DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-08 19:23

Diavolo skrev:
I-or skrev:Dirac Live har justerat ned basen mellan ca 55 och 80 Hz med ca 6 dB. Det går förstås att ändra målkurvan så att det blir lite mer fläsk i basen, lämpligen höjer man då allt under 80 Hz med 2-3 dB.

Skärmavbild 2023-01-06 kl. 18.57.48.png

Förslag på hur att höja den på ett snyggt sätt? Eller ska jag bara använda Apple Music's EQ som har ett reglage för 32, ett för 64 och ett för 125?
Testade med sistnämnda innan idag och 2-3dB passade bra för lite mer dansant musik.

En undran, ska jag kanske flytta ut högtalarna från väggen? Jag har dom 10cm ifrån nu för att få stöd från den, men jag upplevde tidigare idag att när jag ökade 2-3dB på 32 och 64Hz så blev det lite distinkt bas, grumlig/brumlig. Kanske ha dem så långt ut som är rekommenderat (40? 50?) och göra ny mätning utifrån det?


En anledning att flytta ut högtalarna från väggen är att hörseln då lite enklare kan skilja ut reflektionen från högtalarväggen för lite högre frekvenser. Frekvensgången (som Dirac Live mäter den), vilket är det enda som spelar roll för låga frekvenser, kan du dock alltid balansera fram via ekvaliseringen oavsett placering. Då får du förstås göra om mätningen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-09 00:41

Glebster skrev:Jag överväger att få in en dator i kedjan i syfte att kunna ekvalisera primärt fronthögtalare och subwoofer (surround vore kul men inte nödvändigt).

1. Men hur kopplar jag isf in datorn;

Receiver (main out) -> dator -> slutsteg main plus slutsteg subwoofer?

Dvs, vad krävs för portar/ljudkort på datorn?

2. Vad förlorar man på att ersätta datorn med en minidsp eller annan dsp?

Bonusfråga; kan man nyttja dsp för att kompensera för sämre hörsel på höger öra?



1. Om man kan acceptera en extra A/D-omvandling så kan man egentligen koppla in datorn nästan hur man vill, t.ex. där du föreslår. Om man vill hålla kedjan digital så långt som möjligt så blir det lite mer begränsat. USB är det vanligaste inkopplingsalternativet för DAC:en numer. Om datorn sköter bildhantering, multikanal, strömning och delning förutom ekvalisering (HTPC) kopplar man Dator -> USB DAC (minst 4 kanaler) -> Slutsteg (Receivern blir överflödig om man inte vill ha den till något speciellt som Atmos eller som nav i anläggningen)

2. Minst en apparat, ofta fler. 8)

3. För hörselnedsättningar finns nog inget självklart arrangemang, utan man får prova sig fram om extra "hörselekvalisering" kan ge några fördelar för musik eller film. Antagligen kan ett högfrekvenslyft för kanaler till höger vara användbart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Glebster » 2023-01-10 12:00

I-or skrev:1. Om man kan acceptera en extra A/D-omvandling så kan man egentligen koppla in datorn nästan hur man vill, t.ex. där du föreslår. Om man vill hålla kedjan digital så långt som möjligt så blir det lite mer begränsat. USB är det vanligaste inkopplingsalternativet för DAC:en numer. Om datorn sköter bildhantering, multikanal, strömning och delning förutom ekvalisering (HTPC) kopplar man Dator -> USB DAC (minst 4 kanaler) -> Slutsteg (Receivern blir överflödig om man inte vill ha den till något speciellt som Atmos eller som nav i anläggningen.


Tack, då är jag iaf inte helt fel på det.

Hur styr man isf datorn på bästa sätt, en mus?

Hur stor påverkan har egentligen en extra A/D omvandling, negligerbar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-10 13:23

Man kan styra systemet med en laptop, en padda, ett trådlöst tangentbord (om man har en skärm) eller en mobiltelefon.

Med en bra ADC är kvalitetsförlusten försumbar och t.o.m. helt ohörbar i vissa fall.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Glebster » 2023-01-11 10:37

Tål att tänkas på.

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Froggy » 2023-01-11 11:28

Glebster skrev:
I-or skrev:miniDSP Flex är nog det enda alternativet som är rimligt prissatt och har bra prestanda. Annars förespråkar jag helst en dator med lämplig mjukvara för den här sortens uppgifter. Betydligt flexiblare och oftast gratis.


Jag överväger att få in en dator i kedjan i syfte att kunna ekvalisera primärt fronthögtalare och subwoofer (surround vore kul men inte nödvändigt).

1. Men hur kopplar jag isf in datorn;

Receiver (main out) -> dator -> slutsteg main plus slutsteg subwoofer?

Dvs, vad krävs för portar/ljudkort på datorn?

2. Vad förlorar man på att ersätta datorn med en minidsp eller annan dsp?

Bonusfråga; kan man nyttja dsp för att kompensera för sämre hörsel på höger öra?


Har du en receiver redan menar du? Är det en hemmabioförstärkare?

Borde de då inte gå att koppla datorn till denna via hdmi?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Glebster » 2023-01-11 12:04

Froggy skrev:Har du en receiver redan menar du? Är det en hemmabioförstärkare?

Borde de då inte gå att koppla datorn till denna via hdmi?


Jepp, har en hemmabioreceiver.

Jo, såklart men då får jag ju inte med TV:n och dess appar i kedjan som jag idag matar till receivern med ljud via HDMI ARC.

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Froggy » 2023-01-11 14:33

Det stämmer. En del av dessa appar finns väl till datorn kanske. Ett annat "arbetssätt" mindre bekvämt kanske men mindre antal apparater, mindre utgifter/anskaffnig

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Glebster » 2023-01-12 08:00

Froggy skrev:Det stämmer. En del av dessa appar finns väl till datorn kanske. Ett annat "arbetssätt" mindre bekvämt kanske men mindre antal apparater, mindre utgifter/anskaffnig


Lösningen just nu är att köpa en Denon/Marantzreceiver med pre-out. Koppla en dator efter main out. Skicka signalerna vidare via lämpligt externt ljudkort till slutsteg för basarna respektive loopa tillbaka signalen till Zone 2-ingången och använda receiverns slutsteg för main. Då sparar man iaf in pengarna på ett slutsteg. Datorn kan vara en lämplig tyst laptop. Ljudkort har jag inte kollat på, rekommendation tas tacksamt emot.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Calleberg » 2023-01-12 10:45

I-or skrev:Man kan styra systemet med en laptop, en padda, ett trådlöst tangentbord (om man har en skärm) eller en mobiltelefon.

Med en bra ADC är kvalitetsförlusten försumbar och t.o.m. helt ohörbar i vissa fall.


Kul klipp. Hur dåligt blir det om man loopar A/D-D/A 400 ggr, :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav johaneriksson » 2023-03-07 22:30

Glebster skrev:
Froggy skrev:Det stämmer. En del av dessa appar finns väl till datorn kanske. Ett annat "arbetssätt" mindre bekvämt kanske men mindre antal apparater, mindre utgifter/anskaffnig


Lösningen just nu är att köpa en Denon/Marantzreceiver med pre-out. Koppla en dator efter main out. Skicka signalerna vidare via lämpligt externt ljudkort till slutsteg för basarna respektive loopa tillbaka signalen till Zone 2-ingången och använda receiverns slutsteg för main. Då sparar man iaf in pengarna på ett slutsteg. Datorn kan vara en lämplig tyst laptop. Ljudkort har jag inte kollat på, rekommendation tas tacksamt emot.
Även jag sitter och funderar kring liknande lösning. Har en marantz reciever som nav i anläggningen så att det blir hanterbart för samtliga familjemedlemmar. Sen en pi4 eller annan liten dator för att dela mellan fronthögtalare och basar samt givetvis ekvalisering.

Vilket usb ljudkort och vilken dsp programvara rekommenderas?

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 8 gäster