Installation av Atmos

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Installation av Atmos

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 21:55

Jag håller på att bygga upp biorummet och har nu spenderat ett antal timmar med att fundera över placering av högtalare, speciell takhögtalarna.

Jag satte först upp högtalarna i ca 45 graders vinkel enligt Dolbys rekommendation.
Men efter att ha kikat på denna installatör https://youtu.be/kGZsrU4oNAM som tar upp de mer avancerade rekommendationerna som Dolby har för studio och beioinstallation så blev det tydligt att jag var tvungen justera placeringen för att få bättre separation mot baslagret.
Sagt och gjort så efter några timmar i autocad för att lista ut måtten så har jag nu flyttat högtalarna ca 50 cm. Och vilken skillnad! 8O
Förut va jag lite besviken på ljudet och tyckte inte jag hade så mycket rymd. Men nu är det en rejäl skillnad som sagt med tydlig höjd. Nu har jag även höjdkänsla på ljud framifrån trots att jag inte har de höjdhögtalarna på plats än (måste beställa fler element :oops: ).
Så placeringen är mer kritisk än man (jag) kunde tro. Väl värt att fundera ett extra varv innan man sätter upp högtalarna alltså.

Tanken är alltså att jag ska ha ett 7.1.4 system med 2+4+4+2+2(14).4.2+2+2+2(8) setup. Än så länge saknar jag 4st bakre surround av rätt modell och de 4 främre takhögtalarna.

Före och efter. Som synes är det inte mycket jag flyttat dom.
Jag har även sänkt sidohögtalarna en aning. Nu blir det att se lite film :)
Bilagor
IMG_0395.JPG
IMG_0395.JPG (159.9 KiB) Visad 237 gånger
OPDK6135.JPG
OPDK6135.JPG (130.13 KiB) Visad 237 gånger
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster