Dynamik-kompression i dator vs stereo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Dynamik-kompression i dator vs stereo

Inläggav Bill50x » 2023-01-15 00:22

Har stött på ett litet, i mitt huvud, udda fenomen. Någon på ett annat forum rekommenderade låten "Skriet" av/med herr Winnerbäck. Jag lyssnade i min dator med tillkopplade Creative T-40 högtalare. Såväl i Spotify, Tidal som YouTube stördyker nivån på den enledande gitarren när Lasse och övriga instrument kommer in. Så jag tänkte först, ett utmärkt exempel på dynamikkomprimering när den är som värst. Jag har några vinyler som det låter likartat på.

Men några på det andra forumet förstod inte alls vad jag pratade om, dom hörde absolut inte detta. En av dem har en 10" vinyl med nämnda sång och där fanns ingen nivåsänkning av gitarren alls.

Just då hade jag min huvudanläggning ur funktion pga uppdateringar men när jag ikväll lyssnade på Skriet så fanns det absolut ingen nivåsänkning av den inledande gitarren. Detta vare sig på Spotify eller Tidal. YouTube har jag inte hunnit rippa av och testat men jag gissar attt resultatet är detsamma.

Vad kan detta bero på? Är det ljudkortet, datorns drivrutiner för detta kort (Asus Xonar Essence ST), Windows 10 självt eller rentav mina datorhögtalare som spökar? Ingen av testerna är gjorda med hög volym pga andra aktiviteter i huset.
Jag har provat att spela från datorn men via nätverket och det låter som det ska så det verkar vara kedjan med ljudkortet som inte fungerar optimalt.

Men hur kan detta ske överhuvudtaget? En ljudström är väl en ljudström liksom....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik-kompression i dator vs stereo

Inläggav hifikg » 2023-01-15 00:53

Det finns datorer som kan spela musik och uppenbarligen finns det sådana som inte kan det, men tar du ut en bit-perfekt signal till en extern DAC ska du väl slippa ljudkortets begränsningar? När jag skulle köpa min första DAC spelade jag direkt från hörlursporten till en magnifik anläggning hos Audioconcept och jag kunde inte höra någon skillnad i jämförelse med den tilltänkta dacen. Robert häpnade, men fann sig efter en stund och "hörde skillnad". Jag köpte dacen :) (jag behövde en dac, ett försteg och en hörlursförstärkare så den var som ett Kinderägg)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dynamik-kompression i dator vs stereo

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-15 11:14

Hör ingen ändring av den inledande gitarren när resten kommer in hos mig. Körde Tidal i min Windows 11-PC och in-ears.

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Dynamik-kompression i dator vs stereo

Inläggav Kralle » 2023-01-15 11:36

Det låter som att funktionen Smart Volume Normalization är vald i ljudkortets inställningar.

20230115_103308.jpg
20230115_103308.jpg (466.1 KiB) Visad 289 gånger


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster