Signalväg för SACD/DSD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Signalväg för SACD/DSD

Inläggav Frisk » 2023-01-22 00:45

Jag funderar lite över reparationen av min SAT CDFix. Ena PCM1704 kretsen verkar gett upp. Sett till allt runt lutar jag åt att ersätta hela kortet med DACarna, spelaren är ganska modulär där.
På kortet sitter DF1704 interpolerationsfilter, 2 PCM1704 och utgångssteg, men inget rekonstruktionsfilter vad det verkar.

Nåja, kortet verkar ta in i2s-signal och ge analog ut.

Detta väckte nya tankar hos mig. Kan jag sätta en mux på i2s- ingången och även nyttja PCM1704 chipen som dac från streamer? (Eller dubbla DF1704/1706 och mux på signalerna till DAC-chipen)

För att slutligen komma till min fråga, hur ser signalvägen för SACD ut, jag försökte leta lite men hittade inget konkret. Kräver det speciella DACar och interpolarisationsfilter eller går även SACD via i2s?

Kan jag mata ut DSD via i2s och spela genom DF1704 och PCM1704?

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Signalväg för SACD/DSD

Inläggav Kralle » 2023-01-22 09:48

Bifogar blockschema på SACD-signalvägen i Pioneer DV-668, FWIW.

1.jpg
1.jpg (285.97 KiB) Visad 234 gånger

2.jpg
2.jpg (225.16 KiB) Visad 234 gånger

3.jpg
3.jpg (172.03 KiB) Visad 234 gånger

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Signalväg för SACD/DSD

Inläggav Frisk » 2023-01-22 11:23

Tack så mycket,
Serverat markerat och klart!

Ser ju ut att vara en annan signalväg.

När jag kollade lite mer igår såg jag ju också att i2s är just signalering av PCM.
Möjligtvis att det går köra DoP (DSD over PCM(härligt med förkortningar av förkortningar...)) då.

DSD in i vald DAC blir ju fel då den arbetar med annan typ av seriedata.

Det går säkert komma runt och få ut ljud, men när jag tänker vidare blir det bara komplext till för mig ingen nytta.

Spelar jag SACD/DSD är det främst för multikanal, det går ändå annan signalväg.
Aktuell streamer har HDMI ut och kan således skicka datan direkt till flerkanalsmaskinen.
Vill jag spela DSD/SACD har jag en Oppo som klarar det direkt (5.1). Även streamern kan skicka ut det direkt analogt(2.0).

I detta fall vore det mest bara kul att kunna addera kanske en USB och eventuellt SPDIF in för att kunna testa PCM1704 med andra källor, att även addera stöd för DSD, när jag läst lite, ökar komplexiteten markant till i mitt fall mycket begränsad nytta.

Men att addera dubbla ingångar till samma (svårtillgängliga) DAC-chip bör vara möjligt utan att ta sig för mycket vatten över huvudet.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny, sammel, Skugga och 6 gäster