Optisk eller koaxial från CD till DAC?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Optisk eller koaxial från CD till DAC?

Inläggav olaume » 2023-02-12 16:21

Jag har haft en CD-transport med både optisk och koaxial digital utgång. Kul att jämföra, men jag har i ärlighetens namn aldrig lyckats höra någon skillnad. Nu är kruxet att cd:n har racklat ihop och det är nog lika bra att skaffa en annan. Då upptäcker jag att det numera tycks rätt ovanligt med spelare som har både optisk och koaxial digital utgång, utan man verkar bli tvungen att välja. För att generalisera grovt tycks det som att de riktigt dyra bara har koaxial och de billigare optisk, kan dock inte ta gift på att det stämmer. Jag har tidigare levt i tron att den optiska utgången var närmare källan - lasern är ju optisk - men nu har jag tagits ur den villfarelsen. Istället handlar det om att spelaren kodar den elektriskt digitala signalen till att bli optiskt ljus, och sedan ska mottagande DAC koda tillbaka den optiska signalen till elektriskt digital. Dubbla omvandlingar allts. Hmm. Å andra sidan innebär ju koax-anslutningen en elektrisk överföring med de risker en sådan innebär för störningar. Jag tvivlar på att det i någondera fallet är hörbart, men om vi nu ska hålla oss på det perfektionistiska hypotetiska planet: Vilket är bäst?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Optisk eller koaxial från CD till DAC?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-12 17:32

Ja kan inte sejja vilket som ditt fall.
Kör man optiskt så drive övrig elektront elektriskt isolerat.
De minskar risken m eventuella jord problem
å minskar risken för brum.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Optisk eller koaxial från CD till DAC?

Inläggav avr7000 » 2023-02-18 01:48

Om jag har hört skillnader med olika aparater har jag i så fall tyckt att optiskt låter lite mindre "vasst" och föredragit optiskt.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Optisk eller koaxial från CD till DAC?

Inläggav PerStromgren » 2023-02-18 10:49

Finns någon skillnad att upptäcka, skulle jag tro att Imperial-Blomman har mest rätt: optisk överföring innebär att ev. jordproblem försvinner. Observera "ev."!

Jag har provat min CD-80 med egen inbyggd DAC, optisk överföring och koaxialöverföring. Hörde nada skillnader. Mina öron är dock lika gamla som jag själv, och det är inte litet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Optisk eller koaxial från CD till DAC?

Inläggav RJohan » 2023-02-19 08:26

... Och, jodå, jag fick brum en gång när jag anslöt två apparater med en optisk kabel mellan dem. Löstes med att de anslöts till samma vägguttag.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster