DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav pLudio » 2023-01-02 15:22

Kan man inte köra Qobuz via en virtuell kabel + ASIO4ALL till ett VST-insticksprogram i brist på riktig instickfunktionalitet? Men Equalizer APO kommer inte vara ett problem.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav goat76 » 2023-01-02 15:56

I-or skrev:
goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.

Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv. :)


Gör det, om du kan höra skräp runt -120 till -130 dB (0,001-0,0003 %) så blir jag imponerad, speciellt med normala musiksignaler med en relativ brusnivå om kanske -90 dB och en bakgrundsnivå i rummet om sådär 25-30 dBA. 8)


Vi får se. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav goat76 » 2023-01-02 16:04

pLudio skrev:Kan man inte köra Qobuz via en virtuell kabel + ASIO4ALL till ett VST-insticksprogram i brist på riktig instickfunktionalitet? Men Equalizer APO kommer inte vara ett problem.


Vet inte men det där låter aningen meckigt, men jag ska börja med fast sampling i Windows till att börja med och se ifall jag hör någon skillnad. Just nu befinner jag mig långt ifrån ljudanläggningen, är i Patong Beach, Phuket. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-02 17:25

Annorlunda uttryckt, om du skulle tycka dig höra skillnad så är det avgjort inte omsamplingen som du hör utan någonting annat, sannolikt inbillning. Detta beror helt enkelt på att omsamplingsskräpet har ohörbar nivå (jag noterade just att det är en nolla för lite i mitt inlägg ovan, ska vara 0,0001 % respektive 0,00003 %). Du behöver alltså inte smida några planer på avancerade lyssningstest i Thailand, utan kan fokusera på viktigare saker.

Om Windows inte samplar om och inte tillåts lägga till ditherbrus så skickas signalen naturligtvis vidare bitidentiskt även via WASAPI förutsatt att ingen bloatware har ställt till det, se nedan. Om man huvudsakligen lyssnar på 44/16-signaler så är det därför klokt att ställa in ljudegenskaperna i Windows på 24 bitar 44100 Hz (inte för att man kommer att höra skillnad, men något ska ju väljas, så varför inte?).

En fördel med att installera Equalizer APO om man av någon fullständigt outgrundlig audiofilidiotisk anledning inte tänker utnyttja ekvaliseringsfunktionaliteten är att denna mjukvara ersätter vad som i vissa fall kan vara knasiga APO:er med korrekt implementerad datahantering och därmed bringar ordning till ettorna och nollorna. Om man sedan reducerar förstärkningen i EAPO med sådär 1 dB så kan man även undvika den förhatliga CAudioLimiter, vilken utgör ett gigantiskt problem om man inte ser upp, och, inte att förglömma, överstyrda sampel vid uppsampling ("overs", vilket handlar om digital filtrering och inte har med Windows i sig att göra).

(Ibland förekommer rekommendationer om betydligt större förstärkningsreduktion, men detta baseras på signalegenskaper som är orimliga i musiksammahang.)

Så rekommendationen för audiofilinställningar i PC:n med bibehållen Windows-mixerfunktionalitet och därmed överlägsen användarvänlighet, är:
- Ställ systemegenskaperna för Uppspelning på 24 bitar 44100 Hz (för att detta optimerar signalflödet för 44/16, välj något annat om du tror att du kan höra frekvenser över 20 kHz, vilket du förstås inte kan)
- Installera EAPO oavsett om du har sett ljuset och tänker ekvalisera eller inte
- Ställ in Gain om -1 dB i EAPO (eller vad som krävs om du ekvaliserar)
- Var uppmärksam på att större Windows-uppdateringar kräver ominstallation av EAPO (starta bara EAPO så kommer felmeddelandet direkt)
Senast redigerad av I-or 2023-01-02 17:37, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-02 17:33

I-or skrev:Så rekommendationen för audiofilinställningar i PC:n med bibehållen Windows-mixerfunktionalitet och därmed överlägsen användarvänlighet, är:
- Ställ systemegenskaperna för Uppspelning på 24 bitar 44100 Hz (för att detta optimerar signalflödet för 44/16, välj något annat om du tror att du kan höra frekvenser över 20 kHz, vilket du förstås inte kan)
- Installera EAPO oavsett om du har sett ljuset och tänker ekvalisera eller inte
- Ställ in Gain om -1 dB i EAPO
- Var uppmärksam på att större Windows-uppdateringar kräver ominstallation av EAPO (starta bara EAPO så kommer felmeddelandet direkt)


Kan man köra EAPO tillsammans med Qobuz eller Tidal?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-02 17:38

EAPO fungerar "system wide" i Windows för samtliga kanaler och bryr sig inte om vad källan är.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-02 18:25

Hur fixar man det? Öppnar jag desktop-apparna går det ju direkt till "utgång". Jag kör antingen via USB eller Chromecast Audio till DAC.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-02 19:26

EAPO fixar det hela automagiskt vid installation genom att använda sig av Windows APO-struktur (Advanced Programming Object) för att komma åt ljudströmmen innan den skickas till drivrutinen i hårdvaran.

Jag har fortfarande inte råkat på någon hårdvara som inte stöds. Ljudkort, USB-DAC:ar, TV-apparater, Blåtands-högtalare eller dito hörlurar, o.s.v.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-02 19:50

Det stämde bra! Nu har jag installerat på ytterligare en dator, den som mest används till ljudanläggningen. Varför visas inte en rak kurva i analysfönstret? Inga korrektioner gjorda.

eapo.jpg
eapo.jpg (303.27 KiB) Visad 2894 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-02 23:33

EAPO använder de parametrar som står skrivna i filen config.txt i config-mappen. Om man vill ha olika inställningar så sparar man bara under annat namn. Jag minns inte riktigt, men möjligen står det något där redan i default-läge vid installation. Det som syns i Analysis panel är det man får ljudmässigt och ingenting annat.

Annars är det bara att lägga till Preamplification, Peaking filter, LP-filter, HP-filter o.s.v. via +-tecknet. Alla ingrepp går att göra globalt eller per kanal. Man kan även rita kurvor i Graphic EQ-läget eller falta med impulssvar under Advanced filters / Convolution.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav goat76 » 2023-01-03 11:45

RogerGustavsson skrev:Hur fixar man det? Öppnar jag desktop-apparna går det ju direkt till "utgång". Jag kör antingen via USB eller Chromecast Audio till DAC.


En sak som är trist med att precis alla ljud går igenom Windows ljudmix är att precis ALLA ljud går igenom ljudmixen. När Facebook plingar till, när emails plingar till, Windows egna systemljud och allehanda andra program man kan tänkas ha igång på datorn plingar till, då kan det bli rätt störande att musiken inte har ”ensamrätt” till ljudet i datorn vilket det annars är falket när man använder sig av ASIO eller WASAPI Exlusive Mode för musiken.

Hur gör ni som kör Windows-ljud för att slippa alla de störmomenten?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-03 12:18

Under "System" finns "Aviseringar", där kan flera inställningar göras t.ex. "Stör ej".

Precis om I-or svarade ligger några inställningar default som demo i EAPO vilka får stängas ner. På min stationära fungerade allt från början men jag har inte pillat färdigt på den bärbara.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav pLudio » 2023-01-03 12:39

goat76 skrev:Hur gör ni som kör Windows-ljud för att slippa alla de störmomenten?

Standardljudenheten är det interna ljudkortet och alla musikuppspelare är satta att använda den externa DAC:en till stereon. I nyare Windows kan man även välja vart olika programs ljud skall skickas men det går nog att konfigurera i alla musikuppspelare utom Spotify ändå.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11475
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-01-05 22:58

goat76 skrev:
I-or skrev:
goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.

Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv. :)


Gör det, om du kan höra skräp runt -120 till -130 dB (0,001-0,0003 %) så blir jag imponerad, speciellt med normala musiksignaler med en relativ brusnivå om kanske -90 dB och en bakgrundsnivå i rummet om sådär 25-30 dBA. 8)


Vi får se. :)


Se. Men inte höra?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-06 10:52

Går det få EAPO att fungera till Chromecast Audio?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-06 13:36

Har inte provat, men antagligen är det så. EAPO fungerar även med t.ex. blåtandsenheter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kalle_H
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2021-11-04

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Kalle_H » 2023-01-06 14:06

RogerGustavsson skrev:Går det få EAPO att fungera till Chromecast Audio?


Jag _tror_ att Chromcast Audion hämtar dataströmmen helt själv och att datorn, eller vad man styr CA:n med, bara är en "fjärrkontroll".
Det borde vara ganska lätt att se i datorn om ljudströmmen som CA spelar upp passerar via datorn eller inte.

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-06 15:05

Så! Det var lite fix, men till slut fick jag igång Dirac Live Processor på min MacBook Pro med macOS Ventura.

Nästa problem som dök upp var att mitt vardagsrum är så stort att USB-kabeln mellan DAC och Mac(!) samt USB-C-kabeln till micken blev för kort kedja:
IMG_4683.jpeg
Innan flytt
IMG_4683.jpeg (1.21 MiB) Visad 2661 gånger


Så det blev att flytta prylarna till soffbordet:
IMG_4684 (1).jpeg
Efter flytt
IMG_4684 (1).jpeg (345.31 KiB) Visad 2661 gånger

IMG_4685 (1).jpeg
IMG_4685 (1).jpeg (458.1 KiB) Visad 2661 gånger


Körde soffläget för mätning med Dirac Live, som en första test. 9 mätpunkter tror jag. Men med tanke på att jag sitter i en öronlappsfåtölj så kanske jag ska äta med tight lyssningsposition? Kan ju ändå bara flytta huvudet typ 20cm åt varje håll.

Disclaimer
Ja jag vet, inte optimalt lyssningsrum men det är vad jag har. Därför jag ville prova Dirac för att enkelt och snabbt se om det gör någon skillnad.
IMG_4686.jpeg
Vardagsrummet, från lyssningsposition
IMG_4686.jpeg (425.15 KiB) Visad 2654 gånger


Mätning och korrigering
Mätning (och korrigering) samt spridning höger:
Right gain : -0.6 dB
Right delay : 0.2 ms
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.52.28.png
Mätning och korrigering höger
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.52.28.png (686.05 KiB) Visad 2661 gånger

Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.50.57.png
Spridning höger
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.50.57.png (766.91 KiB) Visad 2661 gånger


Mätning (och korrigering) samt spridning vänster:
Left gain : 0.0 dB
Left delay : 0.0 ms
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.54.26.png
Mätning och korrigering vänster
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.54.26.png (682.45 KiB) Visad 2661 gånger

Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.50.19.png
Spridning vänster
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.50.19.png (764.42 KiB) Visad 2661 gånger


Upplevelse av korrigering
Ja skillnad blev det absolut.
Rummet är ju ganska kalt, stort och högt i tak, så det är mycket reflexer och tidsförskjutningar. Utan korrigering låter ljudet enormt rumsligt/spatiöst. Men basen är obefintlig och det är svårt att bestämma var olika ljud befinner sig. Det blir lite som mina omnipolära Duevel Planets som jag hade förut, väldigt stort ljud, omslutande. Men utan bas.
Efter korrigering så krymper ljudbilden til att befinna sig mer mittemellan högtalarna. Fortfarande spatiöst, men mer distinkt, mer tydligt. Basen är detsamma, men upplevs också djupare. Punchig kan man knappast prata om, LTS F1'ornas bas är för klen för detta rummet, det låter mer som mellanbas än fet bas. Kanske nån som har tips vad jag kan göra för att fördjupad basen från dom eller hur att få det att låta mer kraftfullt? Höja nivån under en viss frekvens?

HAr 13dgr kvar på trial-licensen så det blir att försöka testa lite. Om någon har lite tips på vad jag kan/bör göra me nedanstående kurvor så tas tips tacksamt emot. Fåtöljen är väl inte helt optimal heller med öronlapparna ivägen för ljudet?

