Moderator: Redaktörer
Morello skrev:https://haland.se/
Froggy skrev:Motoraxeln har rätt snäv tolerans. Beroende vad det är för material i remskivan kan du nog montera den själv om hålet görs med rätt tolerans. Lägg motorn i frysen (axeln krymper en aning) och remskivan i ugnen (hålet vidgas en aning) och det går på så sätt montera ihop utan att press och därmed undvika att stressa motorns lagringar.
Froggy skrev:Vilken diameter har remskivan?
Imperial-Blomman skrev:Veteran hifi kan hjälpa dej.
Mirre har en mindre svarv i sin service verkstad.
Froggy skrev:Jag menar den största diametern, för att få en ide om vilken maskin...
Precisionsborra i en cylindrisk detalj görs med fördel i en svarv så Veteran hifi låter som en bra idé
Thomas_A skrev:Froggy skrev:Motoraxeln har rätt snäv tolerans. Beroende vad det är för material i remskivan kan du nog montera den själv om hålet görs med rätt tolerans. Lägg motorn i frysen (axeln krymper en aning) och remskivan i ugnen (hålet vidgas en aning) och det går på så sätt montera ihop utan att press och därmed undvika att stressa motorns lagringar.
Jag kan möjligen få av remskivan av all från den gamla motorn genom att värma med en lödkolv, men att få på den på en ny är värre. Nuvarande 33 år gamla motor har en axel på 1.8 mm medans en ny, anpassad för skivspelare, har 3 mm. Jag måste alltså borra ett nytt hål precis i centrum som är strax under 3 mm för att pressa på den med frys-värme krympning. Det klarar jag inte utan proffsutrustning.
Att den wobblar är tydiigt och ger upphov till 4.16 Hz svaj.
https://www.dropbox.com/s/gox1romagmotj ... 5.MOV?dl=0
Imperial-Blomman skrev:Farnell har både standard å long life.
De e mer en fråga om hur mycket pengar du vill lägga.
Om dessa e t motorstyrning så behöver du inte tänka på att ljudet kan färgas.
Imperial-Blomman skrev:Standard elektrolyt kondingar har rätt usla toleranser.
Imperial-Blomman skrev:Har du nå schema på kretsen.
Man brukar ha elektrolyt kondingar där de inte e så noga m toleranser.
Om de e nån konding som har med justering å lr styrning av hastigheten så e det oftast nån form av plast lr keramik konding.
De e snofsigt å matcha lytar.
Frågan e om de öht behövs.
Om de e lytar för glättning av en driv spänning t nåt så kan man öka värdet väldigt mycket utan att de händer nåt.
Imperial-Blomman skrev:C1 till C5 sitter i nätdelen.
Där ere inte så noga med toleranser.
Däremot bör man kolla att kondingarna tål spänningen.
De va väldigt hög spänning där.
Ja hade för länge sedan Linn Valhalla nätdel t min Simply Black.
Den hade runt 125V om ja inte minns fel.
Thomas_A skrev:Imperial-Blomman skrev:C1 till C5 sitter i nätdelen.
Tror inte heller det är kritiskt med de övriga annat än att om de kan störa funktionaliteten i exempelvis byte från 33 till 45 RPM om värdena skulle vara uppåt väggarna. Det är mest om kretsarna för faserna O1/O2 skulle ha något, men kan inte se det direkt. Schemat är dock för komplicerat för mig, förutom att spänningen regleras ner efter att tallriken kommit igång ska den också innehålla någon slags lastavkänning också. Men hur är det med C8/C9. Viktigt att de är matchade 33 uF?
DQ-20 skrev:Thomas_A skrev:Imperial-Blomman skrev:C1 till C5 sitter i nätdelen.
Tror inte heller det är kritiskt med de övriga annat än att om de kan störa funktionaliteten i exempelvis byte från 33 till 45 RPM om värdena skulle vara uppåt väggarna. Det är mest om kretsarna för faserna O1/O2 skulle ha något, men kan inte se det direkt. Schemat är dock för komplicerat för mig, förutom att spänningen regleras ner efter att tallriken kommit igång ska den också innehålla någon slags lastavkänning också. Men hur är det med C8/C9. Viktigt att de är matchade 33 uF?
Ingen av elektrolyterna har växelspänning över sig. C8/C9 blockerar bara likspänning. Det handlar i princip om att de skall vara tillräckligt stora. Inga toleranser är satta i schemat, dvs. du behöver inte mäta. Fokusera på sådana som passar rent fysiskt och som är bra, dvs. tål spänningarna och gärna tål värme (=long life). Frekvensen sätts av en kvartskristall.
/DQ-20
Thomas_A skrev:DQ-20 skrev:Frekvensen sätts av en kvartskristall.
/DQ-20
Just Axis-styrningen är inte kristallstyrd, det var nog Lingo för LP12. Axisen har följande beskrivning (engelska), men saknar delen om lastkänning som jag tror ingen förklarat, men att den ska känna last och öka spänningen vid behov. Uppstartsspänning ligger på 90 volt men som sjunker till runt 20 volt när tallriken snurrar.
"The Linn Axis controller uses an analog oscillator consiting of U3 configured as a dual integrator state variable filter with quadrature output (O1 and O2). The two outputs are amplified by U4 and Q5/Q8 which form 2 high voltage amplifiers. The outputs are AC coupled to the motor windings. R35 and R37 provide analog adjustment of the frequency; the phase and amplitude are fixed."
DQ-20 skrev:Thomas_A skrev:DQ-20 skrev:Frekvensen sätts av en kvartskristall.
/DQ-20
Just Axis-styrningen är inte kristallstyrd, det var nog Lingo för LP12. Axisen har följande beskrivning (engelska), men saknar delen om lastkänning som jag tror ingen förklarat, men att den ska känna last och öka spänningen vid behov. Uppstartsspänning ligger på 90 volt men som sjunker till runt 20 volt när tallriken snurrar.
"The Linn Axis controller uses an analog oscillator consiting of U3 configured as a dual integrator state variable filter with quadrature output (O1 and O2). The two outputs are amplified by U4 and Q5/Q8 which form 2 high voltage amplifiers. The outputs are AC coupled to the motor windings. R35 and R37 provide analog adjustment of the frequency; the phase and amplitude are fixed."
Jag hade tydligen fel. Huga. Tack för rättelsen.Nåja, ingen av ellytarna verkar i den frekvensstyrningen i alla fall. Skall kolla på schemat en gång till.
EDIT: Nu har jag kollat ordentligt. Det är C14 och C15 som ingår i integratorerna men de var inte ordentligt utritade så jag missade dem. Ingen av de kondensatorer du tänker byta ingår i något som har med frekvensen att göra. Jag tycker att Axis lösningen nästan är ännu elegantare än en kristallstyrning eftersom den är så enkel. Det är uppenbarligen någon som förstått vad de höll på med. Vad som inte är så enkelt är att förstå hur den ökar startspänningen. Det är logikkretsar (typ TL) och "analoga logikkretsar" med opampar och dioder om vart annat. Jag har tittat på det en stund men det kommer ta för lång tid för mig att reda ut det. Men kretsarna nere till höger och vänster i schemat är inte alldeles nödvändiga och är kopplade till motormotståndet så jag gissar att de är de som har den funktionen. Lurig krets. Kan inte varit snuten ur näsan, ens för den som kan.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster