Analog in > AD > DSP > DA > Analog ut till slutsteg. I paketet ingår s.a.s försteget. Bäst att använda digitala källor och göra all DSP i den ursprungliga digitala signalen innan omvandling, vilket MiniDSP SHD såklart gör med digitala ingångar/streamer.

REW använder man bara för att mäta och göra filtren, som man sedan laddar in i datorn eller MiniDSP.

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-01 18:10

ok, då fattar jag. Jag tänkte inte på att datorn användes som streamer också.
Pilligt om man använder något annat än Roon antar jag. Eller kör på extern hårdvara...

Tack alla för tipsen!

btw, läste på lite om STA-9 och den verkar ha "enhanced even-order harmonic circuitry" för att efterlikna värmen hos en rörförstärkare, och att det är distortion. Visade sig bl.a. vid test med KEF LS50 att KEF(fara? :) ) inte spelade speciellt bra med den förstärkaren, och då kommenterade Nuprime det med ovanstående. Nåväl... där har jag det svart på vitt att värmen kommer kanske främst från förstärkaren och inte förförstärkaren i min nuvarande setup.
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-02 00:50

"Värmen", eller kanske snarare disigheten/grynigheten/kompressionen, från rörförstärkare är oftast en kombination av frekvensgångs- och distorsionseffekter. Utgångsimpedansen är inte sällan så hög att man erhåller kraftiga spänningsdelningseffekter mellan utgångsimpedansen och belastningsimpedansen. Detta betyder att högtalarnas frekvensgång kommer att påverkas med en kurvform som liknar impedanskurvan och beroende på högtalarnas egenskaper här kan det handla om flera dB. Eftersom många rörförstärkare distorderar alldeles för mycket blir distorsionseffekterna dessutom långt mycket mer påtagliga än med halvledarbaserad elektronik.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav goat76 » 2023-01-02 06:29

Belker skrev:
Diavolo skrev:Tack I-or för bra inlägg.

Belker - hur ser ett datorupplägg ut? Du menar att jag skulle kunna slopa Flexen och istället ha en gammal laptop mellan försteg o slutsteg? Med REW, eller annan mjukvara?


TD;DR
Analoga och digitala källor: MiniDSP SHD -> Slutsteg
Endast digitala källor (helst bara en): Dator med spelare (Roon, iTunes, Plex, Foobar, VLC, Spotify etc. osv) och DSP/EQ (Roon, APO, foobar osv) alt. Streamer med inbyggd DSP. -> DAC/försteg -> Slutsteg.

Det finns olika sätt. För min del är det i princip rätt enkelt, eftersom jag bara har Roon (NAS och Qobuz) som källa och inga digitala delningsfilter, bara DSP/EQ. Då är det bara att koppla DAC till datorn med USB och köra! Vill man ha analoga källor och/eller dela digitalt är det nog bäst att gå på en färdig lösning, t.ex MiniDSP SHD.

Att stoppa in en gammal dator mellan för-och slutsteg kräver extra AD-DA omvandling. Det funkar säkert men kräver lite meck. I praktiken är det detta MiniDSP SHD gör med analoga källor: Analog in > AD > DSP > DA > Analog ut till slutsteg. I paketet ingår s.a.s försteget. Bäst att använda digitala källor och göra all DSP i den ursprungliga digitala signalen innan omvandling, vilket MiniDSP SHD såklart gör med digitala ingångar/streamer.

REW använder man bara för att mäta och göra filtren, som man sedan laddar in i datorn eller MiniDSP.


Det jag ska göra när jag kommer hem från min resa är omfattande tester mellan min nuvarande konfiguration, bestående av Linn Akurate DSM (försteg och DAC) med den inbyggda DSP:n (Space Optimisation), mot en ren dator-lösning med DSP i form av mjukvaruprogram och ut till min Prism Sound TITAN (högklassigt externt ljudkort).

Dessa två lösningar kan jag enkelt A/B-testa mellan med ingångsväljaren i Musical Fidelity M6i. Den enda ytterligare yttre skillnaden som kvarstår är att Linn Akurate DSM är kopplad till MF6i:ans home-theatre ingång där förstegsdelen sköts av Akuraten, medans försteget är avstängt i Prism Audio TITAN som då endast agerar D/A-omvandlare till M6:ans försteg.

Det blir ett spännande men antagligen ett ganska långvarigt test, det gäller ju att få till EQ-justeringarna för den dator-baserade lösningen på bästa och mest optimala sätt, vilket nog kan ta några veckor bara det. :)

@Belker
Det som är synd är att det ofrånkomligen kommer ske en extra omsampling med datorlösningen då jag tvingas använda globala inställningar i Windows. Du som använder ROONs egna DSP, kör du ASIO, WASAPI eller annat liknande så att den ljudfilernas ursprungliga samplingsfrekvens följs, eller var det så att du skalar upp allt i ROON? Jag har för mig att du gör det sistnämnda.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Belker » 2023-01-02 09:21

Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows. Nu använder jag mac, så det har aldrig varit en fråga. Dessutom använder jag HQPlayer för all DSP inklusive frivillig omsampling till DSD256. Tips är att skaffa en gammal MacMini för nästan inga pengar. Tyst nog att stå i lyssningsrum och i det närmaste plug n play. Min 2012 kör Roon utan problem. HQPlayer går dock på en modern M1 MacMini.

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-02 11:21

Jag tänkte jag kunde testa Dirac Live eftersom dom har 14 dgr provapå-period. Men fattar inte hur jag ska kunna använda programmet om jag har en dator för DAC/försteg. Jag har en gammal MacBook Pro (Late 2009) alternativt sista generationens MacBook Pro med Intel (Late 2019) vilka jag skulle kunna koppla in med USB till Nuprime DAC-9'an. Jag hoppades kunna köra Apple Music på MacBook'en i en provperiod, och att Dirac Live kunde köras på den källan, men kanske det är REW och någon EQ-programvara som behövs köras då?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav hifikg » 2023-01-02 11:30

Diavolo skrev:Jag tänkte jag kunde testa Dirac Live eftersom dom har 14 dgr provapå-period. Men fattar inte hur jag ska kunna använda programmet om jag har en dator för DAC/försteg. Jag har en gammal MacBook Pro (Late 2009) alternativt sista generationens MacBook Pro med Intel (Late 2019) vilka jag skulle kunna koppla in med USB till Nuprime DAC-9'an. Jag hoppades kunna köra Apple Music på MacBook'en i en provperiod, och att Dirac Live kunde köras på den källan, men kanske det är REW och någon EQ-programvara som behövs köras då?


Den äldre MacBook Pro´n fixar inte högupplöst från Apple Music (du kan inte uppdatera operativet och därmed inte Apple Musik tillräckligt långt). Eftersom jag har musiken på egna hårddiskar klarar jag mig, än så länge, med en äldre MacBook Pro som musikdator (2012, sista modellen som man kan skruva själv), men gissar att jag snart får krypa till korset även när det gäller den maskinen, arbetsdatorn byttes ut 2022. Kan streama högupplöst från den nya och från en halvgammal iPhone.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-02 12:11

Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.


Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav pLudio » 2023-01-02 12:34

RogerGustavsson skrev:
Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.

Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Belker » 2023-01-02 12:34

RogerGustavsson skrev:
Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.


Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.

Ja, jag menar inte att det är Vitsen. Bara att det kanske är en av alla saker i uppspelningskedjan som Roon tar hand om. Mycket möjligt ett ickeproblem idag, som du säger.

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-02 12:46

hifikg skrev:Den äldre MacBook Pro´n fixar inte högupplöst från Apple Music (du kan inte uppdatera operativet och därmed inte Apple Musik tillräckligt långt).

Jag har en jailbreakad macOS, kommer inte ihåg om det är 10.14 eller 10.15, så den kör Apple Music (har dock inte kollat om jag kan ställa in Dolby Atmos/Lossless på den, men det kan ju för den sakens skull ändå finnas hårdvarubegränsning.

Men ok, både hifikg och Melker, ni kör alltså macOS som streamer och ni har någon form av utjämning (EQ). Så vilka programvaror och hur hänger det ihop? Jag förstår att ni nog främst kör HDD med WAV/FLAC, men kör ni även Spotify och eller Apple Music den vägen, och hur utjämnar ni isf frekvenskurvan?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav goat76 » 2023-01-02 13:47

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:
Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.


Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.

Ja, jag menar inte att det är Vitsen. Bara att det kanske är en av alla saker i uppspelningskedjan som Roon tar hand om. Mycket möjligt ett ickeproblem idag, som du säger.


Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.

Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv. :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav pLudio » 2023-01-02 14:31

goat76 skrev:Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.

Det beror ju helt på om du vill ekvalisera allt som passerar Windows ljudmixer eller nöjer dig med att ekvalisera i musikuppspelaren som då kan använda WASAPI Exclusive eller ASIO. Du kan ju göra både och med.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-02 14:56

goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.

Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv. :)


Gör det, om du kan höra skräp runt -120 till -130 dB (0,001-0,0003 %) så blir jag imponerad, speciellt med normala musiksignaler med en relativ brusnivå om kanske -90 dB och en bakgrundsnivå i rummet om sådär 25-30 dBA. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav goat76 » 2023-01-02 15:15

pLudio skrev:
goat76 skrev:Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.

Det beror ju helt på om du vill ekvalisera allt som passerar Windows ljudmixer eller nöjer dig med att ekvalisera i musikuppspelaren som då kan använda WASAPI Exclusive eller ASIO. Du kan ju göra både och med.


Musikuppspelaren blir i mitt fall oftast Qobuz och de har inte någon egen EQ, så då blir man så illa tvungen att köra ljudet via Windows globala inställningar. I de fall jag testat att lyssna genom Qobuz egna desktop-app i Windows så har jag ju valt att köra med ASIO till ljudkortet, men som sagt, om EQ ska användas så…

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 5 gäster