Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Amazonen
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2021-06-13
Ort: Östergötland/Smålandsregionen rör jag mig

Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav Amazonen » 2023-01-31 21:57

Vi är ett par som har några uppsättningar rör som sannolikt gjort sina ädlaste timmar men som hade varit intressant att få en status på. Har inte full koll på om en rörprovare kan förtälja var i rörens livscykel dom befinner sig, men om så är fallet, någon här som skulle känna för att vara behjälplig med detta?
Guppkeps och välljud så blir livet bra mycket enklare

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav peterh » 2023-01-31 22:04

Amazonen skrev:Vi är ett par som har några uppsättningar rör som sannolikt gjort sina ädlaste timmar men som hade varit intressant att få en status på. Har inte full koll på om en rörprovare kan förtälja var i rörens livscykel dom befinner sig, men om så är fallet, någon här som skulle känna för att vara behjälplig med detta?

Rör åldras. Det är inte bara emissionen som avtar utan även att det ansamlas gaser som gettret hjälpligt kan hålla
under kontroll men gettret konsumeras, blir brunt i kanterna och så småningom tonar bort. Dessutom får röret skador
av olika slag, det samlas skräp gå gallret som kan ge rusning ( aka redplating) genom att gallerströmmen ökar.
Geometrin kan förändras, i synnerhet om röret varit överhettat.

En avancerad rörprovare kan mäta upp ett rör, men man skall ha samma mätningar gjorda när röret var nytt för att
kunna mer exakt avgöra status.

För att förutsäga förväntad livslängd här duger en slagruta eller teblad lika bra.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav hifikg » 2023-01-31 22:07

Var kan man köpa en rörprovare nuförtiden? Nu menar jag förstås apparaten, inte personen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav peterh » 2023-01-31 22:40

hifikg skrev:Var kan man köpa en rörprovare nuförtiden? Nu menar jag förstås apparaten, inte personen.

uTracer handlar man hos https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html

Man får löda den själv och göra en del enklare kalibrering. En windowsdator används sedan som GUI

Se beskrivningen av mitt bygge http://n.manet.nu/uTracer/
Senast redigerad av peterh 2023-01-31 22:51, redigerad totalt 1 gång.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav hifikg » 2023-01-31 22:51

peterh skrev:
hifikg skrev:Var kan man köpa en rörprovare nuförtiden? Nu menar jag förstås apparaten, inte personen.

uTracer handlar man hos https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html

Man får löda den själv och göra en del enklare kalibrering. En windowsdator används sedan som GUI


Då går den bort. Finns det någon chans att hitta en färdigbyggd standalone enhet månne? Jag såg en, men den var väldigt gammal och med den följde en fet katalog över rör och hur de skulle testas, verkade omständligt värre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav peterh » 2023-01-31 22:57

hifikg skrev:
peterh skrev:
hifikg skrev:Var kan man köpa en rörprovare nuförtiden? Nu menar jag förstås apparaten, inte personen.

uTracer handlar man hos https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html

Man får löda den själv och göra en del enklare kalibrering. En windowsdator används sedan som GUI


Då går den bort. Finns det någon chans att hitta en färdigbyggd standalone enhet månne? Jag såg en, men den var väldigt gammal och med den följde en fet katalog över rör och hur de skulle testas, verkade omständligt värre.

Det är omständigt att "testa rör" om man med testa vill veta mer än att spå i teblad.

Jag minskade komplexiteten och risken för hanteringsfel genom att tillverka "donglar" för varje rörtyp. Så
man tar rätt rörhållare, sätter i dongeln och röret samt väljer rätt setup i uTracern.
Man får förstås tillverka donglar och setup's men det är ett engångsjobb.

För att bara matcha slutrör använder jag maximatcher https://maximatcher.com/ det går mycket snabbare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav petersteindl » 2023-01-31 23:35

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-31 23:41


En sån hade vi på Tekniska Högskolans Radioklubb på KTH när DET begav sig (typ 30 år sedan) :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav peterh » 2023-01-31 23:47

BellsnWhistles skrev:

En sån hade vi på Tekniska Högskolans Radioklubb på KTH när DET begav sig (typ 30 år sedan) :D

Jodå det är riktiga grejor ( mäter rören på de "officiella arbetspunkterna" så det går att jämföra med databladen)
Det finns flera AVO's i omlopp och de verkar hålla bra. Radiomuseet har flera, och ja vet åtminstånde 2 privatpersoner
i göteborg som har var sin. Men de är dyra att skaffa och lika vanliga som hönständer på blocket.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Nån som har en rörprovare och kan bistå?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-31 23:57

Ja har två AVO mkIV.
Ja kan inte m en mätning sejja hur många timmar röret har kvar.
Men man får ett hum om hur slitet röret e.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster