Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Vad är syftet?
I-or kommer säga att du ska maxa kapaciteten dvs bägge basarna i en basreflexlåda och sedan ekvalisera.![]()
Jag kan bara komma på två anledningar att göra något annata: Man vill kunna spela infrabas eller platsbrist...
Calleberg skrev:Vad är det för data på en sån där Bremenbas?
Så man kan simulera sig lite...
paa skrev:Fasvridningen blir ju väldigt olika för basreflex jämfört med sluten låda, och det kommer att bli svårt att få dom att lira ihop.
Några tankar kanske kan komma ut ur den här tråden:
viewtopic.php?p=625073
juanth skrev:Calleberg skrev:Vad är det för data på en sån där Bremenbas?
Så man kan simulera sig lite...
Bremenbasar Info: 'Small & Thile parameters'
Speaker: 'Bremenbas’
Date: '11-Mar-2008'
Operator: 'Naqref'
Fs: '33.6 Hz'
Re: '3.30 Ohm'
Qms: '13.144'
Qes: '0.339'
Qts: '0.330'
Mms: '66.2 gram'
Ml: '3.92 gram'
Cms: '0.3 mm/N'
Rms: '1.1 Ns/m'
Vas: '60.3 liter'
Bl: '11.68 N/A'
f0: '175.6 Hz'
Le: '1.69 mH @ f0'
Sd: '359.7 cm^2'
n: '0.468648'
K: '-1.582482'
X-max har jag inte riktigt koll på men det är nog minst 16 mm, kanske 20 mm, någon som läser detta kanske vet?
Peter angav vid något tillfälle 250 watt i basta som tålighet.
Kraniet skrev:.... optimerad port och lådvolym avstämt till 20 Hz blir det nästan 10 dB skillnad till BRs fördel
Calleberg skrev:Kraniet skrev:.... optimerad port och lådvolym avstämt till 20 Hz blir det nästan 10 dB skillnad till BRs fördel
Det DÄR ordet igen, usch
Jag har svårt för det i sådana här sammangang, vad Porten är optimerad för kan man utan större svårighet förstå. Men vad fan är en "optimerad" lådvolym ?
Calleberg skrev:Två låddor båda 60 liter. Identisk output vid 16Hz. Fast konutslaget är ca 14mm redan vid 20Hz.![]()
Ser inte ut som det finns nåt att tjäna på din föreslagna kombo och som paa redan påpekat så skulle Basen i den slutna lådan ochså påverkas av portens fasvridna output under avstämmningen(som i exemplet nedan är 25Hz)
Chris71 skrev:Calleberg skrev:Kraniet skrev:.... optimerad port och lådvolym avstämt till 20 Hz blir det nästan 10 dB skillnad till BRs fördel
Det DÄR ordet igen, usch
Jag har svårt för det i sådana här sammanhang, vad Porten är optimerad för kan man utan större svårighet förstå. Men vad fan är en "optimerad" lådvolym ?
Skulle tro att det är en o-optimal volym som blivit optimerad för att uppfylla kriteriet, optimal.
Kraniet skrev:"optimal" volym och avstämning för mig är det som bäst tar tillvara på elementets kapacitet med en kurva som är bra anpassad till rummet och enkel EQ samt rimlig effektnivå. Dessutom behöver en tillräckligt stor port kunna rymmas i lådan för att ha kapacitet att stödja elementet.
Med en lådvolym på 30 liter finns tex inte mycket plats kvar för en lång port. Säg att vi begränsar oss till ca 400mm lång port.
Då får vi ett sånt här resultat.
Som synes blir MOL-kurvan väldigt stympad jämfört med en större lådvolym där en större port ryms.
Vid 20 Hz ger alltså en sådan basreflexlåda inget mer än en sluten låda med samma volym.
Nu vinner man ju något på att konrörelsen är lägre men samtidigt lämnas alltså 10 dB kapacitet på bordet..
LeifB skrev:MiniOnken är en typ av basreflex och sluten.
...
paa skrev:LeifB skrev:MiniOnken är en typ av basreflex och sluten.
...
Nej!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 14 gäster