Kan lägga in grafer för impulssvaren/-korrektionerna också om det är intressant.
Senast redigerad av Diavolo 2023-01-06 15:30, redigerad totalt 2 gånger.
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-06 15:07

Kalle_H skrev:
RogerGustavsson skrev:Går det få EAPO att fungera till Chromecast Audio?


Jag _tror_ att Chromcast Audion hämtar dataströmmen helt själv och att datorn, eller vad man styr CA:n med, bara är en "fjärrkontroll".
Det borde vara ganska lätt att se i datorn om ljudströmmen som CA spelar upp passerar via datorn eller inte.


Jag kollade just och den tycks fungera just så (på samma sätt som t.ex. multiroom-högtalare), d.v.s. att den strömmar direkt från molnet och att den uppkopplade enheten bara fungerar som fjärrkontroll. Då fungerar EAPO naturligtvis inte.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-06 15:36

Diavolo skrev:Så! Det var lite fix, men till slut fick jag igång Dirac Live Processor på min MacBook Pro med macOS Ventura.

Nästa problem som dök upp var att mitt vardagsrum är så stort att USB-kabeln mellan DAC och Mac(!) samt USB-C-kabeln till micken blev för kort kedja:
IMG_4683.jpeg


Så det blev att flytta prylarna till soffbordet:
IMG_4684 (1).jpeg

IMG_4685 (1).jpeg



Körde soffläget för mätning med Dirac Live, som en första test. 9 mätpunkter tror jag. Men med tanke på att jag sitter i en öronlappsfåtölj så kanske jag ska äta med tight lyssningsposition? Kan ju ändå bara flytta huvudet typ 20cm åt varje håll.

Disclaimer
Ja jag vet, inte optimalt lyssningsrum men det är vad jag har. Därför jag ville prova Dirac för att enkelt och snabbt se om det gör någon skillnad.

Mätning och korrigering
Mätning (och korrigering) samt spridning höger:
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.52.28.png

Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.50.57.png


Mätning (och korrigering) samt spridning vänster:
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.54.26.png

Skärmavbild 2023-01-06 kl. 13.50.19.png


Upplevelse av korrigering
Ja skillnad blev det absolut.
Rummet är ju ganska kalt, stort och högt i tak, så det är mycket reflexer och tidsförskjutningar. Utan korrigering låter ljudet enormt rumsligt/spatiöst. Men basen är obefintlig och det är svårt att bestämma var olika ljud befinner sig. Det blir lite som mina omnipolära Duevel Planets som jag hade förut, väldigt stort ljud, omslutande. Men utan bas.
Efter korrigering så krymper ljudbilden til att befinna sig mer mittemellan högtalarna. Fortfarande spatiöst, men mer distinkt, mer tydligt. Basen är detsamma, men upplevs också djupare. Punchig kan man knappast prata om, LTS F1'ornas bas är för klen för detta rummet, det låter mer som mellanbas än fet bas. Kanske nån som har tips vad jag kan göra för att fördjupad basen från dom eller hur att få det att låta mer kraftfullt? Höja nivån under en viss frekvens?

HAr 13dgr kvar på trial-licensen så det blir att försöka testa lite. Om någon har lite tips på vad jag kan/bör göra me nedanstående kurvor så tas tips tacksamt emot. Fåtöljen är väl inte helt optimal heller med öronlapparna ivägen för ljudet?


Det ser huvudsakligen hyggligt ut, men du borde nog se ett större fall mellan ca 1 och 10 kHz och nivån runt 14 kHz är antagligen alldeles för hög. Det är inte helt enkelt att få till just detta med Dirac Live och här har andra forummedlemmar fått bättre resultat med direktljudsmätning och manuell korrektion. Detta beror på att spridningsegenskaperna är klart olika mellan olika högtalarmodeller och rummen varierar också en hel del, vilket Dirac Live inte tar hänsyn till. (Lite märkligt, kan tyckas.)

Eftersom LTS F1 har ganska jämn frekvensgång på referensaxeln i diskanten bör du låta målkurvan följa den okorrigerade kurvan över ca 1 kHz förutsatt att högtalarna är invinklade så att bafflarna är nära vinkelräta mot lyssningspositionen.

https://user.faktiskt.io/Zeeall/LTS%20F ... %20Nr3.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-06 18:18

När du skriver vinkelräta, menar du då att lyssningspoditionen också ska vara lika långt ifrån högtalarna som de är från varandra? Alltså en liksidig triangel, med högtalarna vinklade längs respektive sida i triangeln?

Utifrån Ingvars mätningar så är ju kurvan väldigt rak. Så du menar att jag bör ta bort de -1,5dB sänkning som Dirac gjort 1-14kHz?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-06 18:29

Jag menar bara att invinklingen är sådan att elementen "pekar" mer eller mindre rakt mot lyssningspositionen. Rummet ser ut att vara ganska livligt, så det kan nog vara vettigt att rikta högtalarna på det sättet. Om högtalarna inte är invinklade så blir det en annan sak.

Dirac Live mäter inte på samma sätt som Ingvar har mätt för LTS F1, så det hela är inte jämförbart. Behåll därför målkurvan som den är under 1 kHz och ratta in den så att den ser ut som mätningen före ekvalisering över 1 kHz (utan alla små toppar och dalar, förstås). Du måste även se till att det inte blir något nivåsteg vid 1 kHz så att du får en jämn, snygg, totalkurva. Du får knepa lite med målkurvan tills du får till det enligt Dirac Lives (uppskattade, systemet mäter bara före ekvalisering och beräknar hur det blir efter) ekvaliserade frekvensgång. Den slutgiltiga kurvan kommer alltså att falla av en del mot höga frekvenser, men detta är som det ska vara (nära konstant frekvensgång för direktljudet över 1 kHz).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3352
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav eljulio » 2023-01-06 18:43

LTS var ju INTE basfattiga i mitt rum. Var i rummet upplever du att det är mest bas? Jag vet att ditt rum är rejält stort... många kubikmeter.

Vet inte hur Dirac funkar, men det borde väl gå att höja basområdet manuellt efter gjord korrigering?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-06 18:53

Dirac Live har justerat ned basen mellan ca 55 och 80 Hz med ca 6 dB. Det går förstås att ändra målkurvan så att det blir lite mer fläsk i basen, lämpligen höjer man då allt under 80 Hz med 2-3 dB.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-06 19:50

eljulio skrev:LTS var ju INTE basfattiga i mitt rum. Var i rummet upplever du att det är mest bas? Jag vet att ditt rum är rejält stort... många kubikmeter.


5,8x7,1x3,6m + "öppen biarea" (halva bakre lyssningsväggen) 4,6x2,5x3,6m så totalt 190m3...

Kod: Markera allt
  front
 _____
|     |
|     |
|___  |
    | |
    |_|
   back


eljulio skrev:Vet inte hur Dirac funkar, men det borde väl gå att höja basområdet manuellt efter gjord korrigering?

Det går att justera kurvan likadant som med REW, men allt är bara mycket mer förenklat i användargränssnittet (dock, som jag förstått det så tar algoritmerna från Dirac hand om några delar som inte REW kan. Iaf enl miniDSP, som verkar förorda Dirac framför REW). Så jag sitter nu och ska försöka lira lite med basen och flytta ut högtalarna de där 40-50cm istället för som jag haft fram tills nu - 10cm mot väggen för att få nån bas alls.

Det var f.ö. därför I-or (du nämnde att Dirac inte tar höjd för högtalarna/rummet) som jag bara testar Dirac istf REW - jag är inte så kunnig att jag fattar vad jag gör om jag leker med REW. Tänkte att Dirac är ett enkelt sätt att se hur mkt jag kan vinna på att använda rumskorrigering och frekvensutjämning. Ganska mycket, när sonen som inte är van att lyssna, direkt säger "Wow, vilken skillnad! Innan var det stort ljud men otydligt, nu är det nästan lika stort men mycket tydligare. Och basen hör man ju"
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-06 20:02

I-or skrev:Dirac Live har justerat ned basen mellan ca 55 och 80 Hz med ca 6 dB. Det går förstås att ändra målkurvan så att det blir lite mer fläsk i basen, lämpligen höjer man då allt under 80 Hz med 2-3 dB.

Skärmavbild 2023-01-06 kl. 18.57.48.png
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 18.57.48.png (284.61 KiB) Visad 2593 gånger

Förslag på hur att höja den på ett snyggt sätt? Eller ska jag bara använda Apple Music's EQ som har ett reglage för 32, ett för 64 och ett för 125?
Testade med sistnämnda innan idag och 2-3dB passade bra för lite mer dansant musik.

En undran, ska jag kanske flytta ut högtalarna från väggen? Jag har dom 10cm ifrån nu för att få stöd från den, men jag upplevde tidigare idag att när jag ökade 2-3dB på 32 och 64Hz så blev det lite distinkt bas, grumlig/brumlig. Kanske ha dem så långt ut som är rekommenderat (40? 50?) och göra ny mätning utifrån det?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Diavolo » 2023-01-06 20:19

Kan detta funka? Har bara höjt 0,4dB på 1000Hz och försökte göra kurvan lite mjukare, så fick höja 0,2 vid 800 från att ha varit 0
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 19.18.27.png
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 19.18.27.png (243.93 KiB) Visad 2587 gånger
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav juanth » 2023-01-07 01:52

Spontant så ser det ut som en bra kurva. Men lite svårt att se då skalan inte finns med.. är det 20-20 kHz vi ser?

Edit: ser att skalan finns med. Jag skulle föredra att den börjar sänkas lite senare, från 6 kHz istf som nu vid 5 kHz. En något tydligare brytpunkt vid 6 kHz alltså.
Prova även att höja något mer under 80 Hz och se hur du upplever det. Lyssna några dagar.

Möjligen låta det sänkas några dB mer från 6-20 kHz samt att det även faller lite mer lätt och jämnt från 2 kHz

Men det är inte helt självklart, det beror på mätavstånd och hur du upplever det i ditt rum.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav Glebster » 2023-01-08 17:22

I-or skrev:miniDSP Flex är nog det enda alternativet som är rimligt prissatt och har bra prestanda. Annars förespråkar jag helst en dator med lämplig mjukvara för den här sortens uppgifter. Betydligt flexiblare och oftast gratis.


Jag överväger att få in en dator i kedjan i syfte att kunna ekvalisera primärt fronthögtalare och subwoofer (surround vore kul men inte nödvändigt).

1. Men hur kopplar jag isf in datorn;

Receiver (main out) -> dator -> slutsteg main plus slutsteg subwoofer?

Dvs, vad krävs för portar/ljudkort på datorn?

2. Vad förlorar man på att ersätta datorn med en minidsp eller annan dsp?

Bonusfråga; kan man nyttja dsp för att kompensera för sämre hörsel på höger öra?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning

Inläggav I-or » 2023-01-08 19:19

Diavolo skrev:Kan detta funka? Har bara höjt 0,4dB på 1000Hz och försökte göra kurvan lite mjukare, så fick höja 0,2 vid 800 från att ha varit 0
Skärmavbild 2023-01-06 kl. 19.18.27.png


Efter att även ha tittat lite närmare på den av Ingvar uppmätta spridningen för LTS F1 (vilken är klart större ca 2-5 kHz), bör du nog höja nivån under ca 1 kHz med ca 1 dB för att kompensera för vad som nog kan bli ett aningen hårt ljud annars. Om du vill vara riktigt noggrann bör du även lägga dig ca 1 dB under ursprungskurvan mellan ca 10 och 18 kHz eftersom LTS F1 ser ut att ligga en hårsmån för högt här utan korrektion. Sedan kan du dra på med +3 dB mellan 18 och 20 kHz om det går, men detta kan vara överkurs.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster