OP Ampar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-21 23:22

Har någon här lekt med OP ampar?
Har en dac där jag kan byta op ampar.
Roligt att testa och höra vad som händer.
Någon annan som har provat?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: OP Ampar

Inläggav jansch » 2023-01-22 00:42

Det finns någon konstig tro inom hifi-världen att man kan byta opamp:ar bara för att dom är pin-kompatibla.
Sedan lyssnar man och konstaterar subjektivt att om låter olika.... tror f..en det!

En opamp är bara teoretiskt ideal,
Det bästa är att de primära egenskaperna är nästan ideala i de flesta prakiska sammanhang.
- d v s "oändlig" förstärkning som i praktiken är över 100.000 ggr även för de "sämsta"
- oändlig ingångsimpedans som i praktiken är över 100Mohm
- utgångs impedans som ligger under 100ohm
- distorsion på/ i flesta fall under 0,001%
- o s v

Nu är det så att en opamp är specad med mycket fler parametrar som resulterar i att varje kretsllösning måste anpassas till respektive opamp. Några exempel:
- vi börja enkelt. max matningspänning +/-15volt eller lägre, 18volt? 22 volt?
- är opampen stabil vid förstärkning G=1? .... eller G =10? eller kräver den någon stabilisering?
- hur tålig för kapacitiv last?
- hur låg last tål den. 600ohm? eller kanske 2kohm och hur mycket ström ger utgången.
- hur bra undertrycker den variationer i matningspänning
- behöver bias kompenseras
- osv. osv.

(bara en liten enkel inblick i en till synes enkel krets......)

Man kan alltså inte bara byta för att en annan opamp har "lägre brus" eller till synes "lägre dist".
T.ex självsvängning och ringningar är otäcka saker och uppstår helt naturligt i kretsar med bl.a hög förstärkning vid "felaktiga" kretslösningar men som fungerar utmärkt med orginal opamp:en.

Man bör ha tvärkoll på ALLA parametrar och helst kunna mäta före och efter, framförallt ha ett oscilloshop och funktionsgenerator...... men att kunna mäta dist och verifiera "bättre ljud" på en förstärkarkrets med opamp kräver tyngre grejor.

Mitt tips.
Lita inte på "tweakexperter" om dom inte kan visa mätdata (som kräver proffsutrustning). HÖR DOM VERKLIGEN EN SKILLNAD är det säkerligen en opamp som dom lyckats driva till t.ex självsvängning/ringning eller är överbelastad på utgången.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: OP Ampar

Inläggav Henrik36 » 2023-01-22 03:24

LeifB skrev:Har någon här lekt med OP ampar?
Har en dac där jag kan byta op ampar.
Roligt att testa och höra vad som händer.
Någon annan som har provat?


Vad sitter det för några i idag ? Jag kan ha/ kan göra mätning imorn med Lm mot 1612
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: OP Ampar

Inläggav Henrik36 » 2023-01-22 03:46

jansch skrev:Det finns någon konstig tro inom hifi-världen att man kan byta opamp:ar bara för att dom är pin-kompatibla.
Sedan lyssnar man och konstaterar subjektivt att om låter olika.... tror f..en det!

En opamp är bara teoretiskt ideal,
Det bästa är att de primära egenskaperna är nästan ideala i de flesta prakiska sammanhang.
- d v s "oändlig" förstärkning som i praktiken är över 100.000 ggr även för de "sämsta"
- oändlig ingångsimpedans som i praktiken är över 100Mohm
- utgångs impedans som ligger under 100ohm
- distorsion på/ i flesta fall under 0,001%
- o s v

Nu är det så att en opamp är specad med mycket fler parametrar som resulterar i att varje kretsllösning måste anpassas till respektive opamp. Några exempel:
- vi börja enkelt. max matningspänning +/-15volt eller lägre, 18volt? 22 volt?
- är opampen stabil vid förstärkning G=1? .... eller G =10? eller kräver den någon stabilisering?
- hur tålig för kapacitiv last?
- hur låg last tål den. 600ohm? eller kanske 2kohm och hur mycket ström ger utgången.
- hur bra undertrycker den variationer i matningspänning
- behöver bias kompenseras
- osv. osv.

(bara en liten enkel inblick i en till synes enkel krets......)

Man kan alltså inte bara byta för att en annan opamp har "lägre brus" eller till synes "lägre dist".
T.ex självsvängning och ringningar är otäcka saker och uppstår helt naturligt i kretsar med bl.a hög förstärkning vid "felaktiga" kretslösningar men som fungerar utmärkt med orginal opamp:en.

Man bör ha tvärkoll på ALLA parametrar och helst kunna mäta före och efter, framförallt ha ett oscilloshop och funktionsgenerator...... men att kunna mäta dist och verifiera "bättre ljud" på en förstärkarkrets med opamp kräver tyngre grejor.

Mitt tips.
Lita inte på "tweakexperter" om dom inte kan visa mätdata (som kräver proffsutrustning). HÖR DOM VERKLIGEN EN SKILLNAD är det säkerligen en opamp som dom lyckats driva till t.ex självsvängning/ringning eller är överbelastad på utgången.


Du har rätt i allra högsta grad, men i TS fall handlar det m en färdig krets där det kan vara pilligt att ändra hela kretsen och då går det helt klart byta OPA utan problem och höra skillnad/mäta eller vad man föredrar; framförallt i en DAC där OPA sitter i analoga utgångsdelen.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-22 07:38

Henrik36 skrev:
LeifB skrev:Har någon här lekt med OP ampar?
Har en dac där jag kan byta op ampar.
Roligt att testa och höra vad som händer.
Någon annan som har provat?


Vad sitter det för några i idag ? Jag kan ha/ kan göra mätning imorn med Lm mot 1612

LM4562
Finns det någon annan som man kan byta tili?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OP Ampar

Inläggav Calleberg » 2023-01-22 10:22

LeifB skrev:
Henrik36 skrev:
LeifB skrev:Har någon här lekt med OP ampar?
Har en dac där jag kan byta op ampar.
Roligt att testa och höra vad som händer.
Någon annan som har provat?


Vad sitter det för några i idag ? Jag kan ha/ kan göra mätning imorn med Lm mot 1612

LM4562
Finns det någon annan som man kan byta tili?


Nej, det finns ingen bättre.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: OP Ampar

Inläggav Henrik36 » 2023-01-22 10:40

LeifB skrev:LM4562
Finns det någon annan som man kan byta tili?


Det är iofs en mkt bra Opa, men Opa1612 alt opa1611 ( dual,singel) är klart gångbara kretsar också, men det är ju som Jansch ovan skriver, det är ju fler komponenter som ska passa in.
Ta inte detta jag skriver att det går att byta rakt av nu för jag har inte jämfört datablad eller något sådant
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OP Ampar

Inläggav goat76 » 2023-01-22 12:25

Att byta opampar kan göra relativt tydliga skillnader i ljudet.

Jag har en portabel hörlursförstärkare med utbytbar opamp, jag var aldrig fullständigt nöjd med ljudet innan jag bytte opamp vilken gav ett lagomt mer fylligt ljud än den som satt i apparaten från början. Om förändringen gav en förbättring eller en försämring ur ett rent tekniskt perspektiv har jag ingen aning om, men den subjektiva ljudupplevelse blev iallafall tydligt förbättrad för min del.

Minns inte vilken opamp jag hade och vilken jag bytte till, och ids inte skruva upp apparaten för att kolla. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OP Ampar

Inläggav Morello » 2023-01-22 12:56

Tvärtom ger byte av operationsförstärkare i de flesta fall marginell eller försumbar inverkan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OP Ampar

Inläggav goat76 » 2023-01-22 13:11

Morello skrev:Tvärtom ger byte av operationsförstärkare i de flesta fall marginell eller försumbar inverkan.


Inte för hörlurslyssning där mindre skillnader blir tydligare.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-22 15:07

Jag har också hört en skillnad.
Bytte till AD797. Renare diskant.
Så visst hör man skillnad.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OP Ampar

Inläggav Morello » 2023-01-22 15:09

goat76 skrev:
Morello skrev:Tvärtom ger byte av operationsförstärkare i de flesta fall marginell eller försumbar inverkan.


Inte för hörlurslyssning där mindre skillnader blir tydligare.


Om man jämför något riktigt mög med något riktigt bra hörs det förstås, men om vi talar om THD om -100 dB eller -90 dB är svaret nej.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OP Ampar

Inläggav goat76 » 2023-01-22 15:26

Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…

Någon som ser vad det är för opamp på bilden?

D396469D-CA5F-4803-80AF-99E8E2354D90.jpeg
D396469D-CA5F-4803-80AF-99E8E2354D90.jpeg (446.26 KiB) Visad 1060 gånger

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: OP Ampar

Inläggav Henrik36 » 2023-01-22 16:26

95E9DD5C-1B7E-45F0-BF49-615446F13C14.jpeg
95E9DD5C-1B7E-45F0-BF49-615446F13C14.jpeg (170.87 KiB) Visad 1051 gånger


Gjorde en lite snabb mätning, Gröna frekvensgången är utgångkort med 3st LME4972 och Orange är 3st Opa1612. Uppbyggnaden och layout på båda utgångskorten är lika, några värden på några kondnigar skiljer.
Mätningen har utförts med REW genom toslink med 48KHz och det är ganska zoomat, annars inga ändringar alls. Vågorna på frekvensgången är mitt mätkort som har tyvärr, men det är lika för båda Opa.
Men mellan LME4972 och Opa1612 i utgångskortet på vår Dac så hörs det och mäts skillnad till 1612 s fördel
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OP Ampar

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-22 16:49

goat76 skrev:Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…

Någon som ser vad det är för opamp på bilden?

D396469D-CA5F-4803-80AF-99E8E2354D90.jpeg



Verkar vara denna: https://www.audiophonics.fr/en/opa/njr- ... -9086.html

https://www.nisshinbo-microdevices.co.j ... ES02_E.pdf

Lite mera: https://www.youtube.com/watch?v=Jo-eEzP ... Audiophile

Brukar det inte vara knas med att byta mellan JFET till Bipolär typ av OP-AMP?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-22 17:10

goat76 skrev:Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…

Någon som ser vad det är för opamp på bilden?

D396469D-CA5F-4803-80AF-99E8E2354D90.jpeg

Muses 5 kom nyligen.
Kanske ska testa någon av dom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OP Ampar

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-22 17:37

LM4562 är en dubbel-OP och Muses 05 en singel-OP. Det är väl heller inte samma kapsel/pin-konfiguration?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OP Ampar

Inläggav Morello » 2023-01-22 17:44

Jösses vad de kostar!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-22 17:47

RogerGustavsson skrev:LM4562 är en dubbel-OP och Muses 05 en singel-OP. Det är väl heller inte samma kapsel/pin-konfiguration?

Muses2 kanske är ok?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OP Ampar

Inläggav goat76 » 2023-01-22 19:14

RogerGustavsson skrev:Brukar det inte vara knas med att byta mellan JFET till Bipolär typ av OP-AMP?


Har ingen aning, jag bytte till en av de som många andra med samma hörlursförstärkare rekommenderade, så den var beprövad.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OP Ampar

Inläggav Morello » 2023-01-22 20:03

RogerGustavsson skrev:

Brukar det inte vara knas med att byta mellan JFET till Bipolär typ av OP-AMP?


I förekommande fall, ja, men det beror på konstruktionen och hur mycket DC-ström den bipolära operationsförstärkaren drar på ingångarna.

Byter man operationsförstärkare bör man förstås validera bytet ifråga om:
1. DC-obalans
2. Stabilitet - excitera med fyrkant och undersök med oscilloskop
3. THD - blev den lägre?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: OP Ampar

Inläggav jansch » 2023-01-22 21:21

goat76 skrev:Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…

Någon som ser vad det är för opamp på bilden?

D396469D-CA5F-4803-80AF-99E8E2354D90.jpeg


Jag har inte fördjupat mej i vilken opamp du har bytt till...
Däremot vill jag kommentera varför du upplever, eller rättare sagt varför det blir bättre. Så slipper vi diskussionen om subjektivitet.

En opamp lever ett tufft liv i en hörlursförstärkare om den används som slutsteg. I ditt fall ser jag inget efterkommande steg och tar därför givet att opampen matar hörlurarna.
Det finns mängder av hörlursförstärkare som har allt för dåliga prestanda vid lågohmiga och trögdrivna hörlurar. Det räcker att studera AudioSceneReviews tester för att få en inblick i detta
Det är få opampar som mår bra utav laster under 600ohm och samtidigt ska man veta att opampens maxström är ett vanligt problem när man vill få ut effekt. Att man i ditt exempel har man sannolikt använt DIL-kapseln istället för ytmonterat är för att opampen ska slippa termisk belastning.
De flesta hörlursförstärkare skulle må gott av ett extra steg efter opampen för att säkra strömkapaciteten. Tyvärr är det då lätt hänt att "tappa" en 10-potens i distorsion till en högre tillverkningskostnad.
Vissa opampar klarar helt enkelt inte av att leverera tillräckligt med ström. Man kan se det som en konstruktionsbrist eller som en brist i hörlurstillverkarens specifikationer.

Vad som är helt klart när det gäller opampar att tillverkarspecen från opamptillverkaren gäller. Då måste förstärkarkonstruktören också utgå från "minvärden", inte "typiskt eller "max". Detta är fundamentalt då ingen tillverkare vågar "ljuga" om prestanda och opampen kommer att leverera enligt spec förutsatt att ALLA värden tas hänsyn till, även t.ex max omgivningstemperatur och vad det nu kan vara..

Alltså, som jag skrev i mitt första inlägg. Man kan inte bara läsa "attraktiva" och primära mätdata på en opamp, typ open lopp gain, distorsion, mm. Har man inte koll på resten vet man inte vad man gör.
Ibland kan man ha tur, ibland spelar det ingen roll, ibland blir det sämre och ibland går det åt he..te när man swap:ar opamps i en befintlig kretslösning.

För de som inte har baskunskapen eller satt sig in i problematiken kan man se det såhär. Ett dåligt exempel:
Min bil går inte tillräckligt fort med 250 hästkrafter, jag byter motor till en 700 hästkrafters V8 diesel den har ju också ett imponerande vridmoment, "alla" data är bättre.
Vid provkörning med nya motorn visar det sig att toppfarten SJUNKER med 70km/h. Varför då, jag har ju bara bytt till starkare motor?
De flesta inser att "bara bytt" d v s att jag inte anpassat omgivande komponenter till nya motorn är problemet. frågan är om det räcker att byta slutväxel...hur är det med t.ex kylning och bränslesystem osv?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-22 22:17

En subjektiv förbättring räcker gott.
Men förutsättningarna ser inte bra ut.
Många som bara rullar op ampar. Kanske en del bara kommer till den dom startade med.
De flesta amparna är billiga.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OP Ampar

Inläggav goat76 » 2023-01-22 23:09

jansch skrev:
goat76 skrev:Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…

Någon som ser vad det är för opamp på bilden?

D396469D-CA5F-4803-80AF-99E8E2354D90.jpeg


Jag har inte fördjupat mej i vilken opamp du har bytt till...
Däremot vill jag kommentera varför du upplever, eller rättare sagt varför det blir bättre. Så slipper vi diskussionen om subjektivitet.

En opamp lever ett tufft liv i en hörlursförstärkare om den används som slutsteg. I ditt fall ser jag inget efterkommande steg och tar därför givet att opampen matar hörlurarna.
Det finns mängder av hörlursförstärkare som har allt för dåliga prestanda vid lågohmiga och trögdrivna hörlurar. Det räcker att studera AudioSceneReviews tester för att få en inblick i detta
Det är få opampar som mår bra utav laster under 600ohm och samtidigt ska man veta att opampens maxström är ett vanligt problem när man vill få ut effekt. Att man i ditt exempel har man sannolikt använt DIL-kapseln istället för ytmonterat är för att opampen ska slippa termisk belastning.
De flesta hörlursförstärkare skulle må gott av ett extra steg efter opampen för att säkra strömkapaciteten. Tyvärr är det då lätt hänt att "tappa" en 10-potens i distorsion till en högre tillverkningskostnad.
Vissa opampar klarar helt enkelt inte av att leverera tillräckligt med ström. Man kan se det som en konstruktionsbrist eller som en brist i hörlurstillverkarens specifikationer.

Vad som är helt klart när det gäller opampar att tillverkarspecen från opamptillverkaren gäller. Då måste förstärkarkonstruktören också utgå från "minvärden", inte "typiskt eller "max". Detta är fundamentalt då ingen tillverkare vågar "ljuga" om prestanda och opampen kommer att leverera enligt spec förutsatt att ALLA värden tas hänsyn till, även t.ex max omgivningstemperatur och vad det nu kan vara..

Alltså, som jag skrev i mitt första inlägg. Man kan inte bara läsa "attraktiva" och primära mätdata på en opamp, typ open lopp gain, distorsion, mm. Har man inte koll på resten vet man inte vad man gör.
Ibland kan man ha tur, ibland spelar det ingen roll, ibland blir det sämre och ibland går det åt he..te när man swap:ar opamps i en befintlig kretslösning.

För de som inte har baskunskapen eller satt sig in i problematiken kan man se det såhär. Ett dåligt exempel:
Min bil går inte tillräckligt fort med 250 hästkrafter, jag byter motor till en 700 hästkrafters V8 diesel den har ju också ett imponerande vridmoment, "alla" data är bättre.
Vid provkörning med nya motorn visar det sig att toppfarten SJUNKER med 70km/h. Varför då, jag har ju bara bytt till starkare motor?
De flesta inser att "bara bytt" d v s att jag inte anpassat omgivande komponenter till nya motorn är problemet. frågan är om det räcker att byta slutväxel...hur är det med t.ex kylning och bränslesystem osv?


Jag skulle nog aldrig byta opamp rent slumpmässig, men ttillverkaren själv sålde en version av förstärkaren med just den opamp jag bytte till, så jag tyckte inte det fanns något att oroa mig för i detta fall.

Här är en gammal länk till japanska Amazon där tillverkaren VentureCraft sålde en röd special-version av förstärkaren med opampen muses02. https://www.amazon.co.jp/-/en/soundroid ... B00HQ7ZVBS

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: OP Ampar

Inläggav jansch » 2023-01-23 14:31

LeifB skrev:En subjektiv förbättring räcker gott.
Men förutsättningarna ser inte bra ut.
Många som bara rullar op ampar. Kanske en del bara kommer till den dom startade med.
De flesta amparna är billiga.


Mitt tips, om du vill prova och nöjer dig med subjektivitet:
Studera TILLVERKARENS datablad, inte bara den inledande marknadföringstexten.
- välj samma opamptyp, bipolärt eller FET ingångssteg
- kolla om opampen är stabil vid "unity gain", annars måste du veta förstärkningsfaktorn i kretslösningen.
- Välj bort opamp:ar som är känsliga för kapacitiv last, d v s tillverkaren föreslår någon kretslösning på utgången.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OP Ampar

Inläggav radelius » 2023-01-23 15:36

OPA1642 är fantastisk och det kan flera här på forumet intyga. Har bytt på Topping d50s och i CR80.
Kan bara rekommendera.
Sedan är det precis som nämnts tidugare, alla OP:ampar är inte lämpliga för allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OP Ampar

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-23 16:05

OPA1642 finns väl bara för ytmontering? Kräver adapter i en del fall. Priset är ju rimligt jämfört med Muso 02.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OP Ampar

Inläggav radelius » 2023-01-23 17:00

Ja de kräver adapter, finns att köpa på Mouser till rimligt pris

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-24 08:31

Priset är ju relevant såklart.
Finns billiga kontra dyra op appar.
Många under en 50 lapp.
Ja det måste finns info som kan styrka möjlig förbättring om man ska betala större pengar.
Det är kul att byta, tycker många.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-24 09:09

Jag hittade en gammal sida. Finns förslag på andra op ampar.
http://www.diyaudioblog.com/2011/05/modifying-mhdt-paradisea-nos-dac.html?m=1

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster