Sugden AU51P BIAS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

tornil
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-02-13

Sugden AU51P BIAS

Inläggav tornil » 2023-02-14 11:49

Hej
Hur ställer man in rätt nivå på BIAS om det inte går att få tag på en servicemanual, gäller slutsteget Sugden AU51P.
Jag hittar ingen information på nätet och kontakt med Sugden i England har inte heller gett resultat.
Tacksam för hjälp / TorbjörnBild

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sugden AU51P BIAS

Inläggav jansch » 2023-02-14 19:56

tornil skrev:Hej
Hur ställer man in rätt nivå på BIAS om det inte går att få tag på en servicemanual, gäller slutsteget Sugden AU51P.
Jag hittar ingen information på nätet och kontakt med Sugden i England har inte heller gett resultat.
Tacksam för hjälp / Torbjörn[ Bild ]


Den förstärkaren har en trimpotentiometer för "bias", kollade på schemat. Tyvärr ingen angivelse för spännigsfall över sluttransistorernas emittermotstånd.

Enklast kör man sinussignal på låg nivå med belastning (t.ex högtalare) och
och konstaterar på oscilloshop när övergångsdistorsion uppstår.

Sådant "åldras" inte nämnvärt, har du bytt någon komponent? Ibland finns också en termisk koppling så värdet justerar sig automatiskt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Sugden AU51P BIAS

Inläggav DQ-20 » 2023-02-16 16:27

jansch skrev:
tornil skrev:Hej
Hur ställer man in rätt nivå på BIAS om det inte går att få tag på en servicemanual, gäller slutsteget Sugden AU51P.
Jag hittar ingen information på nätet och kontakt med Sugden i England har inte heller gett resultat.
Tacksam för hjälp / Torbjörn[ Bild ]


Den förstärkaren har en trimpotentiometer för "bias", kollade på schemat. Tyvärr ingen angivelse för spännigsfall över sluttransistorernas emittermotstånd.

Enklast kör man sinussignal på låg nivå med belastning (t.ex högtalare) och
och konstaterar på oscilloshop när övergångsdistorsion uppstår.

Sådant "åldras" inte nämnvärt, har du bytt någon komponent? Ibland finns också en termisk koppling så värdet justerar sig automatiskt.


Först och främst: jävligt kul förstärkare. Den där har de gnott på ordentligt med. Matchade transistorer i parti och minut. Termisk koppling av småsignaltransistorer. Old school!

Men i vilket fall. Matningen är på 2x55 volt vilket får mig att tro att den bör gå i klass AB eller snarare optimal klass B. Douglas Self visade att distorsionsminimum ligger på ungefär 26mV över emitterresistorerna så att börja mäta över dem är en början. Grunden är som jansch säger att få bort övergångsdistorsion. Vill man minimera distorsionen så kopplar man upp en spektrumanalysator och drar på 1 kHz i 8 ohm. Sedan vrider på trimpotentiometern tills "gubbarna" når ett minimum.
Sugden har dock en historia av att dra upp biasen ganska högt och jag vet inte hur mycket feedback som finns tillgänglig. Gör man så och testar på låg effekt så ser man ingen övergångsdistorsion. Man måste att alltså mosa på så mycket att förstärkaren verkligen stryper ena halvan om man vill justera biasen för att minska övergångsdistorsionen.

Är det så att den ligger med hög biasström så är det inte så kritiskt. Övergångsdistorsionen är det inte så mycket att göra åt eftersom det ändå inte går att "sy ihop" halvorna. Att den går i klass A vid lägre nivåer kan vara en del av "soundet". Men börja med att kolla vad bias ligger på. Mät tomgångsspänningen över emittermotstånden som jag tror ligger på 0,33 ohm. Om den inte ligger under 26 mV (dvs ca 80 mA) eller att den går väldigt varm tycker jag du låter det vara. Jag tror inte driften på trimpotentiometern är särskilt stor. Det verkliga finliret är bara relevant om man kan analysera distorsionsspektrumet i realtid.

Glada amatörhälsningar,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster