Jag hittade en intressant tråd om jämförelser av aktiva/passiva notchfilter och hur det skiljer i distorsion, till de passivas fördel.
https://audiosciencereview.com/forum/in ... eas.38454/
Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Jag hittade en intressant tråd om jämförelser av aktiva/passiva notchfilter och hur det skiljer i distorsion, till de passivas fördel.
https://audiosciencereview.com/forum/in ... eas.38454/
jonasz skrev:https://purifi-audio.com/tech/
Här finns mer att läsa om fenomenet, översta artikeln. Det är dock bara en parallellkopplad notch i serie med elementet som fungerar.
jonasz skrev:Det är väl ungefär det pappret handlar om. En passiv serienotch parallellt med elementet, eller en aktiv notch, fungerar inte.
Vad mekanismen är vet jag inte, hög impedans vid ingreppspunkten kanske?
I-or skrev:Ja, detta handlar i grunden om s.k. strömdistorsion. Förstärkaren fungerar som bekant som en (nästan) konstant spänningskälla. Vanligen brukar man betrakta lasten, d.v.s. högtalaren, som en linjär men frekvensberoende impedans. Så är dock inte riktigt fallet om man ska vara noggrann här eftersom magnetisk hysteres i motorsystemet (framförallt topplattan) leder till en olinjär impedans. När systemimpedansen är låg som i parallellfilterfallet, kommer därför impedansvariationerna över en cykel orsakade av magnetisk hysteres att bli relativt sett större än när systemimpedansen är hög och strömmen som driver talspolen blir därför mer distorderad. Man kan även se det som att seriefiltrets impedans runt 5 kHz leder till att förstärkaren övergår till att fungera som en (nästan) konstant strömkälla här. (Det är intressant att även om seriefiltret sänker distorsionen runt 1,2-2,5 kHz så ökar den något kring 200-500 Hz.)
Hysteresolinjäriteterna, vilka huvudsakligen är av ojämn ordning, exciterar sedan konen, vilken uppvisar högfrekventa resonanser med låg dämpning som förstärker dessa olinjäriteter med ca 10 dB.
Noteras bör även att konen uppvisar ganska omfattande membrandistorsion runt 4-5 och 9-10 kHz som här yttrar sig huvudsakligen i andraton, gissningsvis huvudsakligen emanerande i surrounden som har asymmetriska egenskaper vid töjning inåt/utåt. Denna distorsion reduceras påtagligt av filtren oavsett typ eftersom den är beroende av töjningen som minskar med ljudtrycket. Även ett fjärde ordningens LR-filter hade fungerat utmärkt för att reducera denna distorsion.
Även om Purifi inte tar upp det, så är hörbarheten av strömdistorsionsreduktionen (runt 1,5 kHz) betydligt mindre än hörbarheten av membrandistorsionsreduktionen (runt 5 och 9,5 kHz). I det första fallet handlar det om en THD som faller från ca -65 till ca -75 dB och i det andra fallet ca -50 respektive -55 dB till ca -65 dB. Även om man tar hänsyn till att det handlar om "snällare" andraton i det senare fallet är detta fortfarande viktigare.
Slutsatsen blir därför att det inte finns någon större anledning att krångla med detta. Utnyttja istället ett konventionellt men brant filter (aktivt eller passivt) så blir det i praktiken i stort sett lika bra i distorsionsavseende och bättre vad gäller vertikal spridning.
BellsnWhistles skrev:Det är ju inget nytt att man i vissa fall kan minska ett elements dist genom att gå med högohmigare drivning. IÖ använder det enligt egen utsago i sina filter och jag har sett en hel bok dedikerad till strömdrivning av högtalarelement.
Jag ser inte att det behöver vara antingen (seriefilter) eller (brant delning), alla typer av förbättringar är ju välkommet och man kan ju t.ex. hyfsa till frekvensgången på element passivt (och då ev. även minska disten) samtidigt som man delar brant (aktivt). Ju rakare en högtalare mäter utan DSP desto mer utrymme finns det ju kvar att med en DSP justera rumsberoende avvikelser.
Vidare så minskar den termiska kompressionen med passiv dämpning, kanske inte mycket men likväl så är det ett steg i rätt riktning.
Edit: Det var den här boken jag tänkte på. Ingen aning om hur vederhäftig den är dock.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/currentdrive.ota.fi/tiedostot/sample2.pdf
I-or skrev:Vilket även tas upp ovan. Läs ordentligt: "snällare" andraton. Skalningen bör motsvara ungefär (kn/k2)^3, vilket innebär att tredjetonsdistorsion har ca 10 dB högre hörbarhet enligt undertecknad (6 dB enligt en del andra).
Thomas_A skrev:I-or skrev:Vilket även tas upp ovan. Läs ordentligt: "snällare" andraton. Skalningen bör motsvara ungefär (kn/k2)^3, vilket innebär att tredjetonsdistorsion har ca 10 dB högre hörbarhet enligt undertecknad (6 dB enligt en del andra).
Fast nu jämför du relativa distorsionen vid 5 kHz och 9,5 kHz för elementet bara med LP och notchfilter. I verkligheten har man ett filter + diskant, vilket gör att distorsionbidraget vid 5 och 10 kHz blir försumbart från basen vid sagda frekvenser. Om jag förstått rätt, förstår inte annars hur du resonerar. Den mätbara sänkningen för distorsionen för högtalaren hamnar ju vid 1-2 kHz där bidraget från basen är 100 %.
DQ-20 skrev:Thomas_A skrev:I-or skrev:Vilket även tas upp ovan. Läs ordentligt: "snällare" andraton. Skalningen bör motsvara ungefär (kn/k2)^3, vilket innebär att tredjetonsdistorsion har ca 10 dB högre hörbarhet enligt undertecknad (6 dB enligt en del andra).
Fast nu jämför du relativa distorsionen vid 5 kHz och 9,5 kHz för elementet bara med LP och notchfilter. I verkligheten har man ett filter + diskant, vilket gör att distorsionbidraget vid 5 och 10 kHz blir försumbart från basen vid sagda frekvenser. Om jag förstått rätt, förstår inte annars hur du resonerar. Den mätbara sänkningen för distorsionen för högtalaren hamnar ju vid 1-2 kHz där bidraget från basen är 100 %.
Såhär har jag förstått det (oavsett varför peaken uppstår). Har man stora peakar i responsen för woofern så förstärker de t.ex. andratonen från olinjäriteter en oktav ned för att ta ett exempel. Om peaken är hög, vilket den kan vara med hårda membran, kommer den att påverka uppmätt distorsion en oktav under peaken eftersom tonkurvan "boostar" andratonen som elementet genererat av sig själv. Om en peak i tonkurvan ger sig till känna i impedanskurvan kan man göra något åt den med en passiv serienotch även om det är elementet själv som driver resonansen. Som jag uppfattar det går detta inte att påverka genom en aktiv lösning när elementet "driver sig själv." Spelar man en sinus på 1 kHz så spelar det ingen roll om man så sätter en brickwall innan 2 kHz: det finns inget att skära av om man bara spelar 1 kHz. Distorsionen när man skickar in en ton i "själva peaken" behöver inte vara hög: känsligheten för grundtonen stiger i peaken och om responsen faller uppåt i frekvens återges övertonerna svagare av elementet, vilket ger lägre uppmätt distorsion i förhållande till den olinjäritet som skapar övertonerna. Det känns intuitivt som finlir eftersom det vanligen handlar om väldigt smala frekvensband högt upp i frekvens. Jag får mer intrycket av att det mer handlar om "kurvestetik" än om någon tydligt hörbar effekt. Det är mycket mätningar före/efter men mindre av lyssning före/efter om ens något alls. Det gäller i synnerhet Purifi:s intressanta övningar: det ser snyggare ut men låter det snyggare? Passiv EQ slänger bort effekt. I diskanter (för hemmabruk) har man dock ofta mer känslighet än nödvändigt så att detta inte spelar så stor roll. Utanför passbanden ser jag heller inga problem. PA är väl en annan femma.
/DQ-20
Thomas_A skrev:Fast nu var frågan mer om man ska använda en passiv notch för att minska distorsionen eller inte. Det finns ju ingen annan distorsion som ökar när man gör så.
DQ-20 skrev:Thomas_A skrev:Fast nu var frågan mer om man ska använda en passiv notch för att minska distorsionen eller inte. Det finns ju ingen annan distorsion som ökar när man gör så.
Ska och ska vet jag inte, men jag uppfattar att man kan under vissa förutsättningar. När det gäller fall där det är boosten från "megapeakar" utanför det egentliga passbandet som är orsaken till den ökade distortion så handlar det ju om att ta ned peaken s a s vid källan, inte nödvändigtvis påverka de distorsionsgenererande mekanismerna vid "grundtonen". Här är ett praktiskt exempel som jag tittat på. Man måste ju bara älska tyska petimetrar. Men jag måste helt ha missförstått frågeställningen eftersom jag trodde att det var det jag svarade på. Det blir lätt så när "snillen spekulerar".![]()
/DQ-20
I-or skrev:(Det är intressant att även om seriefiltret sänker distorsionen runt 1,2-2,5 kHz så ökar den något kring 200-500 Hz.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